Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Morgan Plus 4 Plus: První atypický vůz značky je k mání. Za 4 miliony!

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Britský Morgan vyráběl hlavně tříkolky a otevřené vozy s dřevěnou konstrukcí. Kupé ale nejsou výdobytkem moderní doby, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Manufaktura na stavbu automobilů byla až do počátku milénia plně v rodinných rukou, navíc potomků zakladatele Henryho Fredericka Stanleye Morgana. Továrna stále sídlí v Malvern Link, budovy jsou postaveny v klasickém anglickém stylu z červených cihel. Za více než století její existence se samozřejmě změnila spousta věcí, i když to tak na první pohled možná nevypadá. Kromě klasických roadsterů, čtyřmístných vozů a navrátivších se tříkolek se zde rodí i moderna s hliníkovým rámem, nemluvě o elektrických pokusech. Uzavřené vozy s karoserií kupé však rozhodně nejsou doménou posledních let.

První vlaštovkou v tomto směru byl model Plus 4 Plus, který slavil premiéru na londýnské výstavě v Earls Court už v roce 1963. Zrodil se v dobách, kdy firmu vedl Peter Morgan. Designem zejména přední části připomínal otevřenou klasiku, ale tvary měl modernější bez vystouplých blatníků. Karoserie byla ze sklolaminátu, štíhlá kupátka vážila jen 816 kg. 3785 mm dlouhé, 1600 mm široké a 1295 mm vysoké dvoudveřové vozy měly uspořádání interiéru 2+2, vpředu byl prostor dosti velkorysý i pro nohy, nouzové sezení vzadu ale muselo být za trest, i přes na tu dobu štědrý rozvor 2438 mm. Podvozek propojil ocelový trubkový rám s překližkovou podlahou. Vpředu používal vinuté pružiny a nezávislé závěsy s posuvnými čepy, už bez pryžových podložek vzadu pak ortodoxní tuhou nápravu s listovými pery. Čepy se mazaly olejem a tukem po sešlápnutí spojkového pedálu, konstruktéři schovali příslušné tlačítko pod něj...

Coby pohonná jednotka sloužil vpředu uložený řadový čtyřválec Triumph 2138 cm3 z typu TR4A, který technici ladili různě dle přání, na 78, 82 či dokonce 92 kW. Používal dva karburátory Weber. Točivý moment putoval dozadu přes čtyřstupňovou přímo řazenou převodovku, jednička ještě postrádala synchronizaci. To morganům ale nebránilo v dosažení rychlosti až 185 km/h.

Model také značený +4+ měl vzniknout v padesátce exemplářů, jenže zákazníci si jich pořídili za tři roky (1964-1967) pouhých 26. Odpověď na modernější sporťáky velkých britských výrobců nevyšla, klientela preferovala pouze už tehdy poněkud staromódní, ale tradiční roadstery a kabriolety jednoduché konstrukce s minimem komfortu.

Plus 4 Plus je právě proto dnes extrémně vzácný. Jeden z nemnoha postavených kusů nabídne aukční síň RM Sotheby's ve středu 7. září v Londýně. Jedná se o pátý v pořadí s číslem podvozku A5558, továrnu v Malvern Link opustil přesně na Štědrý den 1963. Vyniká dvoubarevným lakem v černočervené kombinaci a vystřídal pětici majitelů, původně byl černý, rudý kožený interiér mu zůstal dodnes. Většinu svého života prožil za oceánem v Kanadě, nový si jej koupil zástupce značky George Beatty Sterne z Vancouveru v Britské Kolumbii. Proto dostal i výbavu určenou pro Severní Ameriku: dřevěný volant, drátová kola a přední kotoučové brzdy. Bez posilovače. G. B. spolu se synem Bobem za volanty všelijakých morganů úspěšně závodili.

V červnu 1974 se auto přesunulo k novému vlastníkovi Davidu Reidovi, tehdy mělo najeto 37 tisíc kilometrů a doktor Reid jej vlastně nechal pouze přestříkat na modro. V dubnu 2004 jej koupil Američan Dennis Glavis, to už počitadlo hlásilo 69,2 tisíce km. Stěhovalo se do Santa Moniky v Kalifornii a renovací u Morgan Westorations Pierra Bruna prošlo o tři roky později. Od té doby je opět ve špičkovém stavu a vyhrálo také několik ocenění na výstavách. Jen se mezitím stačilo vrátit domů, do Británie.

Nelze se tedy divit stanovenému rozmezí, za které by jej RM chtěli prodat, 120-140 tisíc liber (3,79-4,42 milionu korun). Za tuhle částku ovšem dostanete kromě další dokumentace také sadu originálního nářadí a původní manuál...

Aleš Dragoun
Diskuze (0)