Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz GLS 450d 4Matic – Proč měnit to, co funguje

Lukáš Volšický
Diskuze (17)

V první polovině loňského roku se představil faceliftovaný Mercedes-Benz GLS, který na první pohled přináší jen minimum změn, ale bylo potřeba něco měnit?

Design, interiér


Mercedes-Benz před přibližně jedním rokem odhalil smršť faceliftovaných novinek, když postupně uvedl modernizace téměř všech SUV modelů. Nejprve vylepšil menší modely GLA, GLB a GLE a následně uvedl i facelift nejluxusnější vlajkové lodi GLS. Ten sice na první pohled přináší jen minimum zásadních novinek, ale automobilka se držela starého dobrého přístupu – vylepšila jen to, co bylo potřeba a neměnila nic, co už bylo na výbornou.

Faceliftovaný Mercedes-Benz GLS poznáte hlavně podle nové masky chladiče se čtyřmi masivními horizontálními lamelami místo původních dvou. Designéři decentně upravili také oba nárazníky a vytvořili novou grafiku předních matrix LED světlometů i zadních svítilen. Nové jsou i designy kol s rozměrem až 23“. A to je téměř vše – skrytým vylepšením je zesílená ochrana podvozku a o 30 milimetrů vyšší světlá výška s balíčkem Off-Road Engineering.

Nám se nový Mercedes-Benz GLS dostal do rukou s volitelným balíčkem AMG Premium Plus za astronomických 279.975 korun se sportovnějším stylingem na 22“ kolech AMG a v elegantním modrém laku Sodalite. A s jedním z komfortních prvků z drahého paketu se setkáte už při nastupování do modernějšího interiéru. Když totiž zavřete dveře jen zlehka, automaticky je zacvakne do zámku servozavírání.

Mercedes-Benz GLS 450d 4Matic Mercedes-Benz GLS 450d 4Matic

První třída pro sedm

Dokonce i v luxusním interiéru je pouze minimum velkých změn. Jednou z těch nejvýraznějších je nový volant s dotykovými plochami pro ovládání obou obrazovek už tradičního infotainmentu MBUX. Ve faceliftovaném GLS je nejmodernější generace systému se dvěma 10,25“ obrazovkami pro digitální přístrojový štít a centrální dotykový displej. Spolu s ovládáním na volantu a dotykem na displej pak můžete používat i touchpad. Dává vám velkou svobodu v tom, jak s ním chcete pracovat. Jen ty dotykové plochy na volantu nemusí vyhovovat každému, protože občas si můžete přepínat menu na přístrojovém štítu pouhým zavaděním o volant při parkování.

Standardem všech mercedesů GLS je obrovský sedmimístný interiér. Vlajkové SUV mercedesu je o absolutním komfortu a usnadňuje vám každodenní život do posledního detailu. Když při nakládání velkých věcí do kufru zjistíte, že potřebujete více prostoru, pomocí elektrických ovladačů můžete jednoduše sklopit sedadla třetí řady. Stejně tak můžete sklápět i přední sedadla, a když vám nestačí prostor, ta přední se automaticky posunou. Na elektřinu je v tomto modelu úplně vše.

A budete se tu cítit jako v luxusní první třídě. Mercedes-Benz spolu s faceliftem představil i dvojici nových barevných variant interiéru – béžovou Catalana a hnědou Bahia. Druhou zmíněnou si můžete prohlédnout naživo v našem testovaném autě a vypadá opravdu fantasticky. V lehce kontrastní kombinaci s tmavě modrým exteriérem vytváří přesně ten pocit přepychu, jaký v „opravdovém“ velkém mercedesu chcete zažít.

Video se připravuje ...

Až nekonečná výbava i prostornost

Mercedes-Benz GLS je doslova nabitý luxusní výbavou, jakou si můžete představit. V prvních dvou řadách má vyhřívání i aktivní ventilaci sedadel, stejně tak masáže. V noci si můžete užívat ambientního osvětlení, a když si chcete dopřát kvalitní poslech hudby, máte k ruce kvalitní audiosystém Burmerster s prostorovým zvukem Dolby Atmos. Skrze konektivitu Apple CarPlay nebo Android Auto si jednoduše připojíte váš chytrý telefon a soukromý koncert může začít.

Stejně tak si zamilujete i obrovskou vnitřní prostornost – dokonce i se třemi řadami sedadel máte k dispozici zavazadlový prostor s objemem 355 litrů, kterým se rovná běžným hatchbackům. Po sklopení třetí řady sedadel jej zvětšíte na základní objem 890 litrů, a když sklopíte i druhou řadu, můžete do GLS naložit až 2400 litrů nákladu. Dejte si pozor, abyste v tomto pocitovém nekonečnu neztratili své děti.

To vše má však i jednu malou nevýhodu – faceliftovaný Mercedes-Benz GLS je opravdový mastodont. Je 5209 milimetrů dlouhý, 2157 milimetrů široký (včetně zrcátek), 1823 milimetrů vysoký a má dlouhý rozvor 3135 milimetrů. Upřímně si říkám, že to je snad jediná nevýhoda tohoto modelu, protože už teď odhalím, že mu prostě není co vytknout. A navíc fakt fantasticky svítí! Výkonné LED světlomety udělají z každé tmy nový den.

Motor, jízdní vlastnosti


Zásadní novinkou faceliftu populárního luxusního Mercedesu-Benz GLS je elektrifikace všech motorizací. V Česku se jich prodává celkem šest a dvě nejvyšší jsou vyhrazeny vrcholným modelům AMG a Maybach. Nám se modernizované GLS poprvé dostalo do rukou v nejprodávanější variantě, která má nejsilnější turbodiesel v nabídce automobilky.

Nejsilnější turbodiesel pro GLS

Mercedes-Benz GLS 450d 4Matic má turbodmychadlem přeplňovaný mild-hybridní třílitrový šestiválec s integrovaným startér-generátorem v devítistupňové automatické převodovce. Spalovací motor vyvine maximální výkon 270 kW (367 koní) a nejjednodušší fáze elektrifikace k tomu přidává dalších 15 kW (20 koní). Nejsilnější naftové GLS s pohonem všech kol 4Matic pak disponuje vrcholným točivým momentem 750 newtonmetrů.

A je ohromující, s jakou vervou se tato obrovská luxusní stodola pohybuje po silnicích. I přes obrovské rozměry a pohotovostní hmotnost 2615 kilogramů ji elektrifikovaný turbodiesel umí vystřelit z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy a na dlouhých dálničních úsecích se umí rozjet až na elektronicky omezených 250 km/h. Dvoustovkou umí jet během chvilky a už samotná představa jet s GLS po dálnice „dvěstěpadesát“ je absurdní.

Mercedes-Benz GLS 450d 4Matic Mercedes-Benz GLS 450d 4Matic

Pod mohutnou kapotou nejvýkonnějšího vznětového GLS je opravdová lokomotiva s až neuvěřitelnou silou – Mercedes-Benz uvádí, že vlajkové SUV bezpečně utáhne až 3500 kilogramů. Během týdenního soužití s GLS jsem nikdy neměl pocit, že by mi chyběla potřebná síla pod kapotou.

Fascinující je v tomto ohledu i reálná spotřeba paliva. Mercedes-Benz oficiálně uvádí kombinovaných 8,1 l/100 km v cyklu WLTP, a přestože jsem s GLS 450d jezdil docela dynamicky, po více než 630 kilometrech v Praze, na okreskách i dálnicích jsem nakonec nepřesáhl deset litrů. Výsledná reálná spotřeba paliva se zastavila na hodnotě 9,8 l/100 km.

Důležitou informací současně je skutečnost, že aktuálně nejsilnější naftová motorizace 450d v nabídce nahrazuje dřívější specifikaci 400d a je o nezanedbatelných 27 kW a 50 newtonmetrů výkonnější. S vysoce kultivovaným během a až dokonalým odhlučněním jej v kabině slyšíte jen minimálně.

Svoboda s pohonem všech kol

Mercedes-Benz GLS bude v našich končinách trávit většinu času ve městech nebo na dálnicích, ale nemusíte se bát s ním vyrazit i mimo asfalt. Sice to není ten typ off-roadu, který byste chtěli topit v blátě, ale běžných nástrah českého terénu se nijak nezalkne. Na polních a lesních cestách s ním můžete jezdit i dynamickým tempem, a jakmile nasněží, tak se na kvalitních zimních pneumatikách dostanete skoro všude.

Standardně pohon všech kol preferuje kola zadní nápravy, aby potlačil nedotáčivost a pomohl větší agilitě v zatáčkách. Častější výjezdy do terénu pak umí zjednodušit terénní paket s redukční převodovkou. Současně umožňuje i jízdní režim Lock pro uzamčení pohonu ve výchozím poměru 50:50, který nadále upravuje pro co nejlepší trakce v náročnějších jízdních podmínkách.

Mercedes-Benz GLS 450d 4Matic Mercedes-Benz GLS 450d 4Matic

S komfortním vzduchovým podvozkem Airmatic je Mercedes-Benz GLS příjemně komfortním mastodontem pro každý den, který navíc není řidičsky záludný. Městskými ulicemi příjemně pluje, na okreskách se dá řídit překvapivě přesně a na dálnicích požírá kilometry po desítkách. Při velmi vysokých rychlostech však musíte být opatrnější v utažených zatáčkách, protože zejména na jízdních pneumatikách může mít snahu odlepit se.

Celkově si v něm pak říkáte, jestli vlastně potřebujete něco víc. Je pro vás důležitá vyšší rychlost vrcholného modelu AMG nebo větší přepych nejluxusnějšího Maybachu? GLS 450d jako nejprodávanější varianta modelu působí tak jako ideální kompromis pro život.

Závěr


Dlouho jsem se nedostal takhle do úzkých. Upřímně, pořád nevím, co bych měl faceliftovanému Mercedesu-Benz GLS vytknout, protože asi žádné nemá. Možná velké rozměry? Je to čistě subjektivní a závislé na tom, kde žijete. Zajíždět s ním do těsných parkovacích garáží je nepříjemné, ale všude okolo vás koukají kamery a vy to můžete sledovat na displeji. A navíc, vyberete si to sami. Vždyť existují i menší SUV od mercedesu.

Vše ostatní hraje vylepšenému GLS do karet. S novou mohutnější maskou vypadá elegantně, má respektovanou image značky, až nekonečně luxusní sedmimístný interiér, poctivou výkonnou techniku pod kapotou i vysoce komfortní vzduchový podvozek. Když jsme ve stejném týdnu v redakci měli nové modernizované Bentley Bentayga EWB, vlastně jsem ani neměl nutkání do něj přesednout.

Nejlevnější verze modelu 2.605.130 Kč (GLS 350d 4Matic)
Základ s testovaným motorem 2.701.930 Kč (GLS 450d 4Matic)
Testovaný vůz bez příplatků 2.701.930 Kč (GLS 450d 4Matic)
Testovaný vůz s výbavou 3.213.566 Kč (GLS 450d 4Matic)

Plusy

  • Image
  • Luxusní interiér pro 7 osob
  • Výkonný turbodiesel
  • Komfortní podvozek

Minusy

  • Dotykové ovládací plochy na volantu
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (17)

Doporučujeme

Mercedes-Benz GLS 450d 4Matic
Cena základní sestavy 2 701 930 Kč
Výbava základní sestavy sada komfortních funkcí zrcátek, 3. řada sedadel pro 2 osoby, 7místná varianta, ambientní osvětlení interiéru, elektrické otevírání/zavírání víka zavazadlového prostoru, Android Auto, Apple CarPlay, digitální přijímač rozhlasového vysílání DAB, multimediální systém MBUX, digitální sdružený přístroj Widescreen Cockpit, adaptivní tempomat, aktivní asistent řízení, sada Keyless-Go, sada navigace MBUX Premium, vzduchový podvozek Airmatic, podvozek s adaptivními tlumiči a další Kč
Cena testované sestavy 3 213 566 Kč
Výbava testované sestavy sada AMG Premium Plus (+279.975 Kč), linie AMG, typ Premium Plus, 22” disky kol AMG (+43.512 Kč), sada akustického komfortu (+36.010 Kč), tažné zařízení s ESP (+29.258 Kč), adaptivní systém ostřikovačů (+11.703 Kč), asistent pro manévrování s přívěsem (+10.503 Kč), nezávislé topení a větrání (+36.610 Kč), ozdobné výplně interiéru Manufaktur (+17.255 Kč), přístrojová deska se syntetickou kůží Artico (+13.504 Kč), kůže hnědá Bahia (+10.503 Kč), černé čalounění stropu (+10.503 Kč), vyhřívaný multifunkční volant (+7802 Kč), sada energizující klimatizace (+4501 Kč), sada komfortního vyhřívání, komfortní hlavové opěrky v přední části vozu, sada energizujícího komfortu Plus Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2989
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 270 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 750 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.8
Emise CO2: 231
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 355 / 2400
Objem nádrže (l): 90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2615 / 685
Rozměr pneu: 285/45 R22, 325/40 R22
Mercedes-Benz GLS 450d 4Matic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5209
b) šířka (mm): 1956
c) výška (mm): 1823
d) rozvor (mm): 3135
e) rozchod vpředu (mm): 1669
f) rozchod vzadu (mm): 1692
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
11. 3. 2024 17:28
Re: Nejedlý, babiš, putin, kadyrov
Havel taky jezdil v Mercedesu GLS s osmiválcem.
Avatar - Markus1
11. 3. 2024 09:20
Re: fascinujúca spotreba
Nezabudni to porovnat s hiluxom alebo asx.
Ps: toto auto dava ovela vacsi zmysel ako to tvoje milovane gecko
9. 3. 2024 20:18
Re: Nejedlý, babiš, putin, kadyrov
To je pravda, ale Dacie jich má míň :-)
9. 3. 2024 13:08
Re: Mnoho formulací prozrazuje velmi odbytou práci
...Standardně pohon všech kol preferuje kola zadní nápravy....terénní paket s redukční převodovkou umožňuje i jízdní režim Lock pro uzamčení pohonu ve výchozím poměru 50:50, který nadále upravuje pro co nejlepší trakce v náročnějších jízdních podmínkách....

Takhle popsané nedává moc představu jak to mají udělané, a smysl nedává ani uzamykání poměru 50:50. Na jiných autech naopak uzamčení slouží ke zrušení poměru 50:50
9. 3. 2024 09:13
Mnoho formulací prozrazuje velmi odbytou práci
Mluviti stříbro, mlčeti zlato, to mě napadlo po dvojím přečtení textu. Ale nakonec jsem se rozhodl na "chyby" upozornit.
"...opravdová lokomotiva s až neuvěřitelnou silou – Mercedes-Benz uvádí, že vlajkové SUV bezpečně utáhne až 3500 kilogramů." Je tažná schopnost takto velkého auta na úrovni 3.500 kg opravdu "až neuvěřitelná"? Těžko, spíše zde chybí část textu, kterou měl autor sice na mysli, ale nějak to z textu zmizelo.
"...běžných nástrah českého terénu se nijak nezalkne". Možná, že se nezalekne, ale možná měl autor na mysli něco jiného. Ale já to prostě nepochopil.
"být opatrnější v utažených zatáčkách, protože zejména na jízdních pneumatikách ...". Jízdní pneumatiky? Opravdu? Nebo spíš silniční?
"Upřímně, pořád nevím, co bych měl faceliftovanému Mercedesu-Benz GLS vytknout, protože asi žádné nemá.". Co nemá? Chyby? To si text musím domýšlet?
Škoda, že takto odbytý, nezkontrolovaný text je tak typický pro ACZ.