Mercedes-Benz 190 D BlueEfficiency: Baby-Benz s moderním turbodieselem

Mercedes-Benz 190 D BlueEfficiency: Baby-Benz s moderním turbodieselem

 
 

Stuttgartská automobilka experimentuje. Technici upravili klasický Baby-Benz 190 D série W201, do kterého zabudovali moderní turbodiesel ze současné třídy C. Co vzniklo?

Stuttgartská stodevadesátka byla představena již před 27 lety, v roce 1982. Vzešla z pera Bruna Sacca a do vínku dostala kódové označení W201. Ve své době byla nejmenším modelem značky, proto se jí také přezdívalo Baby-Benz, svědčí o tom i zařazení do kompaktní třídy.

Dieselová verze 190 D s předkomůrkovým atmosférickým agregátem OM 601 o objemu 1997 cm3 a výkonu 53 kW (72 k) při 4600 min-1 se objevila o rok později. Agregát se na tehdejší dobu mohl pochlubit velmi tichým chodem. Vozy řady 190 E/D (označení 190 nesly všechny modely, zdvihový objem motorů byl uveden až za ním) se vyráběly až do jara 1993, kdy je nahradila první generace třídy C W202.

Moderní turbodiesel nebyl ovšem implantován do původní 190 D, jako konstrukční základ posloužila zážehová verze 190 E 2,6, vůz pochází až z konce výroby, v technickém průkazu má uveden rok 1992. Za přestavbou stál Peter Lehmann, nadšenec a sběratel právě řady W201, kterou vlastní celkem ve třech různých variantách. Kromě toho je také zaměstnancem automobilky Daimler AG, kde je odpovědný za design a realizaci studií a konceptů vozů blízké budoucnosti. Není tedy divu, že stál v čele týmu, který konverzi provedl.

Nebyla to ovšem žádná jednoduchá věc, vzhledem k tomu, že k tomuto modelu neexistují žádná CAD data. Technická dokumentace motorového prostoru tedy musela být převedena na průhledný papír, aby bylo možné nové srdce umístit do vozu správně. Bylo překonstruováno také řízení, které bylo přesunuto k olejové vaně, za vzor posloužil užitkový Sprinter. Tunel převodného ústrojí musel být také rozšířen, nový agregát je spřažen se šestistupňovou převodovkou. Místo původního diferenciálu nalezl na zadní nápravě své místo nový, z 3,2litrové verze předchozí generace třídy C W203.

Kapitolou samou pro sebe byla řídicí elektronika motoru včetně zapalování. Řada 190 ještě nedisponovala sběrnicemi CAN-bus. Technikům a specialistům na elektroniku se nakonec podařilo donutit motor přemýšlet již na testovací stolici. Ty správné signály mu posílá krabice uložená v zavazadlovém prostoru, bez nich by se jej nepodařilo ani nastartovat. Stejným způsobem jsou simulovány i signály protiblokovacího systému brzd, který stodevadesátka pochopitelně rovněž postrádala. Čtyřkanálové ABS nebo digitální rychloměr si konstruktéři před třemi desítkami let představovali maximálně v nejdivočejších snech. Zajímavostí je to, že podvozek včetně zavěšení zůstal beze změn, původní šestiválcová 190 E 2,6 byla totiž ve variantě Sportline s tužším odpružením.

Pod kapotou klasika z Untertürkheimu se tedy usídlil nový čtyřválcový motor OM 651 s postupným přeplňováním a čtvrtou generací vstřikovacího systému common-rail, který pochází z verze C 250 CDI BlueEfficiency současné generace W204. Má blok ze šedé litiny a hliníkovou hlavu válců. Z objemu 2143 cm3 poskytuje výkon 150 kW (204 k), jeho točivý moment vrcholí hodnotou 500 Nm v rozmezí 1600-1800 min-1. To je mimochodem více než dvojnásobek oproti nejvýkonnějšímu modelu řady W201. Okřídlený homologační speciál pro německé mistrovství cestovních vozů (DTM) 190 E 2,5-16 Evolution II z roku 1990 vznikl ve verzi pro běžný provoz jen v 502 exemplářích a jeho 2,5litrový čtyřválec poskytoval pouhých 245 Nm.

Cílem přestavby bylo ukázat, jak pokročil vývoj vznětových motorů za poslední čtvrtstoletí. Vývojový tým testoval i spotřebu dle současné metodiky, která činila jen 4,9 l/100 km. Pro srovnání – nová C 250 CDI BlueEfficiency spolyká na 100 km 5,1 l nafty, tedy o 0,2 více.

Mezi W201 a W204 jsou samozřejmě výrazné rozdíly. Stodevadesátka je o 385 kg (!) lehčí a o 16 cm kratší. Oproti tomu je aktuální třída C daleko aerodynamičtější, její součinitel odporu vzduchu je 0,27, kdežto u 190 0,34. Tady najdeme důvod, proč bylo dosaženo prakticky stejných hodnot.

Na závěr ještě dvě porovnání – u původní 190 D bylo udáváno 7,3 l/100 km, navíc podle benevolentnější normy platné v osmdesátých letech. Za připomínku stojí i akcelerace továrně přestavěného vozu s novým motorem – z 0 na 100 km/h sprintuje za 6,2 s, zatímco 190 D byla o 11,9 s pomalejší...

Milovníky stuttgartské klasiky nepotěšíme. Zástavba common-railového čtyřválce splňujícího emisní normu Euro 5 do W201 je ojedinělým experimentem, další kusy se rozhodně nechystají.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes-Benz 190 D BlueEfficiency:…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II: Extrémní Baby-Benz za... Moc! Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II: Extrémní Baby-Benz za... Moc!

Daimler-Benz se ve druhé polovině 80. let zaměřil na…

Za volantem Mercedesu 190 2.5-16: Co má společného s Ayrtonem Sennou? Za volantem Mercedesu 190 2.5-16: Co má společného s Ayrtonem Sennou?

Když se řekne šestnáctiventilový Mercedes 190, většina…

 



 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Včera

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí bakterie, která plení sady

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí…

Ústřední kontrolní a zkušební úřad zemědělský (ÚKZÚZ) se obává šíření bakterie Xylella fastidiosa, která napadá…

 

iSport.cz

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím nepočítal,“ přiznal útočník

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím…

Zbrojovka přichází o svého nejlepšího střelce. Útočníka Michala Škodu dnes čekají zdravotní testy v Norsku a…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…