Moskvič 2142: Limuzína Ivan Kalita a kupé Duet byly posledními výkřiky do tmy s otřesnou kvalitou

 

Limuzíny a kupé Moskvič 2142 měly oslovit ruské politiky, podnikatele a bohatší obchodní cestující. Základ ale beznadějně zastaral, otřesné kvalitě nepomohly ani motory Renault.

Koncem 90. let minulého věku se finančními problémy zmítaná továrna OAO Moskvič rozhodla vyrábět malé série luxusních limuzín. Ty prosazovali dealeři značky a koneckonců i generální ředitel Ruben Asatrjan. Jenže jiný základ než zastaralý typ 2141 se základem ve francouzských Simcách 1307/1308/1309 k dispozici neměla. Skončí projekt katastrofou? Na výsledných autech byl jasně vidět původ, rysy zapřít nemohla – a dnes už víme, jak špatně všechno dopadlo.

Skoro pět metrů

Nejluxusnější variantou Moskviče 2142, prodlouženého provedení výchozí modelové řady, navíc s tříprostorovou karoserií, se stal Ivan Kalita. Navazoval na „Knjaze Vladimira“. Čtyřdveřová limuzína měla ztělesňovat myšlenku reprezentačního automobilu. Byla postavena na prodlouženém podvozku s rozvorem 2,78 m, ale délka karoserie narostla o dalších 20 cm, až na 4,91 m. Zvětšil se zejména zadní převis. Nejluxusnější moskvič byl 1,69 m široký a 1,40 m nízký. Výrobce nazýval nové modely podle významných osobností z ruských dějin.

Design návrháře S. Saakjana vzbudil i v samotném Rusku spíše odpor a posměšky. Byl pokládán za drsný a surový. Mohutná chromovaná maska měla připomínat soudobé lincolny a cadillacy, nebo dokonce rolls-royce. stejně jako obří přední i zadní světla a bílé pásky na pneumatikách. Moskvič ale vypadal ve finále spíše jako parodie, amatérská stavba, nikoli produkt profesionálů, automobilky se skoro sedmdesátiletou historií, pokud do ní započteme i původní KIM.

Změny se ale přece jen odehrály, jedna dost zásadní. Ivan Kalita totiž dostal zcela novou oblou palubní desku s dřevěnými dekory. Výbavu měl více než slušnou: centrální zamykání, hydraulický posilovač řízení ZF, klimatizaci. kožené sedačky s elektrickým nastavováním, nepostrádal jej ani volant a ovládání oken i vnějších zpětných zrcátek, rádio s CD přehrávačem a dokonce ledničku! Na tehdejší ruské poměry až přebohatou. Automobilka využila mnohých zahraničních komponentů, třeba hydraulické brzdy s posilovačem nesly značku Lucas, na zadní nápravě ovšem zůstaly bubny, jednokotoučová spojka byla od Valea.

Motory z Francie

Pod kapotou trůnil dvouventilový dvoulitr (1998 cm3) Renault F3R s výkonem 83 kW (113 k)/5200 min-1 a točivým momentem 171 N.m/3500 min-1. Moskvič se pro něj rozhodl po zkouškách, které prováděl od poloviny 90. let, ale roli hrály i dobré rusko-francouzské vztahy. Dostaly jej také ostatní odvozeniny od Aleka.

Známý benzinový čtyřválec, který debutoval na začátku 80. let a vznikl rekonstrukcí dieselu, poháněl o dekádu později Lagunu a Mégane první generace, to už plnil Euro 2. Spolehlivá jednotka vydržela bez problémů půl milionu kilometrů. Pro moskviče musel být ale upraven, neboť v nich byl uložen podélně a nikoli napříč. Dostal tedy doplňkový kód 272. Dovážel se z Mexika, kam Renault přesunul výrobu. Fanoušci ruské značky si jej oblíbili i přes dražší náhradní díly.

Se čtyřmi ventily

Kalitovi na čtrnáctipalcových kolech s pneumatikami 185/70 umožňoval dosáhnout rychlosti 175 km/h a akcelerace z klidu na stovku mu trvala méně než 12 s. Premiéru si „Ivan“ odbyl na moskevské výstavě MIMS-98. Přišel ale drsný propad rublu, vrchol ekonomické recese...Později se pod kapotou objevily i čtyřventilové Renaulty F7R a F4R, aby lépe vyhověly těm, pro které byla auta určena – podnikatelům.

Taktéž dvoulitrový agregát F7R DOHC disponoval 145 koňmi (107 kW) v 6000 otáčkách a 188 N.m/4500 min-1. Vozy s nimi upalovaly až 187 km/h a na stovku zrychlovaly za 10,5 s. Všechny francouzské jednotky měly průměr válce (vrtání) 83 a zdvih pístu 93 mm a pracovaly při kompresi 9,8:1. Slabší F4R, který už byl připraven pro Euro 3, dával 103 kW (140 k) a taktéž 188 N.m.

Nikdo Kalitu nechtěl kvůli vysoké ceně 20 tisíc dolarů a značné zastaralosti, kvalita vozů byla navíc doslova otřesná. Jen na motory žádné stížnosti nepřicházely. Naštěstí. Jeden kus si koupila moskevská radnice, která jinak automobilku štědře dotovala. Není známo, zda jej tehdejší starosta Jurij Lužkov někdy použil, na parkovišti ale stál. Individuální kusová stavba na objednávku, ty se ale zrovna nehrnuly, běžela tři roky, od ledna 1998 do ledna 2001. Verze s pohonem všech kol se začala vyrábět v listopadu 1998, navíc se svébytným s kódem 2144, který převzala od zajímavého prototypu Istra. Kolik jich vzniklo, není zcela jasné. Jedna, dvě, nebo více? Systém se třemi diferenciály byl produktem vlastního vývoje, který běžel už v 80. letech a Rusové na něj byli náležitě pyšní.

Kupé

Na o plných 48 centimetrů zkráceném podvozku vzniklo také dvoudveřové kupé Duet (1999), údajně pro pohodlné obchodní cesty a volný čas. Představilo se na 5. ročníku průmyslového veletrhu v Moskvě. Úpravy šasi zlepšily jízdní vlastnosti, dynamiku i stabilitu na silnici. Iniciátorem stavby byl sám výše zmíněný starosta, který při návštěvě automobilky řekl, že by měla vyrábět lidová menší auta. Vzhledem k aktuální orientaci na tento krok ale měli manažeři Moskviče vlastní názor.

Od prezentace návrhů na papíře uběhly jen dva týdny a vůz už byl na světě. Měl široký zadní sloupek a zesílené prahy. Proč? Původní plány hovořily i o kabrioletu s klasickou plátěnou střechou, jenže ten nakonec akcionáři neschválili. Musela by ji dodat externí firma, Moskvič neměl kapacity... Příď zdědil Duet z Kality, záď z Vladimira. Dveře byly prodlouženy oproti pětidveřovým hatchbackům 2141 o celých 28 cm, aby se lépe nastupovalo dovnitř a auto bylo naopak o plných 12 cm nižší. I tak ve srovnání se základními modely nepřibralo, jenže bylo třikrát dražší! Vozy opět poháněly motory Renault. Interiér prototypu nebyl béžový, ale v červeno-bílé kombinaci, dřevo mu zůstalo.

Dvojka

Následující Duet-2 se zrodil jako levnější varianta s jednodušším „čumákem“ i „ocasem“ a kabinou „knížete Vladimíra“ se zastaralou hranatou palubní deskou a bez koženého čalounění a luxusní výbavy, jen s elektrickými okny. Poptávka po něm byla. Jediný pár dveří se natáhl o dalších 17 centimetrů, rozdíl oproti hatchbackům tedy činil už 45 cm. Navíc sešikmenými, takže vypadala díky užším zadním sloupkům o něco elegantněji, ale existovala i varianta s kratšími rovnými.

„Dvojka“ měla být vybavena výhradně karburátorové motory domácí výroby VAZ-2106, aby si zachovala od dražší specifikace patřičný odstup. Známé litinové čtyřválce OHC s hliníkovými hlavami měly objem 1568 cm3 (parametry 79 x 80 mm), 77 koní (57 kW)/5400 min-1 a 121 N.m/3000 min-1.

Duet-2 se nabízel o třetinu levněji než první verze, ale to mi nepomohlo. Poslední nové modely Moskviče představovaly labutí píseň s hořkým koncem. Narychlo vytvořené rádobyluxusní varianty s šíleně nadsazenými cenovkami finanční problémy podniku nevyřešily, odbyt nezvýšily. A to jim i šéf Asatrjan trochu naivně věřil... Ba právě naopak, zoufalé pokusy zatloukly poslední hřebíčky do pomyslné rakve automobilky. Pro sběratele a ortodoxní fanoušky moskvičů jsou ale dnes vzácností a exkluzivitou, platí to zejména u kupé, kterých se zrodilo jen pár.

Spolupracujeme s TipCars.com
Do deseti let předstihneme McDonald’s, říká šéf KFC pro Česko Hubík Do deseti let předstihneme McDonald’s, říká šéf KFC pro Česko Hubík

Souboj o zákazníka na českém trhu rychlého občerstvení…

Opata: Útok v Afghánistánu nemířil cíleně na české vojáky Opata: Útok v Afghánistánu nemířil cíleně na české vojáky

Pumový útok v Afghánistánu nemířil cíleně na české…

Glosa Martina Čabana: Obrázky z české diplomacie Glosa Martina Čabana: Obrázky z české diplomacie

Nejprve se vrátil předseda sněmovny Vondráček z Ruska,…

Singapur brojí proti malým bytům, developery nutí stavět větší jednotky Singapur brojí proti malým bytům, developery nutí stavět větší jednotky

Městský stát se rozhodl zakročit proti rozmachu výstavby…

 
Zdroj: M-2141.ru, AZLK-Avto, RysAvto

Štítky Renault Luxusní třída Kupé

 

Přidat názorDiskuse: Moskvič 2142: Limuzína Ivan Kalita a kupé…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

 






 
Šéf VW se bojí, že německý automobilový průmysl dopadne jak Detroit. Kvůli emisím

Šéf VW se bojí, že německý autoprůmysl dopadne jak Detroit. Kvůli emisím

Dnes 12:55

Herbertu Diessovi se nelíbí, jak se v Evropě bojuje proti individuální dopravě.




Blesk.cz

Soudkyně zametla s Kramného advokátkou: 6 kroků, které mu zlomily vaz

Soudkyně zametla s Kramného advokátkou: 6 kroků,…

V druhé polovině září se rozhodovalo o podjatosti soudkyně Renáty Gilové a jejího senátu v případu Petra…

Sdílená vozítka mají pravidla jen na odkliknutí: Koloběžky ohrožují Pražany!

Sdílená vozítka mají pravidla jen na odkliknutí:…

Neslyšně profrčí kolem vás po chodníku, stačí krok a může dojít k neštěstí. Nemluvě o leknutí, když se vyřítí…

 

iSport.cz

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

Kritika od kouče, pak dva góly a obří respekt: Nikdo nedře víc než Frolík!

Kritika od kouče, pak dva góly a obří respekt: Nikdo…

Víkendovou výhru 3:2 v prodloužení nad Coloradem sledoval Michael Frolík jen z tribuny Pepsi Center. Smolík, být…

 

Reflex.cz

Hlavně žádné „tatíčkování“, brání se Hovory s TGM státotvornému patosu

Hlavně žádné „tatíčkování“, brání se Hovory s TGM…

Filmové Hovory s TGM jsou zábavnou spekulací nad součástí četby k maturitě. Tomáš Garrigue Masaryk a Karel Čapek…

Útok na české vojáky: 5 zraněných, jeden těžce. Víte, jak dlouho jsou Češi v Afghánistánu a kolik jich tam je?

Útok na české vojáky: 5 zraněných, jeden těžce.…

V Afghánistánu bylo ve středu zraněno při útoku na hlídku pět českých vojáků. Jeden byl zraněn těžce, po operaci…