3.12. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Monstrozní čtyřválec Fiatu S76 chrlí plameny

Fiat je dnes brán jako lidová značka. Turínská automobilka má za sebou ovšem bohatou závodní historii včetně vítězství v Grand Prix a boje o absolutní světový rychlostní rekord.

Fabbrica Italiana Automobili Torino je jedním z nejstarších dosud existujících výrobců na světě. Prakticky hned od svého vzniku se věnovala závodní činnosti. Před první světovou válkou se dokonce pokusila překonat světový rychlostní rekord. Jistěže ten absolutní! Jeho dosavadním držitelem byl Victor Héméry, který v listopadu 1909 zajel na slavném Blitzen Benzu se čtyřválcem 21,5 l/147 kW rychlost 202,65 km/h. K jeho pokoření postavili v Turíně v roce 1911 monstrózní speciál S76. Na rozdíl od pozdějšího Mefistofele, který měl základ ve voze pro Velké ceny 1908, se marodil přímo v továrně a nebyl později nijak přestavěn.

S76 dostal do vínku monstrozní řadový kapalinou čtyřválec s rozvodem OHC o objemu 28 353 cm3. Ze čtyřventilového (!) motoru se povedlo dostat 213 kW při největších 1900 otáčkách. V činnost se uváděl stlačeným vzduchem, o zážeh se starala nízkonapěťová magneta a celkem dvanáct svíček. Přenos točivého momentu dozadu měl na povel mohutný řetěz. Spojovací hřídel, který by snesl takovou zátěž a nerozletěl se na kusy, ještě tehdy vyrobit nikdo neuměl. Čtyřstupňová převodovka nepostrádala ani zpátečku. Obě nápravy byly odpruženy listovými pery.

S dvoumístnou turínskou bestií v roce 1911 dosáhl slavný tovární pilot Pietro Bordino na klopené britské dráze v Brooklands rychlosti 195 km/h, na pláži v Saltburn tento údaj ještě o 5 km/h vylepšil. 8. prosince 1913 zajel na dlouhé rovince v belgickém Ostende Francouz Arthur Duray 213 a později dokonce 225 km/h. První rekord nebyl uznán, protože Duray uháněl pouze jedním směrem a podle nových pravidel musel do hodiny absolvovat ještě jednu jízdu opačně. Což se mu bohužel nepodařilo. Při druhém pokusu bylo auto ještě dále schopné akcelerovat, ale pilot potřeboval také bezpečně zastavit. A úsek byl příliš krátký, takže se dále nepouštěl... Pozemní rekord tedy S76 alias 300 HP nikdy oficiálně nepřekonal, ale i tak mu patři zasloužené místo v historii. Fiat vždy oficiálně uváděl, že rudé monstrum je schopné uhánět i dvěstědevadesátkou, a to konstantně na 1602 m (tedy jedné míli). Podařilo se mu to na newyorském Long Islandu.

Současný majitel stroje Brit Duncan Pittaway jej se svým týmem zrekonstruoval, rozebral doslova do šroubku. Opětovnou stavbu zachycuje zrychlená část filmu. To nejzajímavější je ale vidět až na konci videa. Čtyřválec se 28. listopadu 2014 podařilo probudit znovu k životu. Pěkně postaru klikou, naštěstí bez újmy na zdraví (pokud nestačíte uhnout, její zpětný chod vám přerazí ruku raz dva). A bez nasazeného potrubí, takže z výfukových kanálů vyšlehly plameny. Hřmot je takřka děsivý, přitom agregát s vrtáním 190 a zdvihem 250 mm byl ukázkou tehdejší technické hypermoderny. Po více než sto letech můžeme obdivovat jeho mechanickou krásu a um našich pradědů.

AUTOFUN.CZ: Fiat Mefistofele (1923-1924): Pekelný rekordman

Rallye Dakar 2018







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

České dálnice budou ode dneška dozorovat neoznačené Škody…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 





 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Včera

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Malého Radovánka nalezli na pokraji smrti v dutině stromu: Byl tak zmrzlý, že se nemohl pohnout

Malého Radovánka nalezli na pokraji smrti v dutině…

Asi tři dny se nedaleko Vítkova na Tachovsku schovával promrzlý a vyhladovělý pejsek v dutině stromu. Když ho…

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva spolužáky a skončil za mřížemi

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva…

Při střelbě na střední škole v americkém státě Kentucky byli dnes zabiti dva studenti, patnáctiletý chlapec a…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Česko - Makedonie 25:24. Úžasný obrat a chycená sedmička na konec!

Česko - Makedonie 25:24. Úžasný obrat a chycená…

Čeští házenkáři po dalším úžasném vítězném dramatu na mistrovství Evropy živí naději na postup do semifinále.…

 

Reflex.cz

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na Primě. Sledovali jsme živě!

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na…

V úterý od 20:00 proběhla první skutečná televizní debatu prezidentských kandidátů. Po monologu Miloše Zemana na…

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy, teď musí tahat za záchrannou brzdu

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy,…

V pátek 19. ledna večer došlo k uzavření pražského Libeňského mostu pro automobilovou a hromadnou dopravu. Část…