Mercedes-Benz 63 AMG V8: Kdo je na světě nejsilnější?

Mercedes-Benz 63 AMG V8: Kdo je na světě nejsilnější?

 
 

Sportovní ambice nejsou u Mercedesů to hlavní, přesto ale patří extrémně silné motory k těmto velkým luxusním vozům. Nový přírůstek do rodiny -motor 6,2 V8- bude dodáván do modelů jejichž název končí 63 AMG. Jde o nejsilnější osmiválec světa.

Sportovní ambice nejsou u Mercedesů to hlavní, přesto ale patří extrémně silné motory k těmto velkým luxusním vozům. Už jsme si zvykli, že to nejsilnější s třícípou hvězdou většinou nese v názvu také písmena AMG, takže není překvapením, že nový přírůstek do rodiny motor 6,2 V8 bude dodáván do modelů jejichž název končí 63 AMG. Podle firemních materiálů jde o momentálně nejsilnější atmosférický osmiválec světa.

Desítky let zkušeností s osmiválci se projevily na konstrukci, jejíž cíle byly stanoveny v mnoha disciplínách. Zdaleka nešlo jen o získávání výkonových primátů, ale také o použitelnost v širokém spektru otáček, optimální hmotnost motoru, nízkou měrnou spotřebu a emise, ohled byl brán také na nové požadavky na ochranu chodců atd. Primární cíle však přeci jen zamířily do dynamiky provozu, rychlé odezvy na pohyb škrtící klapky a velkorysý točivý moment od minimálních otáček motoru.

Atmosféricky plněný osmiválec vyvinutý v dílnách Mercedes-AMG GmbH dosahuje ze zdvihového objemu 6208 cm3 nejvyšší výkon 375 kW při 6800 ot./min, takže jde o rychloběžnou strojovnu, která se dříve nebo později usadí ve všech velkých karosériích s hvězdou na přídi. Ačkoli zdvihový objem by nabádal k označení 62, stratégové zvolili jméno 63 AMG, které bychom již brzy mohli potkat na výstavách v kombinaci s novými Mercedesy třídy S, M a R, ale také zavedenými třídami SL nebo E.

Podle tiskové informace Mercedesu jde o nejsilnější atmosférický osmiválec, který se momentálně nabízí v automobilech. Značně se mu přibližuje sedmilitrový motor Chevroletu Corvette Z06, ale konkurentů v této objemové třídě již vskutku mnoho není. Jsou-li, pak jde často o kompresorem nebo turbodmychadly přeplňované motory. Těchto pomůcek se tentokát německý výrobce vzdal, ačkoli s oběma možnostmi přeplňování má u mnohoválcových motorů bohaté zkušenosti. Za všechny jmenujme například přeplňované osmiválce pro SLR McLaren, či dvanáctiválce pro Mercedes S 600 nebo Maybach.

Konstruktéři z Affalterbachu dosáhli pozoruhodného průběhu točivého momentu, který již od 2000 ot./min sahá k hodnotě 500 Nm, ve 3000 ot./min již má 560 Nm, aby své totální maximum 630 Nm nabídl v 5200 ot./min. Tolik důležitá síla se zajisté dobře hodí pro zázračná zrychlení i relativně úspornou jízdu, která však vzhledem k nabízeným hodnotám momentu bude výhradním úkolem pro automatickou převodovku. O vysoký točivý moment se zasloužilo vedle mamutího zdvihového objemu také variabilní hořčíkové sací potrubí s dvojící integrovaných škrtících klapek. Ty jsou elektronicky ovládány a elektromotorky je jsou schopny zcela otevřít během 100 ms.

Do obrovských spalovacích prostor se vešla dvojice sacích (průměr 40 mm) a dvojice výfukových ventilů (průměr 34 mm). Všechny čtyři vačkové hřídele, které ovládají variabilní intervaly otevření ventilů, jsou vybaveny elektrohydraulickým mechanismem pro jejich relativní natáčení v rozsahu 42°.

Dělená kliková skříň s úložnou deskou byla donedávna obvyklá spíše u závodních motorů, ale stále více se prosazuje i v produkčních vozech. Má ji nejen tato novinka, ale také přeplňovaný motor V8 55 AMG nebo nový přeplňovaný čtyřválec 1,6 PSA a BMW. Výhodou je značná tuhost klikové skříně, možnost využití vyšší spalovacích tlaků, omezení ztrát prouděním v klikové skřini nebo snížení pěnivosti oleje díky lépe umístěnému čerpadlu.

Blok válců a hlava válců jsou vyrobeny ze slitin hliníku a křemíku (AlSi7 a AlSi17), což se příznivě projevilo na suché hmotnosti motoru 199 kg. Neobvyklý je postup při zpracování vnitřních ploch válců. Jejich povrch je tvrzen technilogií TWAS (twin wire arc spraying). Při tomto zpracování vytváří dva žhavé dráty s vysokým napětím v atomizovaném plynu plasmu, taví se a materiál ulpívá na povrchu válce. Tomu předchází vysokotlaká vodní sprcha, která zdrsní povrch válce pro snazší nanášení nové kovové vrstvy. Povrch je na závěr honován a výsledkem je podle Mercedesu extrémně tvrdý povrch (až 2 x tvrdší než u současných konkurenčních litinových vložek) s optimálními tribologickými vlastnostmi.

Řízení mnoha procesů motoru má na starost řídící jednotka Bosch ME 9.7. Ta se stará o vstřikování paliva, zapalování, nastavení variabilního sacího potrubí a časování ventilů, variabilní chlazení (dle režimu udržuje teploty chladící kapaliny od 80 do 100°C). V paměti je 10000 vícerozměrných datových map a mikroprocesor přitom dokáže zvládat až 70 milionů operací za sekundu.

Nový výkonný osmiválec splňuje emisní normu Euro IV, stejně tak jako všechny emisní normy platné pro veledůležitý severoamerický trh. Během částečného zatížení motoru je využíváno recirkulace výfukových plynů, o čistotu výfukových plynů se starají čtyři katalyzátory. Pečlivým vývojem prošel také sound osmiválce, který musí vydávat odpovídající sportovní zvuk při razantní akceleraci a současně být decetně klidný při dlouhém cestovnání, jako každý jiný Mercedes.

Mercedes-Benz 63 AMG vs. další současné silné osmiválce
VýrobceMercedes-Benz AMGFerrari BMWChevrolet Chrysler
ModelM63 AMG, R63 AMGF 430750iCorvette Z06300 C SRT-8
Motor63 AMG4.3 V84.8 V87.0 V86.1 V8
Uspořádání válcůV8/90°V8/90°V8/90°V8/90°V8/90°
Zdvihový objem [cm3]62084308479970116059
Vrtání x zdvih [mm]102,2x94,692x8193x88,3104,8x101,6103x90,9
Kompresní poměr11,3:111,3:110,5:111,0:110,3:1
Válce/ventily 8/48/48/48/28/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]375/6800360/8500270/6300373/6200318/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]630/5200465/5250490/3400645/4800569/4800
Litrový výkon [kW/l]60,483,656,353,252,5
Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

 





 
Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Včera

O vývoji silničního vozu se znakem Dallary se napsalo hodně. První vůz firmy s registrační značkou se teď představuje oficiálně.




Blesk.cz

Ztraceného dobrodruha zachránili na poslední chvíli: Už se loučil s manželkou Lenkou a jejich dětmi

Ztraceného dobrodruha zachránili na poslední chvíli:…

Byl ztracený v odlehlé džungli mezi znesvářenými kmeny domorodců a navíc dostal smrtící malárii. Britský…

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí: Sjezdovka se znovu otevře ve středu

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí:…

První lyžování v Krkonoších v nové zimní sezoně si o prodlouženém víkendu vyzkoušelo asi 2500 lyžařů. Na Černé…

 

iSport.cz

Zelinka vzal dle komise Spartě penaltu. V jejím duelu chyboval už podruhé

Zelinka vzal dle komise Spartě penaltu. V jejím…

Sudí Miroslav Zelinka upřel fotbalistům Sparty Praha v závěru pátečního utkání 14. kola první ligy proti Jihlavě…

Česká móda pro olympiádu v Koreji je venku, hitem má být zlatá bunda

Česká móda pro olympiádu v Koreji je venku, hitem má…

S ukrytým zlatem poletí čeští reprezentanti na olympiádu do korejského Pchjongčchangu. Hitem kolekce, která byla…

 

Reflex.cz

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která pomalu zabíjí své obyvatele

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která…

V řece Odaw, která protéká Accrou, hlavním městem Ghany, byste jakoukoliv rybu hledali jen marně. Břehy místní…

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují lidmi ve vlastní prospěch

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují…

Téměř každý majitel psa vám potvrdí, že ten jeho se umí smát, radovat, být smutný i naštvaný. Jenže proč výraz…