Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

McLaren P1 LM: Silničního GTR se zrodí pět kusů

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
McLaren vyslyšel prosby zákazníků a dal volnou ruku Lanzante Motorsport. Ti připraví pětikusovou sérii silniční verze extrémního okruhového P1 GTR. Oficiální.

Všechno už tu bylo. Legendární McLaren F1 přece existoval v závodní verzi GTR a vznikl i v provedení LM jako oslava vítězství v Le Mans. Nyní se to samé chystá v případě jeho ideového nástupce P1. Ano, doba se mění, čtyřiadvacítku GTR od divize McLaren Special Operations si rozebrali bohatí zákazníci, kteří se s nimi účastní závodních víkendů v rámci programu automobilky. Nedávno jedním dokonce v předstihu slavila 40 let od zisku titulu mistra světa F1 Jamese Hunta.

Jenže našli se tací, kteří chtěli se svým hypersportem jezdit občas v běžném provozu. Obrátili se tedy na britský Lanzante Motorsport, kterému mimochodem patří i onen 21 let starý triumf na Circuit de la Sarthe. I když tým nesl sponzorský název Kokusai Kaihatsu Racing, trio Yannick Dalmas/Masanori Sekiya/JJ Lehto reprezentovalo rovněž firmu z Petersfieldu (Hampshire). S McLarenem tedy čile spolupracují a dostali pověření postavit pětici oficiálních P1 LM.

Existuje už několik konverzí, které byly zachyceny v běžném provozu. Hovoří se o celé desítce, která prošla rukama Deana Lanzanteho a spol. A údajně až o 45 postavených GTR. Nesmíme zapomenout na zobrazený prototyp, který se ukáže v neděli 26. června na Festivalu v rychlosti v Goodwoodu. Za volant černého auta XP1 LM usedne Švéd Kenny Bräck, bývalá hvězda zámořské formule (v roce 1999 vyhrál Indy 500). To znamená šest aut, stejný počet byl i oranžových a dnes opravdu kultovních F1 LM.

Srdcem moderny je stále vidlicový osmiválec s objemem 3,8 l a dvěma turby, nechybí upravený hybridní systém. Předpokládaný výkon leží na hranici tisíce koní (736 kW). Motorový prostor bude odizolován pravým zlatem, i to už tu přece bylo... Agregátu ovšem stačí benzin s 99 oktany. Podle magazínu Road & Track dostane nová verze katalyzátory a částečně i výfukový systém ze slitiny niklu a chromu, ten doplní titanové koncovky, což ušetří 4,5 kg hmotnosti. Auta pak celkově budou lehčí o 60 kg, na výrobu šroubů a upevňovacích prvků posloužil opět titan a boční okna jsou plastová.

Převážně karbonové LM se mohou těšit i na modifikované zadní křídlo a svalnatější přední splitter, přítlak se zvýší o 40 %. Elektroniku Race Active Chassis Control si podvozek zachová. Uhlíkové kompozity samozřejmě najdeme také v kokpitu, na palubní desce, středové konzole, jsou z nich i obě sedadla s pětibodovými pásy a dokonce koberečky! Nemá chybět ani klimatizace. Volant potažený Alcantarou odvodili konstruktéři z monopostu MP4-23, se kterým se Lewis Hamilton stal před osmi lety poprvé světovým šampionem F1. Bylo to také zatím naposledy, kdy McLaren získal jezdecký titul.

S LM tedy bude možné jezdit legálně po silnici. Klienti dále od Lanzante obdrží nabíječku pro baterie, sadu nářadí, tablet s diagnostikou, jistě nepřijdou ani o nějaké to školení. Součástí dodávky jsou i stylová plachta a model konkrétního vozu, navíc v obřím měřítku 1:8. Jeden bude stejně jako prototyp XP1 tmavě šedý, ostatní tradičně oranžové včetně části sedaček. Také brzdové třmeny obdrží tuto barvu, poslední exemplář je dostane mimochodem stříbrné. Testování produkčních kusů dostane na starost zmíněný Kenny Bräck. Kde jinde než na Nordschleife?

Tři legendární F1 LM koupil brunejský sultán, jeden je dnes ve sbírce Ralpha Laurena, další také v USA a první prototyp vlastní McLaren. Britové si v polovině 90. let nebyli jisti, zda se prodají všechny, proto jich vzniklo tak málo...

Aleš Dragoun
Diskuze (0)