reklama


Po dlouhé řadě "obyčejných" osobáků se naskytla příležitost krátce projet novou Mazdu MX-5. Tento celosvětově velmi úspěšný model byl v minulém roce představen veřejnosti na Tokijském autosalónu ve zcela novém provedení. Doposud se tohoto spartánského otevřeného vozu vyrobilo přes 430.000 kusů, což pasuje MX-5 na nejprodávanější otevřený vůz světa. Největších prodejních úspěchů bylo doposud...

Po dlouhé řadě "obyčejných" osobáků se naskytla příležitost krátce projet novou Mazdu MX-5. Tento celosvětově velmi úspěšný model byl v minulém roce představen veřejnosti na Tokijském autosalónu ve zcela novém provedení. Doposud se tohoto spartánského otevřeného vozu vyrobilo přes 430.000 kusů, což pasuje MX-5 na nejprodávanější otevřený vůz světa. Největších prodejních úspěchů bylo doposud dosaženo především v Japonsku a USA.

Testovaný kus byl vybaven menším z dvojice motorů - 1,6/81 kW (silnější verze 1,8 má nejvyšší výkon 103 kW).

Interiér je zpracován ve sportovním duchu. První co zaujme jsou výdechy vzduchu (viz foto), dále je to krátká řadící páka (viz foto), která umožňuje "sportovní" řazení s minimální délkou chodu a malý a dostatečně silný volant. Samozřejmě jednou z nejzajímavějších částí MX-pětky je plátěná "sundavací" střecha. Tu lze odklopit bez větších problémů odjištěním dvou úchytů na rámu čelního skla. Oproti minulé generaci MX-5, je zde vyhřívané zadní okno ze skla (dříve plastové).

Díky nízké hmotnosti vozu (1015 kg), nemá ani slabší motorová varianta, s jízdními výkony příliš problémů. Sprint na "stovku" zvládne za cca 11 sekund (verze 1,9 - 8,7 s). Subjektivně se jízda s motorem 1,6 jeví jako by byl pod kapotou silnější motor.

Podvozek je, tak jak je u sportovního vozu třeba, dosti tuhý, takže dává tělu pocítit každou nerovnost. Protože je však MX-5 velmi lehká, dochází často, při přejezdu větších nerovností v zatáčkách k mírnému "ustřelení" vozu do strany. Nejde však o nic nebezpečného. Brzdová soustava (vpředu i vzadu kotoučové - 255/251 mm) s ABS nemá s lehkým vozem příliš práce.

Co je však zvláště pro japonský automobil velmi neobvyklé, je podélně uložený motor a pohon zadních(!) kol. Díky tomuto "poznání" se pohled na toto autíčko dost výrazně mění. Při využití maximálního výkonu motoru je takto možno akcelerovat s efektním prokluzem zadních kol, narozdíl od "trapného" prokluzu předních :-) Samozřejmě i výjezdy z prudších zatáček lze provést pomocí řízeného smyku zadních kol, á-la Porsche Carrera.

Zavazadlový prostor s objemem 144 litrů (dříve 124 litrů) je minimální, což je však v třídě kabrioletů vcelku obvyklý jev. Vzhledem k určení vozu to však není až takový problém.

Jízda s otevřenou střechou v letním "parném" dni je opravdovým osvěžením a dnes již chápu, proč se v jižních a teplejších, částech světa kabriolety tak dobře prodávají. Bohužel dva až tři teplé měsíce v roce u nás, tuto třídu vozů poněkud diskvalifikují.

Právě cena, dobré zpracování a design je to, co je rozhodující na celosvětovém úspěchu MX-5. Testované provedení totiž stojí přijatelných 669.000 Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1597
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 134 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 11.2 / 7 / 8.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 144 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1015 / -
Rozměr pneu:185
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3975
b) šířka (mm): 1680
c) výška (mm): 1225
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 10
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,60
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 




Mazda MX-5 na baterky a nejde o RC model Mazda MX-5 na baterky a nejde o RC model

Nejoblíbenější roadster světa se i díky své popularitě…

Video: Mazda MX-5 s vizáží rozšlápnuté žáby Video: Mazda MX-5 s vizáží rozšlápnuté žáby

TJ Hunt se na svém YouTube kanálu specializuje na…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála kvalifikaci

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála…

Eva Samková vyhrála v americkém Solitude kvalifikaci na sobotní závod Světového poháru ve snowboardcrossu.…

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak zkáza na sedmé hodině

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak…

Vybílit pět černých placek a mohla si utíkat za vítězstvím. Biatlonistka Eva Puskarčíková ovšem po třech…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama