Pravdy a mýty o LPG: Osm věcí, které musíte vědět, než se pustíte do přestavby

Pravdy a mýty o LPG: Osm věcí, které musíte vědět, než se pustíte do přestavby

 

S provozem auta přestavěného na plyn jsou spojena jistá omezení v každodenním řidičském životě.

1. Nebudete moci libovolně parkovat

U vjezdu do podzemních parkovišť supermarketů jste si možná všimli zákazové tabule CNG/LPG, přestože od loňského podzimu neplatí absolutní zákaz. Pokud provozovatel parkoviště splní předepsané bezpečnostní parametry (detektory uniku plynu, a to i v příjezdové komunikaci, účinné odvětrávaní podle příslušných technických norem), nemusí už vjezd omezovat. Pro většinu z nich jde ale o náklady navíc, které mnohem laciněji vyřeší zákazem. Takže tam dál nesmíte a za nerespektování značky hrozí až dvoutisícová pokuta. Je však spíš hypotetická – v praxi totiž nikdo vjezd plynových aut nekontroluje a odvolává se na to, že nejde o pozemní komunikaci. Můžete se ale setkat s odmítnutím práce v servisu, který je vybaven montážní jámou a chybí mu odvětrávaní. Právo na to má.

2. Budete muset čekat na obsluhu

Na rozdíl od benzinu nebo nafty hrozí nebezpečí, že hořlavina při tankování unikne do ovzduší. Realitou čerpacích stanic je proto zvonek k přivolání obsluhy, neboť si podle mýtů nesmíte sami natankovat. Ale i to je pravda jen napůl. Pokud to myslíte s plynem vážně, stačí absolvovat školeni u prodejce plynu, na jehož základě získáte zákaznickou kartičku a s tou pak můžete čerpat sami LPG i CNG. V případě zemního plynu lze pomocí této karty nejen vjet do oploceného areálu čerpačky, ale rovnou i zaplatit. Provozovatel tak ušetři na obsluze, prodejně a řadě jinak obvyklých prvků benzínky. Zákazníkovi to naopak šetři čas.

3. Každý rok musíte na prohlídku

Revize palivového systému spolkne vždy po 10 000 km, nejpozději však každý rok, investici zhruba 600 Kč. Vydáte ji za půlhodinovou revizi plynového systému. Může to byt otrava, na druhou stranu tak dílna garantuje bezpečnost a bezproblémový provoz. V rámci úkonu vám zkontroluji nastavení řídící jednotky, u novějších systémů i papírové sítko plynné fáze. Po zhruba 60 000 až 80 000 km musí repasovat reduktor včetně ztvrdlých membrán. Máte tak zkrátka jistotu, že se o systém někdo stará.

4. Nádrž vydrží jen 10 let

Tlaková nádoba má omezenou životnost, byť na ní žádné poškozeni ani únavu provozem nepozorujete. Její výměna včetně viceúčelového ventilu a plynotěsné schránky stojí každých deset let zhruba osm tisíc. Před koupi ojetiny upravené na plyn se proto tažte, kdy ji majitel vyměnil. Není pravě tohle důvodem prodeje, protože nechce do auta tolik investovat?

5. Díra v nárazníku a nálepka na skle

Kvůli umístění plnícího otvoru plynové nádrže musejí technici vyvrtat díru zvenčí vozu, pokud jim prostor nedovoluje jinak. Vozy připravené na plyn už od výrobce auta mají v tomto výhodu, protože se uzávěr skrývá pod víčkem společně s benzinovým uzávěrem. Vozidlo by pak mělo nosit nálepku upozorňující, že jej pohani plynné palivo. „Neoznačeni takového vozidla je nesplněním technických podmínek pro provoz na pozemních komunikacích.

Pravdy a mýty o LPG: Opravdu s plynem ušetříte?

Řidiči takového vozidla hrozí pokuta do výše dvou tisíc korun,“ varuje Jan Melša z policejního prezidia. Policisté to při silničních kontrolách skutečně hlídají a plynový pohon je uveden v takzvaném malém techničáku.

6. Ubude místo v autě

Dávno už neplatí, že plynová nádrž musí být nevzhledným válcovým předmětem zabírajícím půlku kufru. Běžně se dnes usazuji toroidni nádrže do prostoru rezervního kola. Bohužel to ale znamená, že ono kolo musíte vozit v kufru, pokud s ním bylo auto homologováno. U oficiálního importéra se ptejte, jestli lze u konkrétního modelu nahradit rezervu jen nouzovou sadou. Na STK pak můžete narazit na dotaz techniků, proč nemate kolo v kufru řádně upevněno. U malých aut navíc počítejte se snížením užitečné hmotnosti vozu – zjednodušeně tak můžete přijít o právo vozit pětici pasažérů a budete se muset smířit se čtyřmi místy. Opět ale máme z praxe poznatky, že to nikdo neřeší a pět míst vám v dokumentaci běžně zůstane.

7. Kdekdo se vašeho vozu bude bát

Lide si mysli, že plynové auto vybouchne i po odhozeni zápalky na zem. „Vadí mi, že u nás se vůz na plyn bere jako něco navíc a speciálního, ale na Západě je to plnohodnotné palivo jako benzin, nafta nebo bioetanol,“ zlobí se Tomáš Hanzl z občanského sdruženi LPG klub. Pokud je systém řádně namontován a revidován, je riziko naopak menši než s benzinem. Když dělal německy autoklub ADAC nárazový test, nádrž obstála bez zaváhání. Při homologaci se dokonce tato zkouška vyžaduje. Na vlastní oči jsme před lety viděli, že nádrž na LPG bez uniku obstojí, i když celý vůz během pouhých čtyř minut shoří. Systémy jsou hned několikanásobně jištěny.

8. Plyn sníží výkon

Je pravda, že pohon na plyn ubere maximální výkon zhruba o deset procent. Někdo to pozná hned, jiný si toho ani nevšimne. Pokud je systém řádně seřízen, poznáte to maximálně ve vyšších otáčkách. V nižších a středních to zjisti jen nejvnímavější šoféři.

Příští týden: Jak vybrat vhodné auto pro přestavbu na LPG

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Berňák a Babišovo dvojité závaží Komentář Martina Čabana: Berňák a Babišovo dvojité závaží

Pozoruhodným tématem předvolebního boje se stala Finanční…

Hypotéky v srpnu klesly. Jejich průměrná úroková sazba se snížila na 2,01 procenta Hypotéky v srpnu klesly. Jejich průměrná úroková sazba se snížila na 2,01 procenta

Průměrná úroková sazba hypoték v srpnu nepatrně klesla na…

ING se v Česku chystá najmout sto nových zaměstnanců ING se v Česku chystá najmout sto nových zaměstnanců

Nizozemská finanční skupina chce v Česku kvůli novým…

Volvo Cars investuje do své první továrny ve Spojených státech dvojnásobek peněz Volvo Cars investuje do své první továrny ve Spojených státech dvojnásobek peněz

Švédský výrobce osobních automobilů Volvo Cars se rozhodl…

 
 

Přidat názorDiskuse: Pravdy a mýty o LPG: Osm věcí, které…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 





 
Mercedes-Benz S 400 d 4Matic – Nafta v řadě!

TEST: Mercedes-Benz S 400 d 4Matic – Nafta znovu v řadě! Co to přineslo?

Dnes 09:51

Je to sice jeden z nejméně nápadných faceliftů, o slušnou revoluci však přesto jde. Vznětové vidlicové jednotky nahrazují zbrusu nové řadové motory!




Blesk.cz

Ochrnutý Jančařík po 365 dnech znovu na Nově! Jágr na tom není lépe než já, culí se

Ochrnutý Jančařík po 365 dnech znovu na Nově! Jágr…

Oblíbený moderátor Michal Jančařík (41) televize Nova, jehož před zdravotními peripetiemi spojenými s…

Prodáváte svou nemovitost? 4 rady + 1 finta, jak si prověřit makléře!

Prodáváte svou nemovitost? 4 rady + 1 finta, jak si…

Chystáte se po sezoně prodat svou chatu či chalupu? Nebo jste se rozhodili změnit bydliště a nabízíte k prodeji…

 

iSport.cz

Brabec o Spartě: Fanoušci musí dát nové strategii čas, hráči jim to vrátí

Brabec o Spartě: Fanoušci musí dát nové strategii…

Se Spartou vyhrál v roce 2014 ligu i pohár a o dva roky později se vydal na svoje první zahraniční angažmá.…

Youtuberka táhla Češky za senzací, pak chybovala: Strašně mě to mrzí

Youtuberka táhla Češky za senzací, pak chybovala:…

Senzace byla blízko. České fotbalistky v kvalifikačním utkání o MS 2019 proti Němkám (0:1) statečně bojovaly a i…

 

Reflex.cz

Čínský problém: chatovací robot začal pomlouvat komunistickou stranu. Vypnuli ho

Čínský problém: chatovací robot začal pomlouvat…

Dvojice „chatbotů“, softwarových robotů schopných komunikovat s lidmi, byla v Číně vyřazena z provozu poté, co…

Hurikán Maria poničil ostrovy Guadeloupe a Dominiku, teď v plné síle míří na Portoriko

Hurikán Maria poničil ostrovy Guadeloupe a Dominiku,…

Hurikán Maria, který poničil ostrovy Dominika a Guadeloupe, opět zesílil na nejvyšší stupeň nebezpečnosti a jeho…