Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Maserati GranTurismo: Další generace přijde za tři roky, ale jen jako kupé

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Velké kupé od Neptunova trojzubce se dočká svého nástupce v závěru roku 2017. Ale milovníky jízdy s větrem ve vlasech modenská automobilka bohužel zklame.

Maserati sice globálně expanduje, navíc podle původních plánů včetně chystaného SUV, nebo crossoveru, chcete-li. Ty ale bohužel neobsahují kabriolet. Příští generace sportovních kupé se klasiky s plátěnou střechou bohužel nedočká. Divoká spekulace? Ne tak docela. Informace pochází z oficiálních míst. Peter Denton, šéf italské firmy zodpovědný za aktivity v severní Evropě, se svěřil britskému Auto Expressu: „GranTurismo bude nahrazeno na konci roku 2017, ale pouze coby kupé.“ Už víme, že pod jeho kapotou najdeme vidlicový osmiválec 3,8 l se dvěma turby a výkonem asi 410 kW, síla motoru se má přenášet pouze na zadní nápravu.

Uzavřená verze bude podle Dentona kompaktnější než současná řada, která měří na délku skoro 4,9 m a na linkách stráví přes dekádu, což dnes není zrovna obvyklé ani u menších výrobců. Důvodů k odchodu té otevřené do důchodu je však podstatně více. Strategie koncernu FCA velí protežovat přece jen masovější modely na úkor těch exkluzivnějších. S kabriolety končí Chrysler, Dodge žádný nemá... Situace se sice v jejich případě netýká Evropy, ale i tak je současná orientace znát a cosi to o ní svědčí. A Ford i Chevrolet se přitom bez takových aut aktuálně neobejdou.

Jediným koncernovým vozem v nabídce, do kterého se vejdou při troše dobré vůle více než dva cestující a dá se u nej složit střecha, je překvapivě Ferrari California. Luxusní segment sporťáků dále zahrnuje otevřené Aston Martiny, Bentleye a nezapomínejme ani na Jaguar, když už jsme si odskočili z Itálie přes USA do Británie. Že by se velcí mužové Fiatu obávali, aby přeplňovaná California nekradla novému Gran Cabriu klientelu? Přece jen jde o exkluzivitu s pevnou skládací střechou...

Pokud tedy někdo touží po otevřeném Maserati a má nejen na jeho pořízení, ale i patřičně nákladný servis, tomu zbývá ještě nějakých 36 měsíců času koupit nové. Pokud se jej automobilka nerozhodne vyrábět déle. A případný doprodej skladovek nepočítáme. Movité fanoušky ale jistě potěší potvrzený příchod spideru na základě chystaného Alfieri. Rovněž zadokolky včetně menšího přeplňovaného V6 objemu 3,0 l naladěného na 301, 327 a 383 kW. I ona bude mít klasickou látkovou střechu, žádné kupé-kabrio se v Modeně nechystá, to by bylo asi příliš. Ovšem místo jen pro řidiče a půvabnou spolujezdkyni. Nezapomínejme, že existují lidé, pro které má letos stoleté Maserati větší image než mnohem mladší vzpínající se koník. Co na tom, že se z konkurentů stali léty partneři a druhý dokonce dostal na starosti prvního?

„Náš problém je ten, že maserati sice lidé chtějí, ale nevidí v něm vůz na každodenní používání. Ale pokud bude na parkovišti 400 aut, potřebujeme pouze jedno z nich, abychom naplnili naše obchodní cíle,“ vysvětluje Denton. Trojzubec přitom skutečně prodává stále více. Loni si tyto vozy koupilo 15.400 klientů po celém světě, letošní odhady hovoří o 38 tisících. Příští rok by jich mělo být už 50 tisíc a během tří let odbyt vzroste o další polovinu, na 75 tisíc exemplářů. Poněkud odvážné vize Sergia Marchionneho tak dostávají reálný obraz. Bohužel zatím na úkor Alfy Romeo a zejména Lancie.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)