Melkus končí, východoněmecké sporťáky další nástupce nedostanou

 

Malí výrobci sportovních vozů krachují jeden po druhém. Po šesti letech se uzavírá i historie obnovené firmy Melkus.

Společnost Melkus Sportwagen GmbH se dostala do platební neschopnosti a u drážďanského okresního soudu byl 20. srpna 2012 podán návrh na její konkurs. Úřad tedy jmenuje patřičného správce a ten rozhodne, co bude dál. Není vyloučen ani příchod nového investora a případné obnovení výroby, ale pravděpodobnější je rozprodání zbylých aktiv, aby byly vyrovnány dluhy.

Sepp Melkus, vnuk Heinze Melkuse, navázal na práci svého děda v roce 2006. Nejprve s dalšími devíti zaměstnanci postavili několik kopií (nejspíš 15) originálního modelu RS 1000. Nové kupé RS 2000, taktéž se vzhůru výklopnými dveřmi, mělo od roku 2009 vznikat se 25 exemplářích za rok, vždyť se stavělo ručně. Existuje dokonce i v závodní verzi. Počet skutečně vyrobených vozů ovšem v tuto chvíli není znám. „Prodeje nebyly dostatečně velké na to, abychom se prosadili na trhu,“ zaznělo diplomaticky, ale oficiálně ze Saska.

Automobil konstrukčně vycházel z Lotusu Elise a v nejkrotší variantě za 115.000 eur (dnes 2,85 milionu korun) nabídl přeplňovaný motor Toyota 1,8 l s výkonem 201 kW (274 k). Vrchol představoval model GTS s dvoulitrovým turbomotorem od VW, který za 140.000 eur (3,47 mil. Kč) nabídl až 261 kW (355 k) a sprint z 0 na 100 km/h během 3,9 s.

Heinz Melkus (1928-2005) byl šestkrát mistrem NDR a třikrát vyhrál Pohár míru a přátelství, seriál závodů pořádaný v bývalých socialistických zemích. V polovině padesátých let se pustil do konstrukce vlastních monopostů. První formuli s motocyklovým motorem JAP záhy vystřídaly stroje pro kategorii Junior a F3, už s tříválci Wartburg. Jezdili s nimi i českoslovenští piloti.

Na konci další dekády následovalo kupé Melkus RS 1000 pro běžný provoz s plastovou karoserií vyztuženou skleněnými vlákny. Čtyřmetrovému sporťáku poskytl techniku Wartburg 353. Konkrétně pětistupňovou převodovku, rám, nápravy, hřebenové řízení a brzdy, ale například i čelní sklo. Dvoutaktní tříválec byl ale umístěn uprostřed, tedy před zadní nápravou. Zdvihový objem narostl postupně z původních 992 na 1119 cm3, ale výkon zůstal po celou dobu nezměněn: 51 kW (70 k). Pouze použitím závodního výfuku jej bylo možné zvýšit o dalších 20 koní.

850 kg lehký RS 1000 akceleroval z 0 na 100 km/h za 12 s a jeho maximální rychlost atakovala hranici 160 km/h. Spotřeba benzinu se pohybovala mezi 10 a 12 l na 100 km. Auto stálo 28 tisíc východoněmeckých marek (tehdy zhruba 87.000 Kčs). V letech 1969-1980 spatřilo světlo světa 101 exemplářů, několik z nich i se čtyřválcem 1,3 l z VAZu 21011.

Mimochodem, závodníkem se stal také Heinzův syn Ulli, který byl východoněmeckým šampionem celkem pětkrát. Jeho život však v roce 1990 předčasně ukončila smrtelná havárie.

MELKUS.AUTO.CZ: přehled všech článků o vozech značky Melkus na auto.cz


Melkus RS 2000
 

Melkus RS 2000
 

Melkus RS 1000 replika
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Airbus poprvé vzlétl s novým letounem, má ukrojit tržní podíl Boeingu Airbus poprvé vzlétl s novým letounem, má ukrojit tržní podíl Boeingu

Na letišti ve francouzském Toulouse ve čtvrtek koncern…

Akcie, měny & názory Jany Steckerové: Obměny v čínské garnituře Akcie, měny & názory Jany Steckerové: Obměny v čínské garnituře

V Číně začala jedna z nejdůležitějších politických…

Zátahy pražských celníků. Od ledna odhalili 301 nelegálních automatů Zátahy pražských celníků. Od ledna odhalili 301 nelegálních automatů

Pražští celníci od začátku roku zabavili v nelegálních…

Český export letos zaznamená historický rekord. Přidaná hodnota zůstává stejná Český export letos zaznamená historický rekord. Přidaná hodnota zůstává stejná

Množství výrobků a služeb vyvezených z Česka má být letos…

 

Štítky Melkus

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 





 
Konec výrobního pekla? Tesla podle všeho testuje výkonnější Model 3

Konec výrobního pekla? Tesla podle všeho testuje výkonnější Model 3

Dnes 17:45

Tesla během premiéry Modelu 3 avizovala i tvorbu výkonnější varianty Performance. Vypadá to, že na projekt konečně přišla řada.




Blesk.cz

Ohnivý Jaroslav. V pražských parcích žongluje s plameny: Už několikrát ho šeredně popálily

Ohnivý Jaroslav. V pražských parcích žongluje s…

Žonglování nejen s ohněm je pro něj zábavou i přivýdělkem. Jaroslav Kotil je cirkusákem bez cirkusu. A to i…

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat můžete polévky, dýně i čokoládu

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Sobotka dostal pokutu, za faul zaplatí 5 tisíc dolarů

TOP zajímavosti z NHL: Sobotka dostal pokutu, za…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Slavné Bazaly čeká demolice. Vyroste tam akademie pro mladé fotbalisty

Slavné Bazaly čeká demolice. Vyroste tam akademie…

Fotbalový areál na ostravských Bazalech, který byl v minulosti domovským stadionem Baníku, bude po rekonstrukci…

 

Reflex.cz

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…

Anglický Oxford chce být prvním zcela bezemisním městem. Stát se tak má do roku 2035

Anglický Oxford chce být prvním zcela bezemisním…

Anglické město Oxford, kde se nachází jedna z nejlepších a nejznámějších univerzit planety, se chce do roku 2035…