Mercedes-Benz 190 D BlueEfficiency: Baby-Benz s moderním turbodieselem

Mercedes-Benz 190 D BlueEfficiency: Baby-Benz s moderním turbodieselem

 
 

Stuttgartská automobilka experimentuje. Technici upravili klasický Baby-Benz 190 D série W201, do kterého zabudovali moderní turbodiesel ze současné třídy C. Co vzniklo?

Stuttgartská stodevadesátka byla představena již před 27 lety, v roce 1982. Vzešla z pera Bruna Sacca a do vínku dostala kódové označení W201. Ve své době byla nejmenším modelem značky, proto se jí také přezdívalo Baby-Benz, svědčí o tom i zařazení do kompaktní třídy.

Dieselová verze 190 D s předkomůrkovým atmosférickým agregátem OM 601 o objemu 1997 cm3 a výkonu 53 kW (72 k) při 4600 min-1 se objevila o rok později. Agregát se na tehdejší dobu mohl pochlubit velmi tichým chodem. Vozy řady 190 E/D (označení 190 nesly všechny modely, zdvihový objem motorů byl uveden až za ním) se vyráběly až do jara 1993, kdy je nahradila první generace třídy C W202.

Moderní turbodiesel nebyl ovšem implantován do původní 190 D, jako konstrukční základ posloužila zážehová verze 190 E 2,6, vůz pochází až z konce výroby, v technickém průkazu má uveden rok 1992. Za přestavbou stál Peter Lehmann, nadšenec a sběratel právě řady W201, kterou vlastní celkem ve třech různých variantách. Kromě toho je také zaměstnancem automobilky Daimler AG, kde je odpovědný za design a realizaci studií a konceptů vozů blízké budoucnosti. Není tedy divu, že stál v čele týmu, který konverzi provedl.

Nebyla to ovšem žádná jednoduchá věc, vzhledem k tomu, že k tomuto modelu neexistují žádná CAD data. Technická dokumentace motorového prostoru tedy musela být převedena na průhledný papír, aby bylo možné nové srdce umístit do vozu správně. Bylo překonstruováno také řízení, které bylo přesunuto k olejové vaně, za vzor posloužil užitkový Sprinter. Tunel převodného ústrojí musel být také rozšířen, nový agregát je spřažen se šestistupňovou převodovkou. Místo původního diferenciálu nalezl na zadní nápravě své místo nový, z 3,2litrové verze předchozí generace třídy C W203.

Kapitolou samou pro sebe byla řídicí elektronika motoru včetně zapalování. Řada 190 ještě nedisponovala sběrnicemi CAN-bus. Technikům a specialistům na elektroniku se nakonec podařilo donutit motor přemýšlet již na testovací stolici. Ty správné signály mu posílá krabice uložená v zavazadlovém prostoru, bez nich by se jej nepodařilo ani nastartovat. Stejným způsobem jsou simulovány i signály protiblokovacího systému brzd, který stodevadesátka pochopitelně rovněž postrádala. Čtyřkanálové ABS nebo digitální rychloměr si konstruktéři před třemi desítkami let představovali maximálně v nejdivočejších snech. Zajímavostí je to, že podvozek včetně zavěšení zůstal beze změn, původní šestiválcová 190 E 2,6 byla totiž ve variantě Sportline s tužším odpružením.

Pod kapotou klasika z Untertürkheimu se tedy usídlil nový čtyřválcový motor OM 651 s postupným přeplňováním a čtvrtou generací vstřikovacího systému common-rail, který pochází z verze C 250 CDI BlueEfficiency současné generace W204. Má blok ze šedé litiny a hliníkovou hlavu válců. Z objemu 2143 cm3 poskytuje výkon 150 kW (204 k), jeho točivý moment vrcholí hodnotou 500 Nm v rozmezí 1600-1800 min-1. To je mimochodem více než dvojnásobek oproti nejvýkonnějšímu modelu řady W201. Okřídlený homologační speciál pro německé mistrovství cestovních vozů (DTM) 190 E 2,5-16 Evolution II z roku 1990 vznikl ve verzi pro běžný provoz jen v 502 exemplářích a jeho 2,5litrový čtyřválec poskytoval pouhých 245 Nm.

Cílem přestavby bylo ukázat, jak pokročil vývoj vznětových motorů za poslední čtvrtstoletí. Vývojový tým testoval i spotřebu dle současné metodiky, která činila jen 4,9 l/100 km. Pro srovnání – nová C 250 CDI BlueEfficiency spolyká na 100 km 5,1 l nafty, tedy o 0,2 více.

Mezi W201 a W204 jsou samozřejmě výrazné rozdíly. Stodevadesátka je o 385 kg (!) lehčí a o 16 cm kratší. Oproti tomu je aktuální třída C daleko aerodynamičtější, její součinitel odporu vzduchu je 0,27, kdežto u 190 0,34. Tady najdeme důvod, proč bylo dosaženo prakticky stejných hodnot.

Na závěr ještě dvě porovnání – u původní 190 D bylo udáváno 7,3 l/100 km, navíc podle benevolentnější normy platné v osmdesátých letech. Za připomínku stojí i akcelerace továrně přestavěného vozu s novým motorem – z 0 na 100 km/h sprintuje za 6,2 s, zatímco 190 D byla o 11,9 s pomalejší...

Milovníky stuttgartské klasiky nepotěšíme. Zástavba common-railového čtyřválce splňujícího emisní normu Euro 5 do W201 je ojedinělým experimentem, další kusy se rozhodně nechystají.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ruský Ruský "Zuckerberg" vyhlásil válku Putinovi

Pavel Durov vyhlásil digitální válku ruskému režimu a…

Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali

Poslanci ČSSD dnes večer nemluvili o nabídce pro vládní…

Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva

Spojené státy záměrně blokují vydávání vstupních víz…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes-Benz 190 D BlueEfficiency:…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér

Jen pár dnů nás dělí od světové premiéry nového…

Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 



V Severní Koreji se pokusili okopírovat Mercedes. Dopadlo to bídně V Severní Koreji se pokusili okopírovat Mercedes. Dopadlo to bídně

Severokorejci se v osmdesátých letech snažili o výrobu…

V Anglii našli roadster Mercedes 190SL. I takový vrak má neskutečnou cenu V Anglii našli roadster Mercedes 190SL. I takový vrak má neskutečnou cenu

Roadster Mercedes-Benz 190SL je dalším skvostem nalezeným…

 



 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Dnes 18:50

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad škodami, jak objekty správně pojistit?

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad…

Někteří chataři a chalupáři se v těchto dnech vrací po dlouhé době na obhlídku svých objektů a často utrpí šok.…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…