3.12. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Monstrozní čtyřválec Fiatu S76 chrlí plameny

Fiat je dnes brán jako lidová značka. Turínská automobilka má za sebou ovšem bohatou závodní historii včetně vítězství v Grand Prix a boje o absolutní světový rychlostní rekord.

Fabbrica Italiana Automobili Torino je jedním z nejstarších dosud existujících výrobců na světě. Prakticky hned od svého vzniku se věnovala závodní činnosti. Před první světovou válkou se dokonce pokusila překonat světový rychlostní rekord. Jistěže ten absolutní! Jeho dosavadním držitelem byl Victor Héméry, který v listopadu 1909 zajel na slavném Blitzen Benzu se čtyřválcem 21,5 l/147 kW rychlost 202,65 km/h. K jeho pokoření postavili v Turíně v roce 1911 monstrózní speciál S76. Na rozdíl od pozdějšího Mefistofele, který měl základ ve voze pro Velké ceny 1908, se marodil přímo v továrně a nebyl později nijak přestavěn.

S76 dostal do vínku monstrozní řadový kapalinou čtyřválec s rozvodem OHC o objemu 28 353 cm3. Ze čtyřventilového (!) motoru se povedlo dostat 213 kW při největších 1900 otáčkách. V činnost se uváděl stlačeným vzduchem, o zážeh se starala nízkonapěťová magneta a celkem dvanáct svíček. Přenos točivého momentu dozadu měl na povel mohutný řetěz. Spojovací hřídel, který by snesl takovou zátěž a nerozletěl se na kusy, ještě tehdy vyrobit nikdo neuměl. Čtyřstupňová převodovka nepostrádala ani zpátečku. Obě nápravy byly odpruženy listovými pery.

S dvoumístnou turínskou bestií v roce 1911 dosáhl slavný tovární pilot Pietro Bordino na klopené britské dráze v Brooklands rychlosti 195 km/h, na pláži v Saltburn tento údaj ještě o 5 km/h vylepšil. 8. prosince 1913 zajel na dlouhé rovince v belgickém Ostende Francouz Arthur Duray 213 a později dokonce 225 km/h. První rekord nebyl uznán, protože Duray uháněl pouze jedním směrem a podle nových pravidel musel do hodiny absolvovat ještě jednu jízdu opačně. Což se mu bohužel nepodařilo. Při druhém pokusu bylo auto ještě dále schopné akcelerovat, ale pilot potřeboval také bezpečně zastavit. A úsek byl příliš krátký, takže se dále nepouštěl... Pozemní rekord tedy S76 alias 300 HP nikdy oficiálně nepřekonal, ale i tak mu patři zasloužené místo v historii. Fiat vždy oficiálně uváděl, že rudé monstrum je schopné uhánět i dvěstědevadesátkou, a to konstantně na 1602 m (tedy jedné míli). Podařilo se mu to na newyorském Long Islandu.

Současný majitel stroje Brit Duncan Pittaway jej se svým týmem zrekonstruoval, rozebral doslova do šroubku. Opětovnou stavbu zachycuje zrychlená část filmu. To nejzajímavější je ale vidět až na konci videa. Čtyřválec se 28. listopadu 2014 podařilo probudit znovu k životu. Pěkně postaru klikou, naštěstí bez újmy na zdraví (pokud nestačíte uhnout, její zpětný chod vám přerazí ruku raz dva). A bez nasazeného potrubí, takže z výfukových kanálů vyšlehly plameny. Hřmot je takřka děsivý, přitom agregát s vrtáním 190 a zdvihem 250 mm byl ukázkou tehdejší technické hypermoderny. Po více než sto letech můžeme obdivovat jeho mechanickou krásu a um našich pradědů.

AUTOFUN.CZ: Fiat Mefistofele (1923-1924): Pekelný rekordman








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 





 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…