19.9. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Před čtvrt stoletím došlo ke spojení Mercedesu a AMG: Připomeňte si první společný projekt

 

Mercedes-Benz C 36 AMG byl až do příchodu ještě výkonnějšího C 43 AMG nejrychlejší verzí původního „céčka“. Současně šlo o první projekt firmy AMG pod křídly Mercedesu.

Nástupcem kdysi přelomového původního „baby benzu“ alias Mercedesu 190 (W201) z roku 1982 se stala první generace třídy C (W202). Svůj světový debut si odbyla v červnu 1993, k překvapení mnohých na jubilejním 30. ročníku autosalonu v Praze. Šlo o teprve druhý tuzemský autosalon pod patronátem mezinárodní organizace konstruktérů automobilů OICA (Organisation Internationale des Constructeurs d'Automobiles), když k obnovení této výstavy došlo v roce 1991. Předtím se poslední pražský autosalon s mezinárodním puncem konal naposledy v roce 1947.

Jen o několik měsíců později, konkrétně na frankfurtském autosalonu, přidal Mercedes-Benz vrcholnou sportovně laděnou verzi C 36 AMG coby nástupce obdobně koncipovaných variant na bázi předchozí řady 190 2.3 16V a později 2.5 16V. Šlo o historicky první model vyvíjený společnými silami nejstarší automobilky světa a někdejšího úpravce vozů této značky AMG, který se stal o pár let před tím součástí Mercedes-Benzu. Výsledkem kontraktu z pařížského autosalonu roku 1990 bylo, že výrobky AMG se mohly začít prodávat v obchodní síti Mercedesu se stejnou zárukou, jako každý jiný a tedy běžný vůz Mercedes-Benz.

Přijde vám Mercedes-AMG GT málo? Superauto při návštěvě u Prior Design přibralo v bocích

Název AMG je zkratkou „Aufrecht Melcher Grosspach“. Znamená jméno zakladatele Aufrechta Melchera a jeho rodné město Grosspach. Ve skutečnosti firmu AMG nezaložil Aufrecht sám, ale se svým bratrem Erhardem Melcherem.

Z Brém do Affalterbachu

Základem pro stavbu sportovní verze „céčka“ C 36 AMG se stalo do té doby nejvýkonnější provedení C 280. Celá přestavba vypadala tak, že C 280, která měla být upravena na C 36 AMG, se odebrala z výrobní linky Mercedesu v Brémách, aby ji následně odeslali do Affalterbachu, který se nachází přibližně 20 km severně od Stuttgartu, sídla firmy Mercedes-Benz.

Auta byla téměř kompletní, pouze jim chyběly nárazníky a spoilery. Celé přestavba jednoho auta zabrala technikům AMG asi 35 hodin, s výjimkou pohonné jednotky. Řadový šestiválec verze C 280 o objemu 2,8 litru byl nahrazován opět řadovým šestiválcem, ovšem s objemem zvětšeným na 3,6 litru. Výkon nového motoru činil 206 kW namísto 142 kW pohonu verze C 280. Změna objemu byla dosažena jak zvětšením vrtání z 89,9 mm na 91,0 mm, tak zejména prodloužením zdvihu z 73,5 mm na 92,4 mm. Z původně podčtvercového (krátkozdvihového) šestiválce se u AMG stal dlouhozdvihový a tedy nadčtvercový. Nový motor tak dostal upravený klikový hřídel z turbodieselu 3,5 litru (OM 603), známého třeba z velkých vozů třídy S W140. Jiné součástky, například ojnice, vačkové hřídele či sací potrubí pocházely z šestiválce 3,2 litru (M 104). Změny zahrnovaly rovněž nový katalyzátor a samozřejmě také jinou řídicí elektroniku s jednotkou VDO MSE III.

Pro rychlé cestování

Mercedes-Benz C 36 AMG byl navzdory výkonu 206 kW spíše sportovně laděným cestovním autem, než vyloženě sportovním náčiním. Cílem tvůrců bylo postavit automobil s komfortem obvyklým u běžných mercedesů, ale s dynamikou na úrovni tehdejšího Porsche 911 Carrera. Alespoň takto vůz charakterizoval Martin Schmidt, vedoucí projektu AMG C-Klasse.

Možná i proto neměl tehdejší kupující na výběr převodovku. Ta byla totiž výhradně čtyřstupňová samočinná s možností zvolit program řazení S nebo E. E znamenalo economy, S nikoliv sport, jak by se mohlo zdát, ale standard.

Rychlé C 36 AMG jezdilo na podvozku s plynovými tlumiči od Bilstein, jejichž zdvih byl oproti běžné třídě C zkrácen o 35 mm. Rozměrné brzdy byly vpředu převzaty z roadsteru SL 600 (R129), vzadu pak ze sedanu třídy E 420 (W124).

Mercedes-AMG E 43 4Matic – Opravdu stačí šestiválec?

A jak si auto počínalo při jízdě? V jízdních dojmech uveřejněných v našem sesterském časopise Auto Tip chválili příjemné odpružení, kdy vůz nebyl přehnaně tuhý, stejně jako rychle řadící převodovku. Zároveň si ale stěžovali na spotřebu paliva, kdy po ujetí 200 km ubyla z nádrže o objemu 62 litrů celá polovina. To odpovídá spotřebě 15,5 litrů na 100 km. Rychlost vozu byla elektroniky omezena na 250 km/h, zrychlení z klidu na 100 km/h udával výrobce 6,7 sekundy. A cena? V době představení vozu od 95 450 německých marek, v přepočtu dle tehdejšího kurzu tedy přes 1.700.000 korun. Do roku 1997, kdy bylo C 36 AMG v rámci modernizace nahrazeno osmiválcem C 43 AMG, vzniklo údajně pouhých 5221 kusů. V současné době lze C 36 AMG pořídit za částku od 7.000 euro (tedy 175 000 korun). Zachovalé exempláře, které stojí za pořízení, ale vyjdou na přibližně dvojnásobek.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
E15 pokřtil magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři E15 pokřtil magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři

Elita byznysu, exkluzivní magazín deníku E15 pod značkou…

Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly

Ačkoli se Praha 13 a Praha 14 nacházejí na opačných…

Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy

K technologiím čínských firem Huawei a ZTE se po varování…

Novým předsedou Starostů chce být Rakušan. Farský kandidovat odmítl Novým předsedou Starostů chce být Rakušan. Farský kandidovat odmítl

V příštím roce čeká pět sněmovních stran volební sjezd,…

 

Štítky Mercedes-Benz

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho

Je to opravdu náhodný záznam z čerpací stanice, nebo si…

Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu

Lincoln se po letech rozhodl svou limuzínu Continental…

 



Mercedes-Benz W202: C-Klasse má 20 let Mercedes-Benz W202: C-Klasse má 20 let

V květnu 1993 odhalil Mercedes nástupce Baby-Benzu, řady…

Mercedes-Benz C (1993-2000) – Vitamin C Mercedes-Benz C (1993-2000) – Vitamin C

Značka Mercedes-Benz si byla vědoma velkého úspěchu…

 



 
Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Dnes 18:50

Škoda Octavia G-Tec letos prodělala více změn než před dvěma lety v rámci faceliftu. Nový motor je jen jednou z provedených úprav.




Blesk.cz

Žádný soucit, jen prachy, botox a hezké nehty. I tohle štěně málem zabila překupnice Brixová

Žádný soucit, jen prachy, botox a hezké nehty. I…

Pro svou maminku, které umřel zvířecí parťák, sháněla štěně Jana Šťastná (52) z Karlových Varů. Nakonec jej…

Potupa Kristelové při vstupu do USA: Úředníci se ptají na trestanost

Potupa Kristelové při vstupu do USA: Úředníci se…

Velkým snem Kateřiny Kristelové (39) je podívat se do USA. A sny jsou od toho, aby se plnily. S Tomášem Řepkou…

 

iSport.cz

Luxusní padák pro Mourinha od United! Drahý byl také jeho hotel

Luxusní padák pro Mourinha od United! Drahý byl také…

Čas vypršel. José Mourinho skončil na lavičce Manchesteru United, vaz mu srazily nepřesvědčivé podzimní výsledky…

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a Ševčík, blízko je Král

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a…

První dvě zimní posily fotbalistů Slavie Lukáš Masopust a Petr Ševčík podepsali v Edenu smlouvy na tři a půl…

 

Reflex.cz

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil prezident Václav Havel

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil…

Žádný jiný fotograf neznal Václava Havla tak dobře jako Oldřich Škácha. Od 70. let zvěčnil prvního…

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Andrej Babiš se nikdy neměl stát ministrem financí, natož premiérem. Jak kvůli svému byznysu, který je nezdravě…