5.2. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Motory MAN Euro 6: Chytře na emise

 

Ačkoliv první vozidla ve specifikaci Euro 6 jsou v provozu již od jara předloňského roku, velký zlom směrem k uplatnění nových motorů nastává nyní.

Přechod z kategorie Euro 5 na přesnější Euro 6 přinesl nejen razantní snížení emisí oxidů dusíku o 80 procent a pevných částic o 66 %, ale také byl určen maximální počet těchto částic. Záměr je jasný – snížit podíl nejmenších sazí, které jsou pro dýchací systém nejškodlivější, protože je plíce nejsou schopné vypudit ven.

Přístup automobilky MAN

Méně medializovanou podmínku Euro 6 však tvoří rozšířené podmínky pro OBD neboli palubní počítače. Sledování emisního řízení motoru se totiž v praxi může dotknout i provozovatele vozidla, což platí samozřejmě pro majitele vozidel Euro jakékoliv značky.

Pojďme se však vrátit k samotné technice motorů MAN pro modely TGL a TGM. Podobně jako u motorů Euro 5 používá německý výrobce vstřikování common rail a recirkulaci výfukových plynů k redukci oxidů dusíku. Motory DO834 a D0836 pro menší řady TGL a TGM od výkonu 162 kW (220 k) používají dvoustupňové přeplňování. Dvojice turbodmychadel pro nízké a vyšší otáčky zajišťují optimální točivý moment v širokém pásmu otáček včetně těch nejekonomičtějších nízkých.

Přeplňování a dočišťování

Agregáty s dvěma turbodmychadly také používají mezichladič stlačeného vzduchu, což se občas nazývá vysoké přeplňování. Nové dočišťování výfukových plynů u motoru Euro 6 zajišťuje kombinace oxidačního katalyzátoru, CRT (Continuously Regenerating Trap) filtru pevných částic a jednotky SCR.

Nejdříve se zaměříme na samotný filtr, jehož vložka používá nový keramický materiál všeobecně nazývaný Cordierit. Proti předchozím filtrům je nová hmota přibližně o polovinu lehčí, což u samotného tělesa zachycovače částic by znamenalo úsporu hmotnosti několika desítek kilogramů. Snížení hmotnosti samotného zachycovače je však omezeno tím, že u agregátů Euro 6 je třeba většího objemu vložky filtru, aby byl splněn požadavek na omezený počet částic. Jak jsme již zmínili výše, má tedy přechod z požadavku Euro 5 na šestou úroveň nejen v množství vypouštěných sazí, ale rovněž v jejich agresivitě vůči nejen lidskému organismu.

Mnoho senzorů

Nároky na dodržování emisních limitů nejen v době prodeje nového vozidla, ale také během dalších pěti let či ujetí 700 000 kilometrů, si vynutily dvou- až třínásobné navýšení počtů čidel motoru a výfuku. V zachycovači pevných částic najdeme senzor teploty. Pro průběžné spalování sazí na popel je totiž u CRT filtru s možností průběžného spalování sazí na popel a platinovým povrchem vstupní plochy vložky potřeba teplota přibližně 250 °C. Teplota výfukových plynů v těle zachycovače má zásadní význam nejen pro postupné spalování uhlíkatých částic. Proč?

Odpověď najdeme v následujícím tlakovém čidle, který sleduje rozdíl tlaku výfukových plynů před a za filtrem. Jakmile dosáhne přibližně 20 barů, znamená to značné zanesení filtru a výzvu řídicí jednotce. Ta upraví časování a objem vstřikování nafty tak, aby došlo k navýšení teploty výfukových plynů ve filtru a spálení sazí na popel. Je tedy jasné, že jakmile filtr regeneruje tímto podpůrným způsobem, dochází k mírnému zvýšení spotřeby nafty.

Šest stupňů

Automobilka MAN se na správnou funkčnost filtru pevných částic připravila velmi dobře. Jakmile vlivem nízké teploty v zachycovači CRT nastává aktivní regenerace změnou vstřikování během jízdy, běžný řidič tento proces vůbec nezaznamená. Pokud ani tímto způsobem nedojde ke spálení aspoň části sazí – čidlo rozdílu tlaku nahlásí nižší hodnotu, pak vozidlo běžným způsobem jede dál.

Nedojde-li k omezení sazí v zachycovači, obdrží řidič výzvu, že je nutná aktivní regenerace a ustálená jízda vyšší rychlostí. Pokud by neuposlechl, nastane čtvrtá fáze – výzva k nucené regeneraci filtru tlačítkem na přístrojové desce během stání vozidla. Zvýšené otáčky motoru a jeho nepravidelný chod způsobí ve vložce filtru vysokou teplotu potřebnou ke vznícení sazí. Je vhodné vozidlo zastavit na takovém místě, aby pod krabicí s filtrem nebyla suchá tráva s možností se vznítit.

Zastaví-li řidič k nucené regeneraci s velkou prodlevou, může se stát, že protitlak téměř zacpaného vložky nedovolí režim nuceného vypálení a následuje výzva k nutné výměně zachycovače v servisu. Ignorance této páté fáze evokuje poslední varování, kterým je přechod motoru do tzv. nouzového režimu s omezením výkonu a točivého momentu. Netřeba ani připomínat, že velký protitlak z filtru do výfukových plynů může snadno zničit roztočené turbodmychadlo. Výměna jen samotného filtru přijde na několik tisíc eur. Proto je velmi vhodné respektovat strategii výrobce ohledně péče o filtr, která zajišťuje jeho bezchybnou funkci, nejnižší náklady a maximální provozuschopnost vozidla.

Pomoc pro rozvážku

Nové modely TGL a TGM určené zejména pro komunální nebo rozvážkový provoz dostaly pro správnou funkci zachycovače sazí pomoc v podobě tzv. HCI (Hydro Carbon Injection) systému. Ten v případě potřeby vstřikuje před oxidační katalyzátor uhlovodík, který v něm shoří na oxid uhličitý a vodu, a tak zvýší teplotu v katalyzátoru cca na 550 °C. K regeneraci filtru neboli spálení sazí na popel tak bezpečně dochází i během jízd na krátké vzdálenosti.

Spolupracujeme s TipCars.com
Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

Komentář Petra Koubského: S miliardářem do bouřlivých vod Komentář Petra Koubského: S miliardářem do bouřlivých vod

Na první pohled to vypadá, že AutoCont po sedmadvaceti…

Fair Credit opouští slovenský trh Fair Credit opouští slovenský trh

Omezení výše úrokové sazby přinutilo ze Slovenska odejít…

Airbus poprvé vzlétl s novým letounem, má ukrojit tržní podíl Boeingu Airbus poprvé vzlétl s novým letounem, má ukrojit tržní podíl Boeingu

Na letišti ve francouzském Toulouse ve čtvrtek koncern…

 

Štítky MAN Nákladní Profi

 

Přidat názorDiskuse: Motory MAN Euro 6: Chytře na emise

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 





 
Takhle se rodí ruský stařeček. Nahlédněte do zákulisí výroby legendární Lady Niva

Takhle se rodí ruský stařeček. Nahlédněte do zákulisí výroby legendární Lady Niva

Dnes 18:51

Výroba legendární Lady Niva, dnes nazývané 4x4, byla zahájena už v roce 1977. A v továrně v Toljatti probíhá dodnes.




Blesk.cz

Žena v pražské zoo spáchala sebevraždu: Skočila z 20 metrů vysoké rozhledny, zemřela v nemocnici

Žena v pražské zoo spáchala sebevraždu: Skočila z 20…

Do zoologické zahrady v Praze vyjížděli v neděli dopoledne záchranáři. Z dřevěné rozhledny, která se nachází v…

Únos dětí z ústavu: Davídek s Leonardem nechodili do školy, z bytu se ozýval křik, prozradil starosta

Únos dětí z ústavu: Davídek s Leonardem nechodili do…

Davídek a Leonard Lackóovi, děti, které před týdnem jejich rodiče unesli z dětského centra, bydlely v bytě v…

 

iSport.cz

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Nikdy nepůsobil v cizině. Nebyl draftovaný. Před třemi lety hrál v první lize proti Šumperku nebo Benátkám. A…

Messi si zobnul tabletu v 10. minutě. Pak gólem posunul své hranice

Messi si zobnul tabletu v 10. minutě. Pak gólem…

Argentinská hvězda Lionel Messi přispěl jedním gólem ve středečním utkání Ligy mistrů s Olympiakosem Pireus k…

 

Reflex.cz

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…

Anglický Oxford chce být prvním zcela bezemisním městem. Stát se tak má do roku 2035

Anglický Oxford chce být prvním zcela bezemisním…

Anglické město Oxford, kde se nachází jedna z nejlepších a nejznámějších univerzit planety, se chce do roku 2035…