Morgan Plus 4 Plus: První atypický vůz značky je k mání. Za 4 miliony!

 

Britský Morgan vyráběl hlavně tříkolky a otevřené vozy s dřevěnou konstrukcí. Kupé ale nejsou výdobytkem moderní doby, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Manufaktura na stavbu automobilů byla až do počátku milénia plně v rodinných rukou, navíc potomků zakladatele Henryho Fredericka Stanleye Morgana. Továrna stále sídlí v Malvern Link, budovy jsou postaveny v klasickém anglickém stylu z červených cihel. Za více než století její existence se samozřejmě změnila spousta věcí, i když to tak na první pohled možná nevypadá. Kromě klasických roadsterů, čtyřmístných vozů a navrátivších se tříkolek se zde rodí i moderna s hliníkovým rámem, nemluvě o elektrických pokusech. Uzavřené vozy s karoserií kupé však rozhodně nejsou doménou posledních let.

První vlaštovkou v tomto směru byl model Plus 4 Plus, který slavil premiéru na londýnské výstavě v Earls Court už v roce 1963. Zrodil se v dobách, kdy firmu vedl Peter Morgan. Designem zejména přední části připomínal otevřenou klasiku, ale tvary měl modernější bez vystouplých blatníků. Karoserie byla ze sklolaminátu, štíhlá kupátka vážila jen 816 kg. 3785 mm dlouhé, 1600 mm široké a 1295 mm vysoké dvoudveřové vozy měly uspořádání interiéru 2+2, vpředu byl prostor dosti velkorysý i pro nohy, nouzové sezení vzadu ale muselo být za trest, i přes na tu dobu štědrý rozvor 2438 mm. Podvozek propojil ocelový trubkový rám s překližkovou podlahou. Vpředu používal vinuté pružiny a nezávislé závěsy s posuvnými čepy, už bez pryžových podložek vzadu pak ortodoxní tuhou nápravu s listovými pery. Čepy se mazaly olejem a tukem po sešlápnutí spojkového pedálu, konstruktéři schovali příslušné tlačítko pod něj...

Coby pohonná jednotka sloužil vpředu uložený řadový čtyřválec Triumph 2138 cm3 z typu TR4A, který technici ladili různě dle přání, na 78, 82 či dokonce 92 kW. Používal dva karburátory Weber. Točivý moment putoval dozadu přes čtyřstupňovou přímo řazenou převodovku, jednička ještě postrádala synchronizaci. To morganům ale nebránilo v dosažení rychlosti až 185 km/h.

Model také značený +4+ měl vzniknout v padesátce exemplářů, jenže zákazníci si jich pořídili za tři roky (1964-1967) pouhých 26. Odpověď na modernější sporťáky velkých britských výrobců nevyšla, klientela preferovala pouze už tehdy poněkud staromódní, ale tradiční roadstery a kabriolety jednoduché konstrukce s minimem komfortu.

Plus 4 Plus je právě proto dnes extrémně vzácný. Jeden z nemnoha postavených kusů nabídne aukční síň RM Sotheby's ve středu 7. září v Londýně. Jedná se o pátý v pořadí s číslem podvozku A5558, továrnu v Malvern Link opustil přesně na Štědrý den 1963. Vyniká dvoubarevným lakem v černočervené kombinaci a vystřídal pětici majitelů, původně byl černý, rudý kožený interiér mu zůstal dodnes. Většinu svého života prožil za oceánem v Kanadě, nový si jej koupil zástupce značky George Beatty Sterne z Vancouveru v Britské Kolumbii. Proto dostal i výbavu určenou pro Severní Ameriku: dřevěný volant, drátová kola a přední kotoučové brzdy. Bez posilovače. G. B. spolu se synem Bobem za volanty všelijakých morganů úspěšně závodili.

V červnu 1974 se auto přesunulo k novému vlastníkovi Davidu Reidovi, tehdy mělo najeto 37 tisíc kilometrů a doktor Reid jej vlastně nechal pouze přestříkat na modro. V dubnu 2004 jej koupil Američan Dennis Glavis, to už počitadlo hlásilo 69,2 tisíce km. Stěhovalo se do Santa Moniky v Kalifornii a renovací u Morgan Westorations Pierra Bruna prošlo o tři roky později. Od té doby je opět ve špičkovém stavu a vyhrálo také několik ocenění na výstavách. Jen se mezitím stačilo vrátit domů, do Británie.

Nelze se tedy divit stanovenému rozmezí, za které by jej RM chtěli prodat, 120-140 tisíc liber (3,79-4,42 milionu korun). Za tuhle částku ovšem dostanete kromě další dokumentace také sadu originálního nářadí a původní manuál...

Spolupracujeme s TipCars.com
Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 
Zdroj: RM Sotheby´s, Motor1, Wiki

Štítky Morgan

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Morgan AR Plus 4: 228 koní na oslavu 65 let modelu Morgan AR Plus 4: 228 koní na oslavu 65 let modelu

Na Silverstone Classic se představila limitovaná edice…

 



 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Včera

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery…

Krev není voda. A geny nadějná detektivka Katrielle Layton rozhodně nezapře. Jejím otcem totiž není nikdo jiný…

 

iSport.cz

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali jsme jak žáčci

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali…

Vidíte ty záblesky šikovnosti, schopnost se nacpat pro gól. Drzost. Antonín Honejsek v sezoně odehrál 12 zápasů…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…