7.9. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Mercedes-Benz Citaro NGT: Více užitku

 

Druhá generace městského autobusu Citaro čekalo na pohon CNG celé čtyři roky. S jakou technikou Euro VI můžeme počítat?

Mercedes-Benz se u minulého vydání městského modelu Citaru neskrýval s tím, že desetinu prodejů mu vytváří provedení s pohonem na zemní plyn. Proto premiéra současného vydání CNG označovaného NGT by měla mít v evropském byznysu autobusů na zemní plyn značný význam. K vidění bude v říjnu na veletrhu Busworld v Kortrijku.

Novinka musí v souladu s požadavky doby nabízet nižší provozní náklady při plnění požadavku Euro VI. Proto Citaro 2 s pohonem CNG přichází s výraznou redukcí objemu motoru. Zatímco u předchozí generace pracoval dvanáctilitrový šestiválec M 447 o výkonu 185 nebo 240 kW (1050/1250 N.m), novému šestiválci M 936 G stačí k produkci 222 kW a 1200 N.m 7,7 litrů objemu válců. U tohoto motoru nejde o premiéru, před rokem na IAA se představil ve speciálním vozidle Econic pro svoz odpadu.

Plynový 7,7litrový šestiválec nabízí točivý moment 1200 N.m při 1200-1600 min-1. Nasazen bude do dvounápravového i kloubového provedení. Kompaktní a zejména v porovnání s předchůdcem o 150 kg lehčí agregát vychází ze vznětového motoru OM 936. Blok i hlava válců zůstaly, ale turbodmychadlo, sání vzduchu, vstřikování a tvar dna pístu jsou nové. Samozřejmě muselo přibýt také zapalování, svíčky zabraly místo původních vstřikovačů nafty. Turbodmychadlo používá unikátní asymetrickou geometrii lopatek turbodmychadla unikátně používanou agregáty Mercedes-Benz.

Dočišťování výfukových plynů nevyžaduje filtr pevných částic ani jednotku SCR, stačí třícestný katalyzátor. K dosažení nižších provozních nákladů došlo k prodloužení servisního intervalu ze 45.000 km na 60.000 km, což odpovídá přibližně ročnímu provozu městského autobusu. Je fakt, že spalování zemního plynu nezanáší motorový olej sazemi, takže jeho životnost je daná zejména antioxidačními vlastnostmi a mazacími aditivy. Další výhodu tvoří nižší hlučnost agregátu ve srovnání se vznětovými, což v městském provozu a zejména nočním má pro obyvatele velký význam.

Výrobce slibuje nižší hmotnost tlakových lahví, které již u předchozího vydání byly zhotoveny z plastu ovinutého uhlíkovými vlákny. U předchozí generace byla možnost volit z pěti až osmi lahví o objemu každé 190 litrů. Modul nových osmi lahví váží celkem cca 1,1 tuny, dopravci budpou moci volit počet čtyř až osmi lahví. Díky úspoře hmotnosti na motoru a lahvích činí kapacita dvanáctimetrového Citara NGT celkem 96 cestujících, kloubové pojme 153 pasažérů. Sériová výroba Citara NGT je naplánovaná na podzim letošního roku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Slovenskou ministryní vnitra bude Saková Slovenskou ministryní vnitra bude Saková

Kandidátka na novou slovenskou ministryni vnitra Denias…

Akcie, měny & názory Petra Zahradníka: Lámání chleba v Unii Akcie, měny & názory Petra Zahradníka: Lámání chleba v Unii

Francouzský prezident Emmanuel Macron vyslal minulý týden…

Drahé dluhopisy mohou České národní bance způsobit ztráty Drahé dluhopisy mohou České národní bance způsobit ztráty

Uvolněná politika Evropské centrální banky ovlivňuje…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

 





 
Mercedes-Benz třídy A přijíždí jako sedan. Zatím jen s delším rozvorem pro Čínu

Mercedes-Benz třídy A přijíždí jako sedan. Zatím jen s delším rozvorem pro Čínu

Dnes 15:54

Pekingský autosalon se blíží a pomalu se nám odhalují ty největší novinky. Jednou z nich je i čínský konkurent BMW řady 1.




Blesk.cz

Paroubkovi u soudu: Chce 150 tisíc měsíčně pro sebe, říká Jiří. Petra ale tvrdí něco jiného

Paroubkovi u soudu: Chce 150 tisíc měsíčně pro sebe,…

Od rána probíhá další kolo soudní pře mezi rozvádějícími se manželi Jiřím Paroubkem (65) a Petrou Paroubkovou…

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku. Policie mu za to chtěla napařit pokutu

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku.…

Rakouská policie chtěla uložit pokutu 80 eur (přes 2000 Kč) muži, který na ulici nosil lékaři předepsanou…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Fenomén Komety Zábranský: jak šéf naslouchá hráčům a stvořil rodinu

Fenomén Komety Zábranský: jak šéf naslouchá hráčům a…

To slovo zaznělo mezi hořícími doutníky hned několikrát: rodina. Hokejové klišé, které ale po svém nadřízeném…

 

Reflex.cz

Francie omylem legalizovala konopí. Díry v zákonech si přes deset let nikdo nevšiml

Francie omylem legalizovala konopí. Díry v zákonech…

THC, hlavní psychoaktivní složka marihuany, je ve Francii povolena od roku 2007, aniž by si díry v zákonech…

Studenti, prosím, nesouložte uprostřed kruhového objezdu, žádají norské úřady

Studenti, prosím, nesouložte uprostřed kruhového…

Třicetitisícové norské město Ringsaker se dostalo do pozornosti světových médií. Ředitel místního dopravního…