Pravdy a mýty o LPG: Která auta se pro přestavbu nehodí?

Pravdy a mýty o LPG: Která auta se pro přestavbu nehodí?

 

Moderní motory přinášejí těžko řešitelné komplikace; koupi plynové ojetiny odborník spíše nedoporučuje.

U nových aut možná s požadavkem na přestavbu narazíte. U některých korejských či japonských modelů (a společné motory s mazdou mají i některé fordy) musí úpravci měnit motorovou hlavu, protože se šetřilo na materiálu ventilových sedel, které tají jako máslo a musejí se nahrazovat tvrzenými. Technici hlásí problémy i s ventily jednotek Renault 1.2 TCe, které třeba u starších nepřeplňovaných šestnactistovek nepamatuji. Jinde zase musejí instalovat přimazávaní ventilů coby novodobou náhradu za aditiva běžná v benzínu (dřív olovo).

Přímovstřikové agregáty FSI, TSI či TFSI v moderních škodovkách, VW, seatech či audi zase vyžaduji ochlazování vstřikovacích trysek, které se hodně ohřívají. A to je nejjednodušší dělat benzinem. Jenže tím ho spotřebujete kolem jednoho až dvou litrů na sto kilometrů. Pak už se návratnost přestavby hodně prodlužuje, navíc hrozí riziko poškození vstřikovačů, od čehož dávají výrobci aut ruce pryč. Proto se ani některé dílny do přestaveb nehrnou. Zvláště když mají moderní motory ve srovnání se staršími malou spotřebu.

Pravdy a mýty o LPG: Opravdu s plynem ušetříte?

„Zkoušeli jsme to sami. Jenže pokud nemáte tak dobré laboratorní zázemí jako výrobci, abyste zjistili, ve kterých režimech zvolit jaké poměry benzinu a plynu, provoz na kombinaci paliva se nevyplatí,“ vysvětluje Hanzl s tím, že přestavba vyjde na 40 000 Kč. Mnohem účinnější vstřikovaní kapalné fáze rovnou přes benzinové vstřikovače (nemusejí se chladit benzinem) pak na 70 000 Kč – a tam už narážíme na ekonomickou návratnost. Setkat se tak můžete jen s originální úpravou motorů 1.4 TSI/90 kW na zemní plyn, která je pečlivě vyladěna přímo dodavatelem technologii a funguje bezvadně.

Problémy může technikům v dílně přichystat rovněž nedostatek prostoru k montáži v motorovém prostoru. A bohužel zrovna u vozů, které si o přestavbu přímo říkají. To je třeba případ výkonného Audi A6 2.7 BiTurbo, které se přesto daří přestavovat. Jinde zase musejí vyrábět pomocná lešení k upevnění nádrže a podobně. Zkrátka na začátku nasypete do přestavby nemalé peníze, jež řadu zájemců odradí.

Spočítejte si sami

 [600×166] Nejjednodušší obecné pravidlo říká, že se plynová přestavba vyplatí po ujeti nejméně tolika kilometrů, kolik stala. Takže jestliže jste investovali 40 000 Kč, musíte pravě tolik najet. Jenže ve skutečnosti to bývá ještě o něco víc. Ale pak šetříte, i když uvážíte narůst spotřeby na plyn.

Pro srovnání se přímo nabízí Škoda Octavia, která se prodává jako zážehová, vznětová i plynová. Rozdíl v ceně benzinového liftbacku ve výbavě Prima Edition CZ s motorem 1.6/75 kW a plynovým 1.6/72 kW LPG je 30 000 Kč, za naftu 1.6 TDI/77 kW připlatíte dalších 10 000 Kč. Mimochodem v běžném – nikoliv akčním – ceníku činí rozdíl 15 000 Kč. Když jsme to počítali loni, vyplatil se příplatek za plyn až po ujeti 42 587 km. Letos už po 34 483 km, protože zatímco cena plynu nevzrostla, Natural 95 poskočil o vice než dvě koruny. Motor 1.6 TDI se vůči 1.6 MPI vyplatí až po ujeti téměř 50 000 kilometrů. I když je spotřeba nafty jen 4,5 l, kvůli vysoké ceně se proti plynu nevyplatí nikdy.

Kdy se plyn u octavie vyplatí?
VerzePrůměrná spotřebaPořizovací cenaCena palivaKolik stojjí kilometr?Kdy se vyplatí?
Benzin 1.6/75 kW7,0l334 900 Kč36,25 Kč/l2,47 KčOd počátku
LPG 1.6/72 kW9,2l364 900 Kč17,46 Kč/l1,60 Kč34 483 km
Diesel 1.6 TDI/77 kW4,5l374 900 Kč36,91 Kč/l1,66 Kč49 382 km
*Průměrné ceny paliv v ČR ve 4. týdnu roku 2012 podle ČSÚ

Vyplatí se koupě plynové ojetiny?

- odpovídá Zdeněk Řezáč, propagátor plynového pohonu

„Spiše to nedoporučuji. Nejenže budete těžko hledat vhodné auto z hlediska modelu, barvy a výbavy. Ale ten, kdo přestavuje vůz na LPG, většinou plánuje šetřit. A to za každou cenu. Auta už předělaná jsou při prodeji často na konci života a kupujícího čeká nekonečna série oprav. Majitel vůz přestavěl na LPG, protože chtěl jezdit, a tak dvanáctileté auto s 80 000 km asi zajelo před prodejem do kouzelné garáže, kde vozy omladnou klidně o 200 000 kilometrů. Ten, kdo šetři, na drahé servisní prohlídky nejezdi.

Dalším důvodem, proč auto předělat až ve vlastní režii, je inovace za posledních několik let, kdy prodělal obor LPG mnoho změn. Za stejné peníze tak dostanete novější a lepši zařízení než v autě přestavěném před deseti roky. Navíc získáte záruku na každou přestavbu, která u staršího kusu určitě nebude. Přestavět lze vše na benzin. Doporučují se evropské vozy kvůli lepší možnosti udělat diagnostiku a auto odladit. Nejlépe s karburátorem, případně první modely s katalyzátorem a emisní normou Euro 1. Jenže u nich už to ztrácí cenu, protože jsou ve špatném stavu a přestavba stoji víc než cele vozidlo. Jako základ se hodí šestnáctistovka, ideální je dvoulitr. Pokud jim stačí na benzin do osmi litrů, bude spotřeba LPG rozumná a dojezd postačovat. Cenu za úpravu zásadně ovlivňuje kvalita komponentů a dobře prověřena firma je podstatná.

Pravdy a mýty o LPG: Osm věcí, které musíte vědět, než se pustíte do přestavby

Doporučuji pročíst internetová fóra a předem se informovat, kdo jak dělá a jak dlouho auta jezdí, zkratka hledat reference. Jednoznačným plusem při nákupu továrního auta na CNG je snadná dostupnost kvalitního a dobře informovaného servisu, což u individuálně přestavěného vozu na LPG nemate. Výrobci aut jdou dvojí cestou: plně továrně postavené modely mají Volkswagen, Fiat a Opel. Auta hromadně přestavěna mimo závod, ale s plnou podporou automobilky nabízejí Citroen, Peugeot, Renault, Mercedes a Ford.“

Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku stagnuje. Hamé nahnalo rekordní tržby v zahraničí V Česku stagnuje. Hamé nahnalo rekordní tržby v zahraničí

Jedna z největších potravinářských firem rostla nejen na…

Další pokus o útok. V Antverpách někdo najel autem do nákupní zóny Další pokus o útok. V Antverpách někdo najel autem do nákupní zóny

V Antverpách se někdo pokusil autem najet vysokou…

Finanční divize Volkswagenu navzdory dieselgate zaznamenala rekordní zisky Finanční divize Volkswagenu navzdory dieselgate zaznamenala rekordní zisky

Finanční divize německé automobilové skupiny Volkswagen…

Trumpovo kouzlo vyprchává. Wall Street slábne nejvíce od jeho nástupu do úřadu Trumpovo kouzlo vyprchává. Wall Street slábne nejvíce od jeho nástupu do úřadu

Investoři přestávají věřit v růstovou hospodářskou…

 
 

Přidat názorDiskuse: Pravdy a mýty o LPG: Která auta se pro…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Je toto první škodovácký elektromobil? Škoda představuje novou studii…

Je toto první škodovácký elektromobil? Škoda představuje novou studii…

Dnes 13:31

Dostali jsme tiskovou zprávu od Škodovky. O vývoji krystalického designu. Úplně na konci se ale našla jedna hodně zajímavá zmínka!




Blesk.cz

Piloti kroužili nad letištěm, dispečer spal: Ve Vietnamu nikdo nepřistál

Piloti kroužili nad letištěm, dispečer spal: Ve…

Letový dispečer mezinárodního vietnamského letiště Cat Bi ve městě Hai Phong zkomplikoval situaci celému letišti…

Nové české rekordy: Socha Hortenzie z 1,5 kilometru papíru a obraz Slunce z 940 okvětních lístků

Nové české rekordy: Socha Hortenzie z 1,5 kilometru…

Novými exponáty Muzea rekordů a kuriozit v Pelhřimově jsou od čtvrtka 23. března 2017 socha Hortenzie oblečená…

 

iSport.cz

Leguán na kurtu! Veselý odmítl hrát, veterán ulovil unikátní selfíčko

Leguán na kurtu! Veselý odmítl hrát, veterán ulovil…

Existuje spousta důvodů, proč přerušit tenisový zápas. Tma, déšť, třeba i chování soupeře… Ale přestat hrát…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Můj heterosexuální coming out

Můj heterosexuální coming out

Minulý týden měl pro mě, stejně asi jako pro ostatní podobně smýšlející lidi, zásadní význam. Nejprve jsem si…

Seriál ČT o české šlechtě: Alespoň pár kapek „modré“ krve bychom tu potřebovali jako sůl

Seriál ČT o české šlechtě: Alespoň pár kapek „modré“…

Minulý týden na televizních obrazovkách doběhl dokumentární cyklus „Modrá krev“ mapující minulost a především…