Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda BT-50 2.5 MZR-CD Double Cab 4x4 TE – za prací i za zábavou

Ondřej Pavlůsek
Současný zástupce automobilky Mazda mezi terénními pick-upy vyhlíží spíše jako automobil pro volný čas pojetím bližší kategorii SUV než jako plnohodnotný pracovní stroj. Stejně jako jeho předchůdce model B-Fighter se práce nebojí.

Současná Mazda BT-50 měla svou světovou premiéru v Bangkoku v březnu roku 2006, ale na náš trh dorazila až v letošním roce. Momentálně je u nás k dispozici s čtyřválcovým turbodieselem o objemu 2,5 litru, který disponuje výkonem 105 kW (143 k) a točivým momentem 330 Nm. Zákazníci si mohou vybírat mezi možností pohonu pouze zadní nápravy nebo přiřaditelným pohonem všech čtyř kol. V nabídce jsou tři verze kabin – Regular Cab (dvě sedadla, dlouhá korba), Rap Cab (čtyři sedadla, dva páry dveří otevírané proti sobě) a Double Cab (dvě sedadla vpředu, třímístná lavice vzadu, dva páry dveří otevírané po směru jízdy). Výbava pick-upu je odstupňována do tří verzí označených – CE, TE a GT. V redakčním testu jsme měli možnost vyzkoušet Mazdu BT-50 s přiřaditelným pohonem kol přední nápravy v provedení Double Cab a prostředním stupněm výbavy TE.

mazda testy pickup mazda testy pickup
 

Přestože, model BT-50 nemá již tak strohý design karoserie jako jeho předchůdce B-Fighter, stále tento pick-up dává jasně najevo, že se nejedná o žádnou navoněnou slečinku, která zvedne sukně před každou větší kaluží. Vzhled přídě snese srovnání i s vozy kategorie SUV, které na rozdíl od Mazdy uvidí skutečný terén maximálně na obrázku. Na drsném výrazu off-roadu mají jistou zásluhu plastové nástavce blatníků, které opticky rozšiřují jinak poměrně štíhlou karoserii. Třímetrový rozvor sice přiměřeně omezuje průchodnost terénem, ale vysoko uložená karoserie Mazdě sluší a ta se může pochlubit nájezdovými úhly vpředu 34° a vzadu 33°, zatímco přechodový úhel je 22° a boční náklon vozu může být až 48°. V testovaném provedení s pohonem 4x4 zvládne Mazda brodění až do hloubky 750 mm.

mazda testy pickup mazda testy pickup
 

Japonský pick-up myslí sice především na práci, ale snaží se jí své posádce maximálně zpříjemnit svým interiérem, za který by se nemusel stydět ani osobní automobil. Vzhled palubní desky je elegantně jednoduchý a všechny ovladače jsou logicky rozmístěny tam, kde je očekáváte. Život zjednodušujícími prvky standardní výbavy jsou bezpochyby elektricky ovládaná okna v předních i zadních dveřích nebo manuální klimatizace. Přední sedadla Mazdy jsou velmi pohodlným místem k pobytu a dokáží podržet i při prudších průjezdech zatáčkou nebo při zdolávání těžšího terénu. Zadní sedadlo dokáže nabídnout dostatek prostoru a třídním měřítkům odpovídající pohodlí trojici dospělých cestujících. Komfort v interiéru zvyšuje i měkké čalounění výplní dveří.

mazda testy pickup mazda testy pickup
 

K pohonu Mazdy BT-50 slouží přeplňovaný vznětový čtyřválcový motor o objemu 2,5 litru se systémem vstřikování paliva Common Rail. Síla motoru je přenášena na kola prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky. Testovaný model měl stálý pohon zadních kol a přiřaditelný pohon předních kol. Rozdělovací převodovka umožňuje zařadit redukovanou rychlost při zapojeném pohonu 4x4. Přední a zadní nápravové diferenciály s hypoidním soukolím jsou poháněny pomocí kloubových spojovacích hřídelí. Na přístrojové desce je k dispozici tlačítko se zkratkou RFW, které slouží k ovládání zubové spojky připojení pohonu přední nápravy.

Při pohledu do tabulky s technickými údaji se může zdát, že Mazda BT-50 vzhledem k pohotovostní hmotnosti 1855 kg nebude příliš svižným přemisťovadlem, ale opak je pravdou a v mezích limitů povolených na českých silnicích je velký pick-up čilým vozidlem. Například při naskočení zelené na semaforu se rozhodně nemusíte bát, že se stanete brzdou silničního provozu a naopak budete spíše sledovat automobily za sebou vzdalující se ve zpětném zrcátku. Mazda samozřejmě není žádný sporťák a tak jízda s ní je nejpříjemnější v rychlostech okolo 90 km/h. Bez problému si poradí i s méně kvalitním povrchem, aniž by obtěžovala cestující nadskakováním, které mohou u zadní tuhé nápravy s poloeliptickými listovými pružinami způsobit jen ve vysoké rychlosti přejeté retardéry. Pokud se s Mazdou vydáte na dálnici, není pro ni žádný problém udržet stálou rychlost okolo 130 km/h a bez větších problémů je schopná pokračovat až k udávané maximální rychlosti 158 km/h. Pick-up ovládá kromě jízdy po asfaltu i pohyb mimo zpevněné silnice a i zde vyniká. Přestože obutí testovaného vozu bylo univerzální, nebylo pro něj větší problém projet rozbahněným údolím nebo zvládnout strmé stoupání po travnatém svahu. Za podávané výkony si přitom turbodiesel řekne v průměru okolo 9 litrů nafty na 100 km a této spotřeby jsme dosáhli při jízdách provozovaných převážně v okolí metropole a v centru Prahy.

mazda testy pickup mazda testy pickup
 

Na závěr jsme si ještě nechali zmínku o tom co dělá pick-up tím čím je a povíme vám něco o korbě vozu. Mazda BT-50 s kabinou Double Cab disponuje ložnou plochou o délce 1530 mm, jejíž šířka je 1456 mm a pouze v místě podběhu kol zadní nápravy se zužuje na 1090 mm.

V konečném shrnutí můžeme Mazdu BT-50 označit za velmi schopného zástupce své kategorie, který nabízí elegantní vzhled karoserie, která ale nepůsobí nijak změkčilým dojmem. Interiér poskytuje komfort srovnatelný s osobním vozem a jízdní vlastnosti vozu jsou na vynikajicí úrovní jak na zpevněných komunikacích, tak i mimo ně.

První cena vozu495.798,-Kč (BT-50 Rap Cab 4x2 CE, 2.5 MZR-CD 105 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací495.798,-Kč (BT-50 Rap Cab 4x2 CE, 2.5 MZR-CD 105 kW)
Základní cena testovaného vozu697.479,-Kč (BT-50 Double Cab 4x4 TE, 2.5 MZR-CD 105 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků705.882,-Kč (BT-50 Double Cab 4x4 TE, 2.5 MZR-CD 105 kW)

(všechny ceny bez DPH)

Plusy

  • silný a dobře odtlumený motor
  • robustnost
  • design
  • užitečná hmotnost a tažná síla
  • odpružení na silnici i v terénu
  • svižnost

Minusy

  • omezená manévrovatelnost
  • slabší brzdy

Ondřej Pavlůsek
Mazda BT-50 2.5 MZR-CD Double Cab 4x4 TE
Cena základní sestavy 697 479 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče, airbag spolujezdce, boční airbagy řidiče a spolujezdce, ABS, posilovač brzdné síly a regulátor brzdného tlaku podle zátěže, elektronický imobilizér, zadní mlhová světla, posilovač řízení, otáčkoměr, manuální klimatizace, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu se systémem One Touch na straně řidiče, tónovaná skla, vyhřívání zadního skla, samosvorný diferenciál LSD, rozdělovací převodovka - 4x2, 4x4 HIGH, 4x4LOW, lité disky kol s pneumatikami 245/70 R16 Kč
Cena testované sestavy 705 882 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+8.403,-Kč bez DPH) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 105 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 330 / 1800 - 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 158
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.9 / 7.8 / 8.9
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1855 / 1137
Rozměr pneu: 245/70 R16
Mazda BT-50 2.5 MZR-CD Double Cab 4x4 TE
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5075
b) šířka (mm): 1805
c) výška (mm): 1760
d) rozvor (mm): 3000
e) rozchod vpředu (mm): 1475
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1610
l) šířka vzadu (mm): 1610
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 550
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano