Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Urban eTruck zamíří k zákazníkům ještě letos

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Mercedes-Benz v loňském roce představil koncept elektřinou poháněného nákladního vozu Urban eTruck. V letošním roce má vzniknout malá série těchto vozidel, která bude určena k testování v běžném provozu u dopravců.

Mercedes-Benz Urban eTruck měl světovou výstavní premiéru na loňském IAA v Hannoveru a v souvislosti s jeho pozitivním přijetím veřejností se automobilka rozhodla pro výrobu malé série těchto nákladních vozidel s celkovou hmotností 26 tun.

Oficiální materiály výrobce zároveň uvádějí, že tato vozidla mají být poskytnuta k testovacím provozu zhruba dvaceti dopravcům, kteří je mají využívat k rozvážce zboží na krátkých trasách. V první fázi mají mít Urban eTruck k dispozici zákazníci v Německu a později i v dalších evropských zemích.

Mercedes-Benz hodlá vyslat malou sérii vozidel Urban eTruck k dopravním firmám ještě v průběhu letošního roku a poznatky z provozu v jejich službách, kdy budou tyto elektřinou poháněné nákladní automobily plnit různé úkoly, využije pro další vývoj. Cílem německého výrobce je uvedení sériového elektromobilu této velikosti a přepravní kapacity do roku 2020.

Mercedes-Benz Urban eTruck má představovat možnou cestu vývoje rozvážkových nákladních vozidel na krátké tratě, u nichž bude s ohledem na jejich využití v zásobování a komunálních službách ve městech stále více požadován místní provoz bez emisí škodlivých výfukových plynů.

Prototyp stojí na třínápravovém podvozku s rozvorem 4900 mm mezi první a druhou nápravou. Řízena je vedle přední i třetí náprava tohoto vozidla s celkovou hmotností 26 tun. Prostřední náprava je osazena dvojicí kapalinou chlazených vysokorychlostních asynchronních třífázových elektromotorů. Každý z nich disponuje výkonem 125 kW a točivým momentem 500 N.m, který se může díky zpřevodování zvýšit až na 11.000 N.m.

Řidič vozidla může volit ze tří jízdních režimů. Prvním je standardní „auto“, které má zajišťovat vyvážený poměr mezi dostupným výkonem a dojezdem. Následuje režim „power“, který je zaměřen na poskytnutí maximálního výkonu, což přijde vhod v kopcovitém terénu nebo při napnutém časovém harmonogramu. Třetí režim „eco“ pak má naopak zajistit co nejdelší dojezd.

Potřebnou energii elektromotorům poskytují lithium-iontové baterie s celkovou kapacitou 212 kWh, které jsou rozděleny do trojice modulů uložených bezpečně v rámu mezi přídí a první zadní nápravou. V závislosti na potřebách dopravce lze moduly baterií přidávat nebo ubírat pro prodloužení nebo zkrácení dojezdu a zvýšení užitečné hmotnosti.

Dojezd na jedno nabití se má pohybovat okolo 200 km, což má být více než dostatečné pro každodenní provoz rozvážkového nákladního automobilu. K dobíjení je využíván standardizovaný konektor CCS typ 2 a při nabíjecím výkonu 100 kW jsou baterie na 100 % nabity za dvě až tři hodiny.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)