Morgan Plus 4 Plus: První atypický vůz značky je k mání. Za 4 miliony!

 

Britský Morgan vyráběl hlavně tříkolky a otevřené vozy s dřevěnou konstrukcí. Kupé ale nejsou výdobytkem moderní doby, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Manufaktura na stavbu automobilů byla až do počátku milénia plně v rodinných rukou, navíc potomků zakladatele Henryho Fredericka Stanleye Morgana. Továrna stále sídlí v Malvern Link, budovy jsou postaveny v klasickém anglickém stylu z červených cihel. Za více než století její existence se samozřejmě změnila spousta věcí, i když to tak na první pohled možná nevypadá. Kromě klasických roadsterů, čtyřmístných vozů a navrátivších se tříkolek se zde rodí i moderna s hliníkovým rámem, nemluvě o elektrických pokusech. Uzavřené vozy s karoserií kupé však rozhodně nejsou doménou posledních let.

První vlaštovkou v tomto směru byl model Plus 4 Plus, který slavil premiéru na londýnské výstavě v Earls Court už v roce 1963. Zrodil se v dobách, kdy firmu vedl Peter Morgan. Designem zejména přední části připomínal otevřenou klasiku, ale tvary měl modernější bez vystouplých blatníků. Karoserie byla ze sklolaminátu, štíhlá kupátka vážila jen 816 kg. 3785 mm dlouhé, 1600 mm široké a 1295 mm vysoké dvoudveřové vozy měly uspořádání interiéru 2+2, vpředu byl prostor dosti velkorysý i pro nohy, nouzové sezení vzadu ale muselo být za trest, i přes na tu dobu štědrý rozvor 2438 mm. Podvozek propojil ocelový trubkový rám s překližkovou podlahou. Vpředu používal vinuté pružiny a nezávislé závěsy s posuvnými čepy, už bez pryžových podložek vzadu pak ortodoxní tuhou nápravu s listovými pery. Čepy se mazaly olejem a tukem po sešlápnutí spojkového pedálu, konstruktéři schovali příslušné tlačítko pod něj...

Coby pohonná jednotka sloužil vpředu uložený řadový čtyřválec Triumph 2138 cm3 z typu TR4A, který technici ladili různě dle přání, na 78, 82 či dokonce 92 kW. Používal dva karburátory Weber. Točivý moment putoval dozadu přes čtyřstupňovou přímo řazenou převodovku, jednička ještě postrádala synchronizaci. To morganům ale nebránilo v dosažení rychlosti až 185 km/h.

Model také značený +4+ měl vzniknout v padesátce exemplářů, jenže zákazníci si jich pořídili za tři roky (1964-1967) pouhých 26. Odpověď na modernější sporťáky velkých britských výrobců nevyšla, klientela preferovala pouze už tehdy poněkud staromódní, ale tradiční roadstery a kabriolety jednoduché konstrukce s minimem komfortu.

Plus 4 Plus je právě proto dnes extrémně vzácný. Jeden z nemnoha postavených kusů nabídne aukční síň RM Sotheby's ve středu 7. září v Londýně. Jedná se o pátý v pořadí s číslem podvozku A5558, továrnu v Malvern Link opustil přesně na Štědrý den 1963. Vyniká dvoubarevným lakem v černočervené kombinaci a vystřídal pětici majitelů, původně byl černý, rudý kožený interiér mu zůstal dodnes. Většinu svého života prožil za oceánem v Kanadě, nový si jej koupil zástupce značky George Beatty Sterne z Vancouveru v Britské Kolumbii. Proto dostal i výbavu určenou pro Severní Ameriku: dřevěný volant, drátová kola a přední kotoučové brzdy. Bez posilovače. G. B. spolu se synem Bobem za volanty všelijakých morganů úspěšně závodili.

V červnu 1974 se auto přesunulo k novému vlastníkovi Davidu Reidovi, tehdy mělo najeto 37 tisíc kilometrů a doktor Reid jej vlastně nechal pouze přestříkat na modro. V dubnu 2004 jej koupil Američan Dennis Glavis, to už počitadlo hlásilo 69,2 tisíce km. Stěhovalo se do Santa Moniky v Kalifornii a renovací u Morgan Westorations Pierra Bruna prošlo o tři roky později. Od té doby je opět ve špičkovém stavu a vyhrálo také několik ocenění na výstavách. Jen se mezitím stačilo vrátit domů, do Británie.

Nelze se tedy divit stanovenému rozmezí, za které by jej RM chtěli prodat, 120-140 tisíc liber (3,79-4,42 milionu korun). Za tuhle částku ovšem dostanete kromě další dokumentace také sadu originálního nářadí a původní manuál...

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Policie zasahuje ve státním podniku DIAMO Policie zasahuje ve státním podniku DIAMO

Kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému…

Diag Human tlačí na stát Diag Human tlačí na stát

Firma žalující Česko žádá poslance, aby sumu přesahující…

Průzkum: Rozdíly v platech mužů a žen zmizí za 202 let Průzkum: Rozdíly v platech mužů a žen zmizí za 202 let

Rozdíly v ekonomických příležitostech mezi muži a ženami…

 
Zdroj: RM Sotheby´s, Motor1, Wiki

Štítky Morgan

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Octavia G-Tec 1.5 TSI má české ceny. Zdražení se dalo čekat Škoda Octavia G-Tec 1.5 TSI má české ceny. Zdražení se dalo čekat

Octavia spalující stlačený zemní plyn i benzin na podzim…

Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu

Lincoln se po letech rozhodl svou limuzínu Continental…

 



Morgan AR Plus 4: 228 koní na oslavu 65 let modelu Morgan AR Plus 4: 228 koní na oslavu 65 let modelu

Na Silverstone Classic se představila limitovaná edice…

 



 
Staré Škodovky dnes stojí nekřesťanské peníze: Embéčko milion, hromada šrotu statisíce

Staré Škodovky dnes stojí nekřesťanské peníze: Embéčko milion, hromada šrotu statisíce

Dnes 08:00

Ještě před pár lety je nikdo nechtěl, dnes si ale majitelé zachovalých Škodovek mohou přijít na pěkné peníze. A nejen těch pojízdných.




Blesk.cz

Škatulata v městských firmách: Praha odvolala dozorčí rady Operátora ICT, Kolektorů Praha i PVS

Škatulata v městských firmách: Praha odvolala…

Škatulata v městských firmách! Pražští radní v úterý odvolali a zvolili nové členy dozorčích rad hned čtyř z…

Příběhy lidí, které zachránil Ombudsman Blesku: Záchrana střechy nad hlavou, mrtvolný puch i stařenka ve spárech šmejdů

Příběhy lidí, které zachránil Ombudsman Blesku:…

Příběhy se šťastným koncem k Vánocům patří. Už čtvrtým rokem Blesk.cz  zveřejňuje trápení lidí, kteří se nemohou…

 

iSport.cz

Sparta? Slavia? Král odejde, počítá Hejkal. Který klub mu doporučuje?

Sparta? Slavia? Král odejde, počítá Hejkal. Který…

Stanislav Hejkal, trenér Teplic, upřímně říká: „Počítám, že Alex Král odejde.“ Přípravu na jaro už pomalu začíná…

Emoce v Jablonci: Rada po zrušeném gólu zuřil, Trávník nevěděl co říct

Emoce v Jablonci: Rada po zrušeném gólu zuřil,…

Hned několik emotivních momentů přinesl poslední zápas ligového podzimu mezi Jabloncem a Slavií (0:2). Pražanům…

 

Reflex.cz

Vtipné vlajky 18 států složené z jejich národních jídel

Vtipné vlajky 18 států složené z jejich národních jídel

Každý stát světa má jídla, ovoce a zeleninu, které místní lidé milují. Každý stát světa má také svou vlastní…

Láska: Babiš je v nejvážnější situaci, Agrofert možná nepřežije. Ukradne si všechno, budeme se bránit!

Láska: Babiš je v nejvážnější situaci, Agrofert…

Kdo nekrade, okrádá rodinu. Heslo, které podle senátora, advokáta a bývalého policejního vyšetřovatele Václava…