Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz GLC 300 de 4Matic kupé – Nafta s elektřinou dávají smysl

Lukáš Volšický
Diskuze (31)

Nový Mercedes-Benz GLC kupé se v Česku prodává se unikátní kombinací vznětového čtyřválce s elektromotorem a externím nabíjením. Inovativní plug-in hybrid disponuje dojezdem tisíc kilometrů a zatím může parkovat ve městech zdarma.

Design, interiér


Elektrifikace je v dnešním automobilismu už standardem. Celosvětové automobilky elektrifikují nejmodernější modely různými způsoby, ale i přesto existují jedinečné výjimky, do nichž se zatím odvážil jen málokdo. Dokonalou ukázkou je Mercedes-Benz, který se rozhodl spojit jinak „umírající“ turbodiesel s moderní plug-in hybridní technikou a výsledkem je až bezchybně fungující vůz. Nejnovější Mercedes-Benz GLC s elektrifikovanou motorizací 300 de 4Matic si doslova zamilujete.

Pojďme si jej však nejprve představit. Nový Mercedes-Benz GLC se oficiálně odhalil v polovině loňského roku a německá značka se vydala jednoduchou cestou – proč byste výrazně měnili něco, o co mají zákazníci zájem a skvěle se to prodává? Ve Stuttgartu se rozhodli, že minimálně designově udělají na nové generaci jen minimum nutných vylepšení. Až radikální změny by totiž mohly ohrozit obchodní úspěch jednoho z nejprodávanějších aut značky.

Doslova minimálními stylingovými novinkami jsou větší maska chladiče, ostřeji vyhlížející přední světlomety a přepracované chladicí otvory v předním nárazníku. A pokud předcházející generaci nemáte moc „nakoukanou“, tu novou budete na první pohled poznávat déle. U stylovějšího „kupé“ pak najdete jeden charakteristický prvek, díky němuž ji zaručeně poznáte jediným mrknutím oka. Decentní zadní spoiler je nově vylisovaný v plechu pátých dveří. Inženýři tak dosáhli čistějšího vzhledu.

Nová generace GLC kupé je současně opticky delší, širší i nižší a v určitých směrech to platí i technicky, v jiných ne. Nový Mercedes-Benz GLC kupé je s celkovou délkou 4763 milimetrů o 31 milimetrů delší než předchůdce. Je také o 5 milimetrů vyšší, a přestože je stále stejně široký, je více „rozkročený“ – o 6 milimetrů vpředu a 23 milimetrů vzadu. Technici při vývoji zapracovali i na celkové aerodynamice a nově dosahují koeficientu odporu vzduchu 0,27.

A teď se konečně pojďme věnovat tomu, jak nejnovější Mercedes-Benz GLC kupé vypadá v reálném světě. Už v úvodu se přiznávám, že si v něm trochu připadám, jako bych si jej půjčil od mámy nebo přítelkyně. Hlavním důvodem je červená barva připomínající rtěnku. Červená metalíza na testovaném GLC se oficiálně jmenuje Patagonia Bright a najdete ji ve vzorníku individualizační divize Manufaktur. A na našem autě nechybí ani volitelné pakety se jménem slavné divize AMG. O popularitě modelu mezi ženami navíc svědčí i letošní vítězství v anketě Auto mého srdce 2023, hledající nejlepší vozy pro ženské publikum.

Video se připravuje ...

Začněme nejprve v luxusní kabině, připomínající cestování první třídou. Architektura zakládá na tradičním infotainmentu MBUX, který je v nejnovějších modelech charakteristický 12,3“ digitálním přístrojovým štítem a 11,9“ dotykovou obrazovku ve stylu tabletu pro ovládání multimédií. Spolu s navigací, hudbou, telefonem i nastavením vozu na ni ovládáte i asistenční a bezpečnostní systémy, což budete dělat často.

Nové „GLCčko“ je dalším z nových aut, v němž si po nastartování musíte vypnout až otravnou funkci informující o překročení aktuální povolené rychlosti na základě dat z GPS a čtení dopravních značek. Uděláte to dotykem v příslušném menu, přičemž velké displeje jsou u nové generace už ve standardu. V GLC se nově objevilo i bezdrátové nabíjení mobilních telefonů, a dokonce i ukládání uživatelských profilů s uloženým nastavením pod otisk prstu.

Mercedes-Benz GLC 300 de 4Matic kupé Mercedes-Benz GLC 300 de 4Matic kupé

Konektivita je u nejnovějšího pokračovatele jednoho z nejúspěšnějších moderních mercedesů důležitá, protože díky aplikaci Mercedes me budete mít přístup ke svému vozidlu i pomocí mobilního telefonu. Zejména v překvapivě horkých zářijových měsících, kdy jsem nové GLC kupé testoval, jsem často využíval dálkové aktivace klimatizace. I ve třicetistupňových teplotách k příjemnému ochlazení interiéru stačí aktivace jen deset až patnáct minut před odjezdem. Aplikace vám současně ukazuje aktuální dojezd na naftu i elektřinu a spoustu dalších informací.

Už víme, že Mercedes-Benz GLC kupé je sice tak trochu pro holky, ale při každodenním životě se bude líbit i chlapům. V luxusním interiéru je prostornější než předchůdce, a i na zadní sedadla si pohodlně sednou dospělé osoby. Zavazadlový prostor disponuje základním objemem 545 litrů. U plug-in hybridů jej výrazně omezuje trakční baterie pod podlahou, ale kufr je i tak o 45 litrů větší než u předchůdce.

Mercedes-Benz pro nové GLC kupé významně rozšířil základní výbavu, infotainment MBUX naučil spoustu nových funkcí a pokud rádi utrácíte, můžete zaplatit nemálo peněz za volitelné příplatky. Námi testované GLC kupé 300 de 4Matic nese exteriérový i interiérový paket Linie AMG bez příplatku, ale za balíček AMG Premium Plus už zaplatíte solidních 346 tisíc korun.

Co obsahuje? Najdete v něm třeba asistent dopravního značení, pětimetrový nabíjecí kabel pro veřejné wallboxy a nabíjecí stanice, rozšířenou konektivitu, panoramatické střešní okno, prémiové audio Burmester 3D, snímač otisku prstů, přípravu pro převzetí digitálního klíče a spoustu dalších prvků. Na našem autě pak najdete i tažné zařízení s ESP pro stabilizaci přívěsu, 20“ kola AMG, světlomety Digital Light s asistentem adaptivních dálkových světel Plus a další.

Motor, jízdní vlastnosti


V základu se u nás Mercedes-Benz GLC prodává se standardním mild-hybridním benzinovým čtyřválcem GLC 200 4Matic a od letošního podzimu už známe i českou cenu vrcholného „sportovního“ GLC 63 S E Performance s nejsilnějším produkčním čtyřválcem na světě a plug-in hybridem se systémovým výkonem 500 kW (680 koní), i když zatím ne pro kupé. Nám se však v redakční garáži objevilo „GéeLCéčko“ s technikou, jaká je i v dnešním automobilovém průmyslu docela unikátní.

Mercedes-Benz GLC kupé 300 de totiž kombinuje turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový vznětový čtyřválec s plug-in hybridní technikou. A je až překvapující, že to někoho nenapadlo už dříve, protože spojení dieselu s elektromotorem nám dává smysl. Kdysi tuto technologii prodával i francouzský Peugeot, ale až technici Mercedesu ji dotáhli do dnešního světa plug-in hybridů.

A začněme už zásadní informací – naftové plug-in hybridní GLC má nárok na nízkoemisní registrační značky ve formátu EL, takže minimálně ještě dnes může těžit z nároku na parkování v Praze zdarma. Mercedesu se současně povedlo zaplnit dříve neviděnou díru na trhu, protože dal světu luxusní SUV, s nímž můžete v městských ulicích jezdit čistě na elektřinu i dálkově cestovat díky silnému turbodieselu pod kapotou.

Hybridní motorizace 300 de 4Matic kombinuje spalovací jednotku o 145 kW (197 koních) s výkonným elektromotorem o 100 kW (136 koních). Standardem je devítistupňová automatická převodovka 9G-Tronic a pohon všech kol. Elektrickou energii pak ukládá do vysokonapěťového akumulátoru s kapacitou 31,2 kWh slibujícího maximální čistě elektrický dojezd přes sto kilometrů v cyklu WLTP. A není to pouze marketingová povídačka automobilky, protože je jednoduše dosažitelný.

Vedle jiných moderních plug-in hybridů se mi u zvláštní naftové elektrifikace líbí i styl, jak GLC 300 de pracuje v okamžiku, kdy jej „úplně“ vybijete. Cíleně to uvádím v uvozovkách, protože management akumulátoru si vždy nechává alespoň minimum energie na to, aby GLC zvládlo jezdit na elektřinu za všech okolností. Dokonce i když displej hlásí vybito, vůz umí jezdit městskou dopravní špičkou pouze na elektřinu bez nutnosti spalovacího motoru.

Inženýři Mercedesu se navíc postarali o to, aby majitelé plug-in hybridních GLC nebyli líní a začali aktivně nabíjet akumulátory z externích zdrojů energie, protože pouze tak jsou efektivní. „Vynucené“ nabíjení spalovacím motorem za jízdy je minulostí a standardem všech vozů je 11 kW střídavá nabíječka. Mercedes-Benz navíc nabízí i volitelné stejnosměrné nabíjení s výkonem 60 kW, s nímž akumulátor nabijete na plnou kapacitu za pouhých 30 minut.

Mercedes-Benz GLC 300 de 4Matic kupé Mercedes-Benz GLC 300 de 4Matic kupé

Když jste poctiví a pravidelně nabíjíte, s hybridním naftovým GLC hravě ujedete přes 1000 kilometrů na jediné nabití a natankování. Na dlouhých cestách lze relativně jednoduše dosáhnout kombinované spotřeby okolo pěti litrů nafty i elektřiny. Během týdenního testování jsem jej nabíjel pouze jednou a dosáhl jsem spotřeby 6,1 l/100 km nafty a 2,6 kWh/100 km. Celkem jsem ujel 691 kilometrů, přičemž 289 jich bylo pouze na elektřinu. A to jsem GLC 300 de vracel s přibližně ještě třetinou palivové nádrže.

Ve výsledku to znamená, že i „flákači“ mohou dosáhnout zajímavých hodnot, které znamenají, že ne všechny plug-in hybridy jsou otravné pro život. Tenhle díky naftovému motoru ujede až dvojnásobek toho, co je u tohoto typu elektrifikace standardem. A to se nemusíte omezovat na dynamice, protože se solidními systémovými 245 kW (335 koňmi) a 750 newtonmetry umí akcelerovat z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy a vyvine maximální rychlost 219 km/h. A to se bavíme o mastodontovi s pohotovostní hmotností 2420 kilogramů!

Je tedy pochopitelné, že GLC 300 kupé de není sportovním autem a jeho hmotnost pocítíte hlavně v zatáčkách, ale v přímce je skvěle komfortní. Naše GLC sice nebylo vybaveno příplatkovým plnohodnotným vzduchovým odpružením pro všechna kola, ale už ve standardu má alespoň „komfortní podvozek“  AIRMATIC se vzduchovým odpružením zadní nápravy a samonivelační funkcí. Průjezdy zatáčkami vám pak pomáhá usnadnit i řízení zadních kol, virtuálně zkracující vůz.

Mercedes-Benz GLC 300 de 4Matic kupé je tedy až povedeným luxusním SUV pro život, ale i přesto má jednu nepříjemnost – devítistupňovému automatu občas chybí hladkost a podobně jako u jiných plug-in hybridů se chvílemi stává, že při připojování nebo odpojování spalovacího agregátu vůz lehce cukne.

Závěr


Mercedes-Benz GLC 300 de 4Matic kupé je na dnešním českém trhu unikát, a přestože to na první dojem působí zvláštně, kombinace čtyřválcového turbodieselu s elektromotorem a externím nabíjením dává dokonalý smysl. V Praze zatím zaparkujete zadarmo a jezdíte čistě na elektřinu, a to až 100 kilometrů, na venkově a dálnicích zase využijete výhod vznětového motoru. Reálně pak není problém dosáhnout kombinovaného maximálního dojezdu až tisíc kilometrů.

Pravdou však je, že Mercedes-Benz s naftovým plug-in hybridem není elektrifikací pro každého, protože za něj zaplatíte docela dost peněz. A oproti čistě spalovacím verzím, dnes už mild-hybridním, budete muset zvolnit i při cestovním tempu. S velkým akumulátorem pod zavazadlovým prostorem je výrazně těžší, což se pochopitelně projevuje horšími jízdními vlastnostmi. Jenže klasické mercedesy nikdy nebyly o rychlosti v zatáčkách, ale hlavně o komfortu. A toho je v novém GLC až na rozdávání.

Nejlevnější verze modelu 1.603.952 Kč (GLC 200 4Matic kupé)
Základ s testovaným motorem 1.963.322 Kč (GLC 300 de 4Matic kupé)
Testovaný vůz bez příplatků 1.963.322 Kč (GLC 300 de 4Matic kupé)
Testovaný vůz s výbavou 2.497.704 Kč (GLC 300 de 4Matic kupé)

Plusy

  • Fungující naftový plug-in hybrid
  • Dlouhý dojezd
  • Komfort

Minusy

  • Těžkopádné v zatáčkách
  • Občas cukající převodovka
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (31)

Doporučujeme

Mercedes-Benz GLC 300 de 4Matic kupé
Cena základní sestavy 1 963 322 Kč
Výbava základní sestavy komfortní funkce zrcátek, stěrače čelního skla s dešťovým senzorem, aktivní asistent jízdy v pruzích, akustická výstraha pro okolí, Android Auto, Apple CarPlay, digitální přijímač rozhlasového vysílání DAB, KEYLESS-GO start, komunikační modul LTE pro služby Mercedes me connect, multimediální systém MBUX s rozšířenými funkcemi, sada navigace MBUX Premium, komfortní podvozek, nabíjecí kabel pro domácí zásuvky (5 metrů), palubní nabíječka 11 kW AC, podvozek se samonivelační funkcí Kč
Cena testované sestavy 2 497 704 Kč
Výbava testované sestavy paket AMG Premium Plus (+346.232 Kč), Linie AMG exteriér, Linie AMG interiér, paket Premium Plus, červená metalíza Patagonia Bright Manufaktur (+44.712 Kč), tažné zařízení s ESP pro stabilizaci přívěsu (29.258 Kč), 20” kola AMG (+28.508 Kč), sada Digital Light, sada jízdních asistentů Plus (+72.919 Kč), středová konzole - pletený kov Metal-weave (+4.501 Kč), palubní nabíječka 60 kW DC (+15.004 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 145 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 219
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 0.4
Emise CO2: 11
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 545 / 0
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2420 / 0
Rozměr pneu: 255/45 R20, 285/40 R20
Mercedes-Benz GLC 300 de 4Matic kupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4764
b) šířka (mm): 1890
c) výška (mm): 1605
d) rozvor (mm): 2888
e) rozchod vpředu (mm): 1627
f) rozchod vzadu (mm): 1640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 900
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - speedfred
1. 12. 2023 10:48
Re: skoro 2.5 tunovej chrochtavej ctyrvalec
No nedal, netvrdím že nemá tú hodnotu na trhu. Mne sa to auto nejako nepáči a interiér je dosť stiesnený. Teréne schopnosti budú určite nadpriemer ale mne to netreba.
Avatar - mariov8
1. 12. 2023 08:55
Efektivita
To auto je, pro ty co na to mají, geniální. Na nádrž najede i přes 1000km, ale hlavně, do kanclu/na firmu se z domova dá jezdit jako elektromobilem a za zákazníky po dálnicích (bez omezování se) velice účinným dieselem. Hmotnost to maskuje docela dobře, ale hlavně ten hnací trakt fantasticky funguje.
Avatar - Markus1
30. 11. 2023 17:09
Re: Re: skoro 2.5 tunovej chrochtavej ctyrvalec
mas pravdu, ale kolko majitelov modernych geciek s nim jazdi v terene?
vacsina ludi kupuje gecko lebo sa z toho auta stal symbol spolocenskeho postavenia
Avatar - Markus1
30. 11. 2023 17:08
Re: 100 tis. Eur
asi tak......pod kazdym clankom tu vypisuje ake je gecko uzastne a vzdy sa opytam ze co je na nom take uzastne...odpoved dodnes neprisla
Avatar - speedfred
30. 11. 2023 12:13
Re: 100 tis. Eur
No preca vo fšetkom, to zistíš podľa fotky.