Moskvič 2142: Limuzína Ivan Kalita a kupé Duet byly posledními výkřiky do tmy s otřesnou kvalitou

 

Limuzíny a kupé Moskvič 2142 měly oslovit ruské politiky, podnikatele a bohatší obchodní cestující. Základ ale beznadějně zastaral, otřesné kvalitě nepomohly ani motory Renault.

Koncem 90. let minulého věku se finančními problémy zmítaná továrna OAO Moskvič rozhodla vyrábět malé série luxusních limuzín. Ty prosazovali dealeři značky a koneckonců i generální ředitel Ruben Asatrjan. Jenže jiný základ než zastaralý typ 2141 se základem ve francouzských Simcách 1307/1308/1309 k dispozici neměla. Skončí projekt katastrofou? Na výsledných autech byl jasně vidět původ, rysy zapřít nemohla – a dnes už víme, jak špatně všechno dopadlo.

Skoro pět metrů

Nejluxusnější variantou Moskviče 2142, prodlouženého provedení výchozí modelové řady, navíc s tříprostorovou karoserií, se stal Ivan Kalita. Navazoval na „Knjaze Vladimira“. Čtyřdveřová limuzína měla ztělesňovat myšlenku reprezentačního automobilu. Byla postavena na prodlouženém podvozku s rozvorem 2,78 m, ale délka karoserie narostla o dalších 20 cm, až na 4,91 m. Zvětšil se zejména zadní převis. Nejluxusnější moskvič byl 1,69 m široký a 1,40 m nízký. Výrobce nazýval nové modely podle významných osobností z ruských dějin.

Design návrháře S. Saakjana vzbudil i v samotném Rusku spíše odpor a posměšky. Byl pokládán za drsný a surový. Mohutná chromovaná maska měla připomínat soudobé lincolny a cadillacy, nebo dokonce rolls-royce. stejně jako obří přední i zadní světla a bílé pásky na pneumatikách. Moskvič ale vypadal ve finále spíše jako parodie, amatérská stavba, nikoli produkt profesionálů, automobilky se skoro sedmdesátiletou historií, pokud do ní započteme i původní KIM.

Změny se ale přece jen odehrály, jedna dost zásadní. Ivan Kalita totiž dostal zcela novou oblou palubní desku s dřevěnými dekory. Výbavu měl více než slušnou: centrální zamykání, hydraulický posilovač řízení ZF, klimatizaci. kožené sedačky s elektrickým nastavováním, nepostrádal jej ani volant a ovládání oken i vnějších zpětných zrcátek, rádio s CD přehrávačem a dokonce ledničku! Na tehdejší ruské poměry až přebohatou. Automobilka využila mnohých zahraničních komponentů, třeba hydraulické brzdy s posilovačem nesly značku Lucas, na zadní nápravě ovšem zůstaly bubny, jednokotoučová spojka byla od Valea.

Motory z Francie

Pod kapotou trůnil dvouventilový dvoulitr (1998 cm3) Renault F3R s výkonem 83 kW (113 k)/5200 min-1 a točivým momentem 171 N.m/3500 min-1. Moskvič se pro něj rozhodl po zkouškách, které prováděl od poloviny 90. let, ale roli hrály i dobré rusko-francouzské vztahy. Dostaly jej také ostatní odvozeniny od Aleka.

Známý benzinový čtyřválec, který debutoval na začátku 80. let a vznikl rekonstrukcí dieselu, poháněl o dekádu později Lagunu a Mégane první generace, to už plnil Euro 2. Spolehlivá jednotka vydržela bez problémů půl milionu kilometrů. Pro moskviče musel být ale upraven, neboť v nich byl uložen podélně a nikoli napříč. Dostal tedy doplňkový kód 272. Dovážel se z Mexika, kam Renault přesunul výrobu. Fanoušci ruské značky si jej oblíbili i přes dražší náhradní díly.

Se čtyřmi ventily

Kalitovi na čtrnáctipalcových kolech s pneumatikami 185/70 umožňoval dosáhnout rychlosti 175 km/h a akcelerace z klidu na stovku mu trvala méně než 12 s. Premiéru si „Ivan“ odbyl na moskevské výstavě MIMS-98. Přišel ale drsný propad rublu, vrchol ekonomické recese...Později se pod kapotou objevily i čtyřventilové Renaulty F7R a F4R, aby lépe vyhověly těm, pro které byla auta určena – podnikatelům.

Taktéž dvoulitrový agregát F7R DOHC disponoval 145 koňmi (107 kW) v 6000 otáčkách a 188 N.m/4500 min-1. Vozy s nimi upalovaly až 187 km/h a na stovku zrychlovaly za 10,5 s. Všechny francouzské jednotky měly průměr válce (vrtání) 83 a zdvih pístu 93 mm a pracovaly při kompresi 9,8:1. Slabší F4R, který už byl připraven pro Euro 3, dával 103 kW (140 k) a taktéž 188 N.m.

Nikdo Kalitu nechtěl kvůli vysoké ceně 20 tisíc dolarů a značné zastaralosti, kvalita vozů byla navíc doslova otřesná. Jen na motory žádné stížnosti nepřicházely. Naštěstí. Jeden kus si koupila moskevská radnice, která jinak automobilku štědře dotovala. Není známo, zda jej tehdejší starosta Jurij Lužkov někdy použil, na parkovišti ale stál. Individuální kusová stavba na objednávku, ty se ale zrovna nehrnuly, běžela tři roky, od ledna 1998 do ledna 2001. Verze s pohonem všech kol se začala vyrábět v listopadu 1998, navíc se svébytným s kódem 2144, který převzala od zajímavého prototypu Istra. Kolik jich vzniklo, není zcela jasné. Jedna, dvě, nebo více? Systém se třemi diferenciály byl produktem vlastního vývoje, který běžel už v 80. letech a Rusové na něj byli náležitě pyšní.

Kupé

Na o plných 48 centimetrů zkráceném podvozku vzniklo také dvoudveřové kupé Duet (1999), údajně pro pohodlné obchodní cesty a volný čas. Představilo se na 5. ročníku průmyslového veletrhu v Moskvě. Úpravy šasi zlepšily jízdní vlastnosti, dynamiku i stabilitu na silnici. Iniciátorem stavby byl sám výše zmíněný starosta, který při návštěvě automobilky řekl, že by měla vyrábět lidová menší auta. Vzhledem k aktuální orientaci na tento krok ale měli manažeři Moskviče vlastní názor.

Od prezentace návrhů na papíře uběhly jen dva týdny a vůz už byl na světě. Měl široký zadní sloupek a zesílené prahy. Proč? Původní plány hovořily i o kabrioletu s klasickou plátěnou střechou, jenže ten nakonec akcionáři neschválili. Musela by ji dodat externí firma, Moskvič neměl kapacity... Příď zdědil Duet z Kality, záď z Vladimira. Dveře byly prodlouženy oproti pětidveřovým hatchbackům 2141 o celých 28 cm, aby se lépe nastupovalo dovnitř a auto bylo naopak o plných 12 cm nižší. I tak ve srovnání se základními modely nepřibralo, jenže bylo třikrát dražší! Vozy opět poháněly motory Renault. Interiér prototypu nebyl béžový, ale v červeno-bílé kombinaci, dřevo mu zůstalo.

Dvojka

Následující Duet-2 se zrodil jako levnější varianta s jednodušším „čumákem“ i „ocasem“ a kabinou „knížete Vladimíra“ se zastaralou hranatou palubní deskou a bez koženého čalounění a luxusní výbavy, jen s elektrickými okny. Poptávka po něm byla. Jediný pár dveří se natáhl o dalších 17 centimetrů, rozdíl oproti hatchbackům tedy činil už 45 cm. Navíc sešikmenými, takže vypadala díky užším zadním sloupkům o něco elegantněji, ale existovala i varianta s kratšími rovnými.

„Dvojka“ měla být vybavena výhradně karburátorové motory domácí výroby VAZ-2106, aby si zachovala od dražší specifikace patřičný odstup. Známé litinové čtyřválce OHC s hliníkovými hlavami měly objem 1568 cm3 (parametry 79 x 80 mm), 77 koní (57 kW)/5400 min-1 a 121 N.m/3000 min-1.

Duet-2 se nabízel o třetinu levněji než první verze, ale to mi nepomohlo. Poslední nové modely Moskviče představovaly labutí píseň s hořkým koncem. Narychlo vytvořené rádobyluxusní varianty s šíleně nadsazenými cenovkami finanční problémy podniku nevyřešily, odbyt nezvýšily. A to jim i šéf Asatrjan trochu naivně věřil... Ba právě naopak, zoufalé pokusy zatloukly poslední hřebíčky do pomyslné rakve automobilky. Pro sběratele a ortodoxní fanoušky moskvičů jsou ale dnes vzácností a exkluzivitou, platí to zejména u kupé, kterých se zrodilo jen pár.

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Ministryně bez programu Glosa Martina Čabana: Ministryně bez programu

Ten kontrast mezi rezignacemi ministrů kvůli akademickému…

„Promluvme si, milý Andreji.“ Babiš přijal pozvání italského premiéra na debatu o migraci „Promluvme si, milý Andreji.“ Babiš přijal pozvání italského premiéra na debatu o migraci

Předseda vlády Andrej Babiš (ANO) přijal pozvání do Říma…

Demise Krčála už je na Hradě, Zeman ji přijme ještě dnes Demise Krčála už je na Hradě, Zeman ji přijme ještě dnes

Demise ministra práce a sociálních věcí Petra Krčála i…

Komentář Michaela Romancova: Trump stvořil nebezpečnou iluzi Komentář Michaela Romancova: Trump stvořil nebezpečnou iluzi

Přelom minulého a tohoto týdne patřil ruskému prezidentu…

 
Zdroj: M-2141.ru, AZLK-Avto, RysAvto

Štítky Renault Luxusní třída Kupé

 

Přidat názorDiskuse: Moskvič 2142: Limuzína Ivan Kalita a kupé…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire

Placatou Škodu z počátku 70. let si většina z nás…

Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

 






 
Audi TT se dočkalo faceliftu, limitovaná edice oslavuje 20 let

Audi TT se dočkalo faceliftu, limitovaná edice oslavuje 20 let

Dnes 12:00

Třetí generace Audi TT se do důchodu ještě nechystá, naopak. Speciální edicí oslavuje 20 let od uvedení první generace a vedle toho se vzdává vznětové verze.




Blesk.cz

VIDEO: Zavalení dělníci jsou cizinci. Policie prohledává sutiny v centru Prahy dronem

VIDEO: Zavalení dělníci jsou cizinci. Policie…

Pražští kriminalisté používají pro ohledání sutin v Mikulandské ulici v centru hlavního města i dron. Na místě…

Vendula Pizingerová

Vendula Pizingerová "řádí" na instagramu: Od syna…

Zatímco s manželem Josefem (30) vystavuje na sociálních sítích každou chvíli novou fotografii, o jejím synovi…

 

iSport.cz

Murray sletěl za rok žebříčkem do suterénu, je až 23. mezi Brity

Murray sletěl za rok žebříčkem do suterénu, je až…

Získal tři grandslamové tituly, rok 2016 dokonce zakončil na čele světového žebříčku. Jako tenisový král. Vinou…

Kdo si na MS řekl o angažmá? O Chorvaty stojí United, zaujal i Henry

Kdo si na MS řekl o angažmá? O Chorvaty stojí…

Fotbalové mistrovství světa je minulost, po francouzském triumfu startují přestupové tahanice o největší hvězdy…

 

Reflex.cz

Babišova média zakrývají lži a premiér chce ještě šéfovat boji proti korupci, říká Ivan Bartoš

Babišova média zakrývají lži a premiér chce ještě…

Piráti dostali za uši a poučili se z toho. Šéf strany Ivan Bartoš přiznává chyby, které jeho kolegové udělali v…

Česká fotobudka dobývá svět. Fotonauta už znají na Maledivách i v aristokratických kruzích

Česká fotobudka dobývá svět. Fotonauta už znají na…

Celé to začalo tak, že parta přátel potřebovala na akci fotobuňku. Obyčejný stroj, který by je na párty fotil…