Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus asi bude na prodej, Protonu se nedaří vymanit ze ztráty

Michal Fokt
Diskuze (1)
Současný většinový vlastník automobilek Proton a Lotus hledá kupce pro převzetí jedné nebo obou značek. Koupí je Suzuki, Renault nebo PSA?

Když ztrátovou automobilku vlastní ztrátová automobilka, je to dost nepříjemná situace a přesně to se teď děje v případě značek Proton a Lotus. Když investiční společnost DRB-Hicom v roce 2012 převzala za zhruba 410 milionů dolarů kontrolní balík akcií automobilky Proton, měla ambiciózní plán udělat z ní i z příslušenství v podobě sportovní značky Lotus vytvořit ziskovou firmu.

Jenže nepodařilo se. Tedy částečně ano, příští rok by prý (možná) Lotus mohl být poprvé ve své 65leté historii ziskový, jenže Proton je každoročně v těžké ztrátě (naposledy 198 milionů dolarů). Malajsijská vláda sice v dubnu poskytla injekci ve výši 365 milionů dolarů, nicméně varovala, že současná situace není udržitelná a je třeba nalézt strategického partnera.

A DRB-Hicom, pro něhož to rozhodně nebyla dobrá investice, opravdu hledá. Agentura Reuters informovala, že společnost nyní eviduje více než deset firem, zajímajících se o odkoupení podílu. Detaily zatím nejsou známy, jisté je pouze to, že mezi nimi je francouzský koncern PSA (což je vzhledem k jeho finanční situaci trošku paradoxní), ale také Renault a Suzuki.

Je otázkou, kdo má vlastně o co zájem, některý ze subjektů by mohl chtít odkoupit pouze Lotus, protože DRB-Hicom oznámilo, že je ochotné o jeho prodeji uvažovat, což by mohlo díky balíku získaných peněz udělat z Protonu trochu atraktivnější nevěstu, ale zájem by pochopitelně mohl být i primárně o Proton. Suzuki je v regionu jihovýchodní Asie velmi silné a začleněním Protonu do svého impéria by situaci ještě zlepšilo. Pro zmíněné evropské značky by však získání výraznějšího vlivu v této části světa také nebylo k zahození. V tom případě by byl Lotus jen třešničkou na dortu.

Proton má v Malajsii dvě továrny, schopné roční produkce až 400 tisíc aut, jenže vloni prodal pouze 102 tisíc vozů. Protony nemají pověst příliš kvalitních vozů a poprodejní služby jsou patrně ještě horší, nového vlastníka tedy čeká velká spousta práce.

Michal Fokt
Diskuze (1)
Avatar - Ada je zase tady
27. 9. 2016 23:13
Nejlepší nový majitel Protonu
Nejlepší nový majitel Protonu by byla firma rendlik a syn, protože s výrobou křápů má dlouhodobou zkušenost ;-)