Mercedes-Benz Urban eTruck: Rozvoz zboží v tichu a bez emisí
Mercedes-Benz již v roce 2014 odhalil svou vizi blízké budoucnosti těžkých nákladních vozidel pro dálkovou dopravu, když představil nejprve maskovaný prototyp tahače s autonomním systémem řízení, na nějž s odstupem několika měsíců v rámci tehdejšího IAA v Hannoveru navázal konceptem Future Truck 2025.
V letošním roce se německá automobilka rozhodla postupovat podle podobného scénáře a v polovině prázdnin představila maskovaný prototyp Urban eTruck, na nějž nyní opět v rámci IAA v Hannoveru navazuje stejnojmenným konceptem se svébytným designem kabiny, vycházející ze sériového modelu Atego, s nímž sdílí i některé komponenty podvozku.
Prototyp má představovat možnou cestu vývoje rozvážkových nákladních vozidel na krátké tratě, u nichž bude s ohledem na jejich využití v zásobování a komunálních službách ve městech stále více požadován místní provoz bez emisí škodlivých výfukových plynů.
Mercedes-Benz Urban eTruck je postaven na třínápravovém podvozku s rozvorem 4900 mm mezi první a druhou nápravou. Řízena je vedle přední i třetí náprava tohoto vozidla s celkovou hmotností 26 tun.
Prostřední náprava je osazena dvojicí kapalinou chlazených vysokorychlostních asynchronních třífázových elektromotorů. Každý z nich disponuje výkonem 125 kW a točivým momentem 500 N.m, který se může díky zpřevodování zvýšit až na 11.000 N.m.
Řidič vozidla může volit ze tří jízdních režimů. Prvním je standardní „auto“, které má zajišťovat vyvážený poměr mezi dostupným výkonem a dojezdem. Následuje režim „power“, který je zaměřen na poskytnutí maximálního výkonu, což přijde vhod v kopcovitém terénu nebo při napnutém časovém harmonogramu. Třetí režim „eco“ pak má naopak zajistit co nejdelší dojezd.
Potřebnou energii elektromotorům poskytují lithium-iontové baterie s celkovou kapacitou 212 kWh, které jsou rozděleny do trojice modulů uložených bezpečně v rámu mezi přídí a první zadní nápravou. V závislosti na potřebách dopravce lze moduly baterií přidávat nebo ubírat pro prodloužení nebo zkrácení dojezdu a zvýšení užitečné hmotnosti.
Dojezd na jedno nabití se má pohybovat okolo 200 km, což má být více než dostatečné pro každodenní provoz rozvážkového nákladního automobilu. K dobíjení je využíván standardizovaný konektor CCS typ 2 a při nabíjecím výkonu 100 kW jsou baterie na 100 % nabity za dvě až tři hodiny.
Mercedes-Benz vedle výkonů elektromotorů a kapacity baterií zmiňuje i hmotnost komponentů pohonného systému. V případě nápravy s elektromotory se má jednat o 1000 kg, další elektrické příslušenství má přidávat 900 kg a nejtěžší součástí jsou s hmotností 2500 kg baterie.
Díky absenci vznětového motoru, převodovky, spojovací hřídele, diferenciálu a palivové nádrže má být hmotnost prototypu Urban eTruck oproti konvenčnímu vozidlu stejné velikosti vyšší jen o zhruba 1700 kg.
Na levé straně rámu je uložen chladicí systém, z nějž je odpadní teplo využíváno pro vyhřívání kabiny, zatímco klimatizace využívá elektrického kompresoru.
Mercedes-Benz Urban eTruck vedle své techniky a výkonu rozhodně zaujme i svým vzhledem. Prakticky vše na jeho exteriéru je podřízeno dosažení co nejlepšího proudění vzduchu kolem celého vozidla.
Kabina přitahuje pozornost především řešením svých čelních partií, s jediným hladkým panelem kryjícím celý prostor pod čelním oknem, do nějž je usazen pouze znak automobilky, velmi úzké hlavní světlomety z LED a masivní vstup vzduchu.
Podobně futuristickým dojmem jako exteriér působí i interiér tohoto vozidla, přestože palubní deska zachovává členění, které známe ze současných nákladních vozidel. Klasický přístrojový štít zde ovšem nahrazuje displej, který doplňuje centrálně umístěná 12,3palcová obrazovka, na níž se mohou vedle informací z navigace zobrazovat i důležité provozní údaje a to včetně stavu nabití baterií. Řidič pak může se svým vozidlem komunikovat i prostřednictvím tabletu a chytrých hodinek.