Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus Elise Sport a Sport 220: Redukční dieta

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Sága Lotusu Elise nekončí. Na britský i kontinentální trh přicházejí nové základní verze, které zdůrazňují sportovní pojetí lehkých aut.

Lotusy sice už neváží půl tuny jako kdysi, ale pořád jsou na současné poměry velmi lehké. Možná se označení Sport může zdát někomu jako nošení dříví do lesa, ale zaslouží si jej. Když pominu ten fakt, že se vrací po pauze. Naposledy jej nesl legendární Esprit, ale to už bylo na konci milénia... Nové modely nahrazují v řadě Elise základní šestnáctistovku a verzi S. Oproti nim zhubly deset kilo, váží jen 866, respektive 914 kg. Automobilka z Hethelu se pochopitelně chlubí nižší normovanou spotřebou, jenže ta u takových aut není vůbec důležitá. Dynamické parametry zůstaly zhruba na stejné úrovni.

Elise Sport má v útrobách i nadále čtyřválec 1,6 l, který nabízí 100 kW, tedy hezky postaru 136 koní a 160 N.m. Přemotorovaná monstra nechává Lotus jiným, pohonná jednotka stačí lehounkému dvoumístnému roadsteru k akceleraci z klidu na stovku za 6,5 s a v maximální rychlosti auto přesáhne o 4 km/h dvoustovku. Beztak všude kromě Německa nelegálně... Komu by to nestačilo, může si koupit Sport 220 s nezměněnou osmnáctistovkou. Čísílko v názvu říká vše, jistě, má 220 koní (162 kW) a je ve sprintu o dost rychlejší, oblíbenou disciplínu zvládne za 4,6 s. Třešničkou na dortu je maximálka 233 km/h, kterou určitě využijete na dlouhých rovinkách nějakého okruhu... V tomto případě přenáší šestistupňový manuál na zadní kola až 250 N.m, má jej ovšem i šestnáctistovka bez čísla.

Puristé se mohou těšit na lehounké sedačky čalouněné kůží, případně Alcantarou, v nabídce je ale rovněž tartanový potah, který je vrátí v čase až do dob Espritu první série, tedy roku 1976. Na firemních fotkách sice výrobce prezentuje červenou dvěstědvacítku a žlutý základní Sport, v katalogu laků ale najdeme i oranžovou, zelenou, černou, bílou, stříbrnou, modrou a šedou barvu, tu dokonce coby metalízu i klasickou, ostatní jsou pouze vypalované. Kola mohou být buď stříbrná, nebo černá, vpředu mají průměr 16 palců, vzadu jsou větší sedmnáctky. Příplatkovými kovanými ušetří zájemci dalších pět kilo na váze auta...Lotus Elise Sport přijde v základu na 39.900 eur (1,079 milionu korun), Sport 220 stojí 48.700 eur (1,317 mil. Kč). Prodej začne už v prosinci.

Víte, že pojmenování Elise, u Lotusu tradičně začínající písmenem E, vymyslel ještě bývalý majitel Romano Artioli? Nový model pojmenoval podle své vnučky. Ani jeho ale určitě ve snu nenapadlo, že s jedinou větší modernizací vydrží ve výrobě dvacet let. A jede dál.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)