Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Citaro NGT: Více užitku

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Druhá generace městského autobusu Citaro čekalo na pohon CNG celé čtyři roky. S jakou technikou Euro VI můžeme počítat?

Mercedes-Benz se u minulého vydání městského modelu Citaru neskrýval s tím, že desetinu prodejů mu vytváří provedení s pohonem na zemní plyn. Proto premiéra současného vydání CNG označovaného NGT by měla mít v evropském byznysu autobusů na zemní plyn značný význam. K vidění bude v říjnu na veletrhu Busworld v Kortrijku.

Novinka musí v souladu s požadavky doby nabízet nižší provozní náklady při plnění požadavku Euro VI. Proto Citaro 2 s pohonem CNG přichází s výraznou redukcí objemu motoru. Zatímco u předchozí generace pracoval dvanáctilitrový šestiválec M 447 o výkonu 185 nebo 240 kW (1050/1250 N.m), novému šestiválci M 936 G stačí k produkci 222 kW a 1200 N.m 7,7 litrů objemu válců. U tohoto motoru nejde o premiéru, před rokem na IAA se představil ve speciálním vozidle Econic pro svoz odpadu.

Plynový 7,7litrový šestiválec nabízí točivý moment 1200 N.m při 1200-1600 min-1. Nasazen bude do dvounápravového i kloubového provedení. Kompaktní a zejména v porovnání s předchůdcem o 150 kg lehčí agregát vychází ze vznětového motoru OM 936. Blok i hlava válců zůstaly, ale turbodmychadlo, sání vzduchu, vstřikování a tvar dna pístu jsou nové. Samozřejmě muselo přibýt také zapalování, svíčky zabraly místo původních vstřikovačů nafty. Turbodmychadlo používá unikátní asymetrickou geometrii lopatek turbodmychadla unikátně používanou agregáty Mercedes-Benz.

Dočišťování výfukových plynů nevyžaduje filtr pevných částic ani jednotku SCR, stačí třícestný katalyzátor. K dosažení nižších provozních nákladů došlo k prodloužení servisního intervalu ze 45.000 km na 60.000 km, což odpovídá přibližně ročnímu provozu městského autobusu. Je fakt, že spalování zemního plynu nezanáší motorový olej sazemi, takže jeho životnost je daná zejména antioxidačními vlastnostmi a mazacími aditivy. Další výhodu tvoří nižší hlučnost agregátu ve srovnání se vznětovými, což v městském provozu a zejména nočním má pro obyvatele velký význam.

Výrobce slibuje nižší hmotnost tlakových lahví, které již u předchozího vydání byly zhotoveny z plastu ovinutého uhlíkovými vlákny. U předchozí generace byla možnost volit z pěti až osmi lahví o objemu každé 190 litrů. Modul nových osmi lahví váží celkem cca 1,1 tuny, dopravci budpou moci volit počet čtyř až osmi lahví. Díky úspoře hmotnosti na motoru a lahvích činí kapacita dvanáctimetrového Citara NGT celkem 96 cestujících, kloubové pojme 153 pasažérů. Sériová výroba Citara NGT je naplánovaná na podzim letošního roku.

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Avatar - KANKUNEN
7. 9. 2015 12:39
Tohle je skutečná ekologie
Městský autobus na plyn.