Mazda MX-5 GT (202 kW): První jízdní dojmy

Mazda MX-5 GT (202 kW): První jízdní dojmy

 
 
9.8. 2011 Auto Tip

Nejsilnější “em-iks-pětka” sice nemíří na běžné silnice, přesto (nebo právě proto) stála její okruhová prezentace za to.

BMW řady 3, Seat Leon, ale také Ginetta, Lotus Elise a nyní také Mazda MX-5 GT – nový přírůstek do rodinky ostrých okruhových speciálů představila japonská automobilka spolu s britským importérem značky na maličkém provinčním okruhu Anglesey kdesi ve Walesu a my u toho nemohli chybět.

Teď hlavně nezmatkovat a neztrapnit se hned v úvodu. Závodní spojka totiž zabírá na milimetru, necitlivá práce s ní dokáže “chcípnout” motor v mžiku a zneklidnit tak přítomné obecenstvo. Dobře to dopadlo, zelená Mazda MX-5 GT se dává s nádherně mechanickým zvukem diferenciálu do pohybu, zdvižený palec traťového maršála na konci improvizované boxové uličky signalizuje jediné: Go!

Pomalu, pomalu, vždyť závodní slicky se po kontrolní pauze v depu ještě úplně neohřály na ideální teplotu a my vlastně také ne. První kolo se jen tak oťukáváme, přesto se do levého “vracáku” na horizontu skládá GT v lehkém driftu, který vzhledem k malému momentu setrvačnosti krátkého roadsteru přichází brzy a bez varování. A to jedeme na suchu. Na korekci však stačí milimetrové kontra – rychlé řízení s malým převodem funguje skvěle, vyžaduje ale sakra přesnou koordinaci. Zbrklost se nevyplácí, ruce svírají alcantarový volant s tlačítky neutrálu či rádiové komunikace sice lehce, ale jistě a směrují nejsilnější MX-5 historie na krátkou rovinku angleseyské tratě.

Konečně dáváme plný plyn! No, vzhledem k výkonové hmotnosti 3,1 kg/1 k jsme čekali větší nářez, odspodu se zdá akcelerace atmosférického čtyřválce vlažnější, přestože stovku prý roadster zvládne prolomit z klidu za 3 sekundy. Skvělá hodnota jde totiž na vrub bleskovému řazení, kýžené rychlosti navíc dosáhne speciál už na dvojku.

K výkonu se tady musíme propracovat otáčkami a držet čtyřválec pod krkem, žádné turbo nepomůže. Odměnou se stane frenetický řev agregátu zvýrazněný dvojitou nerezovou koncovkou výfuku, který zhutní zejména nad 5000 min-1, ryčného troubení si užijí spolu s vámi též diváci. Sledovat při tomto tempu digitální stupnici otáčkoměru? V roli začátečníka těžko, nicméně nám stačí se dívat na diody. V zorném poli září tři: dvě žluté (6500 a 7000 min-1) a direktivní červená. Při ní musíme v 7700 min-1 vzít za pravé pádlo sekvence a zařadit, nebo se dostaneme do kontaktu s rázným omezovačem.

Jen pro úplnost: Šestnáctiventilový dvoulitr vychází ze série, úpravami sání s karbonovým “hrncem”, jinými vstřiky, motormanagementem a zvýšenými otáčkami z něj u Cosworthu dostali 275 koní.

Prásk - je to rána jako z pistole, když pneumatická poloautomatika mění stupně v řádu milisekund, ke všemu se řadí pod plným plynem s de facto nepřerušeným tahem. Rychlost změny převodů logicky ustoupila komfortu a šetrnosti, v zádech tak cítíte, jak se do sebe zakusují kola v šestistupňové skříni, což podbarvuje zpěv diferenciálu, nezbytně samosvornému.

Cílová rovinka dá konečně prostor sáhnout motoru na dno: dvojka do plna, pak ještě trojka, čtyřka a na chvíli pětka, takže na konci letíme se zeleným roadsterem hodně přes dvě stě. Šlo by to ještě rychleji, maximum “gé-téčka” v pohodě překračuje dvěstěpadesátku…

Musíme ale ubrat, rychlá pravá do kopce je hodně na srdce. Stačí jen podřadit na čtyři a pod plynem se spolehnout na grip lepivých dunlopek i sofistikovaného podvozku. Ten dostal špičkové komponenty: silnější stabilizátory proti náklonům, péra Eibach a tlumiče Bilstein, vše samozřejmě plně nastavitelné. Plechový vůz se musí na rozdíl od ultimativních placek typu radicalu obejít bez výraznější pomoci aerodynamiky a přilnavost si získat od pneumatik i šasi, naštěstí ho netahá ke dnu nadváha.

Hmotnost se podařilo proti sérii srazit z 1090 na 850 kg – místo skel funguje polykarbonát, dveře jsou z karbonu stejně jako většina vykuchaného interiéru, kde byste našlo kromě uhlíkových vláken jen holý plech, ochranný trubkový rám, skořepinové anatomické sedadlo, střecha samozřejmě chybí.

Naštěstí máme pro Británii netypické sucho a sluníčko hřeje do hrubého asfaltu. Gumy se na něj lepí, do masivních brzd AP s 330mm předními kotouči a čtyřpístkovými třmeny se můžeme konečně opřít. Bez posilovače to chce pořádně zatlačit do pedálu (po 24hodinovce mají jezdci nohy vymakané skoro jako profi cyklisti…), účinek však lze dávkovat díky absenci posilovače velmi citlivě a po chvíli tréninku posunovat brzdné body dál a dál. Při intenzivní deceleraci ale musíte počítat s nervózně vlajícím zadkem, dobrzďování až do zatáček je tak problematické a nakonec neefektivní. To není výtka, spíš fakt. Musíte tomu prostě podřídit styl jízdy, kterému nakonec pomáhá rozložení hmotnosti preferující zadní nápravu, na niž míří 55 % hmotnosti vozu.

Plynulost = klíč k úspěchu na okruhu. Žádné zbrklé změny směru, smyky ani přehnané drancování obrubníků, ale konzistentní pilování ideální stopy, přesné trefování vrcholů zatáček a využívání celé šířky tratě. Teorii nám vkládal do hlavy na brífinku před samotnou jízdou postarší Mike Wilds, který spolu s mladším Owenem Mildenhallem a Markem Ticehurstem vodí produkční vozy Mazda MX-5 v britském okruhovém šampionátu Britcar.

Na rychlých tratích jim však chybí výkon, sériový dvoulitr dává pouhých 160 koní, na zadní kola putuje potenciál šestnáctiventilu přes sériovou manuální převodovku a jeho přenosu pomáhá jen samosvorný diferenciál bez kontroly trakce (jakou má GT). Jde o specifikaci nám dobře známou z loňských (Mazda Open Race 2010) a letošních (Mazda Ice Race 2011) novinářských závodů v Itálii, respektive Švédsku.

Nyní má Mazda lepší zbraň: MX-5 GT ve specifikaci GT4, s níž letos absolvuje pohár Britcar Dunlop Production GNT Championship vytrvalostních závodů. Na tom prvním tříhodinovém v Silverstone GP dojel vůz šestý ve třídě, když musel po havárii na výměnu diferenciálu. Nyní čeká tým se servisním zázemím známého Jota Sportu (stará se o Aston Martiny specifikace GT4, účastí se i 24 hodin Le Mans) série dalších vytrvalostních klání, jejíž součástí bude čtyřiadvacetihodinovka Silverstone Bridge nebo efektní noční boje v Donington Parku či Brands Hatch. Držíme palce a zároveň závidíme, brali bychom delší svezení než jen pár kol. Alespoň jsme ale nic neudělali se speciálem v hodnotě 100 000 liber…

Mazda MX-5 GT - Technická data
Motorzážehový čtyřválec DOHC
Zdvihový objem [cm3]1999
Válce/ventily4/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]202/7700
Převodovkasekvenční šestistupňová
Brzdykotoučové s vnitřním chlazením 330/280 mm
Palivová nádrž [l]120
Rozvor náprav [mm]2335
Vnější rozměry [mm]4050 x 1725 x 1250
Pohotovostní hmotnost [kg]850 kg
Největší rychlost [km/h]256
Zrychlení 0-100 km/h [s]3
Cena [Kč]cca 2.750.000,-
*odhad přepočtem z britské ceny 100 000 liber

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Komunisty vede Filip, chtějí vliv na vládu Komunisty vede Filip, chtějí vliv na vládu

Komunisté pokračují v nastaveném kurzu. Z nejvyššího…

Zápisník Jany Havligerové: Pětiletka s tuzemákem Zápisník Jany Havligerové: Pětiletka s tuzemákem

Na sjezdu komunistů poprvé od listopadu 1989 promluvil…

Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 



1500koňová Mazda MX-5 driftuje na okruhu (video) 1500koňová Mazda MX-5 driftuje na okruhu (video)

Monstrum Radbull je Mazda MX-5 NC s čtyřrotorovým…

Drift Challenge: Češi proti Slovákům k oslavě čtvrtstoletí Mazdy MX-5 (+video) Drift Challenge: Češi proti Slovákům k oslavě čtvrtstoletí Mazdy MX-5 (+video)

Mazda slaví 25 let nejprodávanějšího roadsteru světa,…

 



 
DAF to jsou i speciály pro armádu. Podívejte se terénní, obojživelné i obrněné stroje

DAF jsou i speciály pro armádu. Podívejte se terénní, obojživelné i obrněné stroje

Dnes 08:00

DAF Trucks N.V. letos oslavuje 90. výročí od svého založení. Dnes je tato firma vnímána jako jeden z největších výrobců nákladních vozidel v Evropě, ale na svém kontě má i řadu typů pro armádní využití.




Blesk.cz

Módní policie: Hvězdy versus průšviháři v trestu

Módní policie: Hvězdy versus průšviháři v trestu

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

Radek Brzobohatý (†79) se musí v hrobě obracet: Podraz s divadlem!

Radek Brzobohatý (†79) se musí v hrobě obracet:…

Inkasovala miliony a teď podraz. Hana Gregorová (65) před rokem prodala Divadlo Radka Brzobohatého a nyní…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Pulkrab dostane za červenou na zadek, čertil se Holoubek po remíze

Pulkrab dostane za červenou na zadek, čertil se…

V klidu, v pohodě. Možná by člověk čekal, že když Slovan ve dvou minulých utkáních prohrál, bude jeho trenéra…

 

Reflex.cz

Král afrického státu změnil název své země. Pletou si nás se Švýcarskem, stěžoval si monarcha

Král afrického státu změnil název své země. Pletou…

Není na světě mnoho lidí, kteří mohou změnit název státu. Ale král, jeden z posledních panovníků v diarchii na…

Rusko, země dětských opilců a ztracených duší. Tísnivé snímky francouzské fotografky vás zarmoutí

Rusko, země dětských opilců a ztracených duší.…

Během 90. let procházel bývalý Sovětský svaz i jeho bývalé svazové republiky snad nejdivočejším obdobím možná od…