Pravdy a mýty o LPG: Osm věcí, které musíte vědět, než se pustíte do přestavby

Pravdy a mýty o LPG: Osm věcí, které musíte vědět, než se pustíte do přestavby

 

S provozem auta přestavěného na plyn jsou spojena jistá omezení v každodenním řidičském životě.

1. Nebudete moci libovolně parkovat

U vjezdu do podzemních parkovišť supermarketů jste si možná všimli zákazové tabule CNG/LPG, přestože od loňského podzimu neplatí absolutní zákaz. Pokud provozovatel parkoviště splní předepsané bezpečnostní parametry (detektory uniku plynu, a to i v příjezdové komunikaci, účinné odvětrávaní podle příslušných technických norem), nemusí už vjezd omezovat. Pro většinu z nich jde ale o náklady navíc, které mnohem laciněji vyřeší zákazem. Takže tam dál nesmíte a za nerespektování značky hrozí až dvoutisícová pokuta. Je však spíš hypotetická – v praxi totiž nikdo vjezd plynových aut nekontroluje a odvolává se na to, že nejde o pozemní komunikaci. Můžete se ale setkat s odmítnutím práce v servisu, který je vybaven montážní jámou a chybí mu odvětrávaní. Právo na to má.

2. Budete muset čekat na obsluhu

Na rozdíl od benzinu nebo nafty hrozí nebezpečí, že hořlavina při tankování unikne do ovzduší. Realitou čerpacích stanic je proto zvonek k přivolání obsluhy, neboť si podle mýtů nesmíte sami natankovat. Ale i to je pravda jen napůl. Pokud to myslíte s plynem vážně, stačí absolvovat školeni u prodejce plynu, na jehož základě získáte zákaznickou kartičku a s tou pak můžete čerpat sami LPG i CNG. V případě zemního plynu lze pomocí této karty nejen vjet do oploceného areálu čerpačky, ale rovnou i zaplatit. Provozovatel tak ušetři na obsluze, prodejně a řadě jinak obvyklých prvků benzínky. Zákazníkovi to naopak šetři čas.

3. Každý rok musíte na prohlídku

Revize palivového systému spolkne vždy po 10 000 km, nejpozději však každý rok, investici zhruba 600 Kč. Vydáte ji za půlhodinovou revizi plynového systému. Může to byt otrava, na druhou stranu tak dílna garantuje bezpečnost a bezproblémový provoz. V rámci úkonu vám zkontroluji nastavení řídící jednotky, u novějších systémů i papírové sítko plynné fáze. Po zhruba 60 000 až 80 000 km musí repasovat reduktor včetně ztvrdlých membrán. Máte tak zkrátka jistotu, že se o systém někdo stará.

4. Nádrž vydrží jen 10 let

Tlaková nádoba má omezenou životnost, byť na ní žádné poškozeni ani únavu provozem nepozorujete. Její výměna včetně viceúčelového ventilu a plynotěsné schránky stojí každých deset let zhruba osm tisíc. Před koupi ojetiny upravené na plyn se proto tažte, kdy ji majitel vyměnil. Není pravě tohle důvodem prodeje, protože nechce do auta tolik investovat?

5. Díra v nárazníku a nálepka na skle

Kvůli umístění plnícího otvoru plynové nádrže musejí technici vyvrtat díru zvenčí vozu, pokud jim prostor nedovoluje jinak. Vozy připravené na plyn už od výrobce auta mají v tomto výhodu, protože se uzávěr skrývá pod víčkem společně s benzinovým uzávěrem. Vozidlo by pak mělo nosit nálepku upozorňující, že jej pohani plynné palivo. „Neoznačeni takového vozidla je nesplněním technických podmínek pro provoz na pozemních komunikacích.

Pravdy a mýty o LPG: Opravdu s plynem ušetříte?

Řidiči takového vozidla hrozí pokuta do výše dvou tisíc korun,“ varuje Jan Melša z policejního prezidia. Policisté to při silničních kontrolách skutečně hlídají a plynový pohon je uveden v takzvaném malém techničáku.

6. Ubude místo v autě

Dávno už neplatí, že plynová nádrž musí být nevzhledným válcovým předmětem zabírajícím půlku kufru. Běžně se dnes usazuji toroidni nádrže do prostoru rezervního kola. Bohužel to ale znamená, že ono kolo musíte vozit v kufru, pokud s ním bylo auto homologováno. U oficiálního importéra se ptejte, jestli lze u konkrétního modelu nahradit rezervu jen nouzovou sadou. Na STK pak můžete narazit na dotaz techniků, proč nemate kolo v kufru řádně upevněno. U malých aut navíc počítejte se snížením užitečné hmotnosti vozu – zjednodušeně tak můžete přijít o právo vozit pětici pasažérů a budete se muset smířit se čtyřmi místy. Opět ale máme z praxe poznatky, že to nikdo neřeší a pět míst vám v dokumentaci běžně zůstane.

7. Kdekdo se vašeho vozu bude bát

Lide si mysli, že plynové auto vybouchne i po odhozeni zápalky na zem. „Vadí mi, že u nás se vůz na plyn bere jako něco navíc a speciálního, ale na Západě je to plnohodnotné palivo jako benzin, nafta nebo bioetanol,“ zlobí se Tomáš Hanzl z občanského sdruženi LPG klub. Pokud je systém řádně namontován a revidován, je riziko naopak menši než s benzinem. Když dělal německy autoklub ADAC nárazový test, nádrž obstála bez zaváhání. Při homologaci se dokonce tato zkouška vyžaduje. Na vlastní oči jsme před lety viděli, že nádrž na LPG bez uniku obstojí, i když celý vůz během pouhých čtyř minut shoří. Systémy jsou hned několikanásobně jištěny.

8. Plyn sníží výkon

Je pravda, že pohon na plyn ubere maximální výkon zhruba o deset procent. Někdo to pozná hned, jiný si toho ani nevšimne. Pokud je systém řádně seřízen, poznáte to maximálně ve vyšších otáčkách. V nižších a středních to zjisti jen nejvnímavější šoféři.

Příští týden: Jak vybrat vhodné auto pro přestavbu na LPG

Spolupracujeme s TipCars.com
Slovensku se daří, nezaměstnanost klesla na nová minima Slovensku se daří, nezaměstnanost klesla na nová minima

Míra nezaměstnanosti na Slovensku se v červnu snížila na…

EU: Chceme jasný postoj ke klíčovým bodům brexitu EU: Chceme jasný postoj ke klíčovým bodům brexitu

Do příštího kola jednání o brexitu na konci srpna chce…

Aero Vodochody zahájilo výrobu nových letounů, dostalo na ně 320 milionů Aero Vodochody zahájilo výrobu nových letounů, dostalo na ně 320 milionů

Aero Vodochody zahájilo v uplynulých týdnech výrobu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Pravdy a mýty o LPG: Osm věcí, které…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

 





 
Úplně nový Lancer Evo z roku 2006 je v aukci a zájemci nestačí přihazovat!

Úplně nový Lancer Evo z roku 2006 je v aukci a zájemci nestačí přihazovat!

Dnes 12:45

Dražeb za částky mnohonásobně převyšující původní cenu je stále více a patřit mezi ně bude i tento kousek.




Blesk.cz

Česká měna prolomila hranici 26 korun za euro. Na dovolené bude zase líp

Česká měna prolomila hranici 26 korun za euro. Na…

Koruna poprvé od ukončení intervencí České národní banky prolomila hranici 26 korun za euro. Vyplývá to z údajů…

Dramatická hra o trůn: Korunního prince věznili v komnatě, dokud se ho nezřekl

Dramatická hra o trůn: Korunního prince věznili v…

V Saúdské Arábii přešlo nástupnictví z dosavadního korunního prince na králova syna. Jenže hra o trůn to nebyla…

 

iSport.cz

Sparta - Arnhem. Sledujte generálku s posilami v PŘÍMÉM PŘENOSU

Sparta - Arnhem. Sledujte generálku s posilami v…

Generálkou na nadcházející sezonu je pro fotbalisty Sparty dnešní duel s Vitesse Arnhem, šestým týmem posledního…

Cyklista i lékař vysvětlují: Proč nohy závodníka na Tour vypadaly hrozivě?

Cyklista i lékař vysvětlují: Proč nohy závodníka na…

Sice se říká »sportem ku zdraví«, ale takhle nohy zdravého člověka rozhodně nevypadají. Cyklista Bory Pawel…

 

Reflex.cz

Video z prvního dne Colours: Birdy dojala, Alt-j rozvlnili a na Imagine Dragons omdlévaly fanynky

Video z prvního dne Colours: Birdy dojala, Alt-j…

Hned první den festivalu Colours of Ostrava byl plný zvučných jmen a desetitisíce lidí se vlnily v areálu Dolní…

Lidovci se lekli a stáhli své kalhoty ještě daleko od brodu. A je nyní ve hvězdách, jak lidé ohodnotí jejich „obnažená kolena“

Lidovci se lekli a stáhli své kalhoty ještě daleko…

Sen o třetí velké síle, která by vedle hnutí ANO a ČSSD hrála na české politické šachovnici mocenskou extraligu,…