TEST Mercedes-Benz třídy E 400 e 4Matic – Paradox dnešní doby
Nový Mercedes-Benz třídy E jsme prozkoumali již během premiéry na konci dubna. Teď už ale konečně přišel čas posadit se za volant. Univerzální verze E 400 e 4Matic se zdá jako ideální kandidát pro prozkoumání všech jeho kvalit.
Design, interiér
Bez Mercedesu-Benz třídy E si segment vyšší střední třídy nelze představit. Zbrusu novou generaci W214 automobilka označuje jako most mezi tradicí a digitalizací, což do jisté míry reflektuje i naše testovaná verze, protože jezdí na elektřinu i na benzin. Po stránce designu se toho moc nezměnilo a nové Éčko vypadá tak nějak nostalgicky. V tom se shoduje také s novými třídami C a S. Kdo tedy chce po mercedesu futurismus, jde po elektromobilech EQ.
Zákazník si vybírá mezi třemi variantami výbavy, přičemž už základ Avantgarde vypadá se stříbrnými lištami elegantně a k světu. Do základní výbavy se řadí bezdrátové nabíjení telefonů, navigace s rozšířenou realitou, bezklíčový vstup, automatická klimatizace Thermotronic, sledování slepých úhlů nebo elektricky nastavitelné sedadlo řidiče. Tohle všechno s naftovým dvoulitrem stojí 1,6 milionu korun, takže reálná cena třeba služebáku nebude o moc vyšší.
Nad rámec Avantgarde můžete mít lépe vybavenou a designově elegantnější verzi Exclusive, případně jako my zajít ještě dál a skočit po AMG. Není to pravé AMG, jen výbava, která se designově odlišuje třeba většími nasávacími otvory v předním nárazníku. Bohužel jsou falešné, přívody vzduchu jsou až pod poznávací značkou a samozřejmě v masce, která má u AMG design z malých trojcípých hvězdiček. AMG má také jiný zadní difuzor a kulaté koncovky výfuku, i když to vlastně žádné koncovky nejsou, je to atrapa.
Příplatek za AMG činí 116.886 Kč a vedle designových změn získáte i 19palcová kola v designu AMG, větší brzdové kotouče na přední nápravě, determální zadní skla od B sloupku, podvozek Agility Control s nastavitelnými tlumiči nebo vrchní část přístrojovky potaženou koženkou. Naše auto bylo ještě pokryté lakem stříbrná Verde. Na fotkách je zelené, protože Verde je italsky zelená. Takže je zeleno-stříbrné…
Mercedes-Benz třídy E 400 e 4Matic |
Stejně jako větší třída S má Éčko vysouvací kliky dveří, které vyjedou při odemčení a při jízdě se zatáhnou pro lepší aerodynamiku. Vynikající světlomety Digital Light už máte v rámci standardní výbavy. Jsou to ty světlomety, které nejenže perfektně vykrývají okolní provoz, ale zároveň umí promítat piktogramy - třeba bagr, když je před vámi stavba. Samozřejmě je to prkotina, ale mercedes má opět něco, co konkurence v daném segmentu ne - BMW řady 5 má ve standardu Matrix-LED světlomety a Audi A6 připlácí i za matrixy.
Uvnitř nového Éčka dostanou milovníci tradičního ovládání osypky, ale pořád budou asi více v pohodě než u futuristicky pojatého BMW řady 5, kde není ani kulatý volant. Éčko má kulatý volant v základu a výbava AMG ho má jen lehce zploštělý dole, navíc má perforovanou kůži v oblasti úchopu. Mercedes i Audi mají stále původní pojetí obrazovek, kdy jsou digitální přístrojový štít a infotainment odděleně, zatímco BMW je má rovnou spojené v jednom panelu.
V případě, že zvolíte highlight nového Éčka, infotainment Superscreen, přibude vám ještě jedna obrazovka na straně spolujezdce, která může umět přehrávat i filmy nebo zabavit spolucestujícího nějakou videohrou. V takovém případě je jedno, jaký zvolíte dekor palubní desky, protože ohraničení obrazovek je z lesklé černé barvy a dekor přebije. Osobně v obrazovce u spolujezdce nevidím žádný přínos, výhodou systému Superscreen ale pro někoho může být selfie kamera pro pořizování fotografií nebo účast na konferenčních hovorech.
Pokud ale potřebujete hlavně jezdit a na schůzky se dostavujete včas, opět v tom nevidím žádný přínos. Navíc mi vadilo lesklé černé ohraničení, které se musí neustále čistit, protože jakmile na to zanedbáte, začne interiér se spoustou otisků vypadat opotřebovaně. To samé platí pro ty, kteří si zvolí středový tunel v provedení klavírové černé barvy. Každý otisk je na tom vidět. Naštěstí vás do ničeho z toho nikdo nenutí, pořád můžete mít jeden displej a obložení dřevem, které v kombinaci s kůží vytváří tu správnou honosnou atmosféru.
O přetechnizovanosti vás auto bude přesvědčovat i nadále. Něco je vám k užitku, ale pár věcí je třeba brát s rezervou. Třeba reproduktory Burmester hrají skvěle, nicméně si můžete pustit 4D zvuk, čímž spustíte subwoofer v předních sedadlech. Hudbu tak můžete nejen poslouchat, ale i cítit. To je občas a na chvíli fajn. Pak si ale můžete synchronizovat s hudbou ambientní osvětlení, kdy vám budou podle hudby pulzovat lišty okolo čelního okna a dveří podle vámi zvolené barvy.
Žijeme tedy v takové době, ve které nás auta neustále hlídají, abychom nedělali nějaké vylomeniny, na všechno možné je asistenční systém, ale pak si můžete za jízdy pustit vibrující sedadlo a pod čelním oknem pulzující červený pás světla zářící přímo do očí, zatímco celá kabina vypadá jako plně rozjetá diskotéka.
Kontrast dnešní doby? Ano a přidám ještě jeden. Sedadla jsou perfektně tvarovaná a čalouněná velmi poctivě a dávají nám vzpomenout na stará dobrá auta, kdy se na ničem nešetřilo. Na druhé straně ale můžete při stání sjíždět na infotainmentu Tik Tok a hrát Angry Birds. Prostě jako když sedíte doma ve starém koženém ušáku a používáte u toho telefon své náctileté dcery.
Mercedes-Benz třídy E 400 e 4Matic |
Chvíli jsem tedy vlastně nevěděl, jestli jsem ještě pořád motoristický novinář, nebo natáčím další epizodu seriálu Black Mirror. Mnoho technologií ve voze je vám ale skutečně k užitku. Třeba již zmíněné digitální světlomety. Přidávám k tomu ještě skvělou parkovací kameru s rozhledem okolo celého vozu nebo přehlednost infotainmentu s typicky dobře čitelným fontem.
Místa je na všech čtyřech sedadlech dost. To asi čekáte. Vzadu benefitují cestující z nataženého rozvoru o 22 milimetrů. Kufr pak pojme 540 litrů, nicméně plug-in hybrid má kvůli uložení baterie pouze 370 litrů. Stále je ale velmi použitelný, protože ačkoliv je mělký, nabídne celkem dlouhou ložnou plochu, konkrétně 113 cm. Cestující vzadu mají k dispozici panel na konci tunelu k ovládání klimatizace a vyhřívání sedadel a loketní opěrku s nápojáky. Taková klasika.
Pochvaloval jsem si už sedadla, která jsou podobně jako u třídy S prostě špičková. Ne všude je ale zpracování na stejné úrovni. Například panel tlačítek pod hlavním displejem se celý kýve a vydává vrzavé zvuky. Panel tlačítek na dveřích pro ovládání sedadel se pak po stisknutí jednoho tlačítka zavlní celý. To by se u takového auta dít nemělo. Použité materiály jsou ale jinak veskrze kvalitní, za jízdy v autě nic nevrže (ještě aby jo!) a jakmile si zvyknete na ovládání přes obrazovky, bude vám na palubě dobře. Stále ale nedokážu přenést přes srdce dotykové ovládání na volantu, které není tak přesné jako tlačítka a navíc je na nich taktéž vidět každý otisk.
Motor, jízdní vlastnosti
Nápis E 400 e ve vás možná evokuje šestiválec, ale pohonné ústrojí vozu je sestaveno úplně jinak. Pod kapotou najdete dvoulitrový čtyřválec s výkonem 185 kW (252 koní), kterému sekunduje elektromotor o výkonu 95 kW (129 koní), uložený v devítistupňové automatické převodovce. Kombinovaný výkon tak činí 280 kW (381 koní) a maximum točivého momentu je 650 N.m. Jelikož jde o plug-in hybrid, energie se bere z 19,5kWh baterie.
A tady to začíná být fantastické. Takto velký akumulátor vám zajistí poměrně dlouhý dojezd na elektřinu. Podle tabulek je to 109 kilometrů ve městě, což bývá u většiny plug-in hybridů absolutní sci-fi. U mercedesu ale ne, na jedno nabití se nám podařilo ujet 107 kilometrů. Navíc máte ve standardu nabíjení výkonem 11 kW, takže je doma do dvou hodin hotov. Případně za příplatek 14.520 Kč můžete zvolit palubní nabíječku o výkonu až 55 kW, takže můžete k nabíjecím stanicím. V tomto případě to má smysl, nabito bude do půl hodiny.
No a když elektřina není, pořád máte k dispozici 50litrovou nádrž na benzin. Oba motory pak spolupracují jako hybrid a můžete jezdit za spotřebu zhruba 8 l/100 km. Nemůžu vám ale přesně říct, kolik to vlastně v průměru dělá. S takto velkou baterií skutečně závisí na míře nabití. Je to někde mezi nulou a deseti litry, kdy nula je pravidelné dobíjení a ježdění denně do 100 km a 10 l/100 km v případě, že jedete svižně na sportovní režim s vybitou baterií.
Mercedes-Benz třídy E 400 e 4Matic |
Není to ale tohle, čím mě Éčko uzemnilo. Je to souhra obou ústrojí, kdy je všechno tak hladké a přirozené, jako změny stupňů u převodovky. Bez cukání a hluchých míst. To samé platí pro pocit z brzdového pedálu, které mají plug-in hybridy také většinou spíše horší kvůli rekuperaci. Efekt dvojitých brzd ale tady jakoby nebyl. Kéž by takhle jezdily všechny plug-in hybridy.
Má to samozřejmě svá ale. Chcete-li to v osobní rovině, tak plug-in hybridy rád opravdu nemám. Jsou to dvě auta v jednom a ani jedno není pořádné. Takový mix dvou světů je pak zbytečně těžký a ještě k tomu drahý. Jenže mě nikdo nenutí tento vůz kupovat, pořád si můžu koupit třílitrový diesel, se kterým budu spokojený. Jenže pokud máte plug-in hybridy rádi, máte doma wallbox na nabíjení a jednoduše se hodí k vašemu životnímu stylu, je mou milou povinností vám oznámit, že lepší plug-in hybrid než ten od mercedesu dnes pravděpodobně nekoupíte.
Jízda s novým Éčkem má svá specifika. Například pádla pod volantem mají dvě funkce. V elektrickém režimu s nimi ovládáte míru rekuperace a ve sportovním režimu zase převodovku. Pozor také na to, že v elektrickém režimu (do 140 km/h) má vůz dvoupolohový pedál, kdy při překonání první polohy stejně nastartujete spalovací motor, což se děje třeba při razantním předjíždění. Nedivte se ale tomu, je to 129koňový elektromotor na 2265 kg vážící auto - ten toho má plné brýle.
Trochu rozpačitý jsem byl z asistenčních systémů, především z asistenta Eco. Jde o to, že jeho funkce je prediktivní brzdění přes rekuperaci před blížícím se zpomalením. Bohužel zpomaluje občas zbrkle a nenechává auto plachtit, což vzhledem k plynulosti jízdy řidič v drtivé většině případů vyžaduje. A pak vám do toho začne pípat asistent při překročení povolené rychlosti byť jen o pár km/h. Naštěstí jdou oba systémy vypnout na dvě kliknutí, jsou ve stejném menu jako hlídání jízdních pruhů. Asistent Eco zůstává vypnutý i po opětovném nastartování, zbytek ne.
Mercedes-Benz třídy E 400 e 4Matic |
Podvozek Éčko si můžete vyšperkovat za 81.022 Kč sadou Engineering, která přidává vzduchové odpružení a řízení zadní nápravy. Vzduchový podvozek vás po silnici přirozeně krásně nese, ale na ostrých nerovnostech snadno zakopne, především při přejetí třeba čouhajícího kanálu se ozve nepříjemná ostrá rána. Natáčení zadní nápravy pak přispívá stabilitě (od 60 km/h se zadní kola natáčejí do 2,5 stupně ve směru předních) a dokážete se s ní otočit na pětníku, jen je třeba si na to zvyknout při parkování, protože auto zatočí vždy o trochu víc, než kolik dáte na volantu.
Testovaný vůz měl pneumatiky Michelin e-Premacy o rozměrech 245/40 R20 vpředu a 275/35 R20 vzadu. Vykazoval v zatáčkách mimořádnou stabilitu a s natáčecí zadní nápravou a dobře odladěným řízením působil hbitě a vzbuzoval ve mě dojem menšího auta. Jinak řečeno proplétal se zatáčkami stejně ladně jako třída C. Vyloženě sportovní jízda mu samozřejmě úplně nevoní, auto potřebuje trochu dotáhnout reakce na pedál plynu a celkové naladění šasi je spíše směrem ke komfortu. Uvidíme, jak se v tomto ohledu bude chovat nové BMW řady 5, které tradičně slibuje nejsportovnější chování i v základní verzi.
Neznamená to ale, že se s autem nesvezete svižně, umí to s grácií. Jeho revírem ale budou spíše dálnice. V rychlostech nad 120 km/h se vůz umí přiblížit břichem k vozovce o 15 mm, čímž si sníží těžiště a zlepší stabilitu. Naprosto v pohodě a bez výrazného aerodynamického svistu můžete cestovat dálniční rychlostí. Šestiválcovou naftovou lokomotivu nebo chraplavý torpédoborec AMG, které letí dvoustovkou jako by se nechumelilo, ale v tomto plug-in hybridu nehledejte.
Závěr
Jsem v rozpacích. Nové Éčko jako celek je vynikající, ale na každou jeho dobrou vlastnost musím většinou kontrovat něčím, co se mi tak úplně nelíbilo. Displeje fungují skvěle, ale musíte je alespoň obden pečlivě čistit, jinak vypadají hrozně. Některé funkce a možnosti vozu mi přijdou zbytečné (displej před spolujezdcem), ale jiné si zase nemohu vynachválit (digitální světlomety). Asistenční systémy jsou otravné, ale když je povypínáte, stane se z E 400 e kultivované a příjemné auto, se kterým budete chtít cestovat každý den.
Je to auto se spalovacím motorem, ale i takový malý elektromobil. Můžete ujet sto kilometrů z energie, kterou vycucáte z wallboxu vašich kolegů v práci a potom ujet dalších zhruba 700 kilometrů na benzin. Ale nemusíte nic z toho dělat, když nechcete, stačí si koupit naftový motor a dáte 1200 km na nádrž. Všehovšudy z toho ale nové Éčko musí vyjít pozitivně, protože jako celek je prostě ohromující.
Je tuhé, stabilní a bohatě vybavené už ve standardu. Je to mercedes jak se patří. Nemůže za to, že žijeme v této zvrácené přechodné době, která zatím neví, kam pořádně míří. Mercedes-Benz vzal z tohoto chaosu to nejlepší a postavil auto, které je takovým zajímavým mixem. Ale to bych opakoval tiskovou zprávu - most mezi tradicí a digitalizací.
Nejlevnější verze modelu | 1.519.760 Kč (E 200/150 kW Avantgarde) |
Základ s testovaným motorem | 2.029.170 Kč (E 400 e 4Matic/280 kW Avantgarde) |
Testovaný vůz bez příplatků | 2.146.056 Kč (E 400 e 4Matic/280 kW AMG line) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.725.840 Kč (E 400 e 4Matic/280 kW AMG line) |
Plusy
- Souhra hybridního ústrojí
- Vynikající světlomety
- Komfortní podvozek
- Dojezd na elektřinu
Minusy
- Starost udržet interiér v čistotě
- Nepříjemné asistenční systémy
- Menší zavazadelník
- Některé detaily zpracování v interiéru