TEST Mazda BT-50 2.5 MZR-CD Double Cab 4x4 TE – za prací i za zábavou
Současná Mazda BT-50 měla svou světovou premiéru v Bangkoku v březnu roku 2006, ale na náš trh dorazila až v letošním roce. Momentálně je u nás k dispozici s čtyřválcovým turbodieselem o objemu 2,5 litru, který disponuje výkonem 105 kW (143 k) a točivým momentem 330 Nm. Zákazníci si mohou vybírat mezi možností pohonu pouze zadní nápravy nebo přiřaditelným pohonem všech čtyř kol. V nabídce jsou tři verze kabin – Regular Cab (dvě sedadla, dlouhá korba), Rap Cab (čtyři sedadla, dva páry dveří otevírané proti sobě) a Double Cab (dvě sedadla vpředu, třímístná lavice vzadu, dva páry dveří otevírané po směru jízdy). Výbava pick-upu je odstupňována do tří verzí označených – CE, TE a GT. V redakčním testu jsme měli možnost vyzkoušet Mazdu BT-50 s přiřaditelným pohonem kol přední nápravy v provedení Double Cab a prostředním stupněm výbavy TE.
Přestože, model BT-50 nemá již tak strohý design karoserie jako jeho předchůdce B-Fighter, stále tento pick-up dává jasně najevo, že se nejedná o žádnou navoněnou slečinku, která zvedne sukně před každou větší kaluží. Vzhled přídě snese srovnání i s vozy kategorie SUV, které na rozdíl od Mazdy uvidí skutečný terén maximálně na obrázku. Na drsném výrazu off-roadu mají jistou zásluhu plastové nástavce blatníků, které opticky rozšiřují jinak poměrně štíhlou karoserii. Třímetrový rozvor sice přiměřeně omezuje průchodnost terénem, ale vysoko uložená karoserie Mazdě sluší a ta se může pochlubit nájezdovými úhly vpředu 34° a vzadu 33°, zatímco přechodový úhel je 22° a boční náklon vozu může být až 48°. V testovaném provedení s pohonem 4x4 zvládne Mazda brodění až do hloubky 750 mm.
Japonský pick-up myslí sice především na práci, ale snaží se jí své posádce maximálně zpříjemnit svým interiérem, za který by se nemusel stydět ani osobní automobil. Vzhled palubní desky je elegantně jednoduchý a všechny ovladače jsou logicky rozmístěny tam, kde je očekáváte. Život zjednodušujícími prvky standardní výbavy jsou bezpochyby elektricky ovládaná okna v předních i zadních dveřích nebo manuální klimatizace. Přední sedadla Mazdy jsou velmi pohodlným místem k pobytu a dokáží podržet i při prudších průjezdech zatáčkou nebo při zdolávání těžšího terénu. Zadní sedadlo dokáže nabídnout dostatek prostoru a třídním měřítkům odpovídající pohodlí trojici dospělých cestujících. Komfort v interiéru zvyšuje i měkké čalounění výplní dveří.
K pohonu Mazdy BT-50 slouží přeplňovaný vznětový čtyřválcový motor o objemu 2,5 litru se systémem vstřikování paliva Common Rail. Síla motoru je přenášena na kola prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky. Testovaný model měl stálý pohon zadních kol a přiřaditelný pohon předních kol. Rozdělovací převodovka umožňuje zařadit redukovanou rychlost při zapojeném pohonu 4x4. Přední a zadní nápravové diferenciály s hypoidním soukolím jsou poháněny pomocí kloubových spojovacích hřídelí. Na přístrojové desce je k dispozici tlačítko se zkratkou RFW, které slouží k ovládání zubové spojky připojení pohonu přední nápravy.
Při pohledu do tabulky s technickými údaji se může zdát, že Mazda BT-50 vzhledem k pohotovostní hmotnosti 1855 kg nebude příliš svižným přemisťovadlem, ale opak je pravdou a v mezích limitů povolených na českých silnicích je velký pick-up čilým vozidlem. Například při naskočení zelené na semaforu se rozhodně nemusíte bát, že se stanete brzdou silničního provozu a naopak budete spíše sledovat automobily za sebou vzdalující se ve zpětném zrcátku. Mazda samozřejmě není žádný sporťák a tak jízda s ní je nejpříjemnější v rychlostech okolo 90 km/h. Bez problému si poradí i s méně kvalitním povrchem, aniž by obtěžovala cestující nadskakováním, které mohou u zadní tuhé nápravy s poloeliptickými listovými pružinami způsobit jen ve vysoké rychlosti přejeté retardéry. Pokud se s Mazdou vydáte na dálnici, není pro ni žádný problém udržet stálou rychlost okolo 130 km/h a bez větších problémů je schopná pokračovat až k udávané maximální rychlosti 158 km/h. Pick-up ovládá kromě jízdy po asfaltu i pohyb mimo zpevněné silnice a i zde vyniká. Přestože obutí testovaného vozu bylo univerzální, nebylo pro něj větší problém projet rozbahněným údolím nebo zvládnout strmé stoupání po travnatém svahu. Za podávané výkony si přitom turbodiesel řekne v průměru okolo 9 litrů nafty na 100 km a této spotřeby jsme dosáhli při jízdách provozovaných převážně v okolí metropole a v centru Prahy.
Na závěr jsme si ještě nechali zmínku o tom co dělá pick-up tím čím je a povíme vám něco o korbě vozu. Mazda BT-50 s kabinou Double Cab disponuje ložnou plochou o délce 1530 mm, jejíž šířka je 1456 mm a pouze v místě podběhu kol zadní nápravy se zužuje na 1090 mm.
V konečném shrnutí můžeme Mazdu BT-50 označit za velmi schopného zástupce své kategorie, který nabízí elegantní vzhled karoserie, která ale nepůsobí nijak změkčilým dojmem. Interiér poskytuje komfort srovnatelný s osobním vozem a jízdní vlastnosti vozu jsou na vynikajicí úrovní jak na zpevněných komunikacích, tak i mimo ně.
První cena vozu | 495.798,-Kč (BT-50 Rap Cab 4x2 CE, 2.5 MZR-CD 105 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 495.798,-Kč (BT-50 Rap Cab 4x2 CE, 2.5 MZR-CD 105 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 697.479,-Kč (BT-50 Double Cab 4x4 TE, 2.5 MZR-CD 105 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 705.882,-Kč (BT-50 Double Cab 4x4 TE, 2.5 MZR-CD 105 kW) |
(všechny ceny bez DPH)
Plusy
- silný a dobře odtlumený motor
- robustnost
- design
- užitečná hmotnost a tažná síla
- odpružení na silnici i v terénu
- svižnost
Minusy
- omezená manévrovatelnost
- slabší brzdy