3.11. 2016 Michal Fokt

Máte nové auto? Tohle s ním nikdy nedělejte!

Máte nové auto? Tohle s ním nikdy nedělejte!

Jak se chovat k novému autu? Většina řidičů asi ví nebo alespoň tuší, ti ostatní by určitě vědět měli.

Koupit nové nebo ojeté auto? Ta první možnost je finančně poněkud náročnější a jedním z hlavních argumentů pro ní je, že budete perfektně znát historii vozu a nemusíte mít obavy, že ho před vámi někdo neopatrným zacházením zničil. Ale co když si ho spolehlivě zničíte sami?

„Dobrým začátkem“ je v tomto ohledu zajíždění auta, tedy jeho první stovky kilometrů v provozu, které ovlivní, jak bude motor fungovat během dalších desítek a stovek tisíc kilometrů. I v důsledku obav ze správného zajetí býval tento „rituál“ před lety obestřen téměř rouškou tajemna (a do značné míry je tomu tak i nyní) - jaké trasy jezdit, jak dlouhé, v jakém režimu, na jak bohatou směs, co při jízdě dělat a co nikoli… Fakta se mísila s pověrami a poplašnými zprávami a tak nějak to přetrvalo do dnešních dnů.

Dnes už to mají řidiči jednodušší, řadu faktorů si už pohlídá elektronika, i tak je ale dobré dodržovat při prvních kilometrech některé zásady, které platí pro litrový tříválec víceméně stejně, jako pro motor supersportu. V opačném případě hrozí, že dojde k nesprávnému zaběhnutí, které postupem času způsobí předčasné opotřebení některých dílů motoru. Některé značky dokonce proces „zajíždění“ u některých modelů provádí samy, kupříkladu Honda u nového NSX nechává motor V6 biturbo na stolici „najet“ ekvivalent prvních 240 km v optimálním zajížděcím módu s různými režimy a přesně daným stropem otáčkového maxima.

Nejprve je však třeba říci, jak dlouho má vlastně záběh probíhat. Dokonce i automobilky se v tomto ohledu názorově různí, ale v zásadě se pohybuje mezi 800-1500 km. A co tedy novému autu v tomto choulostivém období určitě nedělat? Tohle jsou základní chyby

1. Nevytáčejte motor do omezovače

Vysoké otáčky představují zvýšenou zátěž i pro zajetý motor, natož pak pro úplně nový, u něhož ještě nedošlo k „sednutí“ si některých dílů. Otáčky by neměly jít za hranici 4000/min, dělá to tak třeba právě zmíněná Honda, Nissan je u GT-R ještě opatrnější a nabádá majitele, aby nešli přes 3500 otáček.

2. Nedávejte plný plyn

Při plném sešlápnutí pedálu plynu dochází ke zvýšení tlaků v motoru a ty mohou poškodit pístní kroužky. Je jasné, že jiné riziko přináší „podlaha“ u litrové atmosféry a jiné u 63 AMG, ale prostě to pokud možno u žádného auta nedělejte. Nissan radí jezdit v době záběhu svého topmodelu maximálně na půl plynu.

3. Nepoužívejte tempomat

Pokud chcete mít zajíždění co nejdříve za sebou, nemyslete si, že na proces vyzrajete tím, že posadíte auto na dálnici a dáte si dvakrát Praha-Brno s tempomatem na 140 km/h. Zajížděný motor potřebuje změny otáček i zatížení, chvíli musíte jet na vyšší kvalt kolem 2000/min, pak zase na vyšší ve sféře 4000 otáček a samozřejmě i ve středním pásmu. S úplně novým autem tedy určitě nejezděte na dlouhé dálniční cesty. Ale pozor:

4. Nejezděte krátké trasy

Ano, ani krátké popojíždění po městě zajížděnému motoru nesvědčí. Motor se kvůli zajetí potřebuje důkladně prohřát a zahřát olej. Studené starty a vypínání před zahřátím nejsou dobré ani pro zajetý motor.

5. Netahejte těžké přívěsy

Motor je při tahání přívěsů mnohem více zatěžován, což, jak vyplývá z předešlých bodů, není pro první stovky kilometrů vhodné, v tomto případě se také hůře kontroluje dodržování bodu 2.

Ale je tu ještě jeden, trochu odlišný pohled na věc. Tuto problematiku jsem několikrát konzultoval se zkušenými motoráři, působícími i v motorsportových týmech a je zajímavé, že jejich doporučení se s oficiálními zase tak úplně neshodují, zejména v v bodech 1 a 2. Setkal jsem se s názory, že bod 3 by běl být aplikován na celé spektrum otáček, ovšem pochopitelně rozumně a s rozmyslem. Po důkladném zahřátí motoru doporučují čas od času plynový pedál sešlápnout naplno a krátkodobě motor poslat až k červenému poli (ne do omezovače!), následně ale zase zvolnit a pokračovat ve výrobcem doporučeném módu. Podle jejich názoru nelze vyšší spektrum otáček ignorovat, protože k motoru prostě také patří. Je ovšem logické, že autu nenaložíte do červeného už při odjezdu od dealera, ale až poté,co pár stovek kilometrů najedete.

Tak – a teď si vyberte. Faktem rozhodně zůstává, že dodržováním těchto pěti bodů rozhodně nic nezkazíte. Pokud se cítíte i na to, občas autu trošku „naložit“, může to však do budoucna přinést pohonné jednotce více chuti do života…

Spolupracujeme s TipCars.com
Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

Praha dosud proplatila za stavbu Blanky 37 miliard Praha dosud proplatila za stavbu Blanky 37 miliard

Praha dosud proplatila za stavbu tunelového komplexu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Máte nové auto? Tohle s ním nikdy nedělejte!






Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 






 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Dnes 18:02

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Duka podepsal smlouvu se Španěly: Vyrobí svatovítské varhany za 80 milionů

Duka podepsal smlouvu se Španěly: Vyrobí svatovítské…

U historického stolu v katedrále svatého Víta na Pražském hradě svým podpisem v pondělí 24. dubna stvrdil novou…

Antonín ubodal matku svých synů Denisu (†30): Hrozí mu až dvacet let

Antonín ubodal matku svých synů Denisu (†30): Hrozí…

Ve vazbě o víkendu skončil Antonín S. (38), který uplynulý čtvrtek brutálně zavraždil svoji bývalou přítelkyni,…

 

iSport.cz

Sudí Pechanec má distanc do konce sezony. Komise mu sečetla chyby

Sudí Pechanec má distanc do konce sezony. Komise mu…

Fotbalový rozhodčí Ondřej Pechanec má za chyby v sobotním duelu první ligy mezi Bohemians Praha 1905 a Zlínem a…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…