Mercedes-Benz Actros SLT a Arocs SLT utáhnou až 250 tun

 

V letošním roce rozšiřuje Mercedes-Benz nabídku svých nákladních vozidel a tahače těžkotonážních návěsů, které představují vrchol modelových řad Actros a Arocs.

Mercedes-Benz se rozhodl nabídnout několik verzí třínápravových a čtyřnápravových tahačů Actros SLT a Arocs SLT, jejichž vývoj a produkci má na starosti divize Mercedes-Benz CTT (Custom Tailored Trucks) se sídlem v Molsheimu ve Francii, která se již téměř patnáct let věnuje úpravám nákladních vozidel na míru podle přání zákazníků.

Při uvedení na trh nabízí Mercedes-Benz model Arocs SLT se vzduchovým odpružením a konfigurací náprav 6x4 s rozvorem 3400 mm nebo 4000 mm. Druhá verze tohoto modelu má konfiguraci náprav 8x4 a rozvor 4000 mm.

Model Arocs SLT disponuje ocelovým odpružením a lze u něj volit z konfigurací náprav 6x4, 8x4, 8x6, 6x6 a 8x8. Rozvory náprav jsou pro šestikolové provedení k dispozici v délkách 3300 mm a 3900 mm. Osmikolové tahače mohou mít rozvor 3900 mm, 4200 mm a 4850 mm.

Pevná konstrukce

Základem všech tahačů SLT je speciálně upravený rám, který vyniká robustností a možností úprav souvisejících s taháním nejrůznějších těžkotonážních nákladů. Pro vozidla se vzduchovým odpružením je použit rám rozšířený o 90 mm na celkovou šířku 834 mm. Tento rám se vyrábí z vysokopevnostní jemnozrnné oceli tvarované za studena. Širší stopa a tužší konstrukce zaručují zlepšené manévrovací schopnosti a lepší přilnavost k vozovce.

Tahače lze vybavit přídavnými robustními spojkami pro posunovací aplikace. K tomuto účelu se montuje nadstandardní upevňovací držák, který pak lze vybavit spojovací jednotkou pro velké zatížení. Přívěsový držák a spojovací jednotka pro velké zatížení jsou k dispozici jako nadstandard pro zadní konec rámu.

S pomocí vyvažovací plošiny vyrobené z pevné oceli, která vyvažuje hnané zadní nápravy, dosahují tahače do 250 tun trakce nezbytné pro snadné a plnění úkolů s potřebnou silou i v případě použití přívěsu s tažnou tyčí.

Vzduch nebo ocel

Pro verze s nepoháněnými předními nápravami lze volit mezi továrními variantami náprav o nosnosti 7,5, 8 nebo 9 tun, jejichž standardní výbavou jsou kotoučové brzdy. Zadní nápravy vyrobené z litiny mají přípustné zatížení do 16 tun. V případě tří a čtyřnápravových vozidel s dvojitou zadní nápravou se používá prověřená náprava s průběžným pohonem v tandemové montáži, která je rovněž zkonstruována pro zatížení 16 tun.

Odpružení mohou zajišťovat hmotnostně optimalizované ocelové parabolické pružiny. V závislosti na hrubé hmotnosti vozidla lze přední i zadní pružiny vybavit čtyř nebo pětilistovými svazky. Jako nadstandard jsou k dispozici tvrdší varianty pružin a zesílené stabilizátory. Pro Actros je k dispozici i vzduchové odpružení.

Výkon a komfort

K pohonu těžkých tahačů slouží šestiválcové motory OM 473 o objemu 15,6 litru ve třech výkonových verzích, splňujících emisní normu Euro 6. Ty poskytují 380 kW (517 k), 425 kW (578 k) a 460 kW (625 k). Točivý moment těchto motorů vrcholí hodnotami 2600 N.m, 2800 N.m a 3000 N.m vždy při 1100 min-1. Mercedes-Benz u těchto motorů vyzdvihuje vstřikovací systém common-rail vybavený posilovačem tlaku X-Pulse, vstřikujícím palivo do spalovací komory pod tlakem až 2100 bar.

Společnost motorům OM 473 dělá zdokonalené automatizované řazení Mercedes PowerShift 3 v kombinaci s 16stupňovou převodovkou optimálně konfigurovanou pro dlouhé jízdy nízkými rychlostmi. Standardem je spojka s turboretardérem, spojující funkce hydrodynamické spouštěcí spojky a primárního retardéru do jediného komponentu.

K přednostem spojky s turboretardérem patří snížení emisí i hluku a hmotnosti asi o 80 kg ve srovnání s konvenční spojkou s konvertorem točivého momentu a integrálním primárním retardérem, který v kombinaci s vysoce výkonnou motorovou brzdou dodává brzdný výkon až 750 kW.

Motorová brzda nových těžkých tahačů se ovládá pákou na sloupku řízení a poskytuje brzdný výkon 350 kW. Tato třístupňová motorová brzda snižuje opotřebení a zvyšuje bezpečnost a kontrolu nad vozidlem při jízdě z kopců. Na přání je k dispozici i provedení s brzdným výkonem 475 kW.

Aby bylo možné stoprocentně využít výkon motoru a výhody spojky s turboretardérem i v těch nejnáročnějších podmínkách, jsou nové tahače vybaveny speciálním chladícím systémem, namontovaným do vertikální soustavy sestav za kabinou.

Na dlouhé cesty

Pro Actros SLT i Arocs SLT jsou k dispozici dvě verze kabiny. První je BigSpace s rovnou podlahou vnitřní výškou 1990 mm a šířkou 2500 mm, která disponuje velkým prostorem pro pohyb i ukládání věcí, což Mercedes-Benz demonstruje hodnotou objemu interiéru 5700 litrů a úložným prostorem o objemu 890 litrů.

Druhá nabízená kabina nese označení GigaSpace a má stejnou šířku jako BigSpace. Její interiér ovšem nabízí zcela rovnou podlahu a vnitřní výšku 2130 mm. Objem vnitřního prostoru je o 920 litrů větší pro zavazadla je k dispozici o 50 litrů úložných míst více.

Obě kabiny se snaží nabídnout rozdělení vnitřního prostoru na pracoviště řidiče a odpočinkovou část. Místo řidiče nabízí ergonomicky dobře zvládnutou palubní desku a sedadloposkytující vysoký cestovní komfort při dlouhých cestách. V odpočinkovém prostoru nechybí standardně dodávané lůžko s rozměry 750x2200 mm a množství uzavřených i otevřených úložných prostor. V nabídce jsou pak široké možnosti rozšíření standardní výbavy od druhého lůžka až po chladničku.

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Rozhovor s Mattiasem Ekströmem: Nejvšestrannější pilot na světě?

Rozhovor s Mattiasem Ekströmem: Nejvšestrannější pilot na světě?

Dnes 11:24

Švédský závodník je (nejen) úřadujícím mistrem světa v rallyekrosu.




Blesk.cz

Praha zažije světovou premiéru smartphonů BlackView

Praha zažije světovou premiéru smartphonů BlackView

Společnost Blackview (www.blackview.hk) 5. června v Praze pořádá konferenci Global Sale Agent Conference a kromě…

Vratislav (19) při nehodě zabil Šimonka (†9): Po maturitě jde do basy!

Vratislav (19) při nehodě zabil Šimonka (†9): Po…

Za smrt malého chlapečka 16 měsíců za mřížemi! Vratislav (19), který loni v září smetl babičku s vnoučaty a…

 

iSport.cz

Házenkářští mistři Petržala, Kotrč, Kastner: Nechtěli nám připravit oslavná trička

Házenkářští mistři Petržala, Kotrč, Kastner:…

Jde z nich respekt. První vám neuhne, ani když proti němu běžíte s míčem a nataženou rukou, ti dva zase mají…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

A kde je ta bílkovina? Jídlo musí obsahovat živiny, jinak nemá smysl

A kde je ta bílkovina? Jídlo musí obsahovat živiny,…

Při pohledu do talíře obvykle zažívám slastné pocity, těším se na chutě, na konejšivý pocit zasycení, na to, jak…

Zemřel divadelní režisér Alexandr Burdonskij. Vnuk Josifa Stalina

Zemřel divadelní režisér Alexandr Burdonskij. Vnuk…

Světová i česká média informovala o smrti uznávaného sedmasedmdesátiletého ruského divadelního režiséra Alexandr…