Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MINI v Ženevě 2010

Ladislav Čermák
Revitalizovaná anglická značka, z níž pečlivý marketing nového vlastníka, bavorského BMW, učinil vysoce ziskovou záležitost, se, poučena z chyb svých nemnoha konkurentů, pouští do rozšiřování svého portfolia jen velmi zvolna.

Po úspěšné dekádě tak přichází teprve čtvrtá odvozená verze jediného modelu. Zkrátka ale nepřišly ani ty ostatní...

Countryman

Největší sériové mini všech dob přichází jako první s pětidveřovou karoserií a také volitelným pohonem všech kol. Chytře řešený interiér lze bez příplatku volit ve čtyř- či pětimístném provedení.

Samotný název je dalším sáhnutím do hlubokého archívu značky – stejně se jmenovaly nepočetné kombíky Austin Mini s dřevěnou konstrukcí zadní části.

Na celkové délce 4110 mm přichází nejen plnohodnotný prostor pro čtyři dospělé, ale i jejich zavazadla. Puristé se musejí smířit s rámovou konstrukcí dveří, odměnou jim bude inovativní systém centrální ližiny vedoucí celým interiérem, případně u pětidveřového provedení jeho přední polovinou, do nějž lze připevnit rozmanitou škálu stojánků, opěrek, či multimediálních zařízení.

Styl exteriéru i interiéru maximálně odpovídá výchozím modelům, shodné jsou i pohonné jednotky s výjimkou té nejslabší. O pohon se tedy stará paleta přímovstřikových šestnáctistovek, vznětových i zážehových. Základní One může volit mezi dieselem 66 kW a benzínem 72 kW, luxusnější Cooper mezi dieselem 82 kW a silnější zážehovou verzí 90 kW a vrcholný Cooper S se samozřejmě musí spokojit pouze se zážehovým turbomotorem 1,6, nově naladěným na 135 kW.

Další revoluční novinkou je volitelný pohon všech kol ALL4 s elektromagneticky uzavíraným mezinápravovým diferenciálem a elektronicky řízenou distribucí síly mezi nápravami. K mání je pro nejsilnější vznětovou i zážehovou motorizaci.

One Minimalism

Nástup Euro 5/ULEV II si vynutil zásadní úpravy nabízených zážehových motorů. Zatím blíže nespecifikované vnitřní změny jsou doplněny volitelným balíčkem Minimalism pro základní One, obdobným tomu od BMW, nazvaným Efficient Dynamics. Motory proto obdržely inteligentní alternátory, systémy Start & Stop, vodní a olejové pumpy ovládané podle potřeby a nové elektrické posilovače řízení. Výsledkem je zvýšení výkonu u verze Cooper S na 135 kW, dosažené premiérovou kombinací přímého vstřiku, systému Valvetronic a turbodmychadla Twin scroll (obdobnou jako u inovovaného šestiválce 35i), u verze Cooper vyrostl výkon na 90 kW a u One na 72 kW.

Zásadní novinkou je odstranění nedávno zavedené základní čtrnáctistovky, nahrazené stejně výkonnou (55 kW) verzí zážehové šestnáctistovky.


Ladislav Čermák