TEST Mercedes-Benz GLS 450d 4Matic – Proč měnit to, co funguje
V první polovině loňského roku se představil faceliftovaný Mercedes-Benz GLS, který na první pohled přináší jen minimum změn, ale bylo potřeba něco měnit?
Design, interiér
Mercedes-Benz před přibližně jedním rokem odhalil smršť faceliftovaných novinek, když postupně uvedl modernizace téměř všech SUV modelů. Nejprve vylepšil menší modely GLA, GLB a GLE a následně uvedl i facelift nejluxusnější vlajkové lodi GLS. Ten sice na první pohled přináší jen minimum zásadních novinek, ale automobilka se držela starého dobrého přístupu – vylepšila jen to, co bylo potřeba a neměnila nic, co už bylo na výbornou.
Faceliftovaný Mercedes-Benz GLS poznáte hlavně podle nové masky chladiče se čtyřmi masivními horizontálními lamelami místo původních dvou. Designéři decentně upravili také oba nárazníky a vytvořili novou grafiku předních matrix LED světlometů i zadních svítilen. Nové jsou i designy kol s rozměrem až 23“. A to je téměř vše – skrytým vylepšením je zesílená ochrana podvozku a o 30 milimetrů vyšší světlá výška s balíčkem Off-Road Engineering.
Nám se nový Mercedes-Benz GLS dostal do rukou s volitelným balíčkem AMG Premium Plus za astronomických 279.975 korun se sportovnějším stylingem na 22“ kolech AMG a v elegantním modrém laku Sodalite. A s jedním z komfortních prvků z drahého paketu se setkáte už při nastupování do modernějšího interiéru. Když totiž zavřete dveře jen zlehka, automaticky je zacvakne do zámku servozavírání.
První třída pro sedm
Dokonce i v luxusním interiéru je pouze minimum velkých změn. Jednou z těch nejvýraznějších je nový volant s dotykovými plochami pro ovládání obou obrazovek už tradičního infotainmentu MBUX. Ve faceliftovaném GLS je nejmodernější generace systému se dvěma 10,25“ obrazovkami pro digitální přístrojový štít a centrální dotykový displej. Spolu s ovládáním na volantu a dotykem na displej pak můžete používat i touchpad. Dává vám velkou svobodu v tom, jak s ním chcete pracovat. Jen ty dotykové plochy na volantu nemusí vyhovovat každému, protože občas si můžete přepínat menu na přístrojovém štítu pouhým zavaděním o volant při parkování.
Standardem všech mercedesů GLS je obrovský sedmimístný interiér. Vlajkové SUV mercedesu je o absolutním komfortu a usnadňuje vám každodenní život do posledního detailu. Když při nakládání velkých věcí do kufru zjistíte, že potřebujete více prostoru, pomocí elektrických ovladačů můžete jednoduše sklopit sedadla třetí řady. Stejně tak můžete sklápět i přední sedadla, a když vám nestačí prostor, ta přední se automaticky posunou. Na elektřinu je v tomto modelu úplně vše.
A budete se tu cítit jako v luxusní první třídě. Mercedes-Benz spolu s faceliftem představil i dvojici nových barevných variant interiéru – béžovou Catalana a hnědou Bahia. Druhou zmíněnou si můžete prohlédnout naživo v našem testovaném autě a vypadá opravdu fantasticky. V lehce kontrastní kombinaci s tmavě modrým exteriérem vytváří přesně ten pocit přepychu, jaký v „opravdovém“ velkém mercedesu chcete zažít.

Až nekonečná výbava i prostornost
Mercedes-Benz GLS je doslova nabitý luxusní výbavou, jakou si můžete představit. V prvních dvou řadách má vyhřívání i aktivní ventilaci sedadel, stejně tak masáže. V noci si můžete užívat ambientního osvětlení, a když si chcete dopřát kvalitní poslech hudby, máte k ruce kvalitní audiosystém Burmerster s prostorovým zvukem Dolby Atmos. Skrze konektivitu Apple CarPlay nebo Android Auto si jednoduše připojíte váš chytrý telefon a soukromý koncert může začít.
Stejně tak si zamilujete i obrovskou vnitřní prostornost – dokonce i se třemi řadami sedadel máte k dispozici zavazadlový prostor s objemem 355 litrů, kterým se rovná běžným hatchbackům. Po sklopení třetí řady sedadel jej zvětšíte na základní objem 890 litrů, a když sklopíte i druhou řadu, můžete do GLS naložit až 2400 litrů nákladu. Dejte si pozor, abyste v tomto pocitovém nekonečnu neztratili své děti.
To vše má však i jednu malou nevýhodu – faceliftovaný Mercedes-Benz GLS je opravdový mastodont. Je 5209 milimetrů dlouhý, 2157 milimetrů široký (včetně zrcátek), 1823 milimetrů vysoký a má dlouhý rozvor 3135 milimetrů. Upřímně si říkám, že to je snad jediná nevýhoda tohoto modelu, protože už teď odhalím, že mu prostě není co vytknout. A navíc fakt fantasticky svítí! Výkonné LED světlomety udělají z každé tmy nový den.
Motor, jízdní vlastnosti
Zásadní novinkou faceliftu populárního luxusního Mercedesu-Benz GLS je elektrifikace všech motorizací. V Česku se jich prodává celkem šest a dvě nejvyšší jsou vyhrazeny vrcholným modelům AMG a Maybach. Nám se modernizované GLS poprvé dostalo do rukou v nejprodávanější variantě, která má nejsilnější turbodiesel v nabídce automobilky.
Nejsilnější turbodiesel pro GLS
Mercedes-Benz GLS 450d 4Matic má turbodmychadlem přeplňovaný mild-hybridní třílitrový šestiválec s integrovaným startér-generátorem v devítistupňové automatické převodovce. Spalovací motor vyvine maximální výkon 270 kW (367 koní) a nejjednodušší fáze elektrifikace k tomu přidává dalších 15 kW (20 koní). Nejsilnější naftové GLS s pohonem všech kol 4Matic pak disponuje vrcholným točivým momentem 750 newtonmetrů.
A je ohromující, s jakou vervou se tato obrovská luxusní stodola pohybuje po silnicích. I přes obrovské rozměry a pohotovostní hmotnost 2615 kilogramů ji elektrifikovaný turbodiesel umí vystřelit z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy a na dlouhých dálničních úsecích se umí rozjet až na elektronicky omezených 250 km/h. Dvoustovkou umí jet během chvilky a už samotná představa jet s GLS po dálnice „dvěstěpadesát“ je absurdní.
Pod mohutnou kapotou nejvýkonnějšího vznětového GLS je opravdová lokomotiva s až neuvěřitelnou silou – Mercedes-Benz uvádí, že vlajkové SUV bezpečně utáhne až 3500 kilogramů. Během týdenního soužití s GLS jsem nikdy neměl pocit, že by mi chyběla potřebná síla pod kapotou.
Fascinující je v tomto ohledu i reálná spotřeba paliva. Mercedes-Benz oficiálně uvádí kombinovaných 8,1 l/100 km v cyklu WLTP, a přestože jsem s GLS 450d jezdil docela dynamicky, po více než 630 kilometrech v Praze, na okreskách i dálnicích jsem nakonec nepřesáhl deset litrů. Výsledná reálná spotřeba paliva se zastavila na hodnotě 9,8 l/100 km.
Důležitou informací současně je skutečnost, že aktuálně nejsilnější naftová motorizace 450d v nabídce nahrazuje dřívější specifikaci 400d a je o nezanedbatelných 27 kW a 50 newtonmetrů výkonnější. S vysoce kultivovaným během a až dokonalým odhlučněním jej v kabině slyšíte jen minimálně.
Svoboda s pohonem všech kol
Mercedes-Benz GLS bude v našich končinách trávit většinu času ve městech nebo na dálnicích, ale nemusíte se bát s ním vyrazit i mimo asfalt. Sice to není ten typ off-roadu, který byste chtěli topit v blátě, ale běžných nástrah českého terénu se nijak nezalkne. Na polních a lesních cestách s ním můžete jezdit i dynamickým tempem, a jakmile nasněží, tak se na kvalitních zimních pneumatikách dostanete skoro všude.
Standardně pohon všech kol preferuje kola zadní nápravy, aby potlačil nedotáčivost a pomohl větší agilitě v zatáčkách. Častější výjezdy do terénu pak umí zjednodušit terénní paket s redukční převodovkou. Současně umožňuje i jízdní režim Lock pro uzamčení pohonu ve výchozím poměru 50:50, který nadále upravuje pro co nejlepší trakce v náročnějších jízdních podmínkách.
S komfortním vzduchovým podvozkem Airmatic je Mercedes-Benz GLS příjemně komfortním mastodontem pro každý den, který navíc není řidičsky záludný. Městskými ulicemi příjemně pluje, na okreskách se dá řídit překvapivě přesně a na dálnicích požírá kilometry po desítkách. Při velmi vysokých rychlostech však musíte být opatrnější v utažených zatáčkách, protože zejména na jízdních pneumatikách může mít snahu odlepit se.
Celkově si v něm pak říkáte, jestli vlastně potřebujete něco víc. Je pro vás důležitá vyšší rychlost vrcholného modelu AMG nebo větší přepych nejluxusnějšího Maybachu? GLS 450d jako nejprodávanější varianta modelu působí tak jako ideální kompromis pro život.
Závěr
Dlouho jsem se nedostal takhle do úzkých. Upřímně, pořád nevím, co bych měl faceliftovanému Mercedesu-Benz GLS vytknout, protože asi žádné nemá. Možná velké rozměry? Je to čistě subjektivní a závislé na tom, kde žijete. Zajíždět s ním do těsných parkovacích garáží je nepříjemné, ale všude okolo vás koukají kamery a vy to můžete sledovat na displeji. A navíc, vyberete si to sami. Vždyť existují i menší SUV od mercedesu.
Vše ostatní hraje vylepšenému GLS do karet. S novou mohutnější maskou vypadá elegantně, má respektovanou image značky, až nekonečně luxusní sedmimístný interiér, poctivou výkonnou techniku pod kapotou i vysoce komfortní vzduchový podvozek. Když jsme ve stejném týdnu v redakci měli nové modernizované Bentley Bentayga EWB, vlastně jsem ani neměl nutkání do něj přesednout.
Nejlevnější verze modelu | 2.605.130 Kč (GLS 350d 4Matic) |
Základ s testovaným motorem | 2.701.930 Kč (GLS 450d 4Matic) |
Testovaný vůz bez příplatků | 2.701.930 Kč (GLS 450d 4Matic) |
Testovaný vůz s výbavou | 3.213.566 Kč (GLS 450d 4Matic) |
Plusy
- Image
- Luxusní interiér pro 7 osob
- Výkonný turbodiesel
- Komfortní podvozek
Minusy
- Dotykové ovládací plochy na volantu
