reklama


3.12. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Monstrozní čtyřválec Fiatu S76 chrlí plameny

Fiat je dnes brán jako lidová značka. Turínská automobilka má za sebou ovšem bohatou závodní historii včetně vítězství v Grand Prix a boje o absolutní světový rychlostní rekord.

Fabbrica Italiana Automobili Torino je jedním z nejstarších dosud existujících výrobců na světě. Prakticky hned od svého vzniku se věnovala závodní činnosti. Před první světovou válkou se dokonce pokusila překonat světový rychlostní rekord. Jistěže ten absolutní! Jeho dosavadním držitelem byl Victor Héméry, který v listopadu 1909 zajel na slavném Blitzen Benzu se čtyřválcem 21,5 l/147 kW rychlost 202,65 km/h. K jeho pokoření postavili v Turíně v roce 1911 monstrózní speciál S76. Na rozdíl od pozdějšího Mefistofele, který měl základ ve voze pro Velké ceny 1908, se marodil přímo v továrně a nebyl později nijak přestavěn.

S76 dostal do vínku monstrozní řadový kapalinou čtyřválec s rozvodem OHC o objemu 28 353 cm3. Ze čtyřventilového (!) motoru se povedlo dostat 213 kW při největších 1900 otáčkách. V činnost se uváděl stlačeným vzduchem, o zážeh se starala nízkonapěťová magneta a celkem dvanáct svíček. Přenos točivého momentu dozadu měl na povel mohutný řetěz. Spojovací hřídel, který by snesl takovou zátěž a nerozletěl se na kusy, ještě tehdy vyrobit nikdo neuměl. Čtyřstupňová převodovka nepostrádala ani zpátečku. Obě nápravy byly odpruženy listovými pery.

S dvoumístnou turínskou bestií v roce 1911 dosáhl slavný tovární pilot Pietro Bordino na klopené britské dráze v Brooklands rychlosti 195 km/h, na pláži v Saltburn tento údaj ještě o 5 km/h vylepšil. 8. prosince 1913 zajel na dlouhé rovince v belgickém Ostende Francouz Arthur Duray 213 a později dokonce 225 km/h. První rekord nebyl uznán, protože Duray uháněl pouze jedním směrem a podle nových pravidel musel do hodiny absolvovat ještě jednu jízdu opačně. Což se mu bohužel nepodařilo. Při druhém pokusu bylo auto ještě dále schopné akcelerovat, ale pilot potřeboval také bezpečně zastavit. A úsek byl příliš krátký, takže se dále nepouštěl... Pozemní rekord tedy S76 alias 300 HP nikdy oficiálně nepřekonal, ale i tak mu patři zasloužené místo v historii. Fiat vždy oficiálně uváděl, že rudé monstrum je schopné uhánět i dvěstědevadesátkou, a to konstantně na 1602 m (tedy jedné míli). Podařilo se mu to na newyorském Long Islandu.

Současný majitel stroje Brit Duncan Pittaway jej se svým týmem zrekonstruoval, rozebral doslova do šroubku. Opětovnou stavbu zachycuje zrychlená část filmu. To nejzajímavější je ale vidět až na konci videa. Čtyřválec se 28. listopadu 2014 podařilo probudit znovu k životu. Pěkně postaru klikou, naštěstí bez újmy na zdraví (pokud nestačíte uhnout, její zpětný chod vám přerazí ruku raz dva). A bez nasazeného potrubí, takže z výfukových kanálů vyšlehly plameny. Hřmot je takřka děsivý, přitom agregát s vrtáním 190 a zdvihem 250 mm byl ukázkou tehdejší technické hypermoderny. Po více než sto letech můžeme obdivovat jeho mechanickou krásu a um našich pradědů.

AUTOFUN.CZ: Fiat Mefistofele (1923-1924): Pekelný rekordman




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

 






 
Bateriová revoluce z Česka. Byli jsme při výrobě akumulátorů, které mají změnit svět elektromobilů!

Bateriová revoluce z Česka. Byli jsme při výrobě akumulátorů, které mají změnit svět elektromobilů!

Dnes 13:05

Jiné dveře do uchovávání energie – tak by se dal popsat revoluční druh baterie z Česka!




Blesk.cz

Na Jižním Městě to klouže. V Plickově ulici praskla voda

Na Jižním Městě to klouže. V Plickově ulici praskla voda

K havárii vodovodu došlo v neděli dopoledne v Plickově ulici v Praze 11. Voda se valila z kanálu a vzhledem k…

Náraz auta na Radlické jeden člověk nepřežil. Tři lidé jsou zranění

Náraz auta na Radlické jeden člověk nepřežil. Tři…

V ulici Radlická, která se nachází v Praze 5, došlo v sobotu večer k tragické havárii. Příčiny nehody zatím…

 

iSport.cz

Šok v Austrálii! Murray vypadl v osmifinále, nestačil na Zvereva

Šok v Austrálii! Murray vypadl v osmifinále,…

 Světová jednička Andy Murray z Británie vypadl senzačně v osmifinále tenisového Australian Open po prohře 5:7,…

Hodnocení posil Sparty a Slavie: Vatajelu udělal progres, Alvir bavil

Hodnocení posil Sparty a Slavie: Vatajelu udělal…

Zimní posily Sparty a Slavie se poprvé předvedly vlastním fanouškům v zimní přípravě doma. A byla to zajímavá…

 

Reflex.cz

České zdravotnictví: S úspornými recepty nejsou žerty!

České zdravotnictví: S úspornými recepty nejsou žerty!

Bavily se dvě asi desetileté slečny v brněnské šalině (pardon, tramvaji): „Jak dnes nemáš známýho doktora, tak…

Neuvěřitelný svět Pixaru. Video vám ukáže, čeho jste si v animovaných filmech zaručeně nevšimli

Neuvěřitelný svět Pixaru. Video vám ukáže, čeho jste…

Společnost Disney, která vlastní studio pro Pixar, zveřejnila velmi překvapující video. To obsahuje všech 17…

 
 
reklama