Mitsubishi Lancer Evo X skončí letos. A bez nástupce!
Tovární tým Mitsubishi Ralliart už nejezdí ani automobilové soutěže, ani Dakar. Poptávka po Lanceru Evolution X navíc klesá, tak se tři diamanty rozhodly jeho výrobu letos ukončit. Alespoň to tvrdí japonský automobilový server Nikkan Jidosha Shimbun. Zpráva však není dosud oficiální, nikdo z automobilky ji zatím nepotvrdil. Sága definitivně dospěje ke svému finále v závěru letošního roku.
Od sezóny 1992 se prodalo na 246 tisíc kusů všech generací, z toho 92 tisíc jen v Japonsku. Historie by vydala na hodně tlustou knihu, limitované edice už asi nikdo nespočítá. Tou poslední je čtyřicetikusová FQ-440 MR, která je určená výhradně Britům. Pod její kapotou trůní známý přeplňovaný čtyřválec dvoulitrového objemu, naladěný ovšem na brutálních 328 kW, tedy 446 koní. O ukončení prodeje na Ostrovech i samotném zastavení produkce se v minulosti také už několikrát mluvilo.
Evolution XI v plánu není, ještě nedávno se šuškalo, že by to měl být hybrid, jak doba velí. Jistě, Mitsubishi se poslední roky soustředí na „ekologická“ auta. Takový vůz nakonec přijde v sezóně 2016, ale rozhodně neponese název Lancer Evolution.
Po dvaadvaceti letech od prvního modelu tak legenda odejde do historie. Na Lanceru získal Fin Tommi Mäkinen své čtyři tituly soutěžního mistra světa v řadě (1996-1999) a Mitsubishi slavilo značkové prvenství v devadesátém osmém. Původní „Evo“ dostalo techniku z Galantu VR-4 a všechny reinkarnace sedanu s výraznými sportovními geny si získaly značené procento fanoušků. Je zajímavé, že se nikdy neměl dostat mimo Japonsko, ale nakonec se prodával po celém světě. Na starém kontinentu, například v Německu nesla šestá evoluce ve druhé polovině devadesátých let jméno Carisma GT a Freddy Loix s takovým autem válčil i na erzetách. Důvody byly ovšem čistě marketingové.
Další generace „obyčejného“ Lanceru dostane vzhledem k aliančnímu propojení s Renaultem platformu Mégane.