Pravdy a mýty o LPG: Osm věcí, které musíte vědět, než se pustíte do přestavby

Pravdy a mýty o LPG: Osm věcí, které musíte vědět, než se pustíte do přestavby

 
19.3. 2012 Petr Slováček

S provozem auta přestavěného na plyn jsou spojena jistá omezení v každodenním řidičském životě.

1. Nebudete moci libovolně parkovat

U vjezdu do podzemních parkovišť supermarketů jste si možná všimli zákazové tabule CNG/LPG, přestože od loňského podzimu neplatí absolutní zákaz. Pokud provozovatel parkoviště splní předepsané bezpečnostní parametry (detektory uniku plynu, a to i v příjezdové komunikaci, účinné odvětrávaní podle příslušných technických norem), nemusí už vjezd omezovat. Pro většinu z nich jde ale o náklady navíc, které mnohem laciněji vyřeší zákazem. Takže tam dál nesmíte a za nerespektování značky hrozí až dvoutisícová pokuta. Je však spíš hypotetická – v praxi totiž nikdo vjezd plynových aut nekontroluje a odvolává se na to, že nejde o pozemní komunikaci. Můžete se ale setkat s odmítnutím práce v servisu, který je vybaven montážní jámou a chybí mu odvětrávaní. Právo na to má.

2. Budete muset čekat na obsluhu

Na rozdíl od benzinu nebo nafty hrozí nebezpečí, že hořlavina při tankování unikne do ovzduší. Realitou čerpacích stanic je proto zvonek k přivolání obsluhy, neboť si podle mýtů nesmíte sami natankovat. Ale i to je pravda jen napůl. Pokud to myslíte s plynem vážně, stačí absolvovat školeni u prodejce plynu, na jehož základě získáte zákaznickou kartičku a s tou pak můžete čerpat sami LPG i CNG. V případě zemního plynu lze pomocí této karty nejen vjet do oploceného areálu čerpačky, ale rovnou i zaplatit. Provozovatel tak ušetři na obsluze, prodejně a řadě jinak obvyklých prvků benzínky. Zákazníkovi to naopak šetři čas.

3. Každý rok musíte na prohlídku

Revize palivového systému spolkne vždy po 10 000 km, nejpozději však každý rok, investici zhruba 600 Kč. Vydáte ji za půlhodinovou revizi plynového systému. Může to byt otrava, na druhou stranu tak dílna garantuje bezpečnost a bezproblémový provoz. V rámci úkonu vám zkontroluji nastavení řídící jednotky, u novějších systémů i papírové sítko plynné fáze. Po zhruba 60 000 až 80 000 km musí repasovat reduktor včetně ztvrdlých membrán. Máte tak zkrátka jistotu, že se o systém někdo stará.

4. Nádrž vydrží jen 10 let

Tlaková nádoba má omezenou životnost, byť na ní žádné poškozeni ani únavu provozem nepozorujete. Její výměna včetně viceúčelového ventilu a plynotěsné schránky stojí každých deset let zhruba osm tisíc. Před koupi ojetiny upravené na plyn se proto tažte, kdy ji majitel vyměnil. Není pravě tohle důvodem prodeje, protože nechce do auta tolik investovat?

5. Díra v nárazníku a nálepka na skle

Kvůli umístění plnícího otvoru plynové nádrže musejí technici vyvrtat díru zvenčí vozu, pokud jim prostor nedovoluje jinak. Vozy připravené na plyn už od výrobce auta mají v tomto výhodu, protože se uzávěr skrývá pod víčkem společně s benzinovým uzávěrem. Vozidlo by pak mělo nosit nálepku upozorňující, že jej pohani plynné palivo. „Neoznačeni takového vozidla je nesplněním technických podmínek pro provoz na pozemních komunikacích.

Pravdy a mýty o LPG: Opravdu s plynem ušetříte?

Řidiči takového vozidla hrozí pokuta do výše dvou tisíc korun,“ varuje Jan Melša z policejního prezidia. Policisté to při silničních kontrolách skutečně hlídají a plynový pohon je uveden v takzvaném malém techničáku.

6. Ubude místo v autě

Dávno už neplatí, že plynová nádrž musí být nevzhledným válcovým předmětem zabírajícím půlku kufru. Běžně se dnes usazuji toroidni nádrže do prostoru rezervního kola. Bohužel to ale znamená, že ono kolo musíte vozit v kufru, pokud s ním bylo auto homologováno. U oficiálního importéra se ptejte, jestli lze u konkrétního modelu nahradit rezervu jen nouzovou sadou. Na STK pak můžete narazit na dotaz techniků, proč nemate kolo v kufru řádně upevněno. U malých aut navíc počítejte se snížením užitečné hmotnosti vozu – zjednodušeně tak můžete přijít o právo vozit pětici pasažérů a budete se muset smířit se čtyřmi místy. Opět ale máme z praxe poznatky, že to nikdo neřeší a pět míst vám v dokumentaci běžně zůstane.

7. Kdekdo se vašeho vozu bude bát

Lide si mysli, že plynové auto vybouchne i po odhozeni zápalky na zem. „Vadí mi, že u nás se vůz na plyn bere jako něco navíc a speciálního, ale na Západě je to plnohodnotné palivo jako benzin, nafta nebo bioetanol,“ zlobí se Tomáš Hanzl z občanského sdruženi LPG klub. Pokud je systém řádně namontován a revidován, je riziko naopak menši než s benzinem. Když dělal německy autoklub ADAC nárazový test, nádrž obstála bez zaváhání. Při homologaci se dokonce tato zkouška vyžaduje. Na vlastní oči jsme před lety viděli, že nádrž na LPG bez uniku obstojí, i když celý vůz během pouhých čtyř minut shoří. Systémy jsou hned několikanásobně jištěny.

8. Plyn sníží výkon

Je pravda, že pohon na plyn ubere maximální výkon zhruba o deset procent. Někdo to pozná hned, jiný si toho ani nevšimne. Pokud je systém řádně seřízen, poznáte to maximálně ve vyšších otáčkách. V nižších a středních to zjisti jen nejvnímavější šoféři.

Příští týden: Jak vybrat vhodné auto pro přestavbu na LPG

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Majitel televize Barrandov Jaromír Soukup zakládá vlastní hnutí Majitel televize Barrandov Jaromír Soukup zakládá vlastní hnutí

Mediální podnikatel Jaromír Soukup zakládá politické…

Banka Creditas opět zvyšuje kapitál Banka Creditas opět zvyšuje kapitál

Český finanční ústav Creditas s kapitálem byznysmena a…

Česko se chystá na nejhorší variantu brexitu Česko se chystá na nejhorší variantu brexitu

Drtivá prohra britské vlády při pokusu o prosazení…

ONLINE: Drama se nekoná. Vláda Theresy Mayové ustála hlasování o důvěře ONLINE: Drama se nekoná. Vláda Theresy Mayové ustála hlasování o důvěře

Britská vláda premiérky Theresy Mayové dnes večer podle…

 
 

Přidat názorDiskuse: Pravdy a mýty o LPG: Osm věcí, které…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka? TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Sportovní Seaty mají nesmírně dlouhou tradici. Teprve…

Upoutávka na nový Top Gear: Continental GT v terénu a plovoucí tuk-tuky Upoutávka na nový Top Gear: Continental GT v terénu a plovoucí tuk-tuky

V pořadí již 26. řada Top Gearu se odhaluje v první…

 





 
Autosalon Detroit 2019: Velká fotogalerie novinek přímo z výstaviště

Autosalon Detroit 2019: Velká fotogalerie novinek přímo z výstaviště!

Včera

Největší hvězdou letošního detroitského autosalonu je nepochybně nová Toyota Supra. V Cobo Centru je toho ale k vidění vícero.




Blesk.cz

Život na svobodě jí chutná: Uprchlá Saúdka (18) si užívá sukní a snídá zakázanou slaninu

Život na svobodě jí chutná: Uprchlá Saúdka (18) si…

Saúdka Rahaf Kunúnová (18) si užívá svobodu v Kanadě. Podařilo se jí utéct před krutostí rodiny, doma podle…

Babiše vítali sličné Thajky i vojáci. Pohostili ho krevetami či krabími knedlíčky

Babiše vítali sličné Thajky i vojáci. Pohostili ho…

Andreje Babiše přivítali s vojenskými poctami v Thajsku. Premiér Prayut Chan-o-cha je ostatně sám generál,…

 

iSport.cz

Rennes prohrálo na půdě posledního, Koubek pustil dvě střely

Rennes prohrálo na půdě posledního, Koubek pustil dvě střely

Český brankář Rennes Tomáš Koubek nenavázal na nulu z nedělního utkání proti Nantes a v dohrávce 18. kola…

Vedení Pardubic čelilo fanouškům: Hrobaři! Vy jezdíte zfetovanej?

Vedení Pardubic čelilo fanouškům: Hrobaři! Vy…

Kapitán Tomáš Rolinek, trenér Ladislav Lubina, generální manažer Dušan Salfický a provozně-ekonomický ředitel…

 

Reflex.cz

Jaromír Soukup založil politické hnutí. Jmenuje se originálně: List Jaromíra Soukupa

Jaromír Soukup založil politické hnutí. Jmenuje se…

Ztrácíte přehled o tom, zda Jaromír Soukup na své TV Barrandov moderuje pořadů 10 nebo už 13? Vaše tápání se…

Patrik Hartl: Proč se hraje o to, zda se přimkneme k Západu, nebo opět k východním mocnostem?

Patrik Hartl: Proč se hraje o to, zda se přimkneme k…

Patrik Hartl se dočkal nevídaného úspěchu: všechny čtyři jeho romány se v loňském roce umístily v desítce…