Pravdy a mýty o LPG: Osm věcí, které musíte vědět, než se pustíte do přestavby

Pravdy a mýty o LPG: Osm věcí, které musíte vědět, než se pustíte do přestavby

 

S provozem auta přestavěného na plyn jsou spojena jistá omezení v každodenním řidičském životě.

1. Nebudete moci libovolně parkovat

U vjezdu do podzemních parkovišť supermarketů jste si možná všimli zákazové tabule CNG/LPG, přestože od loňského podzimu neplatí absolutní zákaz. Pokud provozovatel parkoviště splní předepsané bezpečnostní parametry (detektory uniku plynu, a to i v příjezdové komunikaci, účinné odvětrávaní podle příslušných technických norem), nemusí už vjezd omezovat. Pro většinu z nich jde ale o náklady navíc, které mnohem laciněji vyřeší zákazem. Takže tam dál nesmíte a za nerespektování značky hrozí až dvoutisícová pokuta. Je však spíš hypotetická – v praxi totiž nikdo vjezd plynových aut nekontroluje a odvolává se na to, že nejde o pozemní komunikaci. Můžete se ale setkat s odmítnutím práce v servisu, který je vybaven montážní jámou a chybí mu odvětrávaní. Právo na to má.

2. Budete muset čekat na obsluhu

Na rozdíl od benzinu nebo nafty hrozí nebezpečí, že hořlavina při tankování unikne do ovzduší. Realitou čerpacích stanic je proto zvonek k přivolání obsluhy, neboť si podle mýtů nesmíte sami natankovat. Ale i to je pravda jen napůl. Pokud to myslíte s plynem vážně, stačí absolvovat školeni u prodejce plynu, na jehož základě získáte zákaznickou kartičku a s tou pak můžete čerpat sami LPG i CNG. V případě zemního plynu lze pomocí této karty nejen vjet do oploceného areálu čerpačky, ale rovnou i zaplatit. Provozovatel tak ušetři na obsluze, prodejně a řadě jinak obvyklých prvků benzínky. Zákazníkovi to naopak šetři čas.

3. Každý rok musíte na prohlídku

Revize palivového systému spolkne vždy po 10 000 km, nejpozději však každý rok, investici zhruba 600 Kč. Vydáte ji za půlhodinovou revizi plynového systému. Může to byt otrava, na druhou stranu tak dílna garantuje bezpečnost a bezproblémový provoz. V rámci úkonu vám zkontroluji nastavení řídící jednotky, u novějších systémů i papírové sítko plynné fáze. Po zhruba 60 000 až 80 000 km musí repasovat reduktor včetně ztvrdlých membrán. Máte tak zkrátka jistotu, že se o systém někdo stará.

4. Nádrž vydrží jen 10 let

Tlaková nádoba má omezenou životnost, byť na ní žádné poškozeni ani únavu provozem nepozorujete. Její výměna včetně viceúčelového ventilu a plynotěsné schránky stojí každých deset let zhruba osm tisíc. Před koupi ojetiny upravené na plyn se proto tažte, kdy ji majitel vyměnil. Není pravě tohle důvodem prodeje, protože nechce do auta tolik investovat?

5. Díra v nárazníku a nálepka na skle

Kvůli umístění plnícího otvoru plynové nádrže musejí technici vyvrtat díru zvenčí vozu, pokud jim prostor nedovoluje jinak. Vozy připravené na plyn už od výrobce auta mají v tomto výhodu, protože se uzávěr skrývá pod víčkem společně s benzinovým uzávěrem. Vozidlo by pak mělo nosit nálepku upozorňující, že jej pohani plynné palivo. „Neoznačeni takového vozidla je nesplněním technických podmínek pro provoz na pozemních komunikacích.

Pravdy a mýty o LPG: Opravdu s plynem ušetříte?

Řidiči takového vozidla hrozí pokuta do výše dvou tisíc korun,“ varuje Jan Melša z policejního prezidia. Policisté to při silničních kontrolách skutečně hlídají a plynový pohon je uveden v takzvaném malém techničáku.

6. Ubude místo v autě

Dávno už neplatí, že plynová nádrž musí být nevzhledným válcovým předmětem zabírajícím půlku kufru. Běžně se dnes usazuji toroidni nádrže do prostoru rezervního kola. Bohužel to ale znamená, že ono kolo musíte vozit v kufru, pokud s ním bylo auto homologováno. U oficiálního importéra se ptejte, jestli lze u konkrétního modelu nahradit rezervu jen nouzovou sadou. Na STK pak můžete narazit na dotaz techniků, proč nemate kolo v kufru řádně upevněno. U malých aut navíc počítejte se snížením užitečné hmotnosti vozu – zjednodušeně tak můžete přijít o právo vozit pětici pasažérů a budete se muset smířit se čtyřmi místy. Opět ale máme z praxe poznatky, že to nikdo neřeší a pět míst vám v dokumentaci běžně zůstane.

7. Kdekdo se vašeho vozu bude bát

Lide si mysli, že plynové auto vybouchne i po odhozeni zápalky na zem. „Vadí mi, že u nás se vůz na plyn bere jako něco navíc a speciálního, ale na Západě je to plnohodnotné palivo jako benzin, nafta nebo bioetanol,“ zlobí se Tomáš Hanzl z občanského sdruženi LPG klub. Pokud je systém řádně namontován a revidován, je riziko naopak menši než s benzinem. Když dělal německy autoklub ADAC nárazový test, nádrž obstála bez zaváhání. Při homologaci se dokonce tato zkouška vyžaduje. Na vlastní oči jsme před lety viděli, že nádrž na LPG bez uniku obstojí, i když celý vůz během pouhých čtyř minut shoří. Systémy jsou hned několikanásobně jištěny.

8. Plyn sníží výkon

Je pravda, že pohon na plyn ubere maximální výkon zhruba o deset procent. Někdo to pozná hned, jiný si toho ani nevšimne. Pokud je systém řádně seřízen, poznáte to maximálně ve vyšších otáčkách. V nižších a středních to zjisti jen nejvnímavější šoféři.

Příští týden: Jak vybrat vhodné auto pro přestavbu na LPG

Spolupracujeme s TipCars.com
Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu

Britský parlament dnes proti vůli premiérky Theresy…

S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody

Pojišťovny se připravují na havárie, do kterých se…

Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní

Americká centrální banka ve středu podle očekávání…

Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale…

 
 

Přidat názorDiskuse: Pravdy a mýty o LPG: Osm věcí, které…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia! Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia!

Škoda dnes na tiskové konferenci věnované motosportu…

 





 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Včera

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

Noví ministři přehledně: Kdo bude šéfovat Česku pod taktovkou Andreje Babiše?

Noví ministři přehledně: Kdo bude šéfovat Česku pod…

Andrej Babiš už má pohromadě celý menšinový kabinet. Moc do rukou mu dal prezident Miloš Zeman, který ve středu…

Češi o kebab nepřijdou: EU v něm nechá fosfáty, odpůrci neuspěli

Češi o kebab nepřijdou: EU v něm nechá fosfáty,…

Konec kebabu v Česku ani dalších zemích EU v dohledné době nehrozí. Europoslanci ve středu při hlasování…

 

iSport.cz

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním ředitelem Sparty

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním…

Velký comeback je na spadnutí. Zkušený trenér Zdeněk Ščasný by se měl už brzy vrátit na Spartu. Podle informací…

Česko - Finsko 3:2 pp. Neuvěřitelný Růžička! Obrat vystřelil hattrickem

Česko - Finsko 3:2 pp. Neuvěřitelný Růžička! Obrat…

Skvělý obrat! Hokejisté české reprezentace porazili Finy 3:2 po prodloužení. Svěřencům Josefa Jandače se…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…