7.9. 2015 Ladislav Černý

Mercedes-Benz Citaro NGT: Více užitku

 

Druhá generace městského autobusu Citaro čekalo na pohon CNG celé čtyři roky. S jakou technikou Euro VI můžeme počítat?

Mercedes-Benz se u minulého vydání městského modelu Citaru neskrýval s tím, že desetinu prodejů mu vytváří provedení s pohonem na zemní plyn. Proto premiéra současného vydání CNG označovaného NGT by měla mít v evropském byznysu autobusů na zemní plyn značný význam. K vidění bude v říjnu na veletrhu Busworld v Kortrijku.

Novinka musí v souladu s požadavky doby nabízet nižší provozní náklady při plnění požadavku Euro VI. Proto Citaro 2 s pohonem CNG přichází s výraznou redukcí objemu motoru. Zatímco u předchozí generace pracoval dvanáctilitrový šestiválec M 447 o výkonu 185 nebo 240 kW (1050/1250 N.m), novému šestiválci M 936 G stačí k produkci 222 kW a 1200 N.m 7,7 litrů objemu válců. U tohoto motoru nejde o premiéru, před rokem na IAA se představil ve speciálním vozidle Econic pro svoz odpadu.

Plynový 7,7litrový šestiválec nabízí točivý moment 1200 N.m při 1200-1600 min-1. Nasazen bude do dvounápravového i kloubového provedení. Kompaktní a zejména v porovnání s předchůdcem o 150 kg lehčí agregát vychází ze vznětového motoru OM 936. Blok i hlava válců zůstaly, ale turbodmychadlo, sání vzduchu, vstřikování a tvar dna pístu jsou nové. Samozřejmě muselo přibýt také zapalování, svíčky zabraly místo původních vstřikovačů nafty. Turbodmychadlo používá unikátní asymetrickou geometrii lopatek turbodmychadla unikátně používanou agregáty Mercedes-Benz.

Dočišťování výfukových plynů nevyžaduje filtr pevných částic ani jednotku SCR, stačí třícestný katalyzátor. K dosažení nižších provozních nákladů došlo k prodloužení servisního intervalu ze 45.000 km na 60.000 km, což odpovídá přibližně ročnímu provozu městského autobusu. Je fakt, že spalování zemního plynu nezanáší motorový olej sazemi, takže jeho životnost je daná zejména antioxidačními vlastnostmi a mazacími aditivy. Další výhodu tvoří nižší hlučnost agregátu ve srovnání se vznětovými, což v městském provozu a zejména nočním má pro obyvatele velký význam.

Výrobce slibuje nižší hmotnost tlakových lahví, které již u předchozího vydání byly zhotoveny z plastu ovinutého uhlíkovými vlákny. U předchozí generace byla možnost volit z pěti až osmi lahví o objemu každé 190 litrů. Modul nových osmi lahví váží celkem cca 1,1 tuny, dopravci budpou moci volit počet čtyř až osmi lahví. Díky úspoře hmotnosti na motoru a lahvích činí kapacita dvanáctimetrového Citara NGT celkem 96 cestujících, kloubové pojme 153 pasažérů. Sériová výroba Citara NGT je naplánovaná na podzim letošního roku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Politici si příští rok polepší, platy jim mohou vzrůst až o 7 procent Politici si příští rok polepší, platy jim mohou vzrůst až o 7 procent

Politikům by mohly od příštího roku vzrůst platy zhruba o…

Lidí s penzijním připojištěním pořád ubývá Lidí s penzijním připojištěním pořád ubývá

Na penzi se státním příspěvkem v takzvaném třetím pilíři…

Komentář Martina Čabana: Vábení zlínského kouzelníka Komentář Martina Čabana: Vábení zlínského kouzelníka

Zlínsko je rázovitý region. V mnoha ohledech, ale…

Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek

Největší minoritní akcionář Unipetrolu, společnost…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 






 
Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Dnes 14:52

Model vnitřního uspořádání vyvíjeného pásového vojenského vozidla bude Zetor prezentovat na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně.




Blesk.cz

Na Primu míří posila! Koho známý moderátor a herec připraví o flek?

Na Primu míří posila! Koho známý moderátor a herec…

Divácké zprávy na Primě od 1. června posílí moderátor a herec, kterého kdysi proslavila role Rudy z Ostravy…

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2 Transformer ano!

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2…

Není to tablet, jen tak na první pohled vypadá. Ne, nefunguje. Zato se umí přetransformovat v robota (přesněji:…

 

iSport.cz

Čermák na EURO po nehodě nebude, šanci dostanou Mašek či Nečas

Čermák na EURO po nehodě nebude, šanci dostanou…

Z nominace fotbalové reprezentace do 21 let před mistrovstvím Evropy vypadl Aleš Čermák. Záložníka Sparty na…

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl po přestupu

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl…

Den po potvrzení nového trenéra Andrey Stramaccioniho hlásí Sparta také první posilu pro další sezonu. Ze Zlína…

 

Reflex.cz

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Zdroj blízký Buckinghamskému paláci vypustil do světa informaci, že britská panovnice zhlédla na popud svých…

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně špatně, říká bývalý velvyslanec

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně…

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana podle bývalého velvyslance Petra Koláře stále není hotová…