23.7. 1998

Po dlouhé řadě "obyčejných" osobáků se naskytla příležitost krátce projet novou Mazdu MX-5. Tento celosvětově velmi úspěšný model byl v minulém roce představen veřejnosti na Tokijském autosalónu ve zcela novém provedení. Doposud se tohoto spartánského otevřeného vozu vyrobilo přes 430.000 kusů, což pasuje MX-5 na nejprodávanější otevřený vůz světa. Největších prodejních úspěchů bylo doposud...

Po dlouhé řadě "obyčejných" osobáků se naskytla příležitost krátce projet novou Mazdu MX-5. Tento celosvětově velmi úspěšný model byl v minulém roce představen veřejnosti na Tokijském autosalónu ve zcela novém provedení. Doposud se tohoto spartánského otevřeného vozu vyrobilo přes 430.000 kusů, což pasuje MX-5 na nejprodávanější otevřený vůz světa. Největších prodejních úspěchů bylo doposud dosaženo především v Japonsku a USA.

Testovaný kus byl vybaven menším z dvojice motorů - 1,6/81 kW (silnější verze 1,8 má nejvyšší výkon 103 kW).

Interiér je zpracován ve sportovním duchu. První co zaujme jsou výdechy vzduchu (viz foto), dále je to krátká řadící páka (viz foto), která umožňuje "sportovní" řazení s minimální délkou chodu a malý a dostatečně silný volant. Samozřejmě jednou z nejzajímavějších částí MX-pětky je plátěná "sundavací" střecha. Tu lze odklopit bez větších problémů odjištěním dvou úchytů na rámu čelního skla. Oproti minulé generaci MX-5, je zde vyhřívané zadní okno ze skla (dříve plastové).

Díky nízké hmotnosti vozu (1015 kg), nemá ani slabší motorová varianta, s jízdními výkony příliš problémů. Sprint na "stovku" zvládne za cca 11 sekund (verze 1,9 - 8,7 s). Subjektivně se jízda s motorem 1,6 jeví jako by byl pod kapotou silnější motor.

Podvozek je, tak jak je u sportovního vozu třeba, dosti tuhý, takže dává tělu pocítit každou nerovnost. Protože je však MX-5 velmi lehká, dochází často, při přejezdu větších nerovností v zatáčkách k mírnému "ustřelení" vozu do strany. Nejde však o nic nebezpečného. Brzdová soustava (vpředu i vzadu kotoučové - 255/251 mm) s ABS nemá s lehkým vozem příliš práce.

Co je však zvláště pro japonský automobil velmi neobvyklé, je podélně uložený motor a pohon zadních(!) kol. Díky tomuto "poznání" se pohled na toto autíčko dost výrazně mění. Při využití maximálního výkonu motoru je takto možno akcelerovat s efektním prokluzem zadních kol, narozdíl od "trapného" prokluzu předních :-) Samozřejmě i výjezdy z prudších zatáček lze provést pomocí řízeného smyku zadních kol, á-la Porsche Carrera.

Zavazadlový prostor s objemem 144 litrů (dříve 124 litrů) je minimální, což je však v třídě kabrioletů vcelku obvyklý jev. Vzhledem k určení vozu to však není až takový problém.

Jízda s otevřenou střechou v letním "parném" dni je opravdovým osvěžením a dnes již chápu, proč se v jižních a teplejších, částech světa kabriolety tak dobře prodávají. Bohužel dva až tři teplé měsíce v roce u nás, tuto třídu vozů poněkud diskvalifikují.

Právě cena, dobré zpracování a design je to, co je rozhodující na celosvětovém úspěchu MX-5. Testované provedení totiž stojí přijatelných 669.000 Kč.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

Zemanovy výroky připomínaly výměnný obchod, řekl soudce Baxa Zemanovy výroky připomínaly výměnný obchod, řekl soudce Baxa

K výměnnému obchodu přirovnal bývalý předseda Nejvyššího…

Varování z Davosu. Riziko značného propadu trhů trvá, tvrdí nobelista Shiller Varování z Davosu. Riziko značného propadu trhů trvá, tvrdí nobelista Shiller

Akciové trhy zažívají solidní začátek roku 2019. Držitel…

Miliardový český projekt na výrobu baterií se rozjíždí Miliardový český projekt na výrobu baterií se rozjíždí

Už na podzim má v Česku začít produkce zcela nového typu…

Trump: Uznávám vůdce opozice Guaida úřadujícím prezidentem Venezuely Trump: Uznávám vůdce opozice Guaida úřadujícím prezidentem Venezuely

Předseda venezuelského parlamentu Juan Guaidó, který je…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1597
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 134 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.2 / 7 / 8.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 144 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1015 / -
Rozměr pneu:185
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3975
b) šířka (mm): 1680
c) výška (mm): 1225
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 10
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,60
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu

Ruské žigulíky si pamatujeme jako svižnější alternativy k…

Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco? Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco?

Nejnižší cena Škody Scala atakuje hranici 400 tisíc…

 



Mazda MX-5 na baterky a nejde o RC model Mazda MX-5 na baterky a nejde o RC model

Nejoblíbenější roadster světa se i díky své popularitě…

Video: Mazda MX-5 s vizáží rozšlápnuté žáby Video: Mazda MX-5 s vizáží rozšlápnuté žáby

TJ Hunt se na svém YouTube kanálu specializuje na…

 



 
První auto s turbodmychadlem? Nemáte šanci uhodnout

První auto s turbodmychadlem? Nemáte šanci uhodnout

Dnes 18:50

Přeplňování motoru turbodmychadlem se obecně historicky pojí se značkami Porsche, Saab a BMW. Jenže v USA dokázali tuto techniku nabídnout v autě o celou dekádu dříve.




Blesk.cz

Chcete miminko? Jak má podle vědců vypadat sex, se kterým se to podaří?

Chcete miminko? Jak má podle vědců vypadat sex, se…

Podle aktuálních statistik se dnes s problémy s početím potýká zhruba šestina párů. Příčin je mnoho, od různých…

Záhada Večerníčka odhalena po 54 letech! Jak mění vozítka?

Záhada Večerníčka odhalena po 54 letech! Jak mění vozítka?

Děti v Česku ho znají už 54 let! Legendární televizní Večerníček a jeho 40 vteřin trvající znělka celou tu dobu…

 

iSport.cz

Trškova pekelná smůla na Olomouc. Nejdřív zlomená kost, teď je opět mimo

Trškova pekelná smůla na Olomouc. Nejdřív zlomená…

To snad ne! Sotva se vítkovický obránce Peter Trška (26) vydrápal z těžkého zranění, musí řešit další problém. A…

Výluka v NHL? V Hradci se připravují. Plácli jsme si s Hertlem, říká Bednář

Výluka v NHL? V Hradci se připravují. Plácli jsme si…

V NHL mezi hráči jde o hodně diskutované téma, byť sezona je v plném běhu. Ovšem už ta příští (2019/20) může být…

 

Reflex.cz

Francouzské žluté vesty mají zvláštního nepřítele: Poškodily 60 % kamer na měření rychlosti

Francouzské žluté vesty mají zvláštního nepřítele:…

Když byla v minulém roce na mnoha silnicích ve Francii snížena povolená rychlost z 90 na 80 kilometrů v hodině,…

Špionážní seriál Bez vědomí na pozadí československých socialistických osmdesátých let

Špionážní seriál Bez vědomí na pozadí…

Ve špionážním seriálu Bez vědomí, které se odehrává v 80. letech v Praze, si zahrají Hattie Morahanová (Kráska a…