5.2. 2014 Ladislav Černý

Motory MAN Euro 6: Chytře na emise

 

Ačkoliv první vozidla ve specifikaci Euro 6 jsou v provozu již od jara předloňského roku, velký zlom směrem k uplatnění nových motorů nastává nyní.

Přechod z kategorie Euro 5 na přesnější Euro 6 přinesl nejen razantní snížení emisí oxidů dusíku o 80 procent a pevných částic o 66 %, ale také byl určen maximální počet těchto částic. Záměr je jasný – snížit podíl nejmenších sazí, které jsou pro dýchací systém nejškodlivější, protože je plíce nejsou schopné vypudit ven.

Přístup automobilky MAN

Méně medializovanou podmínku Euro 6 však tvoří rozšířené podmínky pro OBD neboli palubní počítače. Sledování emisního řízení motoru se totiž v praxi může dotknout i provozovatele vozidla, což platí samozřejmě pro majitele vozidel Euro jakékoliv značky.

Pojďme se však vrátit k samotné technice motorů MAN pro modely TGL a TGM. Podobně jako u motorů Euro 5 používá německý výrobce vstřikování common rail a recirkulaci výfukových plynů k redukci oxidů dusíku. Motory DO834 a D0836 pro menší řady TGL a TGM od výkonu 162 kW (220 k) používají dvoustupňové přeplňování. Dvojice turbodmychadel pro nízké a vyšší otáčky zajišťují optimální točivý moment v širokém pásmu otáček včetně těch nejekonomičtějších nízkých.

Přeplňování a dočišťování

Agregáty s dvěma turbodmychadly také používají mezichladič stlačeného vzduchu, což se občas nazývá vysoké přeplňování. Nové dočišťování výfukových plynů u motoru Euro 6 zajišťuje kombinace oxidačního katalyzátoru, CRT (Continuously Regenerating Trap) filtru pevných částic a jednotky SCR.

Nejdříve se zaměříme na samotný filtr, jehož vložka používá nový keramický materiál všeobecně nazývaný Cordierit. Proti předchozím filtrům je nová hmota přibližně o polovinu lehčí, což u samotného tělesa zachycovače částic by znamenalo úsporu hmotnosti několika desítek kilogramů. Snížení hmotnosti samotného zachycovače je však omezeno tím, že u agregátů Euro 6 je třeba většího objemu vložky filtru, aby byl splněn požadavek na omezený počet částic. Jak jsme již zmínili výše, má tedy přechod z požadavku Euro 5 na šestou úroveň nejen v množství vypouštěných sazí, ale rovněž v jejich agresivitě vůči nejen lidskému organismu.

Mnoho senzorů

Nároky na dodržování emisních limitů nejen v době prodeje nového vozidla, ale také během dalších pěti let či ujetí 700 000 kilometrů, si vynutily dvou- až třínásobné navýšení počtů čidel motoru a výfuku. V zachycovači pevných částic najdeme senzor teploty. Pro průběžné spalování sazí na popel je totiž u CRT filtru s možností průběžného spalování sazí na popel a platinovým povrchem vstupní plochy vložky potřeba teplota přibližně 250 °C. Teplota výfukových plynů v těle zachycovače má zásadní význam nejen pro postupné spalování uhlíkatých částic. Proč?

Odpověď najdeme v následujícím tlakovém čidle, který sleduje rozdíl tlaku výfukových plynů před a za filtrem. Jakmile dosáhne přibližně 20 barů, znamená to značné zanesení filtru a výzvu řídicí jednotce. Ta upraví časování a objem vstřikování nafty tak, aby došlo k navýšení teploty výfukových plynů ve filtru a spálení sazí na popel. Je tedy jasné, že jakmile filtr regeneruje tímto podpůrným způsobem, dochází k mírnému zvýšení spotřeby nafty.

Šest stupňů

Automobilka MAN se na správnou funkčnost filtru pevných částic připravila velmi dobře. Jakmile vlivem nízké teploty v zachycovači CRT nastává aktivní regenerace změnou vstřikování během jízdy, běžný řidič tento proces vůbec nezaznamená. Pokud ani tímto způsobem nedojde ke spálení aspoň části sazí – čidlo rozdílu tlaku nahlásí nižší hodnotu, pak vozidlo běžným způsobem jede dál.

Nedojde-li k omezení sazí v zachycovači, obdrží řidič výzvu, že je nutná aktivní regenerace a ustálená jízda vyšší rychlostí. Pokud by neuposlechl, nastane čtvrtá fáze – výzva k nucené regeneraci filtru tlačítkem na přístrojové desce během stání vozidla. Zvýšené otáčky motoru a jeho nepravidelný chod způsobí ve vložce filtru vysokou teplotu potřebnou ke vznícení sazí. Je vhodné vozidlo zastavit na takovém místě, aby pod krabicí s filtrem nebyla suchá tráva s možností se vznítit.

Zastaví-li řidič k nucené regeneraci s velkou prodlevou, může se stát, že protitlak téměř zacpaného vložky nedovolí režim nuceného vypálení a následuje výzva k nutné výměně zachycovače v servisu. Ignorance této páté fáze evokuje poslední varování, kterým je přechod motoru do tzv. nouzového režimu s omezením výkonu a točivého momentu. Netřeba ani připomínat, že velký protitlak z filtru do výfukových plynů může snadno zničit roztočené turbodmychadlo. Výměna jen samotného filtru přijde na několik tisíc eur. Proto je velmi vhodné respektovat strategii výrobce ohledně péče o filtr, která zajišťuje jeho bezchybnou funkci, nejnižší náklady a maximální provozuschopnost vozidla.

Pomoc pro rozvážku

Nové modely TGL a TGM určené zejména pro komunální nebo rozvážkový provoz dostaly pro správnou funkci zachycovače sazí pomoc v podobě tzv. HCI (Hydro Carbon Injection) systému. Ten v případě potřeby vstřikuje před oxidační katalyzátor uhlovodík, který v něm shoří na oxid uhličitý a vodu, a tak zvýší teplotu v katalyzátoru cca na 550 °C. K regeneraci filtru neboli spálení sazí na popel tak bezpečně dochází i během jízd na krátké vzdálenosti.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud

Americký odvolací soud potvrdil pozastavení platnosti…

Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně…

Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím

Sociální síť Facebook chce rozšířit portfolio svých…

 

Štítky MAN Nákladní Profi

 

Přidat názorDiskuse: Motory MAN Euro 6: Chytře na emise

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Světovým rekordmanem v dojezdu pouze na zásobu stlačeného…

Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

 






 
To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

Včera

Nissan GT-R, Skyline, Ford Escort Cosworth a několik dalších sportovních aut se stalo obětí požáru v jednou britském servisu.




Blesk.cz

Čuba chybí v Senátu devět měsíců. Dál bere plný plat a nadzdvihl vedení

Čuba chybí v Senátu devět měsíců. Dál bere plný plat…

Senátor František Čuba (SPO, 81) nerozhodoval o normách posuzovaných Senátem už přes devět měsíců. Navíc dál…

Tradiční »sójovka« vs. chemicky vyrobená: Je libo glutamát s karcinogenem?

Tradiční »sójovka« vs. chemicky vyrobená: Je libo…

Oblíbená tmavě hnědá omáčka se dá vyrobit tradiční, přírodní cestou ze čtyř ingrediencí – vody, sójových bobů,…

 

iSport.cz

Rutta o zájmu z NHL: Jsem připraven jít i na farmu, nebojím se toho

Rutta o zájmu z NHL: Jsem připraven jít i na farmu,…

Tři obránci národního týmu, kteří si zahráli na mistrovství světa v Paříži, mají v kapse smlouvu s klubem NHL.…

Třesk v Plzni? Po sezoně mají skončit Ivanschitz, Zeman i Hromada

Třesk v Plzni? Po sezoně mají skončit Ivanschitz,…

Přetahovaná se Slavií o titul ještě neskončila a Viktoria Plzeň už intenzivně řeší skladbu mužstva pro příští…

 

Reflex.cz

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou rozprodal Oliver Cromwell, se vrací do Londýna

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou…

Když se v roce 2012 procházel ředitel Královské akademie umění Christopher Le Brun po horách s hlavním kurátorem…