TEST Mercedes-Benz GLC 300 de 4Matic kupé – Nafta s elektřinou dávají smysl
Nový Mercedes-Benz GLC kupé se v Česku prodává se unikátní kombinací vznětového čtyřválce s elektromotorem a externím nabíjením. Inovativní plug-in hybrid disponuje dojezdem tisíc kilometrů a zatím může parkovat ve městech zdarma.
Design, interiér
Elektrifikace je v dnešním automobilismu už standardem. Celosvětové automobilky elektrifikují nejmodernější modely různými způsoby, ale i přesto existují jedinečné výjimky, do nichž se zatím odvážil jen málokdo. Dokonalou ukázkou je Mercedes-Benz, který se rozhodl spojit jinak „umírající“ turbodiesel s moderní plug-in hybridní technikou a výsledkem je až bezchybně fungující vůz. Nejnovější Mercedes-Benz GLC s elektrifikovanou motorizací 300 de 4Matic si doslova zamilujete.
Pojďme si jej však nejprve představit. Nový Mercedes-Benz GLC se oficiálně odhalil v polovině loňského roku a německá značka se vydala jednoduchou cestou – proč byste výrazně měnili něco, o co mají zákazníci zájem a skvěle se to prodává? Ve Stuttgartu se rozhodli, že minimálně designově udělají na nové generaci jen minimum nutných vylepšení. Až radikální změny by totiž mohly ohrozit obchodní úspěch jednoho z nejprodávanějších aut značky.
Doslova minimálními stylingovými novinkami jsou větší maska chladiče, ostřeji vyhlížející přední světlomety a přepracované chladicí otvory v předním nárazníku. A pokud předcházející generaci nemáte moc „nakoukanou“, tu novou budete na první pohled poznávat déle. U stylovějšího „kupé“ pak najdete jeden charakteristický prvek, díky němuž ji zaručeně poznáte jediným mrknutím oka. Decentní zadní spoiler je nově vylisovaný v plechu pátých dveří. Inženýři tak dosáhli čistějšího vzhledu.
Nová generace GLC kupé je současně opticky delší, širší i nižší a v určitých směrech to platí i technicky, v jiných ne. Nový Mercedes-Benz GLC kupé je s celkovou délkou 4763 milimetrů o 31 milimetrů delší než předchůdce. Je také o 5 milimetrů vyšší, a přestože je stále stejně široký, je více „rozkročený“ – o 6 milimetrů vpředu a 23 milimetrů vzadu. Technici při vývoji zapracovali i na celkové aerodynamice a nově dosahují koeficientu odporu vzduchu 0,27.
A teď se konečně pojďme věnovat tomu, jak nejnovější Mercedes-Benz GLC kupé vypadá v reálném světě. Už v úvodu se přiznávám, že si v něm trochu připadám, jako bych si jej půjčil od mámy nebo přítelkyně. Hlavním důvodem je červená barva připomínající rtěnku. Červená metalíza na testovaném GLC se oficiálně jmenuje Patagonia Bright a najdete ji ve vzorníku individualizační divize Manufaktur. A na našem autě nechybí ani volitelné pakety se jménem slavné divize AMG. O popularitě modelu mezi ženami navíc svědčí i letošní vítězství v anketě Auto mého srdce 2023, hledající nejlepší vozy pro ženské publikum.

Začněme nejprve v luxusní kabině, připomínající cestování první třídou. Architektura zakládá na tradičním infotainmentu MBUX, který je v nejnovějších modelech charakteristický 12,3“ digitálním přístrojovým štítem a 11,9“ dotykovou obrazovku ve stylu tabletu pro ovládání multimédií. Spolu s navigací, hudbou, telefonem i nastavením vozu na ni ovládáte i asistenční a bezpečnostní systémy, což budete dělat často.
Nové „GLCčko“ je dalším z nových aut, v němž si po nastartování musíte vypnout až otravnou funkci informující o překročení aktuální povolené rychlosti na základě dat z GPS a čtení dopravních značek. Uděláte to dotykem v příslušném menu, přičemž velké displeje jsou u nové generace už ve standardu. V GLC se nově objevilo i bezdrátové nabíjení mobilních telefonů, a dokonce i ukládání uživatelských profilů s uloženým nastavením pod otisk prstu.
Konektivita je u nejnovějšího pokračovatele jednoho z nejúspěšnějších moderních mercedesů důležitá, protože díky aplikaci Mercedes me budete mít přístup ke svému vozidlu i pomocí mobilního telefonu. Zejména v překvapivě horkých zářijových měsících, kdy jsem nové GLC kupé testoval, jsem často využíval dálkové aktivace klimatizace. I ve třicetistupňových teplotách k příjemnému ochlazení interiéru stačí aktivace jen deset až patnáct minut před odjezdem. Aplikace vám současně ukazuje aktuální dojezd na naftu i elektřinu a spoustu dalších informací.
Už víme, že Mercedes-Benz GLC kupé je sice tak trochu pro holky, ale při každodenním životě se bude líbit i chlapům. V luxusním interiéru je prostornější než předchůdce, a i na zadní sedadla si pohodlně sednou dospělé osoby. Zavazadlový prostor disponuje základním objemem 545 litrů. U plug-in hybridů jej výrazně omezuje trakční baterie pod podlahou, ale kufr je i tak o 45 litrů větší než u předchůdce.
Mercedes-Benz pro nové GLC kupé významně rozšířil základní výbavu, infotainment MBUX naučil spoustu nových funkcí a pokud rádi utrácíte, můžete zaplatit nemálo peněz za volitelné příplatky. Námi testované GLC kupé 300 de 4Matic nese exteriérový i interiérový paket Linie AMG bez příplatku, ale za balíček AMG Premium Plus už zaplatíte solidních 346 tisíc korun.
Co obsahuje? Najdete v něm třeba asistent dopravního značení, pětimetrový nabíjecí kabel pro veřejné wallboxy a nabíjecí stanice, rozšířenou konektivitu, panoramatické střešní okno, prémiové audio Burmester 3D, snímač otisku prstů, přípravu pro převzetí digitálního klíče a spoustu dalších prvků. Na našem autě pak najdete i tažné zařízení s ESP pro stabilizaci přívěsu, 20“ kola AMG, světlomety Digital Light s asistentem adaptivních dálkových světel Plus a další.
Motor, jízdní vlastnosti
V základu se u nás Mercedes-Benz GLC prodává se standardním mild-hybridním benzinovým čtyřválcem GLC 200 4Matic a od letošního podzimu už známe i českou cenu vrcholného „sportovního“ GLC 63 S E Performance s nejsilnějším produkčním čtyřválcem na světě a plug-in hybridem se systémovým výkonem 500 kW (680 koní), i když zatím ne pro kupé. Nám se však v redakční garáži objevilo „GéeLCéčko“ s technikou, jaká je i v dnešním automobilovém průmyslu docela unikátní.
Mercedes-Benz GLC kupé 300 de totiž kombinuje turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový vznětový čtyřválec s plug-in hybridní technikou. A je až překvapující, že to někoho nenapadlo už dříve, protože spojení dieselu s elektromotorem nám dává smysl. Kdysi tuto technologii prodával i francouzský Peugeot, ale až technici Mercedesu ji dotáhli do dnešního světa plug-in hybridů.
A začněme už zásadní informací – naftové plug-in hybridní GLC má nárok na nízkoemisní registrační značky ve formátu EL, takže minimálně ještě dnes může těžit z nároku na parkování v Praze zdarma. Mercedesu se současně povedlo zaplnit dříve neviděnou díru na trhu, protože dal světu luxusní SUV, s nímž můžete v městských ulicích jezdit čistě na elektřinu i dálkově cestovat díky silnému turbodieselu pod kapotou.
Hybridní motorizace 300 de 4Matic kombinuje spalovací jednotku o 145 kW (197 koních) s výkonným elektromotorem o 100 kW (136 koních). Standardem je devítistupňová automatická převodovka 9G-Tronic a pohon všech kol. Elektrickou energii pak ukládá do vysokonapěťového akumulátoru s kapacitou 31,2 kWh slibujícího maximální čistě elektrický dojezd přes sto kilometrů v cyklu WLTP. A není to pouze marketingová povídačka automobilky, protože je jednoduše dosažitelný.
Vedle jiných moderních plug-in hybridů se mi u zvláštní naftové elektrifikace líbí i styl, jak GLC 300 de pracuje v okamžiku, kdy jej „úplně“ vybijete. Cíleně to uvádím v uvozovkách, protože management akumulátoru si vždy nechává alespoň minimum energie na to, aby GLC zvládlo jezdit na elektřinu za všech okolností. Dokonce i když displej hlásí vybito, vůz umí jezdit městskou dopravní špičkou pouze na elektřinu bez nutnosti spalovacího motoru.
Inženýři Mercedesu se navíc postarali o to, aby majitelé plug-in hybridních GLC nebyli líní a začali aktivně nabíjet akumulátory z externích zdrojů energie, protože pouze tak jsou efektivní. „Vynucené“ nabíjení spalovacím motorem za jízdy je minulostí a standardem všech vozů je 11 kW střídavá nabíječka. Mercedes-Benz navíc nabízí i volitelné stejnosměrné nabíjení s výkonem 60 kW, s nímž akumulátor nabijete na plnou kapacitu za pouhých 30 minut.
Když jste poctiví a pravidelně nabíjíte, s hybridním naftovým GLC hravě ujedete přes 1000 kilometrů na jediné nabití a natankování. Na dlouhých cestách lze relativně jednoduše dosáhnout kombinované spotřeby okolo pěti litrů nafty i elektřiny. Během týdenního testování jsem jej nabíjel pouze jednou a dosáhl jsem spotřeby 6,1 l/100 km nafty a 2,6 kWh/100 km. Celkem jsem ujel 691 kilometrů, přičemž 289 jich bylo pouze na elektřinu. A to jsem GLC 300 de vracel s přibližně ještě třetinou palivové nádrže.
Ve výsledku to znamená, že i „flákači“ mohou dosáhnout zajímavých hodnot, které znamenají, že ne všechny plug-in hybridy jsou otravné pro život. Tenhle díky naftovému motoru ujede až dvojnásobek toho, co je u tohoto typu elektrifikace standardem. A to se nemusíte omezovat na dynamice, protože se solidními systémovými 245 kW (335 koňmi) a 750 newtonmetry umí akcelerovat z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy a vyvine maximální rychlost 219 km/h. A to se bavíme o mastodontovi s pohotovostní hmotností 2420 kilogramů!
Je tedy pochopitelné, že GLC 300 kupé de není sportovním autem a jeho hmotnost pocítíte hlavně v zatáčkách, ale v přímce je skvěle komfortní. Naše GLC sice nebylo vybaveno příplatkovým plnohodnotným vzduchovým odpružením pro všechna kola, ale už ve standardu má alespoň „komfortní podvozek“ AIRMATIC se vzduchovým odpružením zadní nápravy a samonivelační funkcí. Průjezdy zatáčkami vám pak pomáhá usnadnit i řízení zadních kol, virtuálně zkracující vůz.
Mercedes-Benz GLC 300 de 4Matic kupé je tedy až povedeným luxusním SUV pro život, ale i přesto má jednu nepříjemnost – devítistupňovému automatu občas chybí hladkost a podobně jako u jiných plug-in hybridů se chvílemi stává, že při připojování nebo odpojování spalovacího agregátu vůz lehce cukne.
Závěr
Mercedes-Benz GLC 300 de 4Matic kupé je na dnešním českém trhu unikát, a přestože to na první dojem působí zvláštně, kombinace čtyřválcového turbodieselu s elektromotorem a externím nabíjením dává dokonalý smysl. V Praze zatím zaparkujete zadarmo a jezdíte čistě na elektřinu, a to až 100 kilometrů, na venkově a dálnicích zase využijete výhod vznětového motoru. Reálně pak není problém dosáhnout kombinovaného maximálního dojezdu až tisíc kilometrů.
Pravdou však je, že Mercedes-Benz s naftovým plug-in hybridem není elektrifikací pro každého, protože za něj zaplatíte docela dost peněz. A oproti čistě spalovacím verzím, dnes už mild-hybridním, budete muset zvolnit i při cestovním tempu. S velkým akumulátorem pod zavazadlovým prostorem je výrazně těžší, což se pochopitelně projevuje horšími jízdními vlastnostmi. Jenže klasické mercedesy nikdy nebyly o rychlosti v zatáčkách, ale hlavně o komfortu. A toho je v novém GLC až na rozdávání.
Nejlevnější verze modelu | 1.603.952 Kč (GLC 200 4Matic kupé) |
Základ s testovaným motorem | 1.963.322 Kč (GLC 300 de 4Matic kupé) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.963.322 Kč (GLC 300 de 4Matic kupé) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.497.704 Kč (GLC 300 de 4Matic kupé) |
Plusy
- Fungující naftový plug-in hybrid
- Dlouhý dojezd
- Komfort
Minusy
- Těžkopádné v zatáčkách
- Občas cukající převodovka
