7.9. 2015 Ladislav Černý

Mercedes-Benz Citaro NGT: Více užitku

 

Druhá generace městského autobusu Citaro čekalo na pohon CNG celé čtyři roky. S jakou technikou Euro VI můžeme počítat?

Mercedes-Benz se u minulého vydání městského modelu Citaru neskrýval s tím, že desetinu prodejů mu vytváří provedení s pohonem na zemní plyn. Proto premiéra současného vydání CNG označovaného NGT by měla mít v evropském byznysu autobusů na zemní plyn značný význam. K vidění bude v říjnu na veletrhu Busworld v Kortrijku.

Novinka musí v souladu s požadavky doby nabízet nižší provozní náklady při plnění požadavku Euro VI. Proto Citaro 2 s pohonem CNG přichází s výraznou redukcí objemu motoru. Zatímco u předchozí generace pracoval dvanáctilitrový šestiválec M 447 o výkonu 185 nebo 240 kW (1050/1250 N.m), novému šestiválci M 936 G stačí k produkci 222 kW a 1200 N.m 7,7 litrů objemu válců. U tohoto motoru nejde o premiéru, před rokem na IAA se představil ve speciálním vozidle Econic pro svoz odpadu.

Plynový 7,7litrový šestiválec nabízí točivý moment 1200 N.m při 1200-1600 min-1. Nasazen bude do dvounápravového i kloubového provedení. Kompaktní a zejména v porovnání s předchůdcem o 150 kg lehčí agregát vychází ze vznětového motoru OM 936. Blok i hlava válců zůstaly, ale turbodmychadlo, sání vzduchu, vstřikování a tvar dna pístu jsou nové. Samozřejmě muselo přibýt také zapalování, svíčky zabraly místo původních vstřikovačů nafty. Turbodmychadlo používá unikátní asymetrickou geometrii lopatek turbodmychadla unikátně používanou agregáty Mercedes-Benz.

Dočišťování výfukových plynů nevyžaduje filtr pevných částic ani jednotku SCR, stačí třícestný katalyzátor. K dosažení nižších provozních nákladů došlo k prodloužení servisního intervalu ze 45.000 km na 60.000 km, což odpovídá přibližně ročnímu provozu městského autobusu. Je fakt, že spalování zemního plynu nezanáší motorový olej sazemi, takže jeho životnost je daná zejména antioxidačními vlastnostmi a mazacími aditivy. Další výhodu tvoří nižší hlučnost agregátu ve srovnání se vznětovými, což v městském provozu a zejména nočním má pro obyvatele velký význam.

Výrobce slibuje nižší hmotnost tlakových lahví, které již u předchozího vydání byly zhotoveny z plastu ovinutého uhlíkovými vlákny. U předchozí generace byla možnost volit z pěti až osmi lahví o objemu každé 190 litrů. Modul nových osmi lahví váží celkem cca 1,1 tuny, dopravci budpou moci volit počet čtyř až osmi lahví. Díky úspoře hmotnosti na motoru a lahvích činí kapacita dvanáctimetrového Citara NGT celkem 96 cestujících, kloubové pojme 153 pasažérů. Sériová výroba Citara NGT je naplánovaná na podzim letošního roku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kongres: Veřejný dluh USA prudce vzroste, za 30 let dosáhne dvojnásobku Kongres: Veřejný dluh USA prudce vzroste, za 30 let dosáhne dvojnásobku

Americký veřejný dluh vzroste při platnosti současných…

Sporné slovenské amnestie míří ke zrušení, případ únosu by se mohl vyšetřit Sporné slovenské amnestie míří ke zrušení, případ únosu by se mohl vyšetřit

Slovenský parlament schválil novelu ústavy, která otevírá…

ČSAD: Symbol znárodnění i budoucnost dopravy slaví 70 let ČSAD: Symbol znárodnění i budoucnost dopravy slaví 70 let

Značka ČSAD je k vidění na silnicích už téměř 70 let.…

Policie uskutečnila rozsáhlou razii, odhalila stovky nelegálně zaměstnaných cizinců Policie uskutečnila rozsáhlou razii, odhalila stovky nelegálně zaměstnaných cizinců

Policie při třídenní kontrolní akci odhalila 262 cizinců,…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Dnes 18:45

Praga S5T byla původně nouzovým řešením nedostatku silničních nákladních vozidel s užitečnou hmotností pět tun, ale nakonec se udržela ve výrobě téměř patnáct let.




Blesk.cz

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí „měří“ špatně. Víme, proč!

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí…

Historickou budovu Klementina, která dříve bývala jezuitskou kolejí, a většina vnitřních prostor dnes patří…

Muslimku osočili, že ignoruje oběti teroru: „Jsem v šoku,“ reaguje

Muslimku osočili, že ignoruje oběti teroru: „Jsem v…

Londýnský teroristický útok vyvolal řadu diskuzí a ohlasů, jak v médiích, tak i na sociálních sítích. Nevyhnuly…

 

iSport.cz

ONLINE: V Miami o finále! Karolína Plíšková hraje s Wozniackou

ONLINE: V Miami o finále! Karolína Plíšková hraje s…

Na ceněném turnaji v Miami dnes hrají dva čeští tenisté. Od 19:00 začíná semifinálové utkání ženského pavouka…

Legenda Farda: Jágr to v NHL ukecá, na Slavii vydržím jen dvě třetiny

Legenda Farda: Jágr to v NHL ukecá, na Slavii…

Stáří nemá šanci. Rozhodně si nepřijde na někdejšího reprezentačního útočníka Richarda Fardu, který…

 

Reflex.cz

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…

Kopanec šíleného koně zabil herečku Národního divadla

Kopanec šíleného koně zabil herečku Národního divadla

Následující příběh zasáhl pražskou společnost jako málokterý jiný. Při nevyzpytatelné a nikým nečekané tragédii,…