Pravdy a mýty o LPG: Která auta se pro přestavbu nehodí?

Pravdy a mýty o LPG: Která auta se pro přestavbu nehodí?

 

Moderní motory přinášejí těžko řešitelné komplikace; koupi plynové ojetiny odborník spíše nedoporučuje.

U nových aut možná s požadavkem na přestavbu narazíte. U některých korejských či japonských modelů (a společné motory s mazdou mají i některé fordy) musí úpravci měnit motorovou hlavu, protože se šetřilo na materiálu ventilových sedel, které tají jako máslo a musejí se nahrazovat tvrzenými. Technici hlásí problémy i s ventily jednotek Renault 1.2 TCe, které třeba u starších nepřeplňovaných šestnactistovek nepamatuji. Jinde zase musejí instalovat přimazávaní ventilů coby novodobou náhradu za aditiva běžná v benzínu (dřív olovo).

Přímovstřikové agregáty FSI, TSI či TFSI v moderních škodovkách, VW, seatech či audi zase vyžaduji ochlazování vstřikovacích trysek, které se hodně ohřívají. A to je nejjednodušší dělat benzinem. Jenže tím ho spotřebujete kolem jednoho až dvou litrů na sto kilometrů. Pak už se návratnost přestavby hodně prodlužuje, navíc hrozí riziko poškození vstřikovačů, od čehož dávají výrobci aut ruce pryč. Proto se ani některé dílny do přestaveb nehrnou. Zvláště když mají moderní motory ve srovnání se staršími malou spotřebu.

Pravdy a mýty o LPG: Opravdu s plynem ušetříte?

„Zkoušeli jsme to sami. Jenže pokud nemáte tak dobré laboratorní zázemí jako výrobci, abyste zjistili, ve kterých režimech zvolit jaké poměry benzinu a plynu, provoz na kombinaci paliva se nevyplatí,“ vysvětluje Hanzl s tím, že přestavba vyjde na 40.000 Kč. Mnohem účinnější vstřikovaní kapalné fáze rovnou přes benzinové vstřikovače (nemusejí se chladit benzinem) pak na 70.000 Kč – a tam už narážíme na ekonomickou návratnost. Setkat se tak můžete jen s originální úpravou motorů 1.4 TSI/90 kW na zemní plyn, která je pečlivě vyladěna přímo dodavatelem technologii a funguje bezvadně.

Problémy může technikům v dílně přichystat rovněž nedostatek prostoru k montáži v motorovém prostoru. A bohužel zrovna u vozů, které si o přestavbu přímo říkají. To je třeba případ výkonného Audi A6 2.7 BiTurbo, které se přesto daří přestavovat. Jinde zase musejí vyrábět pomocná lešení k upevnění nádrže a podobně. Zkrátka na začátku nasypete do přestavby nemalé peníze, jež řadu zájemců odradí.

Spočítejte si sami

 [600×166] Nejjednodušší obecné pravidlo říká, že se plynová přestavba vyplatí po ujeti nejméně tolika kilometrů, kolik stála. Takže jestliže jste investovali 40.000 Kč, musíte pravě tolik najet. Jenže ve skutečnosti to bývá ještě o něco víc. Ale pak šetříte, i když uvážíte narůst spotřeby na plyn.

Pro srovnání se přímo nabízí Škoda Octavia, která se prodává jako zážehová, vznětová i plynová. Rozdíl v ceně benzinového liftbacku ve výbavě Prima Edition CZ s motorem 1.6/75 kW a plynovým 1.6/72 kW LPG je 30.000 Kč, za naftu 1.6 TDI/77 kW připlatíte dalších 10.000 Kč. Mimochodem v běžném – nikoliv akčním – ceníku činí rozdíl 15.000 Kč. Když jsme to počítali loni, vyplatil se příplatek za plyn až po ujeti 42.587 km. Letos už po 34.483 km, protože zatímco cena plynu nevzrostla, Natural 95 poskočil o vice než dvě koruny. Motor 1.6 TDI se vůči 1.6 MPI vyplatí až po ujeti téměř 50.000 kilometrů. I když je spotřeba nafty jen 4,5 l, kvůli vysoké ceně se proti plynu nevyplatí nikdy.

Kdy se plyn u octavie vyplatí?
VerzePrůměrná spotřebaPořizovací cenaCena palivaKolik stojí kilometr?Kdy se vyplatí?
Benzin 1.6/75 kW7,0l334 900 Kč36,25 Kč/l2,47 KčOd počátku
LPG 1.6/72 kW9,2l364 900 Kč17,46 Kč/l1,60 Kč34 483 km
Diesel 1.6 TDI/77 kW4,5l374 900 Kč36,91 Kč/l1,66 Kč49 382 km
*Průměrné ceny paliv v ČR ve 4. týdnu roku 2012 podle ČSÚ

Vyplatí se koupě plynové ojetiny?

- odpovídá Zdeněk Řezáč, propagátor plynového pohonu

„Spiše to nedoporučuji. Nejenže budete těžko hledat vhodné auto z hlediska modelu, barvy a výbavy. Ale ten, kdo přestavuje vůz na LPG, většinou plánuje šetřit. A to za každou cenu. Auta už předělaná jsou při prodeji často na konci života a kupujícího čeká nekonečna série oprav. Majitel vůz přestavěl na LPG, protože chtěl jezdit, a tak dvanáctileté auto s 80.000 km asi zajelo před prodejem do kouzelné garáže, kde vozy omládnou klidně o 200.000 kilometrů. Ten, kdo šetři, na drahé servisní prohlídky nejezdi.

Dalším důvodem, proč auto předělat až ve vlastní režii, je inovace za posledních několik let, kdy prodělal obor LPG mnoho změn. Za stejné peníze tak dostanete novější a lepši zařízení než v autě přestavěném před deseti roky. Navíc získáte záruku na každou přestavbu, která u staršího kusu určitě nebude. Přestavět lze vše na benzin. Doporučují se evropské vozy kvůli lepší možnosti udělat diagnostiku a auto odladit. Nejlépe s karburátorem, případně první modely s katalyzátorem a emisní normou Euro 1. Jenže u nich už to ztrácí cenu, protože jsou ve špatném stavu a přestavba stoji víc než cele vozidlo. Jako základ se hodí šestnáctistovka, ideální je dvoulitr. Pokud jim stačí na benzin do osmi litrů, bude spotřeba LPG rozumná a dojezd postačovat. Cenu za úpravu zásadně ovlivňuje kvalita komponentů a dobře prověřena firma je podstatná.

Pravdy a mýty o LPG: Osm věcí, které musíte vědět, než se pustíte do přestavby

Doporučuji pročíst internetová fóra a předem se informovat, kdo jak dělá a jak dlouho auta jezdí, zkratka hledat reference. Jednoznačným plusem při nákupu továrního auta na CNG je snadná dostupnost kvalitního a dobře informovaného servisu, což u individuálně přestavěného vozu na LPG nemate. Výrobci aut jdou dvojí cestou: plně továrně postavené modely mají Volkswagen, Fiat a Opel. Auta hromadně přestavěna mimo závod, ale s plnou podporou automobilky nabízejí Citroen, Peugeot, Renault, Mercedes a Ford.“

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty

Za další posílení bezpečnostních opatření v oblasti…

Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela

Novou zakázku na pět tisíc bot za více než čtyři miliony…

Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy

Světovému ekonomickému fóru budou poprvé v historii plně…

Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi

Ještě letos začne v území mezi Vltavou a Berounkou na jih…

 
 

Přidat názorDiskuse: Pravdy a mýty o LPG: Která auta se pro…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 





 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Včera

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps? Podívejte se, kudy povede objížďka pro řidiče a MHD

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps?…

V noci na 19. ledna Praha uzavře Libeňský most, který je v havarijním stavu. Řidiči a MHD na něj nebudou moci…

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích spřežení i překvapivé pokusy

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici, mluvčí informaci potvrdil

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici,…

Prezident Miloš Zeman se v úterý podrobil malému zákroku, jeho příčinou byl drobný zánět. ČTK to dnes řekl…