Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Macík jr.: Nejmladší pilot historie

Michal Štěpanovský
Diskuze (2)
Nejmladší závodník historie míří na závod Rallye Dakar, který bude odstartován 4. ledna 2015 v Buenos Aires. Martin Macík mladší, pilot kamionu Liaz, se Dakaru jako navigátor zúčastnil už v roce 2014 a získal 13. místo. Letos vyráží poprvé v roli pilota.

Ve svých 25 letech tak bude pilot sedlčanské stáje KM Racing nejen nejmladším závodníkem ve startovním poli kamionů, ale také nejmladším Čechem, který kdy na Dakaru pilotoval. „I když je mi 25 let, bude to už můj třetí Dakar. Letos jsem také jako pilot vybojoval první místo na Baja Hungaria 2014, takže uvidíme, co přinese Dakar,“ komentuje s klidem svůj start Martin Macík junior.

Martinovi zbývá do odletu směr Buenos Aires posledních pár dní, i svátky budou ve znamení příprav na závod. Trénovat bude až do 30. Prosince. Na Silvestra ve 14.30, kdy většina z nás bude se sklenkou v ruce nedočkavě vyhlížet konec roku, nasedne Martin se svými jedenácti spolupracovníky do letadla a vydají se vstříc dobrodružství nejtěžšího závodu terénních speciálů. „Na letošní Dakar odjíždíme po roce pečlivých příprav, které stály mnoho úsilí času i financí. S kamionem jsem naprosto spokojený a můžu říci, že jsem se nikdy necítil připravenější,“ popisuje své pocity před odletem Macík.

Martin k závodu přistupuje s maximální zodpovědností a těší se, že mu jeho fanoušci z řad vrstevníků i jejich rodičů budou držet palce a budou s ním prožívat jednotlivé etapy. O svém „Dakaru“ bude průběžně informovat na Facebooku. Věří, že letošní ročník není jeho posledním, protože zkušenosti jsou jednou ze zásadních podmínek úspěchu v podobném závodu. Proto Martin už dnes plánuje budoucnost a připravuje projekty, které pomohou zajistit podporu jeho účasti na dalších ročnících Dakaru.

Pod startovním číslem 525 vyjede v posádce společně s Miloslavem Janáčkem a Michalem Mrkvou ve voze Liaz. „Všichni z posádky teď tvrdě makáme. Jezdíme v Sedlčanské kotlině, trénujeme defekty, a to klidně v mrazu a nestabilních podmínkách. Prostě jsme v zápřahu za každých okolností,“ hlásil Macík junior, řidič kamionu.

„Nejvíc se zaměřujeme právě na výměnu pneumatik. To se nám při defektech gum, kterým se ve vytrvalostní soutěži nikdo nevyhne, bude určitě hodit. Musím říct, že jsme v tom parádně sehraní. Celou operaci zvládneme pod pět minut, a to je hodně dobrý čas,“ pochvaloval si Macík.

„S posádkou jsem nadmíru spokojený, rozumíme si po všech stránkách. Všichni máme jeden společný cíl a je vidět, že na něj chceme dosáhnout,“ uzavřel zástupce trojice, která měla na přípravu kamion Liaz Race 2.

Možnost ježdění do poslední chvíle vítá i týmový boss a řidičův otec Martin Macík starší. „Mates potřebuje jako nováček hlavně jezdit a je moc dobře, že může být denně za volantem. Naposledy bude testovat ještě den před odletem ve středu 30. prosince a v neděli 4. ledna už z Buenos Aires naostro odstartuje, takže pauzu bude mít minimální,“ pravil šéf KM Racingu.

„To je rozdíl proti minulosti, kdy řidiči našich kamionů od nalodění techniky na trajekt na konci listopadu obvykle nedrželi volant v ruce skoro šest týdnů. Uvidíme, jak se to projeví, každopádně je to pro novou posádku výhoda, protože nemá moc závodních zkušeností. Ty se sice nedají ničím nahradit, velké plus ale vidím v tom, že kluci do toho jdou naplno, stále trénují a každý se vzorně stará o svou kondici,“ dodává Macík starší.

Do party výborně zapadl zkušený navigátor Míla Janáček. „Snažíme se toho, co nejvíc najezdit, abychom se maximálně sžili, zvykli si na sebe a při případných krizových situacích bylo jasné, co má kdo na starosti. Etapy pro náklaďáky nebudou mít na nadcházejícím Dakaru vyloženě maratonský charakter. Spíš se pojede hodně rychle, a to znamená, že bude rozhodovat každá ušetřená minutka,“ poznamenal Janáček, jehož místo v kabině liazky bude uprostřed mezi řidičem a mechanikem.

„Seznámení s kamionem proběhlo bez problémů, i když jsem před tím v žádném liazu neseděl. Tenhle kamion mi je ovšem sympatický. Jednak svým chováním a výkonem a třeba i uspořádáním na nástavbě. Kvituju, že třeba při výměně kol je všechno na dosah a každý díl má své logické místo. To je základ úspěchu při defektech, které teď často pilujeme. S tím, jak se blíží odlet, tak se na start čím dál víc těšíme a vzájemně se hecujeme a motivujeme,“ dodal Janáček.

KM Racing vznikl v roce 2008 spojením kamionového Teamu Martina Macíka a motocyklového týmu Pavla Kubíčka. Zatímco Macík se aktivně v roli pilota kamionu liaz účastnil Rallye Dakar už od roku 2003, společná účast pod jednotnou hlavičkou KM Racingu je spojena s existencí jihoamerických ročníků Dakaru od roku 2009.

Během šesti jihoamerických klání tým nasadil soutěžní kamiony značky Liaz s piloty Martinem Macíkem, Ladislavem Fajtlem, Vlastimilem Vildmanem, Jaroslavem Valtrem a Józefem Cabalou, motocyklisty Davida Pabišku, Dušana Randýska a Ivana Jakeše a quadisty Josefa Macháčka a Martina Plechatého.

Podobně se KM Racing pravidelně účastnil ruské Silk Way Rally (v ročníku 2013 byl dokonce nejlepším českým účastníkem, když obsadil 5. a 7. místo v kategorii kamionů). Po skončení Rallye Dakar 2014 se tým zúčastnil v rámci příprav na Dakar 2015 několika menších soutěží a v roli závodního pilota se poprvé představil Martin Macík jr. S kamionem Liaz obsadil 4. místo v závodě Baja Aragon ve Španělsku a dokonce zvítězil v maďarském klání Hungarian Baja.

KM Racing je nejúspěšnějším českým týmem ze všech dosavadních jihoamerických ročníků Rallye Dakar, když v roce 2009 dosáhl vítězství v kategorii quadů (své celkově páté) Josef Macháček (poslední neargentinský vítěz této kategorie) a v roce 2010 dosáhl Martin Macík dokonce 4. Místo. A to je nejlepší český výsledek v kategorii kamionů při Dakarech v Jižní Americe, který dodnes nebyl překonán.

Michal Štěpanovský
Diskuze (2)
31. 12. 2014 21:21
Re: ok
Na Liazu asi talent moc nerozvine, protože shořijů brzy po 4. etapě.