Mazda MX-5 Roadster Coupé - 365 dní radosti

Mazda MX-5 Roadster Coupé - 365 dní radosti

 
 

Kultovní roadster dostal po sedmnácti letech také verzi s pevnou skládací střechou. Nic se ale nebojte. Ryzí charakter zůstává nadále nezměněný.

Pracovníci Guinessovy knihy rekordů mají v sekci nejúspěšnější produkční otevřený automobil od roku 2000 snadnou práci. Od té doby se totiž pouze přepisuje počet vyrobených Mazd MX-5, která je tím populárním roadsterem, který se na většině kontinentů světa tak skvěle prodává. Poslední údaj z června letošního roku hovoří o 770 tisících vozech, které vznikly od roku 1989.

Skalní příznivci chtějí MX-5 jen a pouze se softtopem, který už dávno není z obyčejného plátna, ale spíše z několikavrstvé syntetické tkaniny. Mazda si je tohoto faktu vědoma, ale přesto ji zájem nových zákazníků přiměl k tomu, aby nabídla vedle kultovního modelu také komfortnější verzi Roadster Coupé. Přísná měřítka a nekompromisní požadavky vedení automobilky nakonec vyústily ve vyvážený automobil, postrádající typické nešvary otevřených vozů s pevnou skládací střechou.

12sekundový koncert

obrázek [300 x 220] Mazda těžila při vytváření nového Roadsteru Coupé z velmi dobrého základu otevřené Mazdy MX-5, což ovlivnilo také výsledek. Původní roadster má velmi tuhou karoserii, a tak pozornost mohla být zaměřena již jen na samotnou konstrukci skládací střechy a její optimální zástavbu, bez výraznějších starostí o tuhost, které mají tvůrci konkurenčních vozů odvozených z uzavřených karoserií.

Designéři dostali za úkol maximálně zachovat původní proporce bez ohledu na to, zda bude majitel jezdit se střechou rozloženou nebo složenou. Výsledek je obdivuhodný! Třídílná konstrukce se v ničem nepodobá hrbatým kupé-kabrioletům, elegantně a rychle se sklápí ne do zavazadlového prostoru, ale za sedadla a proto v zavazadelníku zůstává stále stejných 150 litrů místa. Objem to je nevelký, ale aspoň dobře skladný, když se sem vejdou nastojato i 1,5litrové PET lahve.

Střecha samotná je vyrobena z plastů resp. ze skleněnými vlákny vyztuženého laminátu. Tady se projevil japonský smysl pro nové technologie i efektivní design, protože tvar, jaký má tato střecha by se z hliníkových nebo ocelových výlisků vyráběl obtížně. Vnitřní povrch plastu je navíc tak kvalitní, že není třeba dalších povrchových úprav. Střecha samotná má hmotnost jen o 18 kg vyšší než u původního látkového provedení. Elektrické ovládání mají na starost 4 elektromotory a celou střechu do sériové výroby přivedla japonská pobočka firmy Webasto. Ta si spolu s Mazdou připsala světový unikát: rekordních 12 sekund potřebných pro proměnu z roadsteru na kupé…

Život

… s Mazdou MX-5 Roadster Coupé je stejně pohodový jako to vypadá na fotografiích. Střechu je nutno nejprve dvojhmatem na uprostřed umístěném zámku odjistit a pak zvolit tlačítko elektrického otevírání střechy. Celá operace proběhne jen když automobil stojí, ale i když neodhadnete čas pro otevření třeba na křižovatce, nic to nevadí, vzhledem k relativně malým dílům mechanismu, u nichž nehrozí akutní rozlomení jako u střech kupé-kabrií. Přeruší-li vás v koloně zelená, celou operaci lze dokončit o pár metrů dále. To se ale příliš často nestává, protože 12 sekund je opravdu krátká chvíle. Před krátkým koncertem se o 100 mm spustí boční okna a předehrou je odklopení krytu na úložném prostoru pro střechu, což je čtvrtý velký díl celého mechanismu. Stížnost směřuje k funkci dálkového ovladače (bezklíčový přístup a startování), který nás jen výjimečně vpustil do zavazadlového prostoru hned při prvním stisku příslušného tlačítka na kartě.

Design

obrázek [300 x 250] …MX-5 se změnil jen neznatelně. Záď musela být zvýšena o 20-40 mm kvůli vytvoření dostatečného prostoru pro střechu, ale to bez přímého srovnání běžný smrtelník nemůže postřehnout, mj. i díky svalnatějším lemům blatníků. Třetí brzdové světlo na pohled vytvořené z bílých diod je umístěno dále u zadního okna.

Celá karoserie je jen o 37 kg těžší než u roadsteru, z čehož 30,2 kg připadá na střechu a zbytek na výztuhy, dodatečnou kabeláž a ocelové víko kufru (místo hliníkového u roadsteru). V interiéru se toho mnoho nezměnilo. Šedé plasty sice nepatří mezi luxusní zboží, ale zpracování je špičkové a zařízení kokpitu přesně odpovídá jednoduché odlehčené konstrukci vozu. Poněkud zvláštní je umístění páky ruční brzdy na středovém tunelu téměř až u spolujezdce. V otevřeném voze jsou praktické uzamykatelné schránky před spolujezdcem a za sedadly.

Jízda

obrázek [300 x 357] … s touto Mazdou MX-5 se při otevřené střeše vlastně v ničem zásadním neliší od roadsteru. Extrémně tuhá karoserie je prvek, jaký můžou ostatní výrobci otevřených vozů v této cenové kategorii Mazdě jen tiše závidět. Tuhosti pomáhá mohutný středový tunel, který nekompromisně odděluje dva členy posádky. V něm je umístěna kratičká řadička s briskně vymezenými drahami a optimálním odporem. Snadno dávkovatelné brzdy a spojka, která zabírá exaktně v jednom místě zcela odpovídají očekáváním. Horší je to s audiosoustavou BOSE, která vzhledem k renomé výrobce zůstala pouze v mezích šedého průměru.

Jezdit se střechou staženou nebyl problém ani v chladných říjnových dnech, kdy se teploměr nevyšplhal výše než k 15°C. Výkonné topení se třemi režimy pro otevřenou střechu udržuje vřelou atmosféru v kokpitu. Se zcela staženými okny začíná být jízda nepříjemná kolem 110 km/h, vytažením oken nahoru a vztyčením plastového minideflektoru mezi ochrannými oblouky, lze bez většího průvanu jezdit ještě rychleji.

Motor, který je správně živý od 3000 ot./min a správně hlasitý od 5000 ot./min výše byl v našem případě spojen pouze s pětistupňovou převodovkou. Šestistupňová skříň by se jistě hodila pro dravější jízdu v těch nejpoužívanějších rychlostech. Na Mazdě MX-5 je nejzajímavější fakt, že jízda s ní je atraktivní již při nízkých a relativně bezpečných rychlostech. Tolik žádaný adrenalin a pocit vlády nad automobilem tak může klidně přijít již při předpisové padesátce…

Neopakovatelnou atmosféru a pocit rychlosti bezpochyby vytváří dosti stísněný kokpit, ve kterém mají osoby nadprůměrného vzrůstu problém najít vhodnou polohu za volantem a takovým zřejmě bude i hlava lehce přesahovat střechu. Po otevření dveří se nabízí cestujícím pitoreskní výhled do interiéru hračky pro dospělé. Ten otvor má vtipně působící rozměry 1220 mm do délky a 760 mm do výšky. Zpoza volantu Mazdy MX-5 Roadster Coupé je zvláštní dnes již neobvyklý výhled na přední kapotu. I to je dalším díl mozaiky vytvářející repliku klasického otevřeného sportovního vozu původem ostrovního království.

obrázek [300 x 232] Minimální rozdíl v hmotnosti MX-5 s látkovou a pevnou střechou neovlivnil dynamiku jízdy, takže akcelerace z 0 na 100 km/h trvá se pětistupňovou převodovkou 8,3 s, ale díky lepší aerodynamice umí Roadster Coupé až 215 km/h. Bez výraznějších odříkání lze s motorem 2,0 16V (118 kW) jezdit za méně než deset litrů na 100 km, ostřejší jízda zvýší průměr asi o 2-3 l/100 km, mimoměstská klidná jizda naopak může končit i osmilitrovým průměrem. Dramatický zvuk motoru mezi pěti a sedmi tisíc otáček, rychlé pohyby ruček na přístrojovém štítu (uprostřed tlakoměr oleje) a částečný prokluz, který ani přísné DSC občas neuhlídá - to vše vybízí k častému a opakovanému odzkoušení. Motoristické hrátky jsou v této Mazdě potěšením i pro úplného laika. Nic netřeba vysvětlovat, každý na to za volantem rychle příjde sám…

Související články:

První cena vozu: 850.000,-Kč (odhad, cena na českém trhu dosud nestanovena)

Plusy

  • snadná ovladatelnost (přesné řízení, řazení, účinné brzdy)
  • výborné jízdní vlastnosti
  • design karoserie s pevnou skládací střechou
  • radost jízdy i z pouhé přítomnosti ve voze

Minusy

  • vyšší základní cena
  • problematický příjem signálu dálkového ovladače při otevření víka kufru
Spolupracujeme s TipCars.com

Mazda MX-5 Roadster Coupé

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, diferenciál s omezenou svorností (LSD), systém jízdní stability (DSC), protiprokluzový systém (TSC), elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, elektricky vyhřívaná zrcátka, elektricky ovládaná boční okna, hliníkové pedály, dálkové ovl. centrál. zamykání, automatická klimatizace, audio systém se 4 reproduktory, ovládání audio systému na volantu, disky z lehkých slitin 205/45/R17, xenonové světlomety, přední mlhová světla, kožené čalounění sedadel (hnědé), vyhřívaná sedadla, alarm, audiosystém BOSE s CD měničem na 6 CD

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

 
Technické údaje
Motor Mazda MX-5 Roadster Coupé
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 6700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 188 / 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.6 / 6 / 7.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 150 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1192 / 173
Rozměr pneu:205/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3995
b) šířka (mm): 1720
c) výška (mm): 1255
d) rozvor (mm): 2330
e) rozchod vpředu (mm): 1490
f) rozchod vzadu (mm): 1495
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1110
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 640
výška opěradla vpředu (mm): 640
Hodnocení Mazda MX-5 Roadster Coupé
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,87
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




1500koňová Mazda MX-5 driftuje na okruhu (video) 1500koňová Mazda MX-5 driftuje na okruhu (video)

Monstrum Radbull je Mazda MX-5 NC s čtyřrotorovým…

Drift Challenge: Češi proti Slovákům k oslavě čtvrtstoletí Mazdy MX-5 (+video) Drift Challenge: Češi proti Slovákům k oslavě čtvrtstoletí Mazdy MX-5 (+video)

Mazda slaví 25 let nejprodávanějšího roadsteru světa,…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi fandí i jeho panelák

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi…

Ještě v úterý sledovala většina z tří desítek partají panelového domu v Brně-Bystrci propuštění Jiřího Kajínka v…

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…