3.11. 2016 Michal Fokt

Máte nové auto? Tohle s ním nikdy nedělejte!

Máte nové auto? Tohle s ním nikdy nedělejte!

Jak se chovat k novému autu? Většina řidičů asi ví nebo alespoň tuší, ti ostatní by určitě vědět měli.

Koupit nové nebo ojeté auto? Ta první možnost je finančně poněkud náročnější a jedním z hlavních argumentů pro ní je, že budete perfektně znát historii vozu a nemusíte mít obavy, že ho před vámi někdo neopatrným zacházením zničil. Ale co když si ho spolehlivě zničíte sami?

„Dobrým začátkem“ je v tomto ohledu zajíždění auta, tedy jeho první stovky kilometrů v provozu, které ovlivní, jak bude motor fungovat během dalších desítek a stovek tisíc kilometrů. I v důsledku obav ze správného zajetí býval tento „rituál“ před lety obestřen téměř rouškou tajemna (a do značné míry je tomu tak i nyní) - jaké trasy jezdit, jak dlouhé, v jakém režimu, na jak bohatou směs, co při jízdě dělat a co nikoli… Fakta se mísila s pověrami a poplašnými zprávami a tak nějak to přetrvalo do dnešních dnů.

Dnes už to mají řidiči jednodušší, řadu faktorů si už pohlídá elektronika, i tak je ale dobré dodržovat při prvních kilometrech některé zásady, které platí pro litrový tříválec víceméně stejně, jako pro motor supersportu. V opačném případě hrozí, že dojde k nesprávnému zaběhnutí, které postupem času způsobí předčasné opotřebení některých dílů motoru. Některé značky dokonce proces „zajíždění“ u některých modelů provádí samy, kupříkladu Honda u nového NSX nechává motor V6 biturbo na stolici „najet“ ekvivalent prvních 240 km v optimálním zajížděcím módu s různými režimy a přesně daným stropem otáčkového maxima.

Nejprve je však třeba říci, jak dlouho má vlastně záběh probíhat. Dokonce i automobilky se v tomto ohledu názorově různí, ale v zásadě se pohybuje mezi 800-1500 km. A co tedy novému autu v tomto choulostivém období určitě nedělat? Tohle jsou základní chyby

1. Nevytáčejte motor do omezovače

Vysoké otáčky představují zvýšenou zátěž i pro zajetý motor, natož pak pro úplně nový, u něhož ještě nedošlo k „sednutí“ si některých dílů. Otáčky by neměly jít za hranici 4000/min, dělá to tak třeba právě zmíněná Honda, Nissan je u GT-R ještě opatrnější a nabádá majitele, aby nešli přes 3500 otáček.

2. Nedávejte plný plyn

Při plném sešlápnutí pedálu plynu dochází ke zvýšení tlaků v motoru a ty mohou poškodit pístní kroužky. Je jasné, že jiné riziko přináší „podlaha“ u litrové atmosféry a jiné u 63 AMG, ale prostě to pokud možno u žádného auta nedělejte. Nissan radí jezdit v době záběhu svého topmodelu maximálně na půl plynu.

3. Nepoužívejte tempomat

Pokud chcete mít zajíždění co nejdříve za sebou, nemyslete si, že na proces vyzrajete tím, že posadíte auto na dálnici a dáte si dvakrát Praha-Brno s tempomatem na 140 km/h. Zajížděný motor potřebuje změny otáček i zatížení, chvíli musíte jet na vyšší kvalt kolem 2000/min, pak zase na vyšší ve sféře 4000 otáček a samozřejmě i ve středním pásmu. S úplně novým autem tedy určitě nejezděte na dlouhé dálniční cesty. Ale pozor:

4. Nejezděte krátké trasy

Ano, ani krátké popojíždění po městě zajížděnému motoru nesvědčí. Motor se kvůli zajetí potřebuje důkladně prohřát a zahřát olej. Studené starty a vypínání před zahřátím nejsou dobré ani pro zajetý motor.

5. Netahejte těžké přívěsy

Motor je při tahání přívěsů mnohem více zatěžován, což, jak vyplývá z předešlých bodů, není pro první stovky kilometrů vhodné, v tomto případě se také hůře kontroluje dodržování bodu 2.

Ale je tu ještě jeden, trochu odlišný pohled na věc. Tuto problematiku jsem několikrát konzultoval se zkušenými motoráři, působícími i v motorsportových týmech a je zajímavé, že jejich doporučení se s oficiálními zase tak úplně neshodují, zejména v v bodech 1 a 2. Setkal jsem se s názory, že bod 3 by běl být aplikován na celé spektrum otáček, ovšem pochopitelně rozumně a s rozmyslem. Po důkladném zahřátí motoru doporučují čas od času plynový pedál sešlápnout naplno a krátkodobě motor poslat až k červenému poli (ne do omezovače!), následně ale zase zvolnit a pokračovat ve výrobcem doporučeném módu. Podle jejich názoru nelze vyšší spektrum otáček ignorovat, protože k motoru prostě také patří. Je ovšem logické, že autu nenaložíte do červeného už při odjezdu od dealera, ale až poté,co pár stovek kilometrů najedete.

Tak – a teď si vyberte. Faktem rozhodně zůstává, že dodržováním těchto pěti bodů rozhodně nic nezkazíte. Pokud se cítíte i na to, občas autu trošku „naložit“, může to však do budoucna přinést pohonné jednotce více chuti do života…

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Richemont se připravuje na akvizici za desítky miliard Richemont se připravuje na akvizici za desítky miliard

Švýcarský výrobce luxusního zboží Richemont nabízí za…

Komentář Martina Čabana: Dobrá zpráva. Máme ostudu Komentář Martina Čabana: Dobrá zpráva. Máme ostudu

Česká republika si pořídila další evropský unikát:…

Kryptoměnové burzy svými obraty zastiňují i newyorský parket Kryptoměnové burzy svými obraty zastiňují i newyorský parket

Na burzách kryptoměn se letos protáčí nejvíce peněz v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Máte nové auto? Tohle s ním nikdy nedělejte!






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 





 
Bratři z NDR nemohli vlastnit sporťák Porsche, postavili si ho sami. Pomohl i Ferdinand Porsche

Bratři z NDR nemohli vlastnit sporťák Porsche, postavili si ho sami. Pomohl i Ferdinand Porsche

Dnes 10:56

Dvojčata z NDR měli sen, chtěli vlastnit ikonické Porsche 356. Tehdejší politická situace jim nepřála, ale nevzdali se.




Blesk.cz

Pohřeb Dolores O'Riordan: Zpěvačku vystavili v otevřené rakvi

Pohřeb Dolores O'Riordan: Zpěvačku vystavili v…

V pondělí se světem rozletěla smutná zpráva. Zpěvačka kapely The Cranberries Dolores O`Riordan (†46) byla…

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Muž, po kterém pátrala Kolumbie kvůli podezření ze zneužití 274 dětí, byl zatčen ve Venezuele. Zadržený Juan…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ronaldo dal gól, pak krvácel. Jak vypadám, kontroloval tvář v mobilu

Ronaldo dal gól, pak krvácel. Jak vypadám,…

Aby napnul síť a mohl se jít radovat, podstoupí takřka cokoli. Góly jsou hnacím motorem Cristiana Ronalda.…

 

Reflex.cz

Agent Garbo: Chovatel slepic, který přesvědčil nacisty, že se Den D neodehraje v Normandii

Agent Garbo: Chovatel slepic, který přesvědčil…

Juan Pujol García rozhodně nebyl typickým mužem, kterého si představíte, když se řekne slovo špion. Válkou…

Když Nizozemci snědli vlastního premiéra aneb krutý osud Johana de Witta

Když Nizozemci snědli vlastního premiéra aneb krutý…

Vilém II. Oranžský zemřel v roce 1650 a zanechal po sobě jen těhotnou manželku a sedm sester. K moci ve…