Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz F-Cell Roadster: Návrat do budoucnosti

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
Stuttgartská automobilka představuje nový koncept vozu, ve kterém se snoubí současné špičkové technologie s ranými kořeny automobilismu.

Celý vývoj i stavba studie F-Cell Roadster je dílem 150 studentů různých automobilových oborů, kteří pracovali zhruba rok na stáži v továrně v Sindelfingenu. Čtyřkolka nahlíží do blízké budoucnosti, ale zároveň se vrací na úplný počátek historie automobilismu. Obzvláště kola svým provedením a velikostí odkazují na vůz, který je považován za první skutečný automobil v dějinách – Benz Patent-Motorwagen z let 1885-1886. Nejen to, jeho tvůrce Karl Benz stál samozřejmě nepřímo u vzniku dnešní automobilky s trojcípou hvězdou ve znaku, dožil se dokonce sloučení s firmou Daimler v roce 1926.

Moderní variace na Benzův patentovaný motorový vůz, Model 1 nebo Dreirad (tříkolku) se ovšem nespoléhá na benzinový motor, nýbrž je poháněna palivovými články, jak ostatně napovídá i její označení. Ty jsou umístěny stejně jako pohonná jednotka vzoru nad zadní nápravou. Výkon činí pouhých 1,2 kW (1,6 k), čtyřkolka dosahuje maximální rychlosti 25 km/h a ujede až 350 km. I provozní vlastnosti tedy odkazují na prapředka – jeho jednoválec o objemu necelého litru dával totiž 0,66 kW (0,9 k) a tříkolku dokázal rozjet na 16 km/h. Stejné je i dvoumístné uspořádání a čalounění sedadel kůží, vůz se také ovládá pákou, u novinky však připomíná spíše joystick a řízení postrádá jakoukoli mechanickou vazbu – jedná se tedy o systém drive-by-wire.

F-Cell Roadster je pochopitelně zcela moderním vozem, který využívá soudobých materiálů. Sedadla jsou karbonová, karoserie z laminátu v přední části připomíná současné vozy F1. Navíc má také vzhůru výklopné dveře, originál samozřejmě takovou zbytečnost postrádal. A zásadní odlišnost na závěr – nová studie má oproti vynálezu Karla Benze o jedno kolo více.

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
30. 3. 2009 18:36
Prijemne prekvapeni
Prijemne jste me prekvapili, ze to hodnotite jako hnusny, neesteticky a nefunkcni a nesmyslny pocin. Neni to dobry ani jako studie, ani jako umelecke dilo, je to proste strasny . Myslel jsem, ze napisete, ze je to skvele, protoze je na tom znacka MB. :no:
30. 3. 2009 12:55
Re: Úplné nepochopení
Pierro, taky je o ní v článku zmínka.... :o)) Odkazuje se na ni i samotná firma :-)
Avatar - da_b0mb
30. 3. 2009 11:53
Re: Úplné nepochopení
No jasny, par prken, kolecka...predni naprava byla nataceci pomoci provazku :-) clovek se na tom parkrat sedrel, kdyz ho to nekde v zatacce vyhodilo, ale jinak dobry ;-) Akorat to nebrzdilo, takze jsi musel vyjet do protejsiho kopce a seskocit >:-[]
30. 3. 2009 11:36
Re: Úplné nepochopení
Palec hore jedine ak by to mala byť karikatúra... ;-)
Avatar - Pierro
30. 3. 2009 11:33
Re: Úplné nepochopení
Bombo stavěl sis jako malej kluk motokáry co jezdily jenom z kopce a jediné co uměly bylo zatáčet?? Já něco takového za pomoci svého dědečka postavil. Mělo to kola z kočárku s drátěným výpletem, volant ze šlapacího autíčka a zcela ekologický provoz. Jen ta bezpečnost nebyla zcela vychytaná... Ale z kopce to frčelo jak raketa, cvičení, necvičení... >:D