Mitsubishi Lancer Evo X se rozloučí příští rok v červnu
Lancer Evo má za sebou dvaadvacet let historie a celou desítku podob. V soutěžním mistrovství světa už nevyhrává, ale pořád je legendou. Auta z rallye nezmizela, jen závodní v nižších třídách. Posledním modelem bude dle výkonného viceprezidenta Mitsubishi Motors North America Dona Swearingena speciální verze GSR s pětistupňovou manuální převodovkou. Jak Swearingen řekl serveru Jalopnik, přijde na řadu v červnu nebo v červenci 2015, dostane pod kapotu více koní, nějaké ty zatím blíže nespecifikované úpravy podvozku a další změny,které ještě nebyly úplně všechny odsouhlaseny.
Zhubne nejvýkonnější Lancer? Zbaví se nepotřebných prvků výbavy? No, uvidíme,m detaily zatím chybí. Poslední série vznikne zhruba ve dvou tisícovkách exemplářů. Připomeňme, že v současnosti má pod kapotou čtyřválec DOHC se dvěma turby a mezichladičem stlačeného vzduchu. Z dvoulitrového objemu dává čtyřventilové srdce 217 kW (295 k) při 6500 otáčkách. O 406 N.m/4000 min-1 se stará v základním modelu GSR už výše zmíněný pětistupňový manuál. Evo X MR má moderní šestistupňovou dvouspojkovou skříň TC-SST ( Twin-Clutch Sportronic Shift Transmission).
Desátá evoluce Lanceru bude také definitivně poslední. Spekulace o hybridním nástupci v kabátku SUV neutuchají, ale pokud vůbec přijde, už to nebude ten pravý Lancer Evo, že? Swearingen však řekl jasně a stručně: „Momentálně neexistují žádné plány na Evo XI. Jeho čas vypršel.“ Král odchází, nadšenci, zamáčkněte slzu.
Znamená to ale zároveň prakticky okamžitý nárůst cen všech dosavadních modelů, ty nejstarší už jsou youngtimery. Takže kdo jej v garáži má, může si teoreticky mnout ruce, protože poptávka po nich rozhodně vzroste. Nečekejte však, že inzertní servery po celém světě jich budou najednou plné. Vlastníci si je nadále hodlají hýčkat.