reklama


5.2. 2014 Ladislav Černý

Motory MAN Euro 6: Chytře na emise

 

Ačkoliv první vozidla ve specifikaci Euro 6 jsou v provozu již od jara předloňského roku, velký zlom směrem k uplatnění nových motorů nastává nyní.

Přechod z kategorie Euro 5 na přesnější Euro 6 přinesl nejen razantní snížení emisí oxidů dusíku o 80 procent a pevných částic o 66 %, ale také byl určen maximální počet těchto částic. Záměr je jasný – snížit podíl nejmenších sazí, které jsou pro dýchací systém nejškodlivější, protože je plíce nejsou schopné vypudit ven.

Přístup automobilky MAN

Méně medializovanou podmínku Euro 6 však tvoří rozšířené podmínky pro OBD neboli palubní počítače. Sledování emisního řízení motoru se totiž v praxi může dotknout i provozovatele vozidla, což platí samozřejmě pro majitele vozidel Euro jakékoliv značky.

Pojďme se však vrátit k samotné technice motorů MAN pro modely TGL a TGM. Podobně jako u motorů Euro 5 používá německý výrobce vstřikování common rail a recirkulaci výfukových plynů k redukci oxidů dusíku. Motory DO834 a D0836 pro menší řady TGL a TGM od výkonu 162 kW (220 k) používají dvoustupňové přeplňování. Dvojice turbodmychadel pro nízké a vyšší otáčky zajišťují optimální točivý moment v širokém pásmu otáček včetně těch nejekonomičtějších nízkých.

Přeplňování a dočišťování

Agregáty s dvěma turbodmychadly také používají mezichladič stlačeného vzduchu, což se občas nazývá vysoké přeplňování. Nové dočišťování výfukových plynů u motoru Euro 6 zajišťuje kombinace oxidačního katalyzátoru, CRT (Continuously Regenerating Trap) filtru pevných částic a jednotky SCR.

Nejdříve se zaměříme na samotný filtr, jehož vložka používá nový keramický materiál všeobecně nazývaný Cordierit. Proti předchozím filtrům je nová hmota přibližně o polovinu lehčí, což u samotného tělesa zachycovače částic by znamenalo úsporu hmotnosti několika desítek kilogramů. Snížení hmotnosti samotného zachycovače je však omezeno tím, že u agregátů Euro 6 je třeba většího objemu vložky filtru, aby byl splněn požadavek na omezený počet částic. Jak jsme již zmínili výše, má tedy přechod z požadavku Euro 5 na šestou úroveň nejen v množství vypouštěných sazí, ale rovněž v jejich agresivitě vůči nejen lidskému organismu.

Mnoho senzorů

Nároky na dodržování emisních limitů nejen v době prodeje nového vozidla, ale také během dalších pěti let či ujetí 700 000 kilometrů, si vynutily dvou- až třínásobné navýšení počtů čidel motoru a výfuku. V zachycovači pevných částic najdeme senzor teploty. Pro průběžné spalování sazí na popel je totiž u CRT filtru s možností průběžného spalování sazí na popel a platinovým povrchem vstupní plochy vložky potřeba teplota přibližně 250 °C. Teplota výfukových plynů v těle zachycovače má zásadní význam nejen pro postupné spalování uhlíkatých částic. Proč?

Odpověď najdeme v následujícím tlakovém čidle, který sleduje rozdíl tlaku výfukových plynů před a za filtrem. Jakmile dosáhne přibližně 20 barů, znamená to značné zanesení filtru a výzvu řídicí jednotce. Ta upraví časování a objem vstřikování nafty tak, aby došlo k navýšení teploty výfukových plynů ve filtru a spálení sazí na popel. Je tedy jasné, že jakmile filtr regeneruje tímto podpůrným způsobem, dochází k mírnému zvýšení spotřeby nafty.

Šest stupňů

Automobilka MAN se na správnou funkčnost filtru pevných částic připravila velmi dobře. Jakmile vlivem nízké teploty v zachycovači CRT nastává aktivní regenerace změnou vstřikování během jízdy, běžný řidič tento proces vůbec nezaznamená. Pokud ani tímto způsobem nedojde ke spálení aspoň části sazí – čidlo rozdílu tlaku nahlásí nižší hodnotu, pak vozidlo běžným způsobem jede dál.

Nedojde-li k omezení sazí v zachycovači, obdrží řidič výzvu, že je nutná aktivní regenerace a ustálená jízda vyšší rychlostí. Pokud by neuposlechl, nastane čtvrtá fáze – výzva k nucené regeneraci filtru tlačítkem na přístrojové desce během stání vozidla. Zvýšené otáčky motoru a jeho nepravidelný chod způsobí ve vložce filtru vysokou teplotu potřebnou ke vznícení sazí. Je vhodné vozidlo zastavit na takovém místě, aby pod krabicí s filtrem nebyla suchá tráva s možností se vznítit.

Zastaví-li řidič k nucené regeneraci s velkou prodlevou, může se stát, že protitlak téměř zacpaného vložky nedovolí režim nuceného vypálení a následuje výzva k nutné výměně zachycovače v servisu. Ignorance této páté fáze evokuje poslední varování, kterým je přechod motoru do tzv. nouzového režimu s omezením výkonu a točivého momentu. Netřeba ani připomínat, že velký protitlak z filtru do výfukových plynů může snadno zničit roztočené turbodmychadlo. Výměna jen samotného filtru přijde na několik tisíc eur. Proto je velmi vhodné respektovat strategii výrobce ohledně péče o filtr, která zajišťuje jeho bezchybnou funkci, nejnižší náklady a maximální provozuschopnost vozidla.

Pomoc pro rozvážku

Nové modely TGL a TGM určené zejména pro komunální nebo rozvážkový provoz dostaly pro správnou funkci zachycovače sazí pomoc v podobě tzv. HCI (Hydro Carbon Injection) systému. Ten v případě potřeby vstřikuje před oxidační katalyzátor uhlovodík, který v něm shoří na oxid uhličitý a vodu, a tak zvýší teplotu v katalyzátoru cca na 550 °C. K regeneraci filtru neboli spálení sazí na popel tak bezpečně dochází i během jízd na krátké vzdálenosti.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Brexit bude. Cirkus taky Komentář Martina Čabana: Brexit bude. Cirkus taky

Výrok britského nejvyššího soudu ztížil pozici premiérky…

Lukáš Hradský: České rejdaře živí hlavně přeprava v zahraničí Lukáš Hradský: České rejdaře živí hlavně přeprava v zahraničí

Ještě před deseti lety bylo povídání s českými rejdaři…

Britská politická bomba: o brexitu musí rozhodnout parlament Britská politická bomba: o brexitu musí rozhodnout parlament

Vláda Theresy Mayové bude potřebovat souhlas parlamentu,…

Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii

Brno dolní nádraží je nákladní železniční stanice v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Motory MAN Euro 6: Chytře na emise

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6 Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České…

 






 
Co se stane, když u vozu s automatem během jízdy vpřed zařadíte zpátečku?

Co se stane, když u automatu během jízdy vpřed zařadíte zpátečku?

Dnes 09:53

Dnešní automobily jsou čím dál více přetechnizované, ani jednoduché ovládání však nemusí zcela odfiltrovat chyby řidiče. Je to tak i v případě, že u vozu s automatem během jízdy vpřed zařadíte zpátečku?




Blesk.cz

Vyšetřovatel zmizení Míši promluvil o neonacismu matky: Je to cesta k jejímu nalezení?

Vyšetřovatel zmizení Míši promluvil o neonacismu…

Vystupuje jako Eva Braun, na profilu má obrázky Hitlera a nešetří nechutnými vtipy na adresu Židů a dalších…

Češi ničí „slepá“ místa: Mapují zapomenuté kouty světa

Češi ničí „slepá“ místa: Mapují zapomenuté kouty světa

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti v Kongu. Taková místa se snaží podrobně zmapovat projekt…

 

iSport.cz

Federer znovu válí, na Australian Open si zahraje o finále s Wawrinkou

Federer znovu válí, na Australian Open si zahraje o…

Roger Federer si zahraje o finále Australian Open, když v semifinálovém zápase porazil Němce Mischu Zvereva 6:1,…

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen sranda v seriálu

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen…

Je to fenomén a on se stal jeho součástí. Brankář Radek Sňozík si zahrál sám sebe v seriálu Vyšehrad, který si…

 

Reflex.cz

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety, zvládne to i babička

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety,…

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti v Kongu. Taková místa se snaží podrobně zmapovat projekt…

Realitní trh v Česku se dočista zbláznil. Až zdejší bublina praskne, budou se všichni divit

Realitní trh v Česku se dočista zbláznil. Až zdejší…

Podle aktuálních statistik se prodává metr čtvereční u nového bytu v Praze za nevídaných 70 tisíc korun. A…

 
 
reklama