Melkus končí, východoněmecké sporťáky další nástupce nedostanou

 

Malí výrobci sportovních vozů krachují jeden po druhém. Po šesti letech se uzavírá i historie obnovené firmy Melkus.

Společnost Melkus Sportwagen GmbH se dostala do platební neschopnosti a u drážďanského okresního soudu byl 20. srpna 2012 podán návrh na její konkurs. Úřad tedy jmenuje patřičného správce a ten rozhodne, co bude dál. Není vyloučen ani příchod nového investora a případné obnovení výroby, ale pravděpodobnější je rozprodání zbylých aktiv, aby byly vyrovnány dluhy.

Sepp Melkus, vnuk Heinze Melkuse, navázal na práci svého děda v roce 2006. Nejprve s dalšími devíti zaměstnanci postavili několik kopií (nejspíš 15) originálního modelu RS 1000. Nové kupé RS 2000, taktéž se vzhůru výklopnými dveřmi, mělo od roku 2009 vznikat se 25 exemplářích za rok, vždyť se stavělo ručně. Existuje dokonce i v závodní verzi. Počet skutečně vyrobených vozů ovšem v tuto chvíli není znám. „Prodeje nebyly dostatečně velké na to, abychom se prosadili na trhu,“ zaznělo diplomaticky, ale oficiálně ze Saska.

Automobil konstrukčně vycházel z Lotusu Elise a v nejkrotší variantě za 115.000 eur (dnes 2,85 milionu korun) nabídl přeplňovaný motor Toyota 1,8 l s výkonem 201 kW (274 k). Vrchol představoval model GTS s dvoulitrovým turbomotorem od VW, který za 140.000 eur (3,47 mil. Kč) nabídl až 261 kW (355 k) a sprint z 0 na 100 km/h během 3,9 s.

Heinz Melkus (1928-2005) byl šestkrát mistrem NDR a třikrát vyhrál Pohár míru a přátelství, seriál závodů pořádaný v bývalých socialistických zemích. V polovině padesátých let se pustil do konstrukce vlastních monopostů. První formuli s motocyklovým motorem JAP záhy vystřídaly stroje pro kategorii Junior a F3, už s tříválci Wartburg. Jezdili s nimi i českoslovenští piloti.

Na konci další dekády následovalo kupé Melkus RS 1000 pro běžný provoz s plastovou karoserií vyztuženou skleněnými vlákny. Čtyřmetrovému sporťáku poskytl techniku Wartburg 353. Konkrétně pětistupňovou převodovku, rám, nápravy, hřebenové řízení a brzdy, ale například i čelní sklo. Dvoutaktní tříválec byl ale umístěn uprostřed, tedy před zadní nápravou. Zdvihový objem narostl postupně z původních 992 na 1119 cm3, ale výkon zůstal po celou dobu nezměněn: 51 kW (70 k). Pouze použitím závodního výfuku jej bylo možné zvýšit o dalších 20 koní.

850 kg lehký RS 1000 akceleroval z 0 na 100 km/h za 12 s a jeho maximální rychlost atakovala hranici 160 km/h. Spotřeba benzinu se pohybovala mezi 10 a 12 l na 100 km. Auto stálo 28 tisíc východoněmeckých marek (tehdy zhruba 87.000 Kčs). V letech 1969-1980 spatřilo světlo světa 101 exemplářů, několik z nich i se čtyřválcem 1,3 l z VAZu 21011.

Mimochodem, závodníkem se stal také Heinzův syn Ulli, který byl východoněmeckým šampionem celkem pětkrát. Jeho život však v roce 1990 předčasně ukončila smrtelná havárie.

MELKUS.AUTO.CZ: přehled všech článků o vozech značky Melkus na auto.cz


Melkus RS 2000
 

Melkus RS 2000
 

Melkus RS 1000 replika
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 

Štítky Melkus

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…