Pravdy a mýty o LPG: Která auta se pro přestavbu nehodí?

Pravdy a mýty o LPG: Která auta se pro přestavbu nehodí?

 

Moderní motory přinášejí těžko řešitelné komplikace; koupi plynové ojetiny odborník spíše nedoporučuje.

U nových aut možná s požadavkem na přestavbu narazíte. U některých korejských či japonských modelů (a společné motory s mazdou mají i některé fordy) musí úpravci měnit motorovou hlavu, protože se šetřilo na materiálu ventilových sedel, které tají jako máslo a musejí se nahrazovat tvrzenými. Technici hlásí problémy i s ventily jednotek Renault 1.2 TCe, které třeba u starších nepřeplňovaných šestnactistovek nepamatuji. Jinde zase musejí instalovat přimazávaní ventilů coby novodobou náhradu za aditiva běžná v benzínu (dřív olovo).

Přímovstřikové agregáty FSI, TSI či TFSI v moderních škodovkách, VW, seatech či audi zase vyžaduji ochlazování vstřikovacích trysek, které se hodně ohřívají. A to je nejjednodušší dělat benzinem. Jenže tím ho spotřebujete kolem jednoho až dvou litrů na sto kilometrů. Pak už se návratnost přestavby hodně prodlužuje, navíc hrozí riziko poškození vstřikovačů, od čehož dávají výrobci aut ruce pryč. Proto se ani některé dílny do přestaveb nehrnou. Zvláště když mají moderní motory ve srovnání se staršími malou spotřebu.

Pravdy a mýty o LPG: Opravdu s plynem ušetříte?

„Zkoušeli jsme to sami. Jenže pokud nemáte tak dobré laboratorní zázemí jako výrobci, abyste zjistili, ve kterých režimech zvolit jaké poměry benzinu a plynu, provoz na kombinaci paliva se nevyplatí,“ vysvětluje Hanzl s tím, že přestavba vyjde na 40.000 Kč. Mnohem účinnější vstřikovaní kapalné fáze rovnou přes benzinové vstřikovače (nemusejí se chladit benzinem) pak na 70.000 Kč – a tam už narážíme na ekonomickou návratnost. Setkat se tak můžete jen s originální úpravou motorů 1.4 TSI/90 kW na zemní plyn, která je pečlivě vyladěna přímo dodavatelem technologii a funguje bezvadně.

Problémy může technikům v dílně přichystat rovněž nedostatek prostoru k montáži v motorovém prostoru. A bohužel zrovna u vozů, které si o přestavbu přímo říkají. To je třeba případ výkonného Audi A6 2.7 BiTurbo, které se přesto daří přestavovat. Jinde zase musejí vyrábět pomocná lešení k upevnění nádrže a podobně. Zkrátka na začátku nasypete do přestavby nemalé peníze, jež řadu zájemců odradí.

Spočítejte si sami

 [600×166] Nejjednodušší obecné pravidlo říká, že se plynová přestavba vyplatí po ujeti nejméně tolika kilometrů, kolik stála. Takže jestliže jste investovali 40.000 Kč, musíte pravě tolik najet. Jenže ve skutečnosti to bývá ještě o něco víc. Ale pak šetříte, i když uvážíte narůst spotřeby na plyn.

Pro srovnání se přímo nabízí Škoda Octavia, která se prodává jako zážehová, vznětová i plynová. Rozdíl v ceně benzinového liftbacku ve výbavě Prima Edition CZ s motorem 1.6/75 kW a plynovým 1.6/72 kW LPG je 30.000 Kč, za naftu 1.6 TDI/77 kW připlatíte dalších 10.000 Kč. Mimochodem v běžném – nikoliv akčním – ceníku činí rozdíl 15.000 Kč. Když jsme to počítali loni, vyplatil se příplatek za plyn až po ujeti 42.587 km. Letos už po 34.483 km, protože zatímco cena plynu nevzrostla, Natural 95 poskočil o vice než dvě koruny. Motor 1.6 TDI se vůči 1.6 MPI vyplatí až po ujeti téměř 50.000 kilometrů. I když je spotřeba nafty jen 4,5 l, kvůli vysoké ceně se proti plynu nevyplatí nikdy.

Kdy se plyn u octavie vyplatí?
VerzePrůměrná spotřebaPořizovací cenaCena palivaKolik stojí kilometr?Kdy se vyplatí?
Benzin 1.6/75 kW7,0l334 900 Kč36,25 Kč/l2,47 KčOd počátku
LPG 1.6/72 kW9,2l364 900 Kč17,46 Kč/l1,60 Kč34 483 km
Diesel 1.6 TDI/77 kW4,5l374 900 Kč36,91 Kč/l1,66 Kč49 382 km
*Průměrné ceny paliv v ČR ve 4. týdnu roku 2012 podle ČSÚ

Vyplatí se koupě plynové ojetiny?

- odpovídá Zdeněk Řezáč, propagátor plynového pohonu

„Spiše to nedoporučuji. Nejenže budete těžko hledat vhodné auto z hlediska modelu, barvy a výbavy. Ale ten, kdo přestavuje vůz na LPG, většinou plánuje šetřit. A to za každou cenu. Auta už předělaná jsou při prodeji často na konci života a kupujícího čeká nekonečna série oprav. Majitel vůz přestavěl na LPG, protože chtěl jezdit, a tak dvanáctileté auto s 80.000 km asi zajelo před prodejem do kouzelné garáže, kde vozy omládnou klidně o 200.000 kilometrů. Ten, kdo šetři, na drahé servisní prohlídky nejezdi.

Dalším důvodem, proč auto předělat až ve vlastní režii, je inovace za posledních několik let, kdy prodělal obor LPG mnoho změn. Za stejné peníze tak dostanete novější a lepši zařízení než v autě přestavěném před deseti roky. Navíc získáte záruku na každou přestavbu, která u staršího kusu určitě nebude. Přestavět lze vše na benzin. Doporučují se evropské vozy kvůli lepší možnosti udělat diagnostiku a auto odladit. Nejlépe s karburátorem, případně první modely s katalyzátorem a emisní normou Euro 1. Jenže u nich už to ztrácí cenu, protože jsou ve špatném stavu a přestavba stoji víc než cele vozidlo. Jako základ se hodí šestnáctistovka, ideální je dvoulitr. Pokud jim stačí na benzin do osmi litrů, bude spotřeba LPG rozumná a dojezd postačovat. Cenu za úpravu zásadně ovlivňuje kvalita komponentů a dobře prověřena firma je podstatná.

Pravdy a mýty o LPG: Osm věcí, které musíte vědět, než se pustíte do přestavby

Doporučuji pročíst internetová fóra a předem se informovat, kdo jak dělá a jak dlouho auta jezdí, zkratka hledat reference. Jednoznačným plusem při nákupu továrního auta na CNG je snadná dostupnost kvalitního a dobře informovaného servisu, což u individuálně přestavěného vozu na LPG nemate. Výrobci aut jdou dvojí cestou: plně továrně postavené modely mají Volkswagen, Fiat a Opel. Auta hromadně přestavěna mimo závod, ale s plnou podporou automobilky nabízejí Citroen, Peugeot, Renault, Mercedes a Ford.“

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Pravdy a mýty o LPG: Která auta se pro…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

 





 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Policejní pyrotechnici musejí projít těžkými testy. Stříhání drátů je třeba brát s nadsázkou

Policejní pyrotechnici musejí projít těžkými testy.…

Policejní pyrotechnici mají na starosti několik činností, které musejí ve své profesi řešit. Patří mezi ně…

Tvář plná vulgarit a sexuálních narážek má dohru: Sokol to schytal od Hámy!

Tvář plná vulgarit a sexuálních narážek má dohru:…

Jeho uvádění Tváře dráždí uši milovníkům spisovné češtiny a odpůrcům sprostých slov. Kritika mluvy Ondřeje…

 

iSport.cz

Montreal u dna, souží se i Hemský s Plekancem. Kudy z krize ven?

Montreal u dna, souží se i Hemský s Plekancem. Kudy…

Dlouhé roky se mezi fanoušky šuškalo, že jestli má někdo šanci zlomit čekání kanadských týmů na Stanley Cup, je…

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem na červenou

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem…

Turecký reprezentant měl být jedním z klíčových hráčů "nové" Sparty trenéra Andrey Stramaccioneho. Jenže obránce…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…