Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lotus Elite
Lotus Elite
Lotus Elite
Lotus Elite
13 Fotogalerie

Lotus Elite: Prototyp kupé v Paříži, do výroby až v roce 2014

Aleš Dragoun
Již delší dobu prosakovaly na povrch informace, že Lotus představí v Paříži nové sportovní kupé. Je to tady.

Spekulace panovaly ohledně názvu, bylo zřejmé, že britský výrobce v malajských rukou sáhne do své bohaté historie a zůstane u písmene E na začátku. Fanoušci Espritu jsou možná zklamáni, ale nový Lotus se jmenuje Elite.

Nejprve malé historické okénko: toto jméno již zakladatel Lotusu Colin Chapman použil celkem dvakrát. Poprvé u dvoumístného sportovního kupátka typu 14 z let 1957-1963. To mělo samonosnou karoserii ze skleněných vláken se součinitelem odporu vzduchu 0,29. Pod kapotou vrčel hliníkový čtyřválec Coventry-Climax s rozvodem OHC objemu 1216 cm3. Dával výkon 59 kW (80 k) a byl původně určen pro pohon přenosného hasičského čerpadla! První Elite vznikl ve dvou sériích, bylo vyrobeno 980 kusů a uplatnil se zejména na závodních tratích. Dvě vítězství ve třídě z 24 hodin Le Mans hovoří jasně.

Podruhé se vůz s tímto názvem objevil v roce 1974. Řada je známá pod kódem 501, nebo také jako typ 75, po modernizaci přeznačený na 83. Kupé velmi neotřelých tvarů už nebylo čistě sportovní, ale spíše luxusní GT, které pojalo až čtveřici pasažérů. Dvoulitrový (1970 cm3) čtyřválec Lotus 907 s rozvodem 2xOHC byl opět vyroben z hliníku, dával 118 kW (160 k) a po šesti letech byl nahrazen motorem 2,2 litru typu 912. Auto sice mělo na délku 4,47 m, ale vážilo jen 975 kg, což zaručovalo patřičné jízdní zážitky. Do roku 1983 bylo vyrobeno 2535 exemplářů.

Jméno se tedy po celých 27 letech vrací. Jeho filozofie odpovídá spíše druhé generaci, znovu se jedná o 2+2místné kupé. Lotus se zmiňuje o zatahovací pevné střeše, kterou má také prototyp na fotografiích. Značku vpředu umístěného pětilitrového osmiválce sice tají, ale není složité se jí dopátrat: motor pochází od Toyoty, respektive z Lexusu IS-F. Vzhledem ke dlouhodobé spolupráci obou značek není divu. Agregát nabízí výkon 456 kW (620 k) a točivý moment 720 Nm, omezovač otáček zasáhne až po dosažení hranice 8500 min-1. Poháněna jsou pochopitelně jako u předchůdců zadní kola.

Kupé je 4,6 m dlouhé, na šířku měří 1,9 m, do výšky 1,32 m a váží 1650 kg. Z 0 na 100 km/h by mělo vystřelit za 3,5–3,7 s a rozjede se údajně až na 315 km/h. To jej spíše pasuje do role supersportu a nástupce legendárního Espritu, jenže ten měl motor umístěný uprostřed za jediným párem sedadel. Automobilka slibuje také alternativní nabídku hybridního pohonu se stejným základem, který bude doplněn dvojicí elektromotorů a systémem KERS, jenž známe z F1.

Pařížský exemplář je ale zatím jen tzv. Production Intent Prototype, tedy prototyp s výhledem sériové výroby. Ta nebude ovšem spuštěna dříve než na začátku roku 2014. Prodej bude zahájen na jaře téhož roku, Lotus už oznámil i předběžnou cenu 115.000 liber, tedy zhruba 3,4 milionu korun.