Mercedes-Benz E 60 AMG: Vzácná čtyřka s interiérem od Overdrive
Fanoušci na „čtyřku“, jak se první E-Klasse u nás přezdívá podle koncového čísla firemního kódu, nedají dopustit. Třída E se z ní ovšem stala až po poslední modernizaci z podzimu 1993. Vznikla i v řadě ostrých verzí, nejznámější je 500 E/E 500 s osmiválcem 4,97 l. Jenže pak tu ještě bylo několik variant s písmeny AMG, například 300 E 6.0 ne neprávem přezdívaná Hammer (kladivo). Specialitku představovala i E 60 AMG.
Tohle auto se vyrábělo v letech 1993 a 1994 a poháněl jej čtyřventilový vidlicový osmiválec M119 s objemem zvětšeným na 5956 cm3. 280 kW (381 k) v 5500 otáčkách a hlavně mohutných 580 N.m dostupných v 3750 min-1 katapultovalo zdánlivě usedle vypadající sedan vyšší střední třídy s délkou 4,75 metru z klidu na stovku během 5,4 s a na německých dálnicích se rozjel až na obligátní dvěstěpadesátku. Rozhodně by se neztratil ani dnes a může závodit s mnohem mladšími soupeři. A to i přes pouze čtyřstupňový automat, jenže ten býval ještě před dvěma dekádami naprostým standardem. E 60 AMG měla pochopitelně zadní pohon, kotoučové brzdy už se mohly spolehnout na ABS. Průměrná spotřeba 12,6 l/100 km však představovala spíše jen tabulkovou hodnotu...
Auto je extrémně vzácné, vzniklo jich totiž pouze 126. Nové stálo 179.860 německých marek. Pro porovnání, tovární muzeum letos v listopadu prodalo jeden exemplář stejného modelu, ale mladší (1994), s menším proběhem (74.800 km) a navíc z ještě luxusnější dvanáctikusové limitované série. Sedan v perfektním stavu změnil majitele za 189 tisíc eur (5,1 milionu korun). V posledních letech ostatně rostou i ceny daleko obyčejnějších provedení W124 ve výborném stavu...
Bulharští specialisté Overdrive se pustili do interiéru jednoho exempláře E 60 AMG ročníku 1993. Nejde o žádný zběsilý styling, úpravy jsou velmi decentní. Auto za dvaadvacet let života najelo jen 106.550 km a nacházelo se ve vynikajícím stavu a skvělé formě. Palubní desku pokryli kůží, ke slovu se dostal i umělý semiš a původní mahagonové lišty jsou nyní v černém klavírním laku. Kabina byla tedy spíše osvěžena a zůstala věrná původní specifikaci, čistou krásu není třeba brutálně měnit, minimální revize plně dostačovala.
Aby toho však nebylo málo, dostalo ještě navíc nový stříbrný lak, brzdy z mladšího a většího S 55 AMG série W220 a byla taktéž vyměněna všechna gumová těsnění. Motor a převodovka žádné opravy či úpravy nevyžadovaly.