reklama


Mazda Skyactiv-Chassis: Sportovní i komfortní zároveň

Mazda Skyactiv-Chassis: Sportovní i komfortní zároveň

 
 

Podobně jako u motorů, převodovek a karoserie museli i konstruktéři nových podvozků vyřešit řadu protichůdných požadavků.

Vývojový tým Mazda Skyactiv-Chassis měl za úkol navrhnout podvozek v duchu Jinba Ittai, který vytvoří pocit spojení řidiče s automobilem. Hlavní inspirací byly jízdní vlastnosti modelu MX-5. Zároveň se měl zlepšit komfort odpružení a stability při vysokých rychlostech. V neposlední řadě se pracovalo i na snížení hmotnosti a zvýšení tuhosti.

První výzvou bylo vtisknout podvozku směrovou stabilitu při vysokých rychlostech a současně zajistit co nejlepší ovladatelnost v nízkých a středních rychlostech. Za tímto účelem byl vyvinut nový elektrický posilovač řízení. Ten má řidiči poskytovat bezprostřední odezvu již od velmi nízké rychlosti.

Kratší převod řízení činí řízení pocitově přímější, protože zvyšuje stáčivou rychlost (intenzita otáčení vozu okolo svislé osy). Výsledkem je dojem agility a bezprostřednosti, který by však mohl ve vyšších rychlostech přerůst v unáhlené reakce vozu na změnu polohy volantu.

To přivedlo konstruktéry k myšlence zaměřit se na geometrii zadní nápravy. Ramena zavěšení byla optimalizována s ohledem na plynulost pohybu, zatímco samořídicí efekt zavěšení eliminuje nečekaný stáčivý pohyb a zlepšuje přilnavost zadních kol.

Zvětšení úhlu záklonu rejdového čepu předních kol dosáhli konstruktéři jistější odezvy řízení při dynamické jízdě. S rostoucím záklonem rejdového čepu se automaticky zvětšuje i závlek kola a budí se tak točivý moment, který má snahu vracet řízení do přímé polohy.

Následně byl posilovač řízení nastaven tak, aby poskytoval silnější asistenční účinek v nízkých rychlostech.

Z hlediska nejlepší možné rovnováhy mezi ovladatelností a komfortem se ukázalo být rozhodujícím prvkem zadní zavěšení. Snahou konstruktérů bylo zlepšit jízdní projev vozu bez zvyšování tuhosti pružin či tlumičů.

Nejprve došlo k přemístění uchycení tlumičů do pozice, v níž vzniká silnější pákový efekt. Potom bylo možné zvýšit tlumící účinek a tuhost horního pryžového pouzdra, aniž by se to negativně odrazilo v jízdním komfortu.

Uložením bodu upevnění zadního podélného ramena o 43 mm výše byl upraven pohyb ramene tak, aby snáze absorbovalo rázy od vozovky podélném směru. Toto řešení přináší lepší jízdní komfort a současně zabraňuje zádi vozu ve zvedání. Díky tomu roste stabilita při brzdění – a v důsledku toho dochází ke zkrácení brzdné dráhy.

V rámci snižování hmotnosti byla věnována zvláštní pozornost příčným členům podvozku. Konstruktéři po nadefinování požadavků na funkčnost vytvořili za pomoci technologie CAE (computer-aided engineering) konceptuální model a řešili jeho začlenění do struktury automobilu.

Středová sekce v přední části vozu byla prodloužena, zatímco podélný přesah uchycení spodních ramen se naopak zkrátil. Obdobně také vzadu došlo ke zvětšení rozměrů příčného členu v podélné ose a naopak ke zkrácení přesahu uchycení příčných ramen.

Odstraněním návarků na přední i zadní nápravě byla zvýšena tuhost svářených spojů. Všechna tato opatření v součtu znamenají vyšší celkovou pevnost při nižší hmotnosti. Kompletní podvozek má o 14 % nižší hmotnost než u současné Mazdy 6. Přitom je celkově tužší.

Mazda Skyactiv - Speciální příloha Auto.cz

Video

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská komise vyšetřuje dovoz čínské oceli, vadí jí příliš nízké ceny Evropská komise vyšetřuje dovoz čínské oceli, vadí jí příliš nízké ceny

Evropská komise začala vyšetřovat, zda čínští výrobci…

Sněmovna schválila omezení insolvencí, má zprůhlednit oddlužovací řízení Sněmovna schválila omezení insolvencí, má zprůhlednit oddlužovací řízení

Omezení šikanózních insolvenčních návrhů a podvodných…

V kauze Key Investments padaly tresty, soud uložil tři až pět let vězení V kauze Key Investments padaly tresty, soud uložil tři až pět let vězení

Bývalí členové představenstva Key Investments mají jít na…

Šašek provokuje: Zákazem kouření jsme přišli o část české kultury Šašek provokuje: Zákazem kouření jsme přišli o část české kultury

Poslanecká sněmovna podnikla cílený útok na českou…

 
 



reklama






reklama




Blesk.cz

Ze čtyř druhů věznic budou v Česku jen dva. Má to pomoci snížit recidivu

Ze čtyř druhů věznic budou v Česku jen dva. Má to…

V Česku budou pravděpodobně dva druhy věznic – s ostrahou a se zvýšenou ostrahou – místo nynějších čtyř typů.…

Unikl scénář finálového večera StarDance: Televize tutlala překvapení!

Unikl scénář finálového večera StarDance: Televize…

Už v sobotu večer vyvrcholí taneční soutěž StarDance velkolepým finále, ve kterém ovšem nezatančí jen trojlístek…

 

iSport.cz

Obří skandál dál roste! V dopingu jelo víc než tisíc sportovců z Ruska

Obří skandál dál roste! V dopingu jelo víc než tisíc…

Další šokující informace jsou venku! Více než tisíc ruských sportovců profitovalo mezi roky 2011 a 2015 ze…

Do hry o Sýkoru vstoupila Sparta. Oproti Plzni a Slavii má jednu výhodu

Do hry o Sýkoru vstoupila Sparta. Oproti Plzni a…

Byť patří třináctému Liberci, stačí říct ano – a na jaře bude Jan Sýkora bojovat o titul. Reprezentační…

 

Reflex.cz

Zachráněni z Titaniku: Příběh zmaru i naděje v pozadí silné fotografie

Zachráněni z Titaniku: Příběh zmaru i naděje v…

Harvey Collyer, manžel Charlotte a otec malé Marjorie, byl jedním ze zhruba 1500 lidí, kteří zemřeli v noci ze…

Prezident i producent v jedné osobě. Trump bude řídit vlastní TV show s Arnoldem Schwarzeneggerem

Prezident i producent v jedné osobě. Trump bude…

Donald Trump nehodlá ani jako prezident Spojených států opustit televizní byznys, v němž se v minulosti prosadil…

 
 
reklama