3.12. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Monstrozní čtyřválec Fiatu S76 chrlí plameny

Fiat je dnes brán jako lidová značka. Turínská automobilka má za sebou ovšem bohatou závodní historii včetně vítězství v Grand Prix a boje o absolutní světový rychlostní rekord.

Fabbrica Italiana Automobili Torino je jedním z nejstarších dosud existujících výrobců na světě. Prakticky hned od svého vzniku se věnovala závodní činnosti. Před první světovou válkou se dokonce pokusila překonat světový rychlostní rekord. Jistěže ten absolutní! Jeho dosavadním držitelem byl Victor Héméry, který v listopadu 1909 zajel na slavném Blitzen Benzu se čtyřválcem 21,5 l/147 kW rychlost 202,65 km/h. K jeho pokoření postavili v Turíně v roce 1911 monstrózní speciál S76. Na rozdíl od pozdějšího Mefistofele, který měl základ ve voze pro Velké ceny 1908, se marodil přímo v továrně a nebyl později nijak přestavěn.

S76 dostal do vínku monstrozní řadový kapalinou čtyřválec s rozvodem OHC o objemu 28 353 cm3. Ze čtyřventilového (!) motoru se povedlo dostat 213 kW při největších 1900 otáčkách. V činnost se uváděl stlačeným vzduchem, o zážeh se starala nízkonapěťová magneta a celkem dvanáct svíček. Přenos točivého momentu dozadu měl na povel mohutný řetěz. Spojovací hřídel, který by snesl takovou zátěž a nerozletěl se na kusy, ještě tehdy vyrobit nikdo neuměl. Čtyřstupňová převodovka nepostrádala ani zpátečku. Obě nápravy byly odpruženy listovými pery.

S dvoumístnou turínskou bestií v roce 1911 dosáhl slavný tovární pilot Pietro Bordino na klopené britské dráze v Brooklands rychlosti 195 km/h, na pláži v Saltburn tento údaj ještě o 5 km/h vylepšil. 8. prosince 1913 zajel na dlouhé rovince v belgickém Ostende Francouz Arthur Duray 213 a později dokonce 225 km/h. První rekord nebyl uznán, protože Duray uháněl pouze jedním směrem a podle nových pravidel musel do hodiny absolvovat ještě jednu jízdu opačně. Což se mu bohužel nepodařilo. Při druhém pokusu bylo auto ještě dále schopné akcelerovat, ale pilot potřeboval také bezpečně zastavit. A úsek byl příliš krátký, takže se dále nepouštěl... Pozemní rekord tedy S76 alias 300 HP nikdy oficiálně nepřekonal, ale i tak mu patři zasloužené místo v historii. Fiat vždy oficiálně uváděl, že rudé monstrum je schopné uhánět i dvěstědevadesátkou, a to konstantně na 1602 m (tedy jedné míli). Podařilo se mu to na newyorském Long Islandu.

Současný majitel stroje Brit Duncan Pittaway jej se svým týmem zrekonstruoval, rozebral doslova do šroubku. Opětovnou stavbu zachycuje zrychlená část filmu. To nejzajímavější je ale vidět až na konci videa. Čtyřválec se 28. listopadu 2014 podařilo probudit znovu k životu. Pěkně postaru klikou, naštěstí bez újmy na zdraví (pokud nestačíte uhnout, její zpětný chod vám přerazí ruku raz dva). A bez nasazeného potrubí, takže z výfukových kanálů vyšlehly plameny. Hřmot je takřka děsivý, přitom agregát s vrtáním 190 a zdvihem 250 mm byl ukázkou tehdejší technické hypermoderny. Po více než sto letech můžeme obdivovat jeho mechanickou krásu a um našich pradědů.

AUTOFUN.CZ: Fiat Mefistofele (1923-1924): Pekelný rekordman








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Dnes 08:00

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny MG/Rover. Líbivý a obchodně velmi úspěšný vůz skvěle zachytil nastupující vlnu SUV. Z pohledu spolehlivosti však šlo doslova o průšvih. Zlepšila se druhá generace?




Blesk.cz

Život na Marsu je objeven! Špatná zpráva pro Zemi, dobrá pro diváky

Život na Marsu je objeven! Špatná zpráva pro Zemi,…

Zvědavě hltáme novinové titulky, které informují o vesmírných objevech. Tak - je tam život, nebo ne? Nyní můžete…

Pražská čistírna odpadních vod: Je největší v ČR, denně tu proteče 307 milionů litrů vody!

Pražská čistírna odpadních vod: Je největší v ČR,…

Neuvěřitelných 307 milionů litrů vody denně proteče pražskou Ústřední čistírnou odpadních vod, která je největší…

 

iSport.cz

Kulisa v Ústí? Vyprodáno i prázdná místa. Trošku zklamání, řekl Jankto

Kulisa v Ústí? Vyprodáno i prázdná místa. Trošku…

Fotbalový svátek, na který se těšilo celé město. Nebo ne? Česká fotbalová reprezentace poprvé zavítala do Ústí…

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól: Věděl jsem, co udělám

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól:…

Tohle může být hráč české budoucnosti! Záložník Jakub Jankto svůj premiérový start za národní tým okořenil…

 

Reflex.cz

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…

Závody krav jsou populárním koníčkem indonéských farmářů

Závody krav jsou populárním koníčkem indonéských farmářů

Pacu Jawi, populární svátek, za kterým se na indonéskou Sumatru sjíždí každým rokem více zvědavců. Kraví dostihy…