3.12. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Monstrozní čtyřválec Fiatu S76 chrlí plameny

Fiat je dnes brán jako lidová značka. Turínská automobilka má za sebou ovšem bohatou závodní historii včetně vítězství v Grand Prix a boje o absolutní světový rychlostní rekord.

Fabbrica Italiana Automobili Torino je jedním z nejstarších dosud existujících výrobců na světě. Prakticky hned od svého vzniku se věnovala závodní činnosti. Před první světovou válkou se dokonce pokusila překonat světový rychlostní rekord. Jistěže ten absolutní! Jeho dosavadním držitelem byl Victor Héméry, který v listopadu 1909 zajel na slavném Blitzen Benzu se čtyřválcem 21,5 l/147 kW rychlost 202,65 km/h. K jeho pokoření postavili v Turíně v roce 1911 monstrózní speciál S76. Na rozdíl od pozdějšího Mefistofele, který měl základ ve voze pro Velké ceny 1908, se marodil přímo v továrně a nebyl později nijak přestavěn.

S76 dostal do vínku monstrozní řadový kapalinou čtyřválec s rozvodem OHC o objemu 28 353 cm3. Ze čtyřventilového (!) motoru se povedlo dostat 213 kW při největších 1900 otáčkách. V činnost se uváděl stlačeným vzduchem, o zážeh se starala nízkonapěťová magneta a celkem dvanáct svíček. Přenos točivého momentu dozadu měl na povel mohutný řetěz. Spojovací hřídel, který by snesl takovou zátěž a nerozletěl se na kusy, ještě tehdy vyrobit nikdo neuměl. Čtyřstupňová převodovka nepostrádala ani zpátečku. Obě nápravy byly odpruženy listovými pery.

S dvoumístnou turínskou bestií v roce 1911 dosáhl slavný tovární pilot Pietro Bordino na klopené britské dráze v Brooklands rychlosti 195 km/h, na pláži v Saltburn tento údaj ještě o 5 km/h vylepšil. 8. prosince 1913 zajel na dlouhé rovince v belgickém Ostende Francouz Arthur Duray 213 a později dokonce 225 km/h. První rekord nebyl uznán, protože Duray uháněl pouze jedním směrem a podle nových pravidel musel do hodiny absolvovat ještě jednu jízdu opačně. Což se mu bohužel nepodařilo. Při druhém pokusu bylo auto ještě dále schopné akcelerovat, ale pilot potřeboval také bezpečně zastavit. A úsek byl příliš krátký, takže se dále nepouštěl... Pozemní rekord tedy S76 alias 300 HP nikdy oficiálně nepřekonal, ale i tak mu patři zasloužené místo v historii. Fiat vždy oficiálně uváděl, že rudé monstrum je schopné uhánět i dvěstědevadesátkou, a to konstantně na 1602 m (tedy jedné míli). Podařilo se mu to na newyorském Long Islandu.

Současný majitel stroje Brit Duncan Pittaway jej se svým týmem zrekonstruoval, rozebral doslova do šroubku. Opětovnou stavbu zachycuje zrychlená část filmu. To nejzajímavější je ale vidět až na konci videa. Čtyřválec se 28. listopadu 2014 podařilo probudit znovu k životu. Pěkně postaru klikou, naštěstí bez újmy na zdraví (pokud nestačíte uhnout, její zpětný chod vám přerazí ruku raz dva). A bez nasazeného potrubí, takže z výfukových kanálů vyšlehly plameny. Hřmot je takřka děsivý, přitom agregát s vrtáním 190 a zdvihem 250 mm byl ukázkou tehdejší technické hypermoderny. Po více než sto letech můžeme obdivovat jeho mechanickou krásu a um našich pradědů.

AUTOFUN.CZ: Fiat Mefistofele (1923-1924): Pekelný rekordman








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Dnes 18:48

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Eliška Balzerová odchází z Fidlovačky: Vadila jsem nové šéfce!

Eliška Balzerová odchází z Fidlovačky: Vadila jsem…

Konečně promluvila o tom, proč před prázdninami definitivně odešla z Divadla Na Fidlovačce. Eliška Balzerová…

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…