Pravdy a mýty o LPG: Která auta se pro přestavbu nehodí?

Pravdy a mýty o LPG: Která auta se pro přestavbu nehodí?

 
26.3. 2012 Petr Slováček

Moderní motory přinášejí těžko řešitelné komplikace; koupi plynové ojetiny odborník spíše nedoporučuje.

U nových aut možná s požadavkem na přestavbu narazíte. U některých korejských či japonských modelů (a společné motory s mazdou mají i některé fordy) musí úpravci měnit motorovou hlavu, protože se šetřilo na materiálu ventilových sedel, které tají jako máslo a musejí se nahrazovat tvrzenými. Technici hlásí problémy i s ventily jednotek Renault 1.2 TCe, které třeba u starších nepřeplňovaných šestnactistovek nepamatuji. Jinde zase musejí instalovat přimazávaní ventilů coby novodobou náhradu za aditiva běžná v benzínu (dřív olovo).

Přímovstřikové agregáty FSI, TSI či TFSI v moderních škodovkách, VW, seatech či audi zase vyžaduji ochlazování vstřikovacích trysek, které se hodně ohřívají. A to je nejjednodušší dělat benzinem. Jenže tím ho spotřebujete kolem jednoho až dvou litrů na sto kilometrů. Pak už se návratnost přestavby hodně prodlužuje, navíc hrozí riziko poškození vstřikovačů, od čehož dávají výrobci aut ruce pryč. Proto se ani některé dílny do přestaveb nehrnou. Zvláště když mají moderní motory ve srovnání se staršími malou spotřebu.

Pravdy a mýty o LPG: Opravdu s plynem ušetříte?

„Zkoušeli jsme to sami. Jenže pokud nemáte tak dobré laboratorní zázemí jako výrobci, abyste zjistili, ve kterých režimech zvolit jaké poměry benzinu a plynu, provoz na kombinaci paliva se nevyplatí,“ vysvětluje Hanzl s tím, že přestavba vyjde na 40.000 Kč. Mnohem účinnější vstřikovaní kapalné fáze rovnou přes benzinové vstřikovače (nemusejí se chladit benzinem) pak na 70.000 Kč – a tam už narážíme na ekonomickou návratnost. Setkat se tak můžete jen s originální úpravou motorů 1.4 TSI/90 kW na zemní plyn, která je pečlivě vyladěna přímo dodavatelem technologii a funguje bezvadně.

Problémy může technikům v dílně přichystat rovněž nedostatek prostoru k montáži v motorovém prostoru. A bohužel zrovna u vozů, které si o přestavbu přímo říkají. To je třeba případ výkonného Audi A6 2.7 BiTurbo, které se přesto daří přestavovat. Jinde zase musejí vyrábět pomocná lešení k upevnění nádrže a podobně. Zkrátka na začátku nasypete do přestavby nemalé peníze, jež řadu zájemců odradí.

Spočítejte si sami

 [600×166] Nejjednodušší obecné pravidlo říká, že se plynová přestavba vyplatí po ujeti nejméně tolika kilometrů, kolik stála. Takže jestliže jste investovali 40.000 Kč, musíte pravě tolik najet. Jenže ve skutečnosti to bývá ještě o něco víc. Ale pak šetříte, i když uvážíte narůst spotřeby na plyn.

Pro srovnání se přímo nabízí Škoda Octavia, která se prodává jako zážehová, vznětová i plynová. Rozdíl v ceně benzinového liftbacku ve výbavě Prima Edition CZ s motorem 1.6/75 kW a plynovým 1.6/72 kW LPG je 30.000 Kč, za naftu 1.6 TDI/77 kW připlatíte dalších 10.000 Kč. Mimochodem v běžném – nikoliv akčním – ceníku činí rozdíl 15.000 Kč. Když jsme to počítali loni, vyplatil se příplatek za plyn až po ujeti 42.587 km. Letos už po 34.483 km, protože zatímco cena plynu nevzrostla, Natural 95 poskočil o vice než dvě koruny. Motor 1.6 TDI se vůči 1.6 MPI vyplatí až po ujeti téměř 50.000 kilometrů. I když je spotřeba nafty jen 4,5 l, kvůli vysoké ceně se proti plynu nevyplatí nikdy.

Kdy se plyn u octavie vyplatí?
VerzePrůměrná spotřebaPořizovací cenaCena palivaKolik stojí kilometr?Kdy se vyplatí?
Benzin 1.6/75 kW7,0l334 900 Kč36,25 Kč/l2,47 KčOd počátku
LPG 1.6/72 kW9,2l364 900 Kč17,46 Kč/l1,60 Kč34 483 km
Diesel 1.6 TDI/77 kW4,5l374 900 Kč36,91 Kč/l1,66 Kč49 382 km
*Průměrné ceny paliv v ČR ve 4. týdnu roku 2012 podle ČSÚ

Vyplatí se koupě plynové ojetiny?

- odpovídá Zdeněk Řezáč, propagátor plynového pohonu

„Spiše to nedoporučuji. Nejenže budete těžko hledat vhodné auto z hlediska modelu, barvy a výbavy. Ale ten, kdo přestavuje vůz na LPG, většinou plánuje šetřit. A to za každou cenu. Auta už předělaná jsou při prodeji často na konci života a kupujícího čeká nekonečna série oprav. Majitel vůz přestavěl na LPG, protože chtěl jezdit, a tak dvanáctileté auto s 80.000 km asi zajelo před prodejem do kouzelné garáže, kde vozy omládnou klidně o 200.000 kilometrů. Ten, kdo šetři, na drahé servisní prohlídky nejezdi.

Dalším důvodem, proč auto předělat až ve vlastní režii, je inovace za posledních několik let, kdy prodělal obor LPG mnoho změn. Za stejné peníze tak dostanete novější a lepši zařízení než v autě přestavěném před deseti roky. Navíc získáte záruku na každou přestavbu, která u staršího kusu určitě nebude. Přestavět lze vše na benzin. Doporučují se evropské vozy kvůli lepší možnosti udělat diagnostiku a auto odladit. Nejlépe s karburátorem, případně první modely s katalyzátorem a emisní normou Euro 1. Jenže u nich už to ztrácí cenu, protože jsou ve špatném stavu a přestavba stoji víc než cele vozidlo. Jako základ se hodí šestnáctistovka, ideální je dvoulitr. Pokud jim stačí na benzin do osmi litrů, bude spotřeba LPG rozumná a dojezd postačovat. Cenu za úpravu zásadně ovlivňuje kvalita komponentů a dobře prověřena firma je podstatná.

Pravdy a mýty o LPG: Osm věcí, které musíte vědět, než se pustíte do přestavby

Doporučuji pročíst internetová fóra a předem se informovat, kdo jak dělá a jak dlouho auta jezdí, zkratka hledat reference. Jednoznačným plusem při nákupu továrního auta na CNG je snadná dostupnost kvalitního a dobře informovaného servisu, což u individuálně přestavěného vozu na LPG nemate. Výrobci aut jdou dvojí cestou: plně továrně postavené modely mají Volkswagen, Fiat a Opel. Auta hromadně přestavěna mimo závod, ale s plnou podporou automobilky nabízejí Citroen, Peugeot, Renault, Mercedes a Ford.“

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Češi stále více reklamují zboží. Povědomí o právech ale nemají, říká průzkum Češi stále více reklamují zboží. Povědomí o právech ale nemají, říká průzkum

Nějaké zboží nebo službu za poslední rok reklamovalo 55…

Více stromů, méně dopravy. Vítězné a Karlovo náměstí čekají změny Více stromů, méně dopravy. Vítězné a Karlovo náměstí čekají změny

Náměstí v Praze jsou zanedbaná, shodují se urbanisté…

Vyjednávání o růstu mezd jsou v polovině, hlásí odbory. Dohoda vázne v ČEZ nebo České poště Vyjednávání o růstu mezd jsou v polovině, hlásí odbory. Dohoda vázne v ČEZ nebo České poště

Souboj podniků a zaměstnanců o zvýšení mezd v příštím…

Komentář Lukáše Kovandy: Plameny, dluhy a stagnace Komentář Lukáše Kovandy: Plameny, dluhy a stagnace

Zapálená auta, vymlácené výlohy, dým i rabování. To je…

 
 

Přidat názorDiskuse: Pravdy a mýty o LPG: Která auta se pro…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa

Myslíte si, že největší stylovka je vzít Volkswagen T1 a…

 





 
Příď Toyoty Supra zachycena zcela bez maskování. Kam přijde registrační značka?

Příď Toyoty Supra zcela bez maskování. Kam přijde registrační značka?

Dnes 11:50

Ještě před oficiálním debutem se však na sítích objevil jeden špionážní snímek, který ukazuje zcela odhalenou příď auta.




Blesk.cz

ŽIVĚ: Pečeme tradiční vánočku s Alicí Bendovou a Jovankou Vojtkovou! Mají recept profíka!

ŽIVĚ: Pečeme tradiční vánočku s Alicí Bendovou a…

Alice Bendová (45) a Jovanka Vojtková (39), manželka rockera Pepy Vojtka, pečou v přímém přenosu na Blesk.cz…

Při nákupu v e-shopu pozor na nechtěné zboží. Alza i Kasa ho přihazují do košíku

Při nákupu v e-shopu pozor na nechtěné zboží. Alza i…

České e-shopy mají teď do Vánoc zlatou neděli teď už prakticky denně, nákupní horečka spojená s výběrem dárků…

 

iSport.cz

Nejtěžší výzva pro Pudilovou! V Praze se utká se světovou šestkou

Nejtěžší výzva pro Pudilovou! V Praze se utká se…

Tohle bude pořádná bitva. Nejlepší česká MMA bojovnice Lucie Pudilová už zná svou soupeřku, se kterou poměří…

O co hraje Plzeň s AS Řím: až 83 milionů, koeficient či Vrbovo kouzlo

O co hraje Plzeň s AS Řím: až 83 milionů, koeficient…

Dnes se v Plzni očekává mrazivý večer, možná i nepříjemný sníh s deštěm. Na trávníku v Doosan Aréně ale bude…

 

Reflex.cz

Babiš uchvátil stát, na klimatické katastrofě může neuvěřitelně vydělat, hrozí nám vymření, varuje aktivistka

Babiš uchvátil stát, na klimatické katastrofě může…

Hrozí klimatická katastrofa a už to nemůžeme dál ignorovat. Aktivistka a sociální geografka Michaela Pixová…

Iniciativa proti změnám autorského práva v EU zfalšovala podpisy vydavatelů. Financoval ji Google

Iniciativa proti změnám autorského práva v EU…

Vlivný bruselský zpravodajský web Politico před několika dny zveřejnil výzvu malých vydavatelů, kteří vyzvali…