23.7. 1998

Po dlouhé řadě "obyčejných" osobáků se naskytla příležitost krátce projet novou Mazdu MX-5. Tento celosvětově velmi úspěšný model byl v minulém roce představen veřejnosti na Tokijském autosalónu ve zcela novém provedení. Doposud se tohoto spartánského otevřeného vozu vyrobilo přes 430.000 kusů, což pasuje MX-5 na nejprodávanější otevřený vůz světa. Největších prodejních úspěchů bylo doposud...

Po dlouhé řadě "obyčejných" osobáků se naskytla příležitost krátce projet novou Mazdu MX-5. Tento celosvětově velmi úspěšný model byl v minulém roce představen veřejnosti na Tokijském autosalónu ve zcela novém provedení. Doposud se tohoto spartánského otevřeného vozu vyrobilo přes 430.000 kusů, což pasuje MX-5 na nejprodávanější otevřený vůz světa. Největších prodejních úspěchů bylo doposud dosaženo především v Japonsku a USA.

Testovaný kus byl vybaven menším z dvojice motorů - 1,6/81 kW (silnější verze 1,8 má nejvyšší výkon 103 kW).

Interiér je zpracován ve sportovním duchu. První co zaujme jsou výdechy vzduchu (viz foto), dále je to krátká řadící páka (viz foto), která umožňuje "sportovní" řazení s minimální délkou chodu a malý a dostatečně silný volant. Samozřejmě jednou z nejzajímavějších částí MX-pětky je plátěná "sundavací" střecha. Tu lze odklopit bez větších problémů odjištěním dvou úchytů na rámu čelního skla. Oproti minulé generaci MX-5, je zde vyhřívané zadní okno ze skla (dříve plastové).

Díky nízké hmotnosti vozu (1015 kg), nemá ani slabší motorová varianta, s jízdními výkony příliš problémů. Sprint na "stovku" zvládne za cca 11 sekund (verze 1,9 - 8,7 s). Subjektivně se jízda s motorem 1,6 jeví jako by byl pod kapotou silnější motor.

Podvozek je, tak jak je u sportovního vozu třeba, dosti tuhý, takže dává tělu pocítit každou nerovnost. Protože je však MX-5 velmi lehká, dochází často, při přejezdu větších nerovností v zatáčkách k mírnému "ustřelení" vozu do strany. Nejde však o nic nebezpečného. Brzdová soustava (vpředu i vzadu kotoučové - 255/251 mm) s ABS nemá s lehkým vozem příliš práce.

Co je však zvláště pro japonský automobil velmi neobvyklé, je podélně uložený motor a pohon zadních(!) kol. Díky tomuto "poznání" se pohled na toto autíčko dost výrazně mění. Při využití maximálního výkonu motoru je takto možno akcelerovat s efektním prokluzem zadních kol, narozdíl od "trapného" prokluzu předních :-) Samozřejmě i výjezdy z prudších zatáček lze provést pomocí řízeného smyku zadních kol, á-la Porsche Carrera.

Zavazadlový prostor s objemem 144 litrů (dříve 124 litrů) je minimální, což je však v třídě kabrioletů vcelku obvyklý jev. Vzhledem k určení vozu to však není až takový problém.

Jízda s otevřenou střechou v letním "parném" dni je opravdovým osvěžením a dnes již chápu, proč se v jižních a teplejších, částech světa kabriolety tak dobře prodávají. Bohužel dva až tři teplé měsíce v roce u nás, tuto třídu vozů poněkud diskvalifikují.

Právě cena, dobré zpracování a design je to, co je rozhodující na celosvětovém úspěchu MX-5. Testované provedení totiž stojí přijatelných 669.000 Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com

Sjezd KSČM: Do druhého kola volby předsedy postoupili Filip a Skála Sjezd KSČM: Do druhého kola volby předsedy postoupili Filip a Skála

O křeslo předsedy KSČM se utkají nynější stranický šéf…

Dbalému může přitížit podmínka za řízení v opilosti Dbalému může přitížit podmínka za řízení v opilosti

Lékař Vladimír Dbalý, který čelí obžalobě z korupce v…

Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční

Denní objem aktivit na kryptoměnových burzách je oproti…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1597
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 134 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.2 / 7 / 8.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 144 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1015 / -
Rozměr pneu:185
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3975
b) šířka (mm): 1680
c) výška (mm): 1225
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 10
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,60
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 



Mazda MX-5 na baterky a nejde o RC model Mazda MX-5 na baterky a nejde o RC model

Nejoblíbenější roadster světa se i díky své popularitě…

Video: Mazda MX-5 s vizáží rozšlápnuté žáby Video: Mazda MX-5 s vizáží rozšlápnuté žáby

TJ Hunt se na svém YouTube kanálu specializuje na…

 



 
Jak řídí Veronika Vítková: Nejraději jezdím v horách

Jak řídí Veronika Vítková: Nejraději jezdím v horách

Dnes 15:22

Nejlepší česká biatlonistka roku 2018 Veronika Vítková začala s auty přesně v době, kdy se stala juniorskou mistryní světa. Za dvanáct let se prosadila mezi dospělými na lyžích i za volantem.




Blesk.cz

Kocour ušel 20 km za svou rodinou, která ho odkopla. Když ho uviděli, vzali ho do útulku utratit!

Kocour ušel 20 km za svou rodinou, která ho odkopla.…

Americkému kocourovi Tobymu moc chyběla jeho rodina, která mu našla nový domov. Aby se vrátil ke svým původním…

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Mrtvého ho našli v Ománu

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Mrtvého ho…

Obrovská rána pro fanoušky elektronické hudby. Hvězdný DJ Tim Bergling známý pod svým uměleckým jménem Avicii…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Mladíci s Ruskem vedli, ale na MS do 18 let prohráli nakonec i druhý zápas

Mladíci s Ruskem vedli, ale na MS do 18 let prohráli…

Čeští hokejisté neuspěli na mistrovství světa hráčů do 18 let po úvodní porážce se Slovenskem ani ve druhém…

 

Reflex.cz

Chlapeček, nebo holčička? Na objevitelku chromozomu XY Nettie Stevensovou se zapomnělo. Byla totiž žena

Chlapeček, nebo holčička? Na objevitelku chromozomu…

Identifikovat faktor ovlivňující pohlaví dítěte si přáli již starověcí Řekové. Aristoteles se domníval, že…

Bližší komáři než Beran. Zeman opět ukázal, jak se staví k hrdinům

Bližší komáři než Beran. Zeman opět ukázal, jak se…

Včera večer byly do Prahy vládním speciálem z Říma dovezeny ostatky kardinála Josefa Berana. Na mši, kterou za…