5.2. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Motory MAN Euro 6: Chytře na emise

 

Ačkoliv první vozidla ve specifikaci Euro 6 jsou v provozu již od jara předloňského roku, velký zlom směrem k uplatnění nových motorů nastává nyní.

Přechod z kategorie Euro 5 na přesnější Euro 6 přinesl nejen razantní snížení emisí oxidů dusíku o 80 procent a pevných částic o 66 %, ale také byl určen maximální počet těchto částic. Záměr je jasný – snížit podíl nejmenších sazí, které jsou pro dýchací systém nejškodlivější, protože je plíce nejsou schopné vypudit ven.

Přístup automobilky MAN

Méně medializovanou podmínku Euro 6 však tvoří rozšířené podmínky pro OBD neboli palubní počítače. Sledování emisního řízení motoru se totiž v praxi může dotknout i provozovatele vozidla, což platí samozřejmě pro majitele vozidel Euro jakékoliv značky.

Pojďme se však vrátit k samotné technice motorů MAN pro modely TGL a TGM. Podobně jako u motorů Euro 5 používá německý výrobce vstřikování common rail a recirkulaci výfukových plynů k redukci oxidů dusíku. Motory DO834 a D0836 pro menší řady TGL a TGM od výkonu 162 kW (220 k) používají dvoustupňové přeplňování. Dvojice turbodmychadel pro nízké a vyšší otáčky zajišťují optimální točivý moment v širokém pásmu otáček včetně těch nejekonomičtějších nízkých.

Přeplňování a dočišťování

Agregáty s dvěma turbodmychadly také používají mezichladič stlačeného vzduchu, což se občas nazývá vysoké přeplňování. Nové dočišťování výfukových plynů u motoru Euro 6 zajišťuje kombinace oxidačního katalyzátoru, CRT (Continuously Regenerating Trap) filtru pevných částic a jednotky SCR.

Nejdříve se zaměříme na samotný filtr, jehož vložka používá nový keramický materiál všeobecně nazývaný Cordierit. Proti předchozím filtrům je nová hmota přibližně o polovinu lehčí, což u samotného tělesa zachycovače částic by znamenalo úsporu hmotnosti několika desítek kilogramů. Snížení hmotnosti samotného zachycovače je však omezeno tím, že u agregátů Euro 6 je třeba většího objemu vložky filtru, aby byl splněn požadavek na omezený počet částic. Jak jsme již zmínili výše, má tedy přechod z požadavku Euro 5 na šestou úroveň nejen v množství vypouštěných sazí, ale rovněž v jejich agresivitě vůči nejen lidskému organismu.

Mnoho senzorů

Nároky na dodržování emisních limitů nejen v době prodeje nového vozidla, ale také během dalších pěti let či ujetí 700 000 kilometrů, si vynutily dvou- až třínásobné navýšení počtů čidel motoru a výfuku. V zachycovači pevných částic najdeme senzor teploty. Pro průběžné spalování sazí na popel je totiž u CRT filtru s možností průběžného spalování sazí na popel a platinovým povrchem vstupní plochy vložky potřeba teplota přibližně 250 °C. Teplota výfukových plynů v těle zachycovače má zásadní význam nejen pro postupné spalování uhlíkatých částic. Proč?

Odpověď najdeme v následujícím tlakovém čidle, který sleduje rozdíl tlaku výfukových plynů před a za filtrem. Jakmile dosáhne přibližně 20 barů, znamená to značné zanesení filtru a výzvu řídicí jednotce. Ta upraví časování a objem vstřikování nafty tak, aby došlo k navýšení teploty výfukových plynů ve filtru a spálení sazí na popel. Je tedy jasné, že jakmile filtr regeneruje tímto podpůrným způsobem, dochází k mírnému zvýšení spotřeby nafty.

Šest stupňů

Automobilka MAN se na správnou funkčnost filtru pevných částic připravila velmi dobře. Jakmile vlivem nízké teploty v zachycovači CRT nastává aktivní regenerace změnou vstřikování během jízdy, běžný řidič tento proces vůbec nezaznamená. Pokud ani tímto způsobem nedojde ke spálení aspoň části sazí – čidlo rozdílu tlaku nahlásí nižší hodnotu, pak vozidlo běžným způsobem jede dál.

Nedojde-li k omezení sazí v zachycovači, obdrží řidič výzvu, že je nutná aktivní regenerace a ustálená jízda vyšší rychlostí. Pokud by neuposlechl, nastane čtvrtá fáze – výzva k nucené regeneraci filtru tlačítkem na přístrojové desce během stání vozidla. Zvýšené otáčky motoru a jeho nepravidelný chod způsobí ve vložce filtru vysokou teplotu potřebnou ke vznícení sazí. Je vhodné vozidlo zastavit na takovém místě, aby pod krabicí s filtrem nebyla suchá tráva s možností se vznítit.

Zastaví-li řidič k nucené regeneraci s velkou prodlevou, může se stát, že protitlak téměř zacpaného vložky nedovolí režim nuceného vypálení a následuje výzva k nutné výměně zachycovače v servisu. Ignorance této páté fáze evokuje poslední varování, kterým je přechod motoru do tzv. nouzového režimu s omezením výkonu a točivého momentu. Netřeba ani připomínat, že velký protitlak z filtru do výfukových plynů může snadno zničit roztočené turbodmychadlo. Výměna jen samotného filtru přijde na několik tisíc eur. Proto je velmi vhodné respektovat strategii výrobce ohledně péče o filtr, která zajišťuje jeho bezchybnou funkci, nejnižší náklady a maximální provozuschopnost vozidla.

Pomoc pro rozvážku

Nové modely TGL a TGM určené zejména pro komunální nebo rozvážkový provoz dostaly pro správnou funkci zachycovače sazí pomoc v podobě tzv. HCI (Hydro Carbon Injection) systému. Ten v případě potřeby vstřikuje před oxidační katalyzátor uhlovodík, který v něm shoří na oxid uhličitý a vodu, a tak zvýší teplotu v katalyzátoru cca na 550 °C. K regeneraci filtru neboli spálení sazí na popel tak bezpečně dochází i během jízd na krátké vzdálenosti.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Sněmovna bude hlasovat o zrušení povinných elektronických receptů Sněmovna bude hlasovat o zrušení povinných elektronických receptů

Sněmovna bude při schvalování vládní lékové novely o…

OBRAZEM: Nejkrásnější viadukt Evropy je deset let na seznamu UNESCO OBRAZEM: Nejkrásnější viadukt Evropy je deset let na seznamu UNESCO

Viadukt Landwasser přetíná švýcarskou řeku Landve výšce…

Glosa Jana Stuchlíka: Nevinná Vitásková Glosa Jana Stuchlíka: Nevinná Vitásková

Ten případ asi jinak skončit nemohl. Vrchní soud…

Záchrana pro Airbus A380? Společnost získala zakázku za miliardy dolarů Záchrana pro Airbus A380? Společnost získala zakázku za miliardy dolarů

Evropský výrobce letadel Airbus získal zakázku na 36…

 

Štítky MAN Nákladní Profi

 

Přidat názorDiskuse: Motory MAN Euro 6: Chytře na emise

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

 





 
Ojetý Peugeot 308 (T7): Mnohem lepší! Až na jednu výjimku…

Ojetý Peugeot 308: Mnohem lepší! Až na jednu výjimku

Dnes 08:00

Původní Peugeot 308 vyjel na zdokonalené technice předchozí revolučně řešené, avšak problematické 307. Závad způsobených pochybením výrobce výrazně ubylo, přesto si někteří i s 308 užili své.




Blesk.cz

Čeká vás cesta do hor? 8 rad, jak zvládnout zimní nástrahy a dojet v pořádku!

Čeká vás cesta do hor? 8 rad, jak zvládnout zimní…

Počasí uplynulých dní ukázalo svou zrádnost. Hromadné bouračky, uzavřená dálnice, sněhová kalamita A do toho…

Ubytování přes Airbnb? Dobrá cena, ale i plíseň v bytě. Víme, jak se nenapálit

Ubytování přes Airbnb? Dobrá cena, ale i plíseň v…

Klára (32) cestuje velmi často a využívá k tomu platformu Airbnb, tedy sdílené ubytování, které momentálně…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Finy „nastartovala“ v Lize mistrů i pohodová sauna s Hubáčkem

Finy „nastartovala“ v Lize mistrů i pohodová sauna s…

Ve vyřazovacích bojích Champions Hockey League už finský tým JYP Jyväskylä vyřadil dva české kluby. Ve…

 

Reflex.cz

Nejstarší člověk Evropy, Italka Giuseppina Projetto doporučuje jíst čokoládu. Letos jí bude 116 let

Nejstarší člověk Evropy, Italka Giuseppina Projetto…

Nejstarším člověkem v Evropě je v současnosti Italka Giuseppina Projetto, která se narodila 30. května 1902. Za…

Lidi, neblbněte! V prezidentské volbě jde o hodně, ale ne o úplně všechno

Lidi, neblbněte! V prezidentské volbě jde o hodně,…

Přemýšlím, že na chvíli si dám pokoj od sociálních sítí. Už se mi skoro nechce rozčilovat nebo smutnit nad…