reklama


7.9. 2015 Ladislav Černý

Mercedes-Benz Citaro NGT: Více užitku

 

Druhá generace městského autobusu Citaro čekalo na pohon CNG celé čtyři roky. S jakou technikou Euro VI můžeme počítat?

Mercedes-Benz se u minulého vydání městského modelu Citaru neskrýval s tím, že desetinu prodejů mu vytváří provedení s pohonem na zemní plyn. Proto premiéra současného vydání CNG označovaného NGT by měla mít v evropském byznysu autobusů na zemní plyn značný význam. K vidění bude v říjnu na veletrhu Busworld v Kortrijku.

Novinka musí v souladu s požadavky doby nabízet nižší provozní náklady při plnění požadavku Euro VI. Proto Citaro 2 s pohonem CNG přichází s výraznou redukcí objemu motoru. Zatímco u předchozí generace pracoval dvanáctilitrový šestiválec M 447 o výkonu 185 nebo 240 kW (1050/1250 N.m), novému šestiválci M 936 G stačí k produkci 222 kW a 1200 N.m 7,7 litrů objemu válců. U tohoto motoru nejde o premiéru, před rokem na IAA se představil ve speciálním vozidle Econic pro svoz odpadu.

Plynový 7,7litrový šestiválec nabízí točivý moment 1200 N.m při 1200-1600 min-1. Nasazen bude do dvounápravového i kloubového provedení. Kompaktní a zejména v porovnání s předchůdcem o 150 kg lehčí agregát vychází ze vznětového motoru OM 936. Blok i hlava válců zůstaly, ale turbodmychadlo, sání vzduchu, vstřikování a tvar dna pístu jsou nové. Samozřejmě muselo přibýt také zapalování, svíčky zabraly místo původních vstřikovačů nafty. Turbodmychadlo používá unikátní asymetrickou geometrii lopatek turbodmychadla unikátně používanou agregáty Mercedes-Benz.

Dočišťování výfukových plynů nevyžaduje filtr pevných částic ani jednotku SCR, stačí třícestný katalyzátor. K dosažení nižších provozních nákladů došlo k prodloužení servisního intervalu ze 45.000 km na 60.000 km, což odpovídá přibližně ročnímu provozu městského autobusu. Je fakt, že spalování zemního plynu nezanáší motorový olej sazemi, takže jeho životnost je daná zejména antioxidačními vlastnostmi a mazacími aditivy. Další výhodu tvoří nižší hlučnost agregátu ve srovnání se vznětovými, což v městském provozu a zejména nočním má pro obyvatele velký význam.

Výrobce slibuje nižší hmotnost tlakových lahví, které již u předchozího vydání byly zhotoveny z plastu ovinutého uhlíkovými vlákny. U předchozí generace byla možnost volit z pěti až osmi lahví o objemu každé 190 litrů. Modul nových osmi lahví váží celkem cca 1,1 tuny, dopravci budpou moci volit počet čtyř až osmi lahví. Díky úspoře hmotnosti na motoru a lahvích činí kapacita dvanáctimetrového Citara NGT celkem 96 cestujících, kloubové pojme 153 pasažérů. Sériová výroba Citara NGT je naplánovaná na podzim letošního roku.

Spolupracujeme s TipCars.com
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 






 
Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Dnes 08:00

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen rozměrově, ale také váhově. Patrné je to nejen na VW Golf, ale také třeba na Porsche 911 nebo Renaultu Clio.




Blesk.cz

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe: Zjistil neuvěřitelné věci!

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe:…

Když podnikatel Petr Kratochvíl (66) ztratil všechny ze svojí rodiny a zůstal sám, začal se obracet ke svým…

Emma Smetana bojuje s dcerou proti Trumpovi: Zatím dělají jen podivné obličeje

Emma Smetana bojuje s dcerou proti Trumpovi: Zatím…

Říká se, že jablko nepadá daleko od stromu. Zřejmě to platí i v případě Emmy Smetana (28) a její maličké dcerky…

 

iSport.cz

Prosklený tunel a luxusní restaurace. Tottenham odhalil nový stadion

Prosklený tunel a luxusní restaurace. Tottenham…

Srdce fanoušků Tottenamu Hotspur mohou plesat. Londýnský klub v pátek ráno odhalil detaily stadionu, který od…

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice vyhrály pod novým koučem

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice…

Hokejisté Pardubic porazili ve 40. kole extraligy Třinec 5:4 v prodloužení a odlepili se z poslední příčky.…

 

Reflex.cz

Odcházení po americku. Fotograf zachytil poslední snímky Baracka Obamy v Bílém domě

Odcházení po americku. Fotograf zachytil poslední…

Dvorní fotograf bývalého amerického prezidenta Pete Souza nafotil svou poslední sérii fotografií s Barackem…

Při nehodě autobusu s maďarskými školáky zemřelo v Itálii 16 lidí

Při nehodě autobusu s maďarskými školáky zemřelo v…

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky, nepřežilo 16 lidí. Autobus havaroval u italské Verony.…

 
 
reklama