Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda ukázala karbonový hardtop pro MX-5: O výrobě zatím není rozhodnuto

Tomáš Dusil
Diskuze (2)
Na autosalonu v Tokiu Mazda předvedla odnímatelnou pevnou střechu pro současnou MX-5.

Na autosalonu v Tokiu Mazda představila novou generaci kompaktní „trojky“. Kromě tohoto vozu ale hirošimská automobilka ukázala také současnou MX-5 osazenou odnímatelnou pevnou střechu – takzvaným hardtopem. Dle dostupných údajů je vyroben z kompozitních materiálů.

Mazda zatím ve čtvrté generaci MX-5 (ND) odnímatelnou pevnou střechu nenabízí. Na rozdíl od sesterského Fiatu 124, kde toto mít můžete. Důvodem je jistě nabídka druhé karosářské verze MX-5 s přídomkem RF, která je vybavena pevnou střechou, již lze na pokyn tlačítka „zatáhnout“ do karoserie vozu. Toto sesterský Fiat nemá. Navíc střecha verze RF ve vytaženém stavu poskytuje této Mazdě vzhled malého kupé. Že současná MX-5 s odnímatelnou střechou původně nepočítala, dokazuje absence kotvících bodů na zadních blatnících po stranách víka kufru.

Použít pro zimní období roku místo plátěné stahovací střechy pevnou napadlo jako první automobilku Mercedes-Benz, která toto představila v roce 1989 v souvislosti s uvedení čtvrté generace roadsteru SL (R129) přezdívaného žehlička. V 90. letech hardtop uvedla řada výrobců otevřených aut, včetně původní Mazdy MX-5 (NA). Odnímatelný hardtop nabízela přirozeně také druhá generace NB a rovněž třetí NC.

V případě minulé generace MX-5 byl odnímatelný hardtop k dispozici v rámci příslušenství po boku stejně pojmenované varianty MX-5, která byla opatřena stahovací pevnou střechou, tedy stejným řešením, jaké má dnes MX-5 ve verzi RF. Kromě originálu od Mazdy se výrobou těchto hardtopů zabývaly i některé specializované firmy. Dokonce i u nás lze na takto vybavené MX-5 NC občas narazit.

Princip těchto odnímatelných hardtopů spočívá v tom, že plátěná střecha se ponechá ve složeném stavu a na karoserii se nasadí pevná střecha hardtop. Na rozdíl od pevné otevíratelné střechy jej ale musíte mít při jízdě vždy nasazený. Pokud jej sejmete, nezbude, než jej nechat doma. Navíc k efektivní montáži a demontáži hardtopu na karoserii jsou zpravidla zapotřebí dva lidé.

Pevná snímatelná střecha má celou řadu předností. Oproti plátěné střeše nabízí lepší akustiku, takže auto je s ní obyčejně tišší. Druhou předností je pocitově mírné zvýšení tuhosti karoserie. Ta největší výhoda se však projeví až s léty. Pokud má roadster nasazený hardtop, stéká dešťová voda po něm vně karoserie, na rozdíl od plátěné střechy, po níž voda teče do útrob karoserie. Tedy za zadní blatníky, které jsou uvnitř opatřeny odvodňovacími kanály. Pokud jimi voda odtéká, problém není.

Praxe však ukazuje, že s léty se ucpávají nečistotami a výsledkem je hromadění vody v útrobách karoserie – za zadními blatníky. A toto už je jen krůček ke vzniku koroze, která zákeřně hlodá skrytá očím majitele. Navíc zasahuje části skeletu, což může být až nebezpečné. Proto, pokud plánujete používat svoji MX-5 (ale i třeba MR-2 třetí generace či MG F/TF) také v zimě, rozhodně doporučujeme si odnímatelný hardtop pořídit.

Foto: caradvice.com.au

Tomáš Dusil
Diskuze (2)
20. 12. 2018 18:25
Dvojitá koncovka
Za mě Mazda MX-5 super auto v rámci kategorie. Mít jedno doma, to je sen. Akorát mě trochu mrzí ta dvojitá koncovka. Proč to nešlo udělat jaak u CX-5 nebo 6?
Avatar - Uživatel_5340709
20. 12. 2018 17:19
Tohle je nádhera,
to by měl každý fasovat k plátěnce, protože s verzí RF nejsem pořád designově smířený. ;-)