Mercedes-Benz SL (R230) končí: Poslední roadster opustil linku
Stříbrný exemplář modelu SL 350 se sportovním balíčkem si nikdo nekoupí, je určen pro firemní muzeum. Za deset let vzniklo 169.434 exemplářů. Zatím poslední generace byla představena na podzim 2001, v letech 2006 a 2008 prošla modernizacemi. Ta druhá byla mnohem výraznější, kdy roadster ztratil čtveřici kulatých světlometů a vysloužil si za to i kód R230 II.
Předchůdce R129 se vyráběl v letech 1989-2001 a vzniklo jich 204.940 včetně předsériových vozů ročníku 1988. Překvapivě nejoblíbenější byl osmiválcový 500 SL/SL 500 (79.827 kusů). Označení všech modelů se změnilo v roce 1993, klíč používá automobilka do současnosti. Asi nejznámější je série R107 (1971-1989). Moderní klasik se tedy vyráběl dlouhých osmnáct let a do světa se rozjel ve 237.287 exemplářů. Dalších 62.888 bylo odvozených kupé C107 (1971-1981), které vítězily v dálkových maratonech a v rally.
Řada W113 z období 1963-1971 byla díky tvaru své odnímatelné střechy nazývána Pagoda a i ona se v šedesátých letech stala poměrně úspěšným soutěžním automobilem. Vzniklo jich 48.912. Jako první se v historii objevuje malý 190 SL s kódem W121 B II. Těch mezi roky 1955-1963 vyrobili 25.881.
Čtenáře napadne, kde je Gullwing 300 SL? Ten byl vyvinut ze závodního vozu stejného jména. Legendární kupé série W198 s dveřmi připomínajícími v otevřené poloze racčí křídla nahradil v sedmapadesátém roce roadster. Dnes oba vnímáme jako předchůdce jiného auta: moderního supersportu SLS AMG. A nutno dodat, že právem. To ale stuttgartské automobilce nebrání v přípravách velké slávy. Od premiéry hliníkových závodních kupé s označením 300 SL totiž příští rok uplyne kulatých šedesát let.
Oklikou jsme se dostali zpět do současnosti a tak trochu i blízké budoucnosti. Nová generace SL R231 přijde v březnu a vrátí se alespoň trochu k původnímu významu této zkratky (sportlich leicht - sportovní lehký). Díky hliníkové konstrukci ztratí na váze 140 kg. Bude se alespoň zpočátku vyrábět opět v Brémách, kde v současnosti pracuje 12.700 lidí a nedávno tam postavili šestimiliontý vůz s trojcípou hvězdou. V roce 2014 se její produkce s největší pravděpodobností přesune do Stuttgartu a prostřídá se s třídou C.