Mercedes-Benz R 280 CDI - Alabamský expres

Mercedes-Benz R 280 CDI - Alabamský expres

 
 

Jedno z největších MPV na českém trhu má prestižní logo na masce, ale i atraktivní cenu. Základní model třídy R měří na délku skoro jako třída S, ale je levnější než kombi třídy E.

Za poslední tři roky se toho dost změnilo. Stávající ropná krize jen zvýraznila problémy, které Mercedes-Benz s odbytem neobvykle velkého minivanu původem z USA měl už od počátku a sám Dieter Zetsche v jednom z rozhovorů přiznal, že od auta tohoto zaměření čekali u Mercedesu více. Loňských 13 tisíc prodaných vozů i předloňských 18 tisíc erek znamenalo výrazně horší odbyt, než co umožňuje vyrobit původně plánovaná padesátitisícová kapacita alabamského závodu. Znamená to, že je na Mercedesu třídy R vše špatně?

Levnější a jednodušší

Není to tak dávno, kdy jste museli disponovat milionovou částkou, abyste vůbec dosáhli na nějaký vůz značky Mercedes-Benz. Dnes lze základní model koupit za cenu hluboko pod půlmilionem korun. Není to tak dávno, kdy jste na pětimetrový – tedy opravdový – Mercedes museli mít miliony dva. Dnes vám stačí výrazně méně než 1,3 milionu korun. Ano, třídu R se základním šestiválcem dnes pořídíte za 1,275 milionu Kč a to ve výbavě nechybí žádný podstatný bezpečnostní prvek a vysoký standard má i úroveň komfortní výbavy. Dobře, není to pětimetrový Mercedes (ve skutečnosti měří 4938 mm), ale rozvor 2980 mm, šířka 1922 mm a vyšší stavba karoserie (1661 mm) vytváří uvnitř prostor podobný tomu v luxusní kategorii.

obrázek [555 x 251]
 

Třída R patří od roku 2005 k netradičním Mercedesům na trhu. Na přídi sice je velká hvězda, ale nekonvenčnost spočívá – vedle designu a konstrukce – i v tom, že zaměřovač na kapotě prostě nedostanete. Délkou třída R spadá téměř do luxusní třídy, podvozkově je příbuzná s modely SUV, designem je tak trochu nezařaditelná. Z toho asi byli zmateni i zákazníci, kteří zatím zdá se neobvyklému modelu nepřišli na chuť.

Automobilka se to snažila zachránit přepracováním modelové palety v minulém roce. Původně se nabízely pouze verze s pohonem všech kol a s šestimístnými interiéry, což byla jistě exkluzivní, ale už ne tolik praktická kombinace. V minulém roce se nabídka přiklonila ke klasice – u většiny motorizací je na výběr verze s pohonem zadních nebo všech kol, místo dvou samostatných sedadel můžete mít ve druhé řadě obvyklou lavici a cena tím pádem klesla na úroveň velmi dobře srovnatelnou s kombi třídy E.

Krátký střih

V prvním testu třídy R se na Auto.cz v roce 2006 představila prodloužená šestimístná verze. Dnes – po filozofickém umírnění marketérů značky – je tady krátká, pětimístná karoserie.

Loňský faceliftu přinesl také změnu exteriéru, takže sada spojlerů AMG, za kterou bylo nutno dříve platit, je nyní standardem. Příď má ve spodní části rychlejší tvary a mohutný automobil působí o něco méně usedle alespoň zepředu.

Při osobním kontaktu překvapuje rozměr kol (pneu 255/55 R18), která připomínají výbavu vhodnou pro SUV typu GL. Dobrou zprávou je, že za hliníková kola s průměrem 18 palců není potřeba připlácet ani korunu ani v základní verzi (!). Špatnou pak skutečnost, že komfort odpružení nemá dokonalost jakou od opravdu velkého luxusního Mercedesu očekáváte. Na českých dálnicích starší konstrukce bylo místy zřejmé třepetání těžkých kol, podobně jako u velkých SUV.

obrázek [555 x 381]
 

Ve většině jízdních situací ale nejlevnější erko přesvědčuje konejšivou pohodovou jízdou o svém neútočném charakteru. Základní turbodiesel má sice třílitrový objem, ale výkon končí na maximu 140 kW, takže dálniční expresní přesuny lze s odpovídající dynamikou vychutnávat asi do 150 km/h. Výše už musíte počítat s vlažnými reakcemi motoru, neboť ten musí rozhýbávat úctyhodnou hmotnost 2,2 tuny. K tomu je naštěstí připraven točivý moment s velmi plochým průběhem a maximem 440 Nm mezi 1.400 a 2.800 ot./min. Mimochodem, za stejnou cenu prodává Mercedes také zážehový šestiválec v R 280 (170 kW, 300 Nm od 2500 do 5000 ot./min) s lepší dynamikou (222 km/h, 0-100 km/h za 9,7 s), ještě tišším motorem, ale s horší spotřebou (kombinovaná hodnota 11 l/100 km).

Při jízdě snadno zapomenete, že auto má také převodovku, protože spolupráce se 7G-Tronicem je příkladná a na ovládání jednoduchá. Místo voliče na středové konzole se jízdní režim volí pákou pod volantem, parkovací polohu zařadíte stiskem tlačítka na jejím konci. Řadit lze i manuálně tlačítky na volantu. Také ovládání dalších funkcí potřebných k jízdě je plynulé a vyžaduje minimum síly. Velký volant (průměr 385 mm) má tradičně delší převod a posilovač, který vyžaduje od řidiče relativně konstantní i když možná až příliš synteticky působící síly. Přesto není hledání místa k zaparkování, ani samotný manévr právě snadným úkolem.

Jezdit lze za deset

Absence pohonu všech kol se v praxi projeví zřejmě až na sněhu a ledu. Velkou rozhodovací chybou ale dvoukolka není. Zatížení zadních kol bude i bez naplnění auta lidmi a kufry jistě dost velké, a tak kapacita k přenosu hnacích sil zůstane dostatečná v naprosté většině situací. Po zbytek roku ušetříte nějaká ta kila pohotovostní hmotnosti, díky několika chybějícím komponentám pohonu.

obrázek [555 x 250]
 

A za kolik že se dá jezdit? Jako dlouhodobý průměr na trase přes 2800 km svítil na palubním počítači údaj 10,1 l/100 km, při konstantních rychlostech 100 km/h lze jezdit za 8,4 l/100 km a při průměrné rychlosti 130 km/h si motor řekne o 9,5 l/100 km. Na otáčkoměru bude v té chvíli 2200 ot./min a v kabině stále ještě příjemná atmosféra.

Pět metrů a (skoro) pět míst

Asi největším argumentem proč koupit právě třídu R je prostor uvnitř. Nastupuje se velkými dveřmi do trochu zvýšené úrovně, umožňující udržovat velmi dobrý přehled o situaci kolem vozu. Látková sedadla mají jednodušší materiál čalounění, ale tvar i rozměry jsou optimální resp. velkorysé. Vnitřní šířka interiéru je vpředu i vzadu srovnatelná s třídou S, a tak jedinou (u MPV již tradiční) výtku máme k nízko položeným sedadlům nad podlahou. V praxi to znamená, že ani v tomto minivanu nebude průměrně rostlému cestujícímu na zadních sedadlech podpírat sedák stehna tak, jako v sedanu nebo kombi třídy E. Místa je tedy dost, poloha sezení by mohla být, vzhledem k vnějším rozměrům, ještě lepší.

Instalace zadní lavice (místo dvou samostatných sedadel) bohužel nevytvořila plnohodnotné místo pro tři, přestože vnitřní šířka ve výši loktů 1570 mm (!) k tomu přímo vybízí. Vedle nepohodlného tvarování sedadla je hlavním problémem nedostatek místa pro nohy prostředního cestujícího. Překáží středový tunel mezi předními sedadly.

obrázek [555 x 368]
 

Lodní kufr

Od velkého Mercedesu se čeká velký zavazadelník a právě takový v erku také je. Hodnota 939 l je úctyhodná, ale jde o objem za druhou řadou sedadel až po střechu. Odhadujeme, že pod plato (do objemu vymezeného hranami o délce 1050 x 1140 x 440 mm) se vejde větší polovina tohoto čísla. Pod dnem jsou další objemné schránky s objemem přes 50 litrů. Sklopením zadních sedadel vzniká dokonalá 1,8 m dlouhá rovina. Všechno ale není tak ideální. Nakládací hrana 695 mm nad zemí (u nezatíženého vozu) rozhodně nepatří k tomu, čím se erko může chlubit. Berte to jako daň vysokému podvozku z příbuzných SUV. A ještě jeden postřeh: po sklopení zadních sedadel je dost neefektivně využit prostor kolem nich, v zájmu vyrovnání ložné roviny. Před sklopenými sedadly tak zeje prázdnotou dost objemný (hluboký) prostor, který ale vyplníte drobnostmi jen obtížně.

Závěr

Neobvyklý Mercedes se snížením základní ceny stává neobvykle zajímavou nabídkou. Sériová výbava je bohatá, a tak kdo nechce, nemusí se vůbec pouštět do zaškrtávání příplatkových položek s vysokými cenami, připomínající hazardní hru s celkovou cenou.

Relativní výhodnost modelu R 280 CDI dokládá i cenovka výběhového kombi E 280 CDI, které je jen o 45 tisíc levnější, ale za sedmistupňovou automatickou převodovku musíte navíc 58 tisíc připlácet.

obrázek [555 x 323]
 

První cena vozu1.275.000,-Kč (R 280 CDI, 140 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.275.000,-Kč (R 280 CDI, 140 kW)
Základní cena testovaného vozu1.275.000,-Kč (R 280 CDI, 140 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.415.600,-Kč (R 280 CDI, 140 kW)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Tichý motor
  • Příznivá spotřeba
  • Výborná převodovka 7G-Tronic jako standard
  • Robustní stavba vozu
  • Dobrý poměr ceny a nabízené hodnoty
  • Pravidelný servis na 6 let/120 tisíc km zdarma

Minusy

  • Komfort odpružení na příčných nerovnostech
  • Sedadla uložená nízko nad podlahou
  • Vysoká nakládací hrana zavazadlového prostoru
  • Vysoké ceny za příplatkovou výbavu

Související odkazy:

Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes-Benz R 280 CDI

Cena v základní výbavě: 1 275 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 415 600 Kč

Základní výbava:Automatická klimatizace (THERMATIC) s kombinovaným filtrem, »DIRECT SELECT« ovladače řazení na volantu a řadicí páka u volantu, el. ovládaná boční okna 4x, indikace nízkého stavu kapaliny v ostřikovačích, indikace nízkého stavu oleje a chladicí kapaliny, ISOFIX úchyty na upevnění dětských sedaček ve 2. a 3. řadě, vč. třetího úchytu TopTether vlevo a vpravo nebo místo pro 3 dětské sedačky, kombinované čalounění látka Aspen/um. kůže ARTICO, kontrolka servisních intervalů »ASSYST PLUS« vč. stavu km do inspekce, kryty nástupních prahů vpředu a vzadu, vpředu s nápisem »Mercedes Benz«, lékárnička pod podlahou zavazadlového prostoru, multifunkční kožený volant, nárazové senzory vč.senzorů při převrácení vozu, čelního (2x) a bočního nárazu (2x), zajišťující odblokování dveří, aktivaci vnitřního osvětlení a varovných světel, NECK-PRO opěrky hlavy vpředu, palubní počítač v multifunkčním displeji, 5 sedadel se 4 Executive Chairs a středovým sedadlem (sklopné k loketní opěrce), PRE-SAFE systém, předepsané servisní prohlídky dle servisní knížky vč. provozních náplní po dobu 6 let nebo ujetých 120 000 km zdarma, přední sedadla s el. nastavením (výšky, náklonu a opěradla) a mechanickým podélným, sedadlo řidiče s mechanickou bederní opěrkou, rádio »Audio 20« s přehrávačem CD vč.8 reproduktorů, sloupek řízení mechanicky podélně a výškově nastavitelný, stěrače s dotykovou aktivací pro čelní okno, zadní stěrač s cyklovačem a s automatickou aktivací při couvání, střední loketní opěrka vpředu s dvojitou poličkou, vývodem vzduchu dozadu,vč. držáku mincí, vícestupňové čelní airbagy a boční airbagy vpředu, vč. okenních airbagů pro všechny řady sedadel, výstup AUX pro externí audio systémy (v úložné schránce spolujezdce), zásuvka (12 V) v 1. a 2. řadě včetně zavazadlového prostoru, adaptibilní brzdová světla, Alu disky, 4ks, 7loukoťové 17", asistent dálkových světel (automatická aktivace světel), automatická 7st. převodovka 7G-TRONIC s indikátorem převodového stupně v kokpitu, brzdový asistent (BAS), centrální dálkové zamykání s vnitřním ovládáním a nárazovým senzorem, dešťový senzor, determální skla zelená, elektronický imobilizér s plovoucím kódem integrovaný do infračerveného dálkového ovladače centrálního zamykání, elektronický program stability s ESP-se stabilizací přívěsu, elektronický systém trakce vč. automatické kontroly brzd při prudkém sjezdu (4ETS), indikace poklesu tlaku v pneu, kliky dveří lakované v barvě vozu, mlhovky s chromovým lemováním, pomoc pro rozjezd při stoupání, protiblokovací systém brzd (ABS), protiprokluzový systém (ASR), styling AMG skládající se z: spoilerů vpředu a vzadu vč. ochrany proti poškrábání na zadním nárazníku, tempomat s variabilním omezovačem rychlosti »SPEEDTRONIC«, TIREFIT s elektrickým kompresorem, vnější zrcátka vyhřívaná, el. ovládaná v barvě vozu, s asférickým sklem, s integrovanými přídavnými směrovkami, výstražný trojúhelník

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+25.979,-Kč), parkovací systém Parktronic (+21.340,-Kč), příprava pro mobilní telefon vč.handsfree sady (+15.464,-Kč), spodní kryt motoru (+2.938,-Kč), alarm (+8.196,-Kč), ostřikovače reflektorů (+7.887,-Kč), bi-xenonové světlomety s dynamickým natáčením (+42.371,-Kč), kryt zavazadlového prostoru (+3.557,-Kč), vyhřívání sedadel vpředu (+10.206,-Kč), velurové koberečky (+2.629,-Kč)

Rakouský prezident pověřil lidovce Kurze sestavením nové vlády Rakouský prezident pověřil lidovce Kurze sestavením nové vlády

Rakouský prezident Alexander Van der Bellen dnes pověřil…

Hlavní hrozbou pro příliv investic je předvolební pat a volba extremistů Hlavní hrozbou pro příliv investic je předvolební pat a volba extremistů

Spíše než konkrétní tvář volebního vítěze bude…

Lídři EU dali zelenou přípravě druhé fázi jednání o brexitu Lídři EU dali zelenou přípravě druhé fázi jednání o brexitu

Prezidenti a premiéři 27 zemí Evropské unie dnes…

Tomáš Zima byl opět zvolen rektorem Univerzity Karlovy Tomáš Zima byl opět zvolen rektorem Univerzity Karlovy

Rektorem Univerzity Karlovy byl opět zvolen Tomáš Zima.…

 
Technické údaje
Motor Mercedes-Benz R 280 CDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 510 / 1400 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.8 / 7.7 / 9.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 939 / 2001
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2195 / 695
Rozměr pneu:255/55 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4938
b) šířka (mm): 1922
c) výška (mm): 1661
d) rozvor (mm): 2980
e) rozchod vpředu (mm): 1643
f) rozchod vzadu (mm): 1636
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 730
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mercedes-Benz R 280 CDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,32
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Mercedes-Benz R nekončí, produkce se přesunula k AM General Mercedes-Benz R nekončí, produkce se přesunula k AM General

Americká společnost AM General se v minulosti starala o…

Mercedes-Benz R ve druhé generaci blíže k SUV Mercedes-Benz R ve druhé generaci blíže k SUV

Mercedes-Benz zvažuje druhou generaci třídy R. Ta má…

 



 
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Dnes 08:00

Ford Fiesta a Škoda Fabia, to je takový docela tradiční malý souboj. Tentokrát se nám však sešly trochu zvláštní specifikace.




Blesk.cz

Jágrova Kopřivová vysvětlila záhadný zlatý kroužek! Je to snubní prsten?

Jágrova Kopřivová vysvětlila záhadný zlatý kroužek!…

Zatímco někteří předpovídají páru Jaromír Jágr (45) a Veronika Kopřivová (26) brzký rozchod, jiní zase doufají,…

Nový rudý pruh na silnici v Ďáblicích: Proč ho sem radnice umístila?

Nový rudý pruh na silnici v Ďáblicích: Proč ho sem…

Barevný pruh na silnici v Žernosecké ulici na území Prahy 8 má hned několik vlastností. Všechny ale mají…

 

iSport.cz

Jágr nahrával, Calgary bez výhry. Pastrňák předvedl úžasné sólo

Jágr nahrával, Calgary bez výhry. Pastrňák předvedl…

SOUHRN | Útočník Jaromír Jágr si v elitním útoku Calgary připsal asistenci a bodoval podruhé řadě, prohře Flames…

Slávistický balet: ťuk, ťuk, gól! Trefu na Villarrealu ocenil Berger i Kuka

Slávistický balet: ťuk, ťuk, gól! Trefu na…

Nejkrásnější gól Slavie v této sezoně? Po remíze 2:2 v Evropské lize na Villarrealu je tu žhavý favorit. Trefa,…

 

Reflex.cz

Česko dostane evropskou dotaci na to, aby se celé proměnilo v dopravní muzeum

Česko dostane evropskou dotaci na to, aby se celé…

Zapomeňte na nové dálnice, nebo vysokorychlostní železnici. Je to moc drahé a peníze náš stát potřebuje jinde -…

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami: Neomylný maďarský jezevčík předpověděl výsledky

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami:…

Redakci Reflexu se podařil ojedinělý objev. V maďarské vesničce Csolnok totiž žije pes s neobyčejnými…