Mercedes-Benz 63 AMG V8: Kdo je na světě nejsilnější?

Mercedes-Benz 63 AMG V8: Kdo je na světě nejsilnější?

 
 

Sportovní ambice nejsou u Mercedesů to hlavní, přesto ale patří extrémně silné motory k těmto velkým luxusním vozům. Nový přírůstek do rodiny -motor 6,2 V8- bude dodáván do modelů jejichž název končí 63 AMG. Jde o nejsilnější osmiválec světa.

Sportovní ambice nejsou u Mercedesů to hlavní, přesto ale patří extrémně silné motory k těmto velkým luxusním vozům. Už jsme si zvykli, že to nejsilnější s třícípou hvězdou většinou nese v názvu také písmena AMG, takže není překvapením, že nový přírůstek do rodiny motor 6,2 V8 bude dodáván do modelů jejichž název končí 63 AMG. Podle firemních materiálů jde o momentálně nejsilnější atmosférický osmiválec světa.

Desítky let zkušeností s osmiválci se projevily na konstrukci, jejíž cíle byly stanoveny v mnoha disciplínách. Zdaleka nešlo jen o získávání výkonových primátů, ale také o použitelnost v širokém spektru otáček, optimální hmotnost motoru, nízkou měrnou spotřebu a emise, ohled byl brán také na nové požadavky na ochranu chodců atd. Primární cíle však přeci jen zamířily do dynamiky provozu, rychlé odezvy na pohyb škrtící klapky a velkorysý točivý moment od minimálních otáček motoru.

Atmosféricky plněný osmiválec vyvinutý v dílnách Mercedes-AMG GmbH dosahuje ze zdvihového objemu 6208 cm3 nejvyšší výkon 375 kW při 6800 ot./min, takže jde o rychloběžnou strojovnu, která se dříve nebo později usadí ve všech velkých karosériích s hvězdou na přídi. Ačkoli zdvihový objem by nabádal k označení 62, stratégové zvolili jméno 63 AMG, které bychom již brzy mohli potkat na výstavách v kombinaci s novými Mercedesy třídy S, M a R, ale také zavedenými třídami SL nebo E.

Podle tiskové informace Mercedesu jde o nejsilnější atmosférický osmiválec, který se momentálně nabízí v automobilech. Značně se mu přibližuje sedmilitrový motor Chevroletu Corvette Z06, ale konkurentů v této objemové třídě již vskutku mnoho není. Jsou-li, pak jde často o kompresorem nebo turbodmychadly přeplňované motory. Těchto pomůcek se tentokát německý výrobce vzdal, ačkoli s oběma možnostmi přeplňování má u mnohoválcových motorů bohaté zkušenosti. Za všechny jmenujme například přeplňované osmiválce pro SLR McLaren, či dvanáctiválce pro Mercedes S 600 nebo Maybach.

Konstruktéři z Affalterbachu dosáhli pozoruhodného průběhu točivého momentu, který již od 2000 ot./min sahá k hodnotě 500 Nm, ve 3000 ot./min již má 560 Nm, aby své totální maximum 630 Nm nabídl v 5200 ot./min. Tolik důležitá síla se zajisté dobře hodí pro zázračná zrychlení i relativně úspornou jízdu, která však vzhledem k nabízeným hodnotám momentu bude výhradním úkolem pro automatickou převodovku. O vysoký točivý moment se zasloužilo vedle mamutího zdvihového objemu také variabilní hořčíkové sací potrubí s dvojící integrovaných škrtících klapek. Ty jsou elektronicky ovládány a elektromotorky je jsou schopny zcela otevřít během 100 ms.

Do obrovských spalovacích prostor se vešla dvojice sacích (průměr 40 mm) a dvojice výfukových ventilů (průměr 34 mm). Všechny čtyři vačkové hřídele, které ovládají variabilní intervaly otevření ventilů, jsou vybaveny elektrohydraulickým mechanismem pro jejich relativní natáčení v rozsahu 42°.

Dělená kliková skříň s úložnou deskou byla donedávna obvyklá spíše u závodních motorů, ale stále více se prosazuje i v produkčních vozech. Má ji nejen tato novinka, ale také přeplňovaný motor V8 55 AMG nebo nový přeplňovaný čtyřválec 1,6 PSA a BMW. Výhodou je značná tuhost klikové skříně, možnost využití vyšší spalovacích tlaků, omezení ztrát prouděním v klikové skřini nebo snížení pěnivosti oleje díky lépe umístěnému čerpadlu.

Blok válců a hlava válců jsou vyrobeny ze slitin hliníku a křemíku (AlSi7 a AlSi17), což se příznivě projevilo na suché hmotnosti motoru 199 kg. Neobvyklý je postup při zpracování vnitřních ploch válců. Jejich povrch je tvrzen technilogií TWAS (twin wire arc spraying). Při tomto zpracování vytváří dva žhavé dráty s vysokým napětím v atomizovaném plynu plasmu, taví se a materiál ulpívá na povrchu válce. Tomu předchází vysokotlaká vodní sprcha, která zdrsní povrch válce pro snazší nanášení nové kovové vrstvy. Povrch je na závěr honován a výsledkem je podle Mercedesu extrémně tvrdý povrch (až 2 x tvrdší než u současných konkurenčních litinových vložek) s optimálními tribologickými vlastnostmi.

Řízení mnoha procesů motoru má na starost řídící jednotka Bosch ME 9.7. Ta se stará o vstřikování paliva, zapalování, nastavení variabilního sacího potrubí a časování ventilů, variabilní chlazení (dle režimu udržuje teploty chladící kapaliny od 80 do 100°C). V paměti je 10000 vícerozměrných datových map a mikroprocesor přitom dokáže zvládat až 70 milionů operací za sekundu.

Nový výkonný osmiválec splňuje emisní normu Euro IV, stejně tak jako všechny emisní normy platné pro veledůležitý severoamerický trh. Během částečného zatížení motoru je využíváno recirkulace výfukových plynů, o čistotu výfukových plynů se starají čtyři katalyzátory. Pečlivým vývojem prošel také sound osmiválce, který musí vydávat odpovídající sportovní zvuk při razantní akceleraci a současně být decetně klidný při dlouhém cestovnání, jako každý jiný Mercedes.

Mercedes-Benz 63 AMG vs. další současné silné osmiválce
VýrobceMercedes-Benz AMGFerrari BMWChevrolet Chrysler
ModelM63 AMG, R63 AMGF 430750iCorvette Z06300 C SRT-8
Motor63 AMG4.3 V84.8 V87.0 V86.1 V8
Uspořádání válcůV8/90°V8/90°V8/90°V8/90°V8/90°
Zdvihový objem [cm3]62084308479970116059
Vrtání x zdvih [mm]102,2x94,692x8193x88,3104,8x101,6103x90,9
Kompresní poměr11,3:111,3:110,5:111,0:110,3:1
Válce/ventily 8/48/48/48/28/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]375/6800360/8500270/6300373/6200318/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]630/5200465/5250490/3400645/4800569/4800
Litrový výkon [kW/l]60,483,656,353,252,5
Spolupracujeme s TipCars.com
Fotbalové mistrovství přineslo sázkovým kancelářím rekordní objem sázek Fotbalové mistrovství přineslo sázkovým kancelářím rekordní objem sázek

Sázky na fotbalové MS dosáhly v Česku zhruba 2,5 miliardy…

OECD: Růst české ekonomiky zpomalí OECD: Růst české ekonomiky zpomalí

Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD)…

Těžaři EMH si od cínoveckého lithia slibují lepší marži. Produkce má být nízkonákladová Těžaři EMH si od cínoveckého lithia slibují lepší marži. Produkce má být nízkonákladová

Společnost European Metals Holding pokračuje v přípravách…

Druhá největší americká banka zvýšila zisk o třetinu Druhá největší americká banka zvýšila zisk o třetinu

Druhá největší americká banka Bank of America zvýšila ve…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní

Ptačí trus, hromady mrtvého hmyzu, pyl či smůla ze…

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

 





 
Renault Clio R.S.18 – Inspirováno ve Formuli 1

TEST: Renault Clio R.S.18 – Inspirováno ve Formuli 1

Dnes 12:52

Renault Clio 4. generace stárne. A platí to také o jeho ostré verzi R.S. 200. Zpomalit tento neodvratný proces mohou pouze dílčí inovace nebo příchod speciální edice. A právě tou je testovaný model R.S.18. Čím se liší od R.S. 200?




Blesk.cz

Monika Marešová: Vážná nehoda na vodních lyžích a rychlá operace!

Monika Marešová: Vážná nehoda na vodních lyžích a…

Exmanželka Leoše Mareše Monika Marešová (43) doplatila na svou vášeň pro vodní lyžování všeho druhu! Během…

VIDEO: Dramatický boj o život v centru Prahy: Muž (51) zkolaboval na ulici, šlo o vteřiny

VIDEO: Dramatický boj o život v centru Prahy: Muž…

Obrovské drama se šťastným koncem zažilo několik mladíků, kteří v neděli ráno našli v centru Prahy bezvládného…

 

iSport.cz

Giroud je pro smích. Po finále chtěl dát gól do prázdné, takhle to dopadlo!

Giroud je pro smích. Po finále chtěl dát gól do…

Novopečený mistr světa ve fotbale Olivier Giroud, který navzdory tomu, že hraje na hrotu francouzského útoku,…

Holzer odmítl Jablonec, Pelta ho chválil. Evropu si chce zahrát za Baník

Holzer odmítl Jablonec, Pelta ho chválil. Evropu si…

Už jen hodiny zbývají do oficiálního oznámení pikantního přestupu Daniela Holzera ze Sparty do Baníku.…

 

Reflex.cz

Na vlastní oči z Dalmácie: Finále beze smutku a s ohněm aneb Proč se v Chorvatsku fandí jinak než u nás

Na vlastní oči z Dalmácie: Finále beze smutku a s…

Chorvatsko včera prožívalo atmosféru srovnatelnou pro našince snad jen s okamžikem, kdy čeští hokejisti vyhráli…

Očima libertariána: Mladí thajští fotbalisté v jeskyni aneb co vlastně zajímá lidi a co chtějí číst

Očima libertariána: Mladí thajští fotbalisté v…

Média nás řadu dní vzrušeně informovala o vývoji situace v thajské jeskyni, kde byli uvězněni mladí fotbalisté a…