Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Máte nové auto? Tohle s ním nikdy nedělejte!

Michal Fokt
Diskuze (40)
Jak se chovat k novému autu? Většina řidičů asi ví nebo alespoň tuší, ti ostatní by určitě vědět měli.

Koupit nové nebo ojeté auto? Ta první možnost je finančně poněkud náročnější a jedním z hlavních argumentů pro ní je, že budete perfektně znát historii vozu a nemusíte mít obavy, že ho před vámi někdo neopatrným zacházením zničil. Ale co když si ho spolehlivě zničíte sami?

„Dobrým začátkem“ je v tomto ohledu zajíždění auta, tedy jeho první stovky kilometrů v provozu, které ovlivní, jak bude motor fungovat během dalších desítek a stovek tisíc kilometrů. I v důsledku obav ze správného zajetí býval tento „rituál“ před lety obestřen téměř rouškou tajemna (a do značné míry je tomu tak i nyní) - jaké trasy jezdit, jak dlouhé, v jakém režimu, na jak bohatou směs, co při jízdě dělat a co nikoli… Fakta se mísila s pověrami a poplašnými zprávami a tak nějak to přetrvalo do dnešních dnů.

Dnes už to mají řidiči jednodušší, řadu faktorů si už pohlídá elektronika, i tak je ale dobré dodržovat při prvních kilometrech některé zásady, které platí pro litrový tříválec víceméně stejně, jako pro motor supersportu. V opačném případě hrozí, že dojde k nesprávnému zaběhnutí, které postupem času způsobí předčasné opotřebení některých dílů motoru. Některé značky dokonce proces „zajíždění“ u některých modelů provádí samy, kupříkladu Honda u nového NSX nechává motor V6 biturbo na stolici „najet“ ekvivalent prvních 240 km v optimálním zajížděcím módu s různými režimy a přesně daným stropem otáčkového maxima.

Nejprve je však třeba říci, jak dlouho má vlastně záběh probíhat. Dokonce i automobilky se v tomto ohledu názorově různí, ale v zásadě se pohybuje mezi 800-1500 km. A co tedy novému autu v tomto choulostivém období určitě nedělat? Tohle jsou základní chyby

1. Nevytáčejte motor do omezovače

Vysoké otáčky představují zvýšenou zátěž i pro zajetý motor, natož pak pro úplně nový, u něhož ještě nedošlo k „sednutí“ si některých dílů. Otáčky by neměly jít za hranici 4000/min, dělá to tak třeba právě zmíněná Honda, Nissan je u GT-R ještě opatrnější a nabádá majitele, aby nešli přes 3500 otáček.

2. Nedávejte plný plyn

Při plném sešlápnutí pedálu plynu dochází ke zvýšení tlaků v motoru a ty mohou poškodit pístní kroužky. Je jasné, že jiné riziko přináší „podlaha“ u litrové atmosféry a jiné u 63 AMG, ale prostě to pokud možno u žádného auta nedělejte. Nissan radí jezdit v době záběhu svého topmodelu maximálně na půl plynu.

3. Nepoužívejte tempomat

Pokud chcete mít zajíždění co nejdříve za sebou, nemyslete si, že na proces vyzrajete tím, že posadíte auto na dálnici a dáte si dvakrát Praha-Brno s tempomatem na 140 km/h. Zajížděný motor potřebuje změny otáček i zatížení, chvíli musíte jet na vyšší kvalt kolem 2000/min, pak zase na vyšší ve sféře 4000 otáček a samozřejmě i ve středním pásmu. S úplně novým autem tedy určitě nejezděte na dlouhé dálniční cesty. Ale pozor:

4. Nejezděte krátké trasy

Ano, ani krátké popojíždění po městě zajížděnému motoru nesvědčí. Motor se kvůli zajetí potřebuje důkladně prohřát a zahřát olej. Studené starty a vypínání před zahřátím nejsou dobré ani pro zajetý motor.

5. Netahejte těžké přívěsy

Motor je při tahání přívěsů mnohem více zatěžován, což, jak vyplývá z předešlých bodů, není pro první stovky kilometrů vhodné, v tomto případě se také hůře kontroluje dodržování bodu 2.

Ale je tu ještě jeden, trochu odlišný pohled na věc. Tuto problematiku jsem několikrát konzultoval se zkušenými motoráři, působícími i v motorsportových týmech a je zajímavé, že jejich doporučení se s oficiálními zase tak úplně neshodují, zejména v v bodech 1 a 2. Setkal jsem se s názory, že bod 3 by běl být aplikován na celé spektrum otáček, ovšem pochopitelně rozumně a s rozmyslem. Po důkladném zahřátí motoru doporučují čas od času plynový pedál sešlápnout naplno a krátkodobě motor poslat až k červenému poli (ne do omezovače!), následně ale zase zvolnit a pokračovat ve výrobcem doporučeném módu. Podle jejich názoru nelze vyšší spektrum otáček ignorovat, protože k motoru prostě také patří. Je ovšem logické, že autu nenaložíte do červeného už při odjezdu od dealera, ale až poté,co pár stovek kilometrů najedete.

Tak – a teď si vyberte. Faktem rozhodně zůstává, že dodržováním těchto pěti bodů rozhodně nic nezkazíte. Pokud se cítíte i na to, občas autu trošku „naložit“, může to však do budoucna přinést pohonné jednotce více chuti do života…

Michal Fokt
Diskuze (40)
22. 11. 2016 15:43
ne
Nemáme nové auto, nevyhazujeme peníze za předražený pytloviny ;-) , když se dá trochu jetý pořídit o skoro půlku levnějc
17. 11. 2016 17:14
nove vs ojete
Během prvních dvou let se sníží cena nového vozidla až o 40 %. Později už vozy tak rychle cenu neztrácí, postupem času se může cena dokonce začít znovu zvedat, proto je si myslím výhodnější koupit ojeté auto v jednom z těch lepších autobazarů.
4. 11. 2016 17:12
Re: GT-R
Ano, GT-R má v manuálu předepsaný záběh a 3.500 mi zní správně.
4. 11. 2016 16:46
Re: fyziologia zabehu motora
U toho pomalého záběhu by mělo dojít k tomu, že se ten proces natáhne, motor se celkem dlouhou dobu vylepšuje. Nesmíš však příliš dlouho otálet s vyšší zátěží a otáčkami (já začínám už po cca. 500 km postupně přikládat, tou dobou jsou už zaběhlé i pneumatiky a brzdy) a pak ho musíš pravidelně protahovat.
4. 11. 2016 16:40
Re: záběh
Automobilky samozřejmě běžné sériové motory nezabíhají. Celý trik je v tolerancích. Snaží se tedy motor vyrobit tak, aby potřeboval zabíhat co nejméně (a špatný záběh nadělal minimum škod). Moc dobře ví, že to zákazníci dělat nechtějí. A pak musí řešit reklamace kvůli vysoké spotřebě oleje atp.