Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pravdy a mýty o LPG: Opravdu s plynem ušetříte?

Petr Slováček
Diskuze (161)
Ve chvíli, kdy benzin a nafta atakují cenu čtyřiceti korun, se zájem motoristů obrací k plynu. Má smysl takto šetřit?

Pomyslné nůžky mezi cenami benzinu a nafty se proti plynným palivům tak rozevřely, že dnes o přestavbě na plyn uvažuji i její zatvrzelí odpůrci. Není divu, vždyť nova plynová octavia se proti benzinové vyplatí už po ujeti čtyřiatřiceti tisíc kilometrů. Pro běžného motoristu to znamená dva roky provozu, služební šoféři to zvládnou i za čtvrtinu. Plyn proto teď přitahuje. Jenže proč tedy na něj nejezdi každá druha firma? Proč jej obecný pohled pořad staví jen jako alternativu nerovnou benzinu a naftě?

Ze strany lidi, které plyn živi, jsme naráželi spíš na rezignaci a marné krčeni rameny ve smyslu, že k většímu rozšířeni to pořad nestačí. Legislativní klacky pod nohy jsou pořad dost velké, stejně jako myty a báje kolující o plynu v autě. Hodně se mluví o možnosti tankováni pouze z rukou obsluhy, rizikách požáru nebo zákazu vjezdu do podzemních garáží – i když nic z toho není tak horké.

Na druhou stranu nelze zamlčet, že pokud není auto skutečně kvalitní, po čase se na něm projeví větší zatíženi plynovými nádržemi či neoriginálním palivem. Ať už to vidět chcete nebo ne. A to nehovoříme jen o přestavbách, na které přijde řeč nejčastěji. Vždyť ani originální plynová auta se v Česku moc dobře neprodávají a masivnímu odbytu benzinu a nafty ukusují sotva desetiny procent. Za celý loňský rok se prodalo jen 194 vozidel na zemní plyn (dále CNG) a 127 na propan-butan (LPG). Ve srovnání s tím překvapí 345 vozů na biolíh E85, který se u pumpy tak často nevidí…

CNG nebo LPG?

Proč tedy plyn? Stačí si spočítat jednoduchou rovnicí, že pokud člověk hodně jezdí, rychle se mu vyplatí. Ale je dobré počítat dvakrát, než se nadchnete.

Kdo chce zemní plyn, ať se dívá po originální vestavbě od výrobce vozu a na přestavbu zapomene. Ta je totiž v tomto případě nepoměrně složitější, nádrže jsou potřeba větší a pozdější úprava se zkrátka nevyplatí. Zato má tento pohon asi větší budoucnost, byť se za zemní plyn od počátku letošního roku platí spotřební daň (ale v minimální výši s postupným nárůstem na únosných 2,36 koruny na kubík v roce 2020). „Jestliže máte kde tankovat zemní plyn, je továrně prodávané auto dobrou volbou za cenu srovnatelnou s naftovým. Přitom jezdí za korunu na kilometr,“ říká nadšenec a několikanásobný majitel vozu na CNG Zdeněk Řezáč. Připouští ale, že problémem je malá nabídka aut jako ojetých (kdy už cena klesne na rozumnou mez), a tak pro ně musíte do Německa či Rakouska. Důrazně odrazuje od vysloužilých

taxíků, jejichž uživatelé si toto palivo také oblíbili.

Pokud hovoříme o šetření, pak je to spíš případ pro LPG. Přestavět na něj totiž lze i obyčejný vůz, úprava není drahá a dílnu nabízející zástavbu LPG najdete skoro v každém větším městě. Úkon trvá dva až tři dny, bohužel se nyní kvůli většímu zájmu čeká i několik týdnů. Kdo tedy o plynu vážně uvažuje, měl by spěchat. Dílny varují, že sice zatím součástky jsou, ale brzy být nemusejí.

Ani úřadů se není třeba bát. Díky slůvkům „hromadná typová přestavba“je zapsaní oficiální úpravy vozu do dokladů stejně snadné jako třeba v případě tažného zařízení. A jestliže se obáváte ztráty záruky u nového vozu, pak přichází v úvahu jen za předpokladu, že by došlo ke vzniku závady v přímé souvislosti s namontovaným plynem. Pro podnikatele ovšem platí při koupi takové garance, jaké si dohodnou. Zde proto doporučujeme výslovně to ošetřit s prodejcem.

Co jde přestavět?

Nebudeme vás dnes unavovat technickými rozdíly v plynových přestavbách, protože většinu uživatelů stejně zajímají úskalí a zkušenosti jiných. Naproti tomu pramálo řeší, zda mají pod kapotou systém plynného vstřikovaní paliva sériový, nebo paralelní. Natož pak dokonce vstřikovaní kapalné fáze, v kterém je mimochodem budoucnost tohoto pohonu, byť je nejnákladnější (kdo chce víc, najde informace v příloze Světa motorů 15/2011 Vše o LPG).

Jestliže jste zvážili všechna pro i proti a chcete plynové auto, zjišťujte si maximum informaci! Hlavně zda se vám vyplatí koupě plynové ojetiny, přestavba vašeho vozu, nebo rovnou koupě jiného.

Platí jednoduchá zásada, že kdo měl plynové auto, hodně jezdil. Srovnatelná benzinová ojetina tak bude s velkou pravděpodobnosti v lepším stavu a s menším počtem kilometrů.

U nových aut pak platí, že ne všechny motory lze upravit bez dalších investic. „Přestavět lze všechno. Jen to někdy může byt na hraně ekonomické výhodnosti,“ upozorňuje Tomáš Hanzl, předseda občanského sdruženi LPG klub.

Starší jsou lepší

Před koupi nového vozu zvažte možnost pozdější přestavby. Nejvíce asi napoví informace, že když přijedete k dílně přestavující auta na plyn, mnohdy tam najdete velkoobjemová BMW, volva, saaby a podobné dinosaury dvacet a vice let staré.

Pro majitele těchto kvalitních, ale rozežraných vozů je plyn logickou volbou. Měnit je nechtějí, jenže každodenní jezdění na benzin by je sežralo. Sami jsme viděli volvo přestavěné ve čtyřiceti tisících kilometrů, které je denně v provozu a po čtyřnásobném nájezdu nevykazuje jedinou závadu. „Ani s přestavbami velkých amerických aut nebývá problém,“ říká Tomáš Hanzl. Kdo si rád vychutnává zvuk osmiválcového benzinového motoru, ten už nejspíš na plyn jezdi. Na druhou stranu na klubovém setkání je pak za černou ovci, protože vůz „zprznil“ přestavbou…

Tak kolik?

Mohlo by se zdát, že ceny přestaveb v čase neklesají. Když se před patnácti lety začínaly nabízet jednoduché přestavby na felicie, startovaly na pětadvaceti tisících. Dnes stoji na čtyřválcový motor se vstřikováním totéž. Jenže za to dostanete mnohem sofistikovanější systém a hlavně na víceválcových motorech lze pokles ceny v čase vysledovat, šestiválce přestavíte do třiceti tisíc, osmiválce jen o par tisíc dráž. Před deseti lety to bylo ještě o deset patnáct tisíc víc.

Zajímejte se o dodané komponenty. Není nízká cena vykoupena repasovanými součástkami použitými ve skládačce, která už jezdila v jiných vozech? A co jakost vstřikovačů? Zatímco na kvalitní dostanete záruku 100 000 km a vydrží i víc, na extralevné neujedete ani polovinu. A to nemluvíme o tom, jestli se vám vůz nerozsype zrovna ve chvíli, kdy se začne úprava rentovat.

Vyplatí se mi?

Pro koho tedy plyn? Existují dvě skupiny. Zaprvé vyznavači plynových aut, kteří ani nemusejí tolik najet, staví se k plynu zodpovědně, řádně investují do revizí a jen tak mimochodem trochu šetří. A pak ti druzí, kteří hledí jen na korunu, klidně si pořídí starou šunku, hlavně aby jezdila na plyn, a potom se často diví, že musí řešit technické problémy. Takoví poškozuji dobrou myšlenku a ostatní je po právu nemilují.

My zvedáme ruku pro první cestu. Zároveň důrazně upozorňujeme, že pokud chcete šetřit, nesmíte tak činit za každou cenu. Všechna minoritní paliva totiž mají jedno společné – bez jisté dávky entuziasmu a občasného přivřeni oka (negativa se stále najdou) to prostě nemůže fungovat. Pokud tohle přijmete, klidně můžete šetřit a ještě mít ze sebe dobry pocit.

Mimochodem stejně jako úsporný vznětový motor spolehlivě zničíte podezřelou naftou, to samé se stane i s extralevným plynem. Zkrátka si musíte spočítat, jestli chcete jen jezdit, nebo mít trochu práce navíc a při tom šetřit. Doporučujeme ovšem nehnat se jen slepě za vidinou úspory a zvážit všechna pro i proti, abyste nerozšířili řady zklamaných. Plyn za to nemůže a nakonec byste asi stejně utekli k naftě.

Příští týden: Co potřebujete vědět, než se pustíte do přestavby

Petr Slováček
Diskuze (161)
13. 2. 2021 18:58
Plyn
Díky moc za suprové shnutí... Já jsem si takové podobné srhnutí přečetl i na tomto webu - https://www.cerstvezpravy.cz/ a musím říct, že se asi rozhodně vyplatí jít do plynového auta, protože na tom člověk výrazně, ale opravdu výrazně, ušetří :-) Go green, jak by řeklo spoustu lidí :-) Mějte se hezky.
Avatar - Ronault.
5. 7. 2012 16:30
Re: LPG stanice v Evrope
Na Balaton není problém s LPG, byl jsem loni a minimálně 2 jsou kolem balatonu. Já čerpal pro zahraničí tady: [odkaz]
Ale třeba další stanice je i v Keszthely... stačilo se zeptat v kempu a hned mi poradili. Každopádně jak v SK, tak HU je LPG rozšířené a není problém.
17. 6. 2012 19:18
LPG stanice v Evrope
Je nejaka mapa lpg cerpacek pri ceste do Madarska k Balatonu?nebo do Italie,nikde jsem takovou zatim nenasel.
JInak mam octavii 1.8 110kw,system lovato zatim spokojenost spotreba 8,3-8,7
18. 3. 2012 16:42
Re: Tankovani
Asi sa boja toho, ze by kazdy ujizdel, alebo ked uz niekoho nalakas dnu do budky, tak si kupi nejake to predrazene zbozi, co mam maju.
18. 3. 2012 03:43
Re: Tankovani
V USA je primo kategorie povolani, ktera vetsinou vydelku spoleha na spropitne. Nejtypicteji prave v restauracich: kdyz decka otaci hamburgry, dostanou treba 10$/hodinu (ne moc nad minimalni mzdou), ale kdyz je roznasi na place, maji napriklad jen 4$ (jina uroven minimalni mzdy), zbytek by se jim mel dorovnat (a casto vyrzne vylepsit) z dysek. Proto standartni 20% spropitne, 25% je velmi slusne. Na uctence od kreditky jsou dalsi dva radky, dysko a soucet, co tam rukou dopisete a hospoda pak nauctuje finalni castku.
Vubec nerozumim tomu, proc nejsou u nas platebni terminaly u kazdeho stojanu. Copak je prace pokladnich tak levna? Navic v noci nemusi byt na pumpe nikdo a ta porad prodava benzin a naftu.