Pravdy a mýty o LPG: Která auta se pro přestavbu nehodí?

Pravdy a mýty o LPG: Která auta se pro přestavbu nehodí?

 
26.3. 2012 Petr Slováček

Moderní motory přinášejí těžko řešitelné komplikace; koupi plynové ojetiny odborník spíše nedoporučuje.

U nových aut možná s požadavkem na přestavbu narazíte. U některých korejských či japonských modelů (a společné motory s mazdou mají i některé fordy) musí úpravci měnit motorovou hlavu, protože se šetřilo na materiálu ventilových sedel, které tají jako máslo a musejí se nahrazovat tvrzenými. Technici hlásí problémy i s ventily jednotek Renault 1.2 TCe, které třeba u starších nepřeplňovaných šestnactistovek nepamatuji. Jinde zase musejí instalovat přimazávaní ventilů coby novodobou náhradu za aditiva běžná v benzínu (dřív olovo).

Přímovstřikové agregáty FSI, TSI či TFSI v moderních škodovkách, VW, seatech či audi zase vyžaduji ochlazování vstřikovacích trysek, které se hodně ohřívají. A to je nejjednodušší dělat benzinem. Jenže tím ho spotřebujete kolem jednoho až dvou litrů na sto kilometrů. Pak už se návratnost přestavby hodně prodlužuje, navíc hrozí riziko poškození vstřikovačů, od čehož dávají výrobci aut ruce pryč. Proto se ani některé dílny do přestaveb nehrnou. Zvláště když mají moderní motory ve srovnání se staršími malou spotřebu.

Pravdy a mýty o LPG: Opravdu s plynem ušetříte?

„Zkoušeli jsme to sami. Jenže pokud nemáte tak dobré laboratorní zázemí jako výrobci, abyste zjistili, ve kterých režimech zvolit jaké poměry benzinu a plynu, provoz na kombinaci paliva se nevyplatí,“ vysvětluje Hanzl s tím, že přestavba vyjde na 40.000 Kč. Mnohem účinnější vstřikovaní kapalné fáze rovnou přes benzinové vstřikovače (nemusejí se chladit benzinem) pak na 70.000 Kč – a tam už narážíme na ekonomickou návratnost. Setkat se tak můžete jen s originální úpravou motorů 1.4 TSI/90 kW na zemní plyn, která je pečlivě vyladěna přímo dodavatelem technologii a funguje bezvadně.

Problémy může technikům v dílně přichystat rovněž nedostatek prostoru k montáži v motorovém prostoru. A bohužel zrovna u vozů, které si o přestavbu přímo říkají. To je třeba případ výkonného Audi A6 2.7 BiTurbo, které se přesto daří přestavovat. Jinde zase musejí vyrábět pomocná lešení k upevnění nádrže a podobně. Zkrátka na začátku nasypete do přestavby nemalé peníze, jež řadu zájemců odradí.

Spočítejte si sami

 [600×166] Nejjednodušší obecné pravidlo říká, že se plynová přestavba vyplatí po ujeti nejméně tolika kilometrů, kolik stála. Takže jestliže jste investovali 40.000 Kč, musíte pravě tolik najet. Jenže ve skutečnosti to bývá ještě o něco víc. Ale pak šetříte, i když uvážíte narůst spotřeby na plyn.

Pro srovnání se přímo nabízí Škoda Octavia, která se prodává jako zážehová, vznětová i plynová. Rozdíl v ceně benzinového liftbacku ve výbavě Prima Edition CZ s motorem 1.6/75 kW a plynovým 1.6/72 kW LPG je 30.000 Kč, za naftu 1.6 TDI/77 kW připlatíte dalších 10.000 Kč. Mimochodem v běžném – nikoliv akčním – ceníku činí rozdíl 15.000 Kč. Když jsme to počítali loni, vyplatil se příplatek za plyn až po ujeti 42.587 km. Letos už po 34.483 km, protože zatímco cena plynu nevzrostla, Natural 95 poskočil o vice než dvě koruny. Motor 1.6 TDI se vůči 1.6 MPI vyplatí až po ujeti téměř 50.000 kilometrů. I když je spotřeba nafty jen 4,5 l, kvůli vysoké ceně se proti plynu nevyplatí nikdy.

Kdy se plyn u octavie vyplatí?
VerzePrůměrná spotřebaPořizovací cenaCena palivaKolik stojí kilometr?Kdy se vyplatí?
Benzin 1.6/75 kW7,0l334 900 Kč36,25 Kč/l2,47 KčOd počátku
LPG 1.6/72 kW9,2l364 900 Kč17,46 Kč/l1,60 Kč34 483 km
Diesel 1.6 TDI/77 kW4,5l374 900 Kč36,91 Kč/l1,66 Kč49 382 km
*Průměrné ceny paliv v ČR ve 4. týdnu roku 2012 podle ČSÚ

Vyplatí se koupě plynové ojetiny?

- odpovídá Zdeněk Řezáč, propagátor plynového pohonu

„Spiše to nedoporučuji. Nejenže budete těžko hledat vhodné auto z hlediska modelu, barvy a výbavy. Ale ten, kdo přestavuje vůz na LPG, většinou plánuje šetřit. A to za každou cenu. Auta už předělaná jsou při prodeji často na konci života a kupujícího čeká nekonečna série oprav. Majitel vůz přestavěl na LPG, protože chtěl jezdit, a tak dvanáctileté auto s 80.000 km asi zajelo před prodejem do kouzelné garáže, kde vozy omládnou klidně o 200.000 kilometrů. Ten, kdo šetři, na drahé servisní prohlídky nejezdi.

Dalším důvodem, proč auto předělat až ve vlastní režii, je inovace za posledních několik let, kdy prodělal obor LPG mnoho změn. Za stejné peníze tak dostanete novější a lepši zařízení než v autě přestavěném před deseti roky. Navíc získáte záruku na každou přestavbu, která u staršího kusu určitě nebude. Přestavět lze vše na benzin. Doporučují se evropské vozy kvůli lepší možnosti udělat diagnostiku a auto odladit. Nejlépe s karburátorem, případně první modely s katalyzátorem a emisní normou Euro 1. Jenže u nich už to ztrácí cenu, protože jsou ve špatném stavu a přestavba stoji víc než cele vozidlo. Jako základ se hodí šestnáctistovka, ideální je dvoulitr. Pokud jim stačí na benzin do osmi litrů, bude spotřeba LPG rozumná a dojezd postačovat. Cenu za úpravu zásadně ovlivňuje kvalita komponentů a dobře prověřena firma je podstatná.

Pravdy a mýty o LPG: Osm věcí, které musíte vědět, než se pustíte do přestavby

Doporučuji pročíst internetová fóra a předem se informovat, kdo jak dělá a jak dlouho auta jezdí, zkratka hledat reference. Jednoznačným plusem při nákupu továrního auta na CNG je snadná dostupnost kvalitního a dobře informovaného servisu, což u individuálně přestavěného vozu na LPG nemate. Výrobci aut jdou dvojí cestou: plně továrně postavené modely mají Volkswagen, Fiat a Opel. Auta hromadně přestavěna mimo závod, ale s plnou podporou automobilky nabízejí Citroen, Peugeot, Renault, Mercedes a Ford.“

Spolupracujeme s TipCars.com
Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident

Odstupovat by měli spíš až pravomocně odsouzení členové…

Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele

Americká společnost Amazon, která koncem loňského roku…

OBRAZEM: Čínské námořnictvo testovalo přestavěnou sovětskou letadlovou loď OBRAZEM: Čínské námořnictvo testovalo přestavěnou sovětskou letadlovou loď

Čtyřiašedesát ponorek, dvacet šest torpédoborců a víc jak…

Nábytkářství roste navzdory nedostatku truhlářů Nábytkářství roste navzdory nedostatku truhlářů

Českému nábytkářskému průmyslu se dlouhodobě daří, loni…

 
 

Přidat názorDiskuse: Pravdy a mýty o LPG: Která auta se pro…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 





 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Dnes 18:50

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to pak zbytečně ještě rozmázl!

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to…

Karel Gott (78) na koncertech všem rozdává radost, on sám se ale tentokrát dočkal jen nemilého překvapení! Na…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Napětí v Barceloně. Chce odvolat kouče, co míří ke druhé trofeji

Napětí v Barceloně. Chce odvolat kouče, co míří ke…

V Barceloně se byť jediné škobrtnutí těžce nevyplácí. Své o tom ví Ernesto Valverde. Španělský kouč s hvězdným…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…