Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz v Ženevě 2010

Aleš Jungmann
Na stánku Mercedesu vládla zelená nálada, která je teď celosvětově v kurzu. Chystá se hybridní dieselový model, ve Formuli 1 zase jako safety car jezdí SLS AMG a představil se i možný předobraz budoucí tříd C či CLS

E Cabriolet

Nová třída E Cabriolet je nástupcem druhé generace CLK a vychází z E Coupé. Kabriolet se v této řadě vyráběl naposledy jako zástupce dnes již takřka legendární série W124 v letech 1991-1997 (kód A124). I novinka je klasikou v jistém slova smyslu, má totiž tradiční látkovou střechu. Ta je ovšem velmi dobře odhlučněna, je pochopitelně odolná také proti rozmarům počasí.

Zákazníci budou mít na výběr ze tří benzinových a dvou turbodieselových motorů s výkony od 150 do 285 kW. Prozatím jsou známy stručné specifikace dvou zážehových verzí.

E 350 CGI Cabriolet má pod kapotou vidlicový šestiválec s výkonem 215 kW při 6400 min-1 a točivým momentem 364 Nm ve 3000 min-1. Nejvýkonnější bude verze E 500 Cabriolet s 5,5litrovým vidlicovým osmiválcem, který dává 285 kW při 6000 min-1 a jeho točivý moment vrcholí hodnotou 530 Nm při 2800 min-1 . Ostrá E 63 AMG je zatím nepotvrzená.

V Evropě se navíc dočkáme slabších motorizací: zážehových čtyřválců E 200 CGI Cabriolet (135 kW) a E 250 CGI Cabriolet (150 kW) a trojice turbodieselů E 220 CDI Cabriolet (125 kW), E 250 CDI Cabriolet (150 kW) a šestiválce E 350 CDI Cabriolet (170 kW).

Základní rozměry se oproti kupé nezměnily. Kabriolet je 4698 mm dlouhý, 1786 mm široký a 1402 mm vysoký. Karoserie má na tuto kategorii velmi nízký součinitel odporu vzduchu 0,28. Rám čelního skla byl patřičně zesílen, automobil má také tenké B-sloupky z vysokopevnostní oceli, které jsou součástí bočních oken a zasouvají se spolu s nimi. V zadních opěrkách hlavy pak najdeme ochranné oblouky, které se automaticky napínají pomocí pružin, vyhodnotí-li jejich čidla situaci na silnici jako nebezpečnou. Plátěná střecha se otevře a uzavře během 20 sekund a to i při jízdě rychlostí až 40 km/h. Zavazadlový prostor má při složené střeše pouhých 90 litrů, při natažené pak o 300 l více.

O minimální turbulenci vzduchu v kabině se stará systém AIRCAP, který je automatický, ale lze jej ovládat rovněž stiskem tlačítka. Zahrnuje větrný deflektor, který může být umístěn na rámu čelního skla a štít mezi zadními sedadly. Jedná se o výsuvnou lištu nad předním sklem, která dosáhne stejného efektu, jako kdyby bylo čelní sklo o 6 cm vyšší. Ve vysunuté pozici usměrní proud vzduchu, který by za běžných okolností vedl nad předními sedadly do tváří zadních pasažérů. Místo toho vzduch proudí nad kabinou zhruba o 20 cm výš, podobným způsobem jako při natažené střeše. Výhodou je tedy i nižší odpor vzduchu a také menší hluk v kabině – uvnitř auta má být při stažené střeše možné bez problémů telefonovat až do rychlosti 120 km/h. AIRCAP funguje v součinnosti se síťkou umístěnou mezi opěrkami zadních sedadel a má dosáhnout nejlepších výsledků v rychlostech 50 až 240 km/h. Aktivace systému je plně na uvážení řidiče. Jen tato novinka má za sebou 21 patentů a 3000 hodin testování. Systém tvoří 211 různých součástek, které jsou odzkoušeny na 10 tisíc pracovních cyklů.

AIRSCARF, který známe už z roadsteru SL, je integrován do opěradel předních sedadel a otvory v nich přivádí teplý vzduch ke krkům cestujících. S otevřeným éčkem lze tak jezdit celoročně, AIRSCARF bude ovšem za příplatek. Bezpečnostní prvky zahrnují sedm airbagů (přední, boční, hlavové a pro řidiče kolenní), bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu, aktivní opěrky hlavy, detekci mikrospánku řidiče a adaptivní světlomety. Vzduchových vaků může být ve voze až devět, poslední dvojice je určena pro pasažéry vzadu.

Světovou premiéru měla otevřená třída E na autosalonu v Dubaji, který se konal ve dnech 16. až 20. prosince 2009. Objednávky ve Stuttgartu přijímají od začátku roku 2010, první vozy by měly přijít na evropské trhy již tento měsíc. Američané, kteří uviděli nový kabriolet poprvé v lednu v Detroitu, si počkají až do května.

C 220 CDI, E 250 CDI

V Ženevě se Mercedes-Benz chlubil nejen novou studií F 800 Style, ale taky ryze současnými úspornými sedany řady C a E.

Sedan C 220 CDI nově v kombinovaném cyklu spotřebuje jen 4,5 l/100 km, tj. o 0,3 l/100 km méně než dosud. Větší E 250 CDI s automatickou převodovkou vystačí s 4,9 l/100 km, což je o 0,9 l/100 km méně než dosud. Nové hodnoty jsou v tuto chvíli předběžné a podléhají provedení homologačních zkoušek.

V obou vozech pracují naftové čtyřválce. Ten v C 220 CDI dává 125 kW a 400 Nm, vyspělejší verze stejného motoru v E 250 CDI dává 150 kW a 500 Nm.

Modernizované pohonné jednotky dostaly odlehčené klikové hřídele (čtyři protizávaží místo původních osmi), optimalizováno bylo řízení tlaku oleje v motoru a systém přeplňování.

Důležitou novinkou pro snížení kombinované spotřeby a tedy i snížení poplatků za přihlášení, resp. provoz těchto modelů na některých zahraničních trzích, je instalace systému start-stop, samočinně vypínajícího motor při stání vozidla, není-li jeho běh nutný. Ve třídě E jde o první nasazení tohoto systému v kombinaci s automatickou převodovkou.

S kýženým snížením kombinované spotřeby naftového éčka souvisí i úpravy automatické převodovky 7G-tronic. K nim patří nový ECO-program řazení, nové čerpadlo tlakového oleje pracující nezávisle na spalovacím motoru, komponenty s nižším třením nebo použití oleje s nižší viskozitou. K nižším provozním otáčkám motoru a tím i ke snížení spotřeby přispěl těžší stálý převod zadní nápravy (2,47 místo 2,65).

Nové modely přijdou na trh na podzim 2010.

G 350 CDI BlueTEC

Mercedes-Benz G se ani po 31 letech sériové výroby nechystá do důchodu. Ba právě naopak, turbodiesel dostal nově technologii BlueTEC, takže vypouští do ovzduší méně škodlivých látek. Kvůli vysokým emisím tedy G rozhodně neskončí.

BlueTEC slouží ke snížení emisí u moderních turbodieselů značky Mercedes-Benz, zejména oxidů dusíku. K tomu je určena tekutina AdBlue, vodný roztok močoviny, který je vstřikován do výfukového potrubí. Tímto procesem vzniká amoniak, který převádí až 80 procent oxidů dusíku na neškodný dusík a vodu. Robustní terénní vůz si AdBlue vozí stále s sebou, plnicí hrdlo nádrže je v pravém zadním blatníku hned vedle toho tradičního na naftu. Jedna náplň vydrží zhruba 12.000 km.

Vidlicový šestiválcový turbodiesel v novém G 350 BlueTEC vyvine největší výkon 155 kW (210 k) při 3400 min-1 a může se pochlubit točivým momentem 540 Nm v rozmezí 1600 a 2400 min-1. Do ovzduší tak vypouští podstatně méně emisí než předchozí agregát G 350 CDI – u NOx je to až o polovinu. Plní normu Euro 5, přitom nabízí srovnatelný výkon. Mimochodem – verze G 350 CDI vydržela v nabídce jen krátce – od léta loňského roku.

Třída G W463 momentálně disponuje trojicí karosářských variant – uzavřenou s krátkým či dlouhým rozvorem a kombi. Nový turbodiesel je k mání ve všech a zároveň doplňuje nabídku zážehových motorů. Těmi jsou 5,5litrový vidlicový osmiválec G 500 s výkonem 285 kW (388 k) plus točivým momentem 530 Nm a kompresorový motor přibližně stejného objemu, opět v konfiguraci V8, ale pro verzi G 55 AMG s výkonem 373 kW (507 k) a impozantním točivým momentem 700 Nm.

Základní specifikace současné třídy G nabízejí elektronicky řízenou regulaci trakce 4ETS, stabilizaci ESP a tři uzávěrky diferenciálu, sedmistupňový automat 7G-Tronic přenáší sílu agregátů pochopitelně na obě nápravy.

I po více než třech desítkách let sbírá terénní géčko všemožná ocenění v anketách. Čtenáři časopisu Offroad jej zvolili Terénním vozem roku 2010 v luxusní kategorii, a to již posedmé.

Speciální edice G Edition 30.PUR ke třicátému výročí výroby na bázi řady W461 získala druhé místo mezi klasickými terénními vozy. Časopis 4Wheel Fun vyhlásil terénního nezmara jako Superstar v letech 2007 a 2009. V periodiku Motor Klassik získala G-Klasse potřetí cenu Classic of the Future. A konečně čtenáři magazínu Auto motor und sport vybrali hranatou trojcípou hvězdu jako nejlepší offroad na světě. Již počtrnácté!

E 300 BlueTEC HYBRID

Automobilka Mercedes-Benz představuje svůj první automobil osazený hybridní soustavou využívající služeb vznětové pohonné jednotky, který funguje jako tzv. „full-hybrid“ a je tedy schopen alespoň krátkodobé jízdy pouze na elektřinu.

Pohonné ústrojí je složeno z čtyřválcového vznětového motoru známého z E 250 CDI (150 kW) a elektromotoru o výkonu 15 kW. Dohromady oba agregáty poskytují točivý moment až 580 Nm a celkový výkon 165 kW.

Malý elektromotor je včleněn mezi spalovací motor a sedmistupňovou automatickou převodovku a pomáhá při akceleraci, kdežto při brzdění slouží coby hlavní součást soustavy rekuperace brzdné energie. Spalovací agregát je například dočasně zcela vypnut, pokud řidič pouze udržuje konstantní rychlost (za pomoci elektromotoru) do 80 km/h. Lidé od Mercedesu tomu říkají „plachtění“.

Mercedes-Benz E 300 BlueTEC HYBRID má schopnost jet krátkodobě na čistě elektrický pohon rychlostí až 35 km/h, dosahuje průměrné kombinované spotřeby 4,1 l/100 km což je ekvivalent emisní zátěži CO2 ve výši 109 g na kilometr.

Podle výrobce si přestavba sedanu řady E na tuto pohonnou soustavu nevyžádala žádné omezení objemu zavazadelníku, kompaktní lithium-iontové akumulátory byly totiž umístěny přímo do motorového prostoru. Model E 300 BlueTEC HYBRID, jehož prodeje budou zahájeny koncem příštího roku, bude možno pořídit i ve verzi kombi.

F 800 Style

Koncept s celkovou délkou 4,75 m sice rozvíjí sportovní siluetu prvního Mercedesu CLS, ale na řadě je strategická výměna třídy C (kolem roku 2013), a tak není vyloučeno, že se dočkáme uplatnění některých řešení z F 800 Style na novém sedanu střední třídy.

Vpředu zaujme mohutná maska chladiče ve stylu SLS AMG, ve všech světlech nalezneme moderní a efektivní světelné diody. Další technickou libůstkou jsou dveře 1,94 m širokého a necelých 1,45 m vysokého vozu. Zatímco přední pár se otevírá klasicky, zadní je posuvný jako u MPV. Zcela chybí B-sloupky. V interiéru nalezneme čtveřici lehoučkých sedadel z hořčíku a uhlíkových vláken a dřeva. Poměrně netradiční tvar má volant, pokud jej tak vůbec můžeme nazvat.

F800 Style je hybrid. Pohonná soustava se skládá ze zážehového přímovstřikového vidlicového šestiválce objemu 3,5 litru s výkonem 200 kW a hybridního modulu s 80 kW. Celkových 300 kW umožňuje vozu s pohotovostní hmotností 1700 kg i díky sedmistupňové převodovce 7G-Tronic vystřelit z 0 na 100 km/h za 4,8 s a dosáhnout největší rychlosti 250 km/h, přičemž ujede asi 700 km. Nejnovější koncept stuttgartské automobilky ovšem může být v pohybu také pouze na elektřinu do vzdálenosti 30 km, v tomto módu jede maximálně rychlostí 120 km/h. Není divu, že spotřeba paliva klesne v kombinaci na 2,9 l/100 km dle metodiky NECD. Tomu napomáhá i funkce start-stop.

Hybridní modul je poháněný lithiovými bateriemi, které se dají dobíjet nejen z běžné elektrické sítě, ale i automaticky při brzdění a jsou umístěny za zadními sedadly. K dispozici je i elektromotor napájený palivovými články se 100 kW výkonu a 290 Nm točivého momentu. V tomto režimu je vůz schopen ujet přes 600 km a uhánět 180 km/h. Zatímco elektrická pohonná jednotka se nachází blízko zadní nápravy, palivové články našly své místo vpředu. Nádrže na vodík jsou celkem čtyři, dvě v tunelu pro převodné ústrojí mezi cestujícími, zbylé jsou stejně jako baterie pod zadními sedačkami.

Mercedes pro koncept vyvinul další verzi ovládacího systému Comand s touchpadem HMI. Řidič ovládá některé funkce vozu (audio, klimatizaci, navigaci) pomocí dotykového displeje, pohyby jeho ruky snímá navíc kamera, která si je schopna údaje zapamatovat a promítnout je. Funkce Range on Map je zobrazuje 3D mapu okolí a momentální akční rádius vozu, kombinuje tedy data z navigace a informace o stavu baterie.

Systém Distronic Plus je zdokonalen, disponuje asistentem při dopravních zácpách, který pomáhá při řízení, zrychlování a brzdění až do 40 km/h, a to i v zatáčkách. Nová verze pomocníka při kolizích Pre-Safe 360° monitoruje také záď vozu, přičemž zapojí brzdy 600 ms před očekávaným nárazem zezadu. Pokud je před automobilem dostatek místa, umožní řidiči zrychlit a předejít kolizi.

Sama automobilka doufá, že nejen design, ale i některé z elektronických vymožeností této studie zanedlouho naleznou uplatnění v běžné produkci. V nedávné historii se tak několikrát stalo. V uplynulých takřka třiceti letech představil Mercedes-Benz celkem třináct vývojových prototypů automobilů budoucnosti. Prvním v řadě byl koncept Auto 2000 z roku 1981. Sérii s písmenem F na začátku a trojicí čísel začal F100 v roce 1991. Ten měl zabudován tempomat Distronic, který se o sedm let později objevil v sériové třídě S předposlední generace W220.

Není bez zajímavosti, že pohon palivovými články pro F800 Style byl naopak odvozen od malé třídy B v provedení F-Cell, která se vyrábí v malých sériích. Hybridní modul je dalším vývojem toho, který se nachází v současné S-Klasse.

SLS AMG F1 Safety Car

Vozy Formule 1 budou v určitých fázích závodu, kdy je nutné provoz na trati poněkud umravnit, kroužit za novým zpomalovacím vozem. Je jím SLS AMG ve verzi F1 Safety Car.

SLS AMG F1 Safety Car je, stejně jako klasická silniční verze, poháněn vidlicovým osmiválcem o objemu 6,3 litru a výkonu 420 kW při 6800 min-1. Točivý moment vrcholí hodnotou 650 Nm při 4750 min-1 a k zadním kolům putuje skrze sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku.

Hmotnost 464 cm dlouhého vozu se pohybuje kolem 1620 kilogramů, nejvyšší rychlost leží za magickou hranicí 300 km/h – ručička rychloměru se zastaví až na hodnotě značící rychlost 317 km/h. Tedy, měla by – díky světelné rampě na střeše to (i přes pečlivou aerodynamickou optimalizaci) bude patrně o něco méně. Sprint z 0 na 100 km/h ale stále trvá pouhých 3,8 sekundy.

Jak už bylo zmíněno, na střeše zpomalovacího vozu najdeme aerodynamicky tvarovaná střešní světla, kde je pro výbornou viditelnost i za hustého deště umístěno mnoho vysokovýkonných světelných diod. Ty našly své místo i na místě kde bývá zadní registrační značka – zeleně svítící nápis „Safety car“ je složen z celkem 700 diod. Vedle tohoto přídavného nápisu je umístěna zadní kamera tak, aby měla posádka i vedení závodu neustále výborný přehled o dění za vozem.

Za volant vozu Mercedes-Benz SLS AMG F1 usedne osmatřicetiletý Bernd Mayländer, bývalý pilot DTM, spolu s jeho co-pilotem, kterým je Pete Tibbetts (FIA) z Velké Británie.

Není bez zajímavosti, že prestižní role tzv. „Medical Car“ se opět ujal model C 63 AMG Kombi, poháněný vidlicovým osmiválcem o výkonu 336 kW.

SL 500 Night Edition

Mercedes-Benz SL Night Edition se od svých méně exkluzivních příbuzných odliší svým metalickým černým lakem karoserie a 19palcovými litými koly AMG s pěti dvojitými paprsky. K méně viditelným specialitám patří přední brzdové třmeny ve stříbrné barvě s logy Mercedes-Benz nebo zatmavené kryty předních i zadních světlometů.

V interiéru doplňují čalounění černou kůží Nappa leštěné chromové doplňky a řidič i jeho spolujezdec sedí v nově navržených sedadlech. Součástí standardní výbavy je systém AIRSCARF, který je integrován do opěradel předních sedadel a otvory v nich přivádí teplý vzduch ke krkům cestujících. Zájemci o tuto speciální edici ji mohou již objednávat u svých prodejců. V závislosti na motorizaci se příplatek za Night Edition u SL pohybuje od 3700 do 5200 Euro (zhruba 98.000 až 137.000,– Kč). Tyto ceny platí pro německý trh a jsou včetně DPH.


Aleš Jungmann