Tady všude najdete motor Ferrari: Třeba u značek ASA, Fiat nebo Lancia!

 

Ferrari dnes v případě sériově vyráběných vozů sdílí své pohonné jednotky se značkou Maserati, ale v historii lze narazit na několik více či méně známých případů, kdy mířily motory z Maranella ke zcela jiným značkám.

Ferrari je vnímáno téměř jako synonymum pro atmosférické vidlicové dvanáctiválce, i když má ve své současnosti i minulosti řadu vidlicových desetiválců, osmiválců, šestiválců a dokonce i čtyřválců, které doplňují i prototypy tříválce a dvouválce.

Drtivá většina těchto motorů byla určena výhradně pro použití v závodních a sportovních vozech značky Ferrari, i když od prvního desetiletí jednadvacátého století je situace přeci jen poněkud odlišná.

Po roce 2000 totiž došlo v rámci koncernu Fiat na spolupráci Ferrari s automobilkou Maserati a následné sdílení vidlicových osmiválců. První model s trojzubcem ve znaku, který měl pod svou kapotou motor z Maranella, představuje Coupé z let 2001 až 2007 a sesterský Spyder. Na ně pak navázal i sedan Quattroporte i nástupce v podobě modelu GranTurismo a další modely značky Maserati.

Osmiválec, který s Ferrari sdílelo Maserati, si našel cestu i do výjimečného modelu Alfa Romeo 8C Competizione. Prozatím jediným vozem, jehož příď nezdobí vzpínající se koník, ale pod jeho kapotou pracuje maranellský vidlicový dvanáctiválec, bylo Maserati MC12.

Dnes naprosto běžné sdílení motorů bylo ovšem ve druhé polovině dvacátého století vnímáno v případě značky Ferrari poněkud odlišně. Prakticky každý automobil jiného výrobce, který se tehdy mohl pochlubit pohonnou jednotkou původem z Maranella byl svým způsobem výjimečný.

ASA 1000 GT

Ferrari chtělo koncem padesátých vstoupit na trh s malými a lehkými sportovními vozy. Za tímto účelem vznikl v jeho automobilce prototyp s interním označením 854. Ten v karoserii dvoudveřového kupé Fiat 1200 Pininfarina ukrýval čtyřválec o objemu 850 cm3, který vycházel z konstrukce tehdejších vidlicových dvanáctiválců značky Ferrari.

Na vývoj motoru navázala konstrukce kompletního vozu, jehož trubkový rám spolu se zavěšením kol navrhl Giotto Bizzarrini. Karoserii navrhl mladý Giorgetto Giugiaro, který v té době pracoval pro studio Bertone.

Italští karosářští mistři: Bertone (1. část) – od kočárů ke Carabu

Veřejnosti se atraktivní kupé představilo na autosalonu v Ženevě v roce 1961. Tehdy jej na svém stánku vystavovala karosárna Bertone a prototyp nenesl žádné označení, které jej mohlo spojovat s automobilkou Ferrari, ale i přesto dostal přezdívku „Ferrarina“.

Zařazení vozu do nabídky značky Ferrari bylo nakonec zamítnuto, ale celý projekt získal Oronzio De Nora, který úspěšně podnikal v oboru elektrochemického průmyslu. Na okraji Milána vznikla nová společnost, která měla dohlížet na výrobu i prodej sportovních automobilů ASA (Autocostruzioni Società per Azioni).

Ferrari nové značce poskytlo pomoc v podobě dodávek podvozků, motorů a poradenské činnosti v oblasti vývoje a ladění pro sériovou produkci. Konečná montáž měla probíhat v karosárně Bertone. Ta prvních deset vozů postavila v roce 1962 a v roce následujícím došlo na výrobu dalších.

Finální podoba vozu s povrchovými panely karoserie z laminátu bylo představeno v roce 1964 a s výjimkou severoamerického trhu, kde prodej zajišťoval Luigi Chinetti, probíhala jeho distribuce mimo prodejní síť značky Ferrari. Později převzala konečnou montáž vozů karosárna Ellena v Turíně.

Italští karosářští mistři: Bertone (2. část) – prototypy, kabriolety, skútry…

ASA 1000 GT v sériovém provedení s rozvorem náprav 2200 mm, celkovou délkou 3881 mm, šířkou 1550 mm a výškou 1200 mm mělo ve své přídi uložen řadový čtyřválec o objemu 1032 cm3, který disponoval nejvyšším výkonem 67 kW a točivým momentem 98 N.m. Automobil s pohotovostní hmotností 830 kg dosahoval maximální rychlosti 185 km/h a z 0 na 100 km/h akceleroval za 13,0 s.

Vedle kupé zamířil na trh i odvozený roadster a došlo i na několik exemplářů s karoserií typu targa. V krátké historii značky ASA pak nechybí ani pro závody upravené vozy a prototypy s vidlicovými šestiválci o objemu 1290 cm3 odvozenými s dvanáctiválců Ferrari nebo čtyřválcovými motory o objemu 1,8 l. V letech 1962 až 1969 mělo vzniknout maximálně 100 vozů ASA 1000 GT a některé zdroje uvádějí jen 70 automobilů.


ASA 1000 GT
 

Fiat Dino Spider (Pininfarina)

FIA v polovině šedesátých let zveřejnila pravidla pro třídu F2, která měla vstoupit v platnost od začátku roku 1967. Podle těchto pravidel měly být závodní vozy formule 2 poháněny motory vycházejícími z pohonných jednotek, jichž během dvanácti po sobě následujících měsících vyrobilo minimálně 500 exemplářů.

Ferrari ve druhé polovině šedesátých let nebylo schopné vyrobit a prodat takové množství sériových vozů s motorem vhodným za základ pro F2 během jednoho roku a proto došlo na dohodu s automobilkou Fiat.

Veterán Auto.cz: Italští karosářští mistři – Pininfarina (1. část)

Výsledkem se stal v říjnu roku 1966 na autosalonu v Turíně představený Fiat Dino Spider s karoserií navrženou a vyráběnou karosárnou Pininfarina. Dvoumístný automobil měl ve své přídí uložen vidlicový šestiválec o objemu 1987 cm3 s nejvyšším výkonem 118 kW a točivým momentem 163 N.m, který pocházel z vývoje automobilky Ferrari, což ostatně odhalovalo i samotné označení Dino v názvu vozu.

Fiat Dino Spider se s dvoulitrovým motorem udržel ve výrobě do roku 1969, kdy došlo k modernizaci, jejíž součástí bylo i použití vidlicového šestiválce o objemu 2418 cm3. Tento motor disponoval nejvyšším výkonem 132 kW a točivým momentem 216 N.m. Pro oba motory byla standardem pětistupňová manuální převodovka a maximální rychlost 210 km/h.

Veterán Auto.cz: Italští karosářští mistři – Pininfarina (2.část)

Dvoumístný otevřený automobil s rozvorem náprav 2280 mm měl celkovou délku 4109 mm resp. 4237 mm, šířku 1709 mm a výšku 1245 a 1270 mm. Pohotovostní hmotnost se pohybovala od 1150 do 1240 kg v závislosti na výbavě a modelovém roku.

Pininfarina na základech modelu Dino Spider představil několik svých designérských studií. První z nich byl Fiat Dino Berlinetta, který se od sériového modelu lišil prakticky jen pevnou střechou s plynule klesající linií směrem k zádi. Fiat Dino Parigi z roku 1967 již měl svébytný design a působil s bohatě prosklenou zádí jako shooting brake, zatímco Dino Ginevra ze stejného roku s podobně tvarovanou přídí působil jako fastback.


Fiat Dino Spider (Pininfarina)
 

Fiat Dino Coupé (Bertone)

Fiat Dino Coupé se veřejnosti představil na autosalonu v Ženevě v březnu roku 1967 a přímo navazoval na model Dino Spider, s nímž sdílel pohonnou jednotku a další mechanické skupiny.

Historie malých Ferrari: Od Dina 206 GT po 488 GTB

Elegantní automobil s uspořádáním interiéru 2+2 se od svého o pár měsíců staršího sourozence vedle pevné střechy a prostornějšího interiéru odlišoval i rozměry a liniemi své karoserii. Ta vznikla ve studiu Bertone a pracoval na ní i Giorgetto Giugiaro.

Kupé s rozvorem náprav prodlouženým oproti modelu s plátěnou střechou o 270 mm na 2550 mm mělo celkovou délku 4507 mm, šířku 1696 mm a výšku 1287 až 1315 mm. Pohotovostní hmotnost se pohybovala od 1270 do 1380 kg v závislosti na výbavě a modelovém roku.

Test Veterán Auto.cz: Ferrari Dino 246 GT z roku 1973

Fiat Dino Coupé sdílel s modelem Dino Spider motory o objemu 2,0 l a později 2,4 l i pětistupňovou manuální převodovku. Vzhledem k vyšší pohotovostní hmotnosti se jeho nejvyšší rychlost pohybovala kolem 200 km.

V letech 1966 až 1969 bylo vyrobeno 3670 kupé a 1163 spiderů s dvoulitrovými šestiválci. Následně vzniklo jen 420 spiderů s motorem 2,4 l, zatímco kupé bylo do ukončení výroby v roce 1973 s touto pohonnou jednotkou vyrobeno 2550 exemplářů. Není bez zajímavosti, že kupé využíval jako rodinný vůz i Nuccio Bertone.


Fiat Dino Coupé (Bertone)
 

Lancia Stratos

Designérské studio Bertone na autosalonu v Turíně v roce 1970 představilo futuristický koncept Stratos Zero, pod jehož liniemi byl podepsán Marcello Gandini. Automobil s technikou značky Lancia v podobě vidlicového čtyřválce o objemu 1,6 l ze sériového modelu Fulvia vyvolal senzaci svou přísně aerodynamickou karoserií s přístupem do interiéru po vyklopení čelního okna.

Atraktivní prototyp zaujal vedení automobilka Lancia, toužící po novém modelu, určeném především pro tratě rallye. Ve své původní podobě ovšem nebyl Stratos Zero pro toto využítí úplně ideální a došlo tedy na evolucí jeho tvarů právě s ohledem na zamýšlené využití.

Veterán Auto.cz: Lancia Stratos HF – fantom rallye

Turínský autosalon v roce 1971 se stal místem světové premiéry prototypu Lancia Stratos HF. Karoserie si zachovala přísně klínovitou siluetu, ale kabina se posunula více mezi nápravy, dostala klasický pár dveří a před jeho zadní nápravou se nakonec usadil napříč uložený vidlicový šestiválec.

Automobil byl od začátku vyvíjen jako soutěžní speciál. Homologační předpisy ovšem vyžadovaly stavbu alespoň čtyř stovek kusů a díky tomu vznikla silniční verze Stradale. Dvoumístné kupé s rozvorem náprav 2180 mm mělo celkovou délku 3710 mm, šířku 1750 mm a výšku 1110 mm. Pohotovostní hmotnost se pohybovala kolem 980 kg a u závodního provedení podle regulí skupiny 4 pak byla 880 kg.

Provedení Stradale mělo uprostřed napříč umístěn vidlicový šestiválec Dino původem z produkce automobilky Ferrari, který zde z objemu 2418 cm3 poskytoval nejvyšší výkon 140 kW a točivý moment 226 N.m. Prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky mířily tyto hodnoty ke kolům zadní nápravy.

Lancia Stratos úspěšně splnila úkol, pro nějž byla vytvořena a stala se legendou automobilových soutěží. V letech 1974 až 1976 získala tři tituly v mistrovství světa značek za sebou! Sandro Munari, největší hvězda za jejím volantem, byl navíc jedničkou sezony 1977, odnesl si Pohár FIA.

Lancia Stratos Sibilo (1978): Gandiniho hnědý klín s originálním volantem

V letech 1972 až 1975 vzniklo celkem 492 exemplářů modelu Stratos. V době, kdy již byl tento úspěšný závodní vůz na ústupu ze scény, posloužil jeden exemplář za základ pro zajímavou studii Sibilo, kterou ve studiu Bertone navrhl Marcello Gandini.

Díky své popularitě se tento zástupce značky Lancia stal vděčným objektem zájmu ze strany výrobců více či méně kvalitních replik a rovněž i nadšenců toužících oživit jej prostřednictvím jeho moderní interpretace. V roce 2005 se představil projekt Fenomenon Stratos, který byl k vidění i na autosalonu v Brně a rok 2010 přinesl New Stratos, který vznikl na základech Ferrari F430 Scuderia.


Lancia Stratos
 

Lancia Thema 8.32

Lancia si motor z produkce automobilky Ferrari pro svůj vlastní model vypůjčila i v osmdesátých letech. Tentokrát jej nepoužila pro sportovní vůz, ale implantovala jej pod kapotu své tehdejší vlajkové lodi v podobě velkého sedanu.

Turínský autosalon pořádaný v roce 1986 na jaře se stal místem světové premiéry pro model Thema 8.32. Za číselnou zkratkou se ukrývalo osm válců a 32 ventilů motoru původem z produkce automobilky Ferrari, u níž nesl interní označení F105.

Veterán Auto.cz: Lancia Thema (1984-1994): Luxus, prostor, turbo a osmiválec

Vidlicový osmiválec, kterým byla osazena Ferrari modelových řad 308 a Mondial se pro použití v zástupci značky Lancia dočkal přepracování, které přineslo mimo jiné nový klikový hřídel a menší hlavy válců. Na jeho výrobě částečně spolupracovala i značka Ducati.

Osmiválec o objemu 2927 cm3 pod kapotou modelu Thema 8.32 disponoval nejvyšším výkonem 158 kW a točivým momentem 258 N.m. Po modernizaci, jejíž součástí byla i instalace katalyzátoru, byl nejvyšší výkon 151 kW a točivý moment 263 N.m. S výjimkou dvojice prototypů vybavených pohonem všech kol měly všechny sériové vozy poháněna pouze přední kola a to prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky.

Lancia Thema 8.32 SW: Vzácné kombi s osmiválcem Ferrari

Lancia Thema 8.32 s rozvorem náprav 2660 mm měla celkovou délku 4590 mm, šířku 1755 mm a výšku 1440 mm. Provedení bez katalyzátoru akcelerovalo z 0 na 100 km/h za 6,8 s a s ním za 7,2 s. Maximální rychlost byla 240 km/h, resp. 235 km/h.

Vedle svého osmiválce se model Thema 8.32 od svých méně výkonných sourozenců lišil mimo jiné i nastavením komponentů odpružení, brzdovým systémem a výsuvným spoilerem, usazeným ve víku zavazadlového prostoru. V letech 1986 až 1992 bylo postaveno celkem 3971 vozů Lancia Thema 8.32.


Lancia Thema 8.32
 

Foto: Fiat Chrysler Automobiles, Fiat, Lancia, Wheelsage.org, Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Antisemitismus je na vzestupu, ukázal evropský průzkum. Víc než třetina Židů zvažuje emigraci Antisemitismus je na vzestupu, ukázal evropský průzkum. Víc než třetina Židů zvažuje emigraci

Devět z deseti židovských respondentů rozsáhlého průzkumu…

Glosa Martina Čabana: Babišovo zrcátko Glosa Martina Čabana: Babišovo zrcátko

Byl to už před lety Václav Klaus, kdo chytře zformuloval…

Akcie, měny & názory Jaroslava Bukovského: Číňané propadli jistotě Akcie, měny & názory Jaroslava Bukovského: Číňané propadli jistotě

Kde v dnešních dobách, kdy úrok je sprosté slovo,…

Mayovou čeká nejspíše poslední týden ve funkci, píší britská média Mayovou čeká nejspíše poslední týden ve funkci, píší britská média

Téma brexitu se dostalo na titulní stránky všech…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je? Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je?

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Rekord Porsche na Nürburgringu v ohrožení! Zuby si brousí Volkswagen Rekord Porsche na Nürburgringu v ohrožení! Zuby si brousí Volkswagen

Volkswagen se chystá vzít útokem okruh Nürburgring. Cíl…

 





 
Toyota GT86 – Pořád baví

TEST: Toyota GT86 – Pořád baví

Dnes 12:52

Je tu stále a stále k ní vzhlížejí ti, kteří sami sebe označují za petrolheady a řidičské nadšence. Vrásky z věku jí vyhlazují facelifty, ale jak po letech působí svým jízdním dojmem?




Blesk.cz

Vyčerpaný Gott na Slovensku: Přiletěl vrtulníkem, nikoho k sobě nepustil!

Vyčerpaný Gott na Slovensku: Přiletěl vrtulníkem,…

Jen co Karel Gott (79) překonal nedávné onemocnění, už zase koncertuje. Po dlouhých 35 letech vystoupil ve…

Starobohnické vánoční těšení chystá jubilejní 10. ročník. Advent zpestří hudba, kejkle či pohádka

Starobohnické vánoční těšení chystá jubilejní 10.…

O třetí neděli adventní proběhne ve starých Bohnicích již tradiční „Starobohnické vánoční těšení“, které se…

 

iSport.cz

MS v Praze lámalo rekordy. Florbal se posouvá, říká šéf. Co Kettunen?

MS v Praze lámalo rekordy. Florbal se posouvá, říká…

Plusový moment: divácké rekordy. Minusový moment: Češi znovu bez medaile. Mistrovství světa florbalistů v Praze…

Tohle jsou nové Vítkovice? Naštvaní diváci po pádu v tabulce protestovali

Tohle jsou nové Vítkovice? Naštvaní diváci po pádu v…

Vyjádřili svou nespokojenost. Kotel vítkovických fanoušků během 26. kola Tipsport extraligy s Litvínovem (0:3)…

 

Reflex.cz

Hůle: V exekucích tu končí i děti, běží jich miliony, vymahači mají vliv ve všech politických stranách

Hůle: V exekucích tu končí i děti, běží jich…

Češi si nechali ukrást spravedlnost. Analytik Daniel Hůle dlouhodobě upozorňuje na bobtnající problém exekucí.…

Země OSN přijaly globální pakt o migraci. Česko se k dohodě nepřipojí

Země OSN přijaly globální pakt o migraci. Česko se k…

Země Organizace spojených národů dnes v marockém městě Marrákeši formálně přijaly globální pakt o migraci, podle…