14.5. 2018 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Na návštěvě v továrně pro Porsche Mission E: Tady elektřině opravdu věří!

 

Do role lídra koncernové elektromobility se favorizuje samotný Volkswagen, na příjezd elektrických aut se však pečlivě připravují i další značky pod jeho křídly. Výjimkou není ani Porsche.

Volkswagen má rodinu I.D., Škodovka Vision E, Seat model Born, Audi zase e-tron. S elektromobily se v brzké budoucnosti roztrhne pytel, přičemž vlna se netýká jen mainstreamových značek koncernu VW. Na svém prvním masově vyráběném elektromobilu totiž pracuje i stuttgartské Porsche, jeho předobraz zatím tvoří koncepční vize Mission E. Tu jsme si mohli prvně prohlédnout na frankfurtském autosalonu v roce 2015, sériové automobily začnou opouštět výrobnu koncem roku 2019.

Bavíme se o výrobních linkách závodu ve stuttgartském Zuffenhausenu, kde si rozšíření výroby o elektromobily žádá investice v řádech miliard korun. Do roku 2022 se mají celkové výdaje vyšplhat na více než 75 miliard českých korun jen za samotnou továrnu, výzkum a vývoj dalších modelů si pak vyžádá obdobnou částku. Porsche se nás o vážnosti elektromobility rozhodlo přesvědčit na vlastní kůži a pozvalo nás přímo do stuttgartského centra dění.

Video

Na jedné straně dynamické jízdy s Porsche 911 a dalšími sporťáky značky, na straně druhé návštěva výrobního centra. Nebe a dudy připomínají dvě události, které jsem s automobilkou zatím absolvoval. Jedno ale zůstalo společné – žádné focení! Stejně jako před dvěma lety na okruhu v Nardò jsou nám fotoaparáty telefonů přelepeny, na vlastní foťáky rovnou zapomeňte. Dokonce je nám doporučeno, abychom smartphony raději nechali v kapsách. I když jsou neškodné, inženýři z nich prý mají vrásky na čele…

Ukážou nám něco víc?

Brzy ráno se společně s hloučkem kolegů ze všech koutů světa scházíme před továrnou v Zuffenhausenu. Kdybyste náhodou měli cestu kolem, domovinu Porsche zaručeně poznáte podle kruhového objezdu, jemuž dominují vysoké sloupy s ikonickými sporťáky na samotném vrcholu. Slouží jako „reklama“ na přilehlé historické muzeum. Kromě lidí z automobilové branže sem Porsche pozvalo i zástupce z oblastí financí, hospodářství či marketingu. Mission E chce dostat do podvědomí všude, kde jen to jde! Česká skupinka je spojena s Izraelem, jenž má prý do budoucna v oblasti elektromobility ohromný potenciál.

Kráčíme směrem dovnitř a mě zajímá jediné: ukáže nám Porsche něco „víc“? Bohužel ne. Přicházíme do zasedací místnosti, kde už na nás čeká samotný koncept Mission E. Na něm už nic nového nevyzkoumáme, od premiéry na frankfurtském výstavišti se takřka nezměnil. O něco zajímavější to mohlo být díky videu doprovázejícímu jeden úsek prezentace. I tady je ale vyobrazen pouze koncept. Kdepak, dnes se žádné velké odhalení pro hrstku vyvolených konat nebude. Návštěva výrobny sice fakticky proběhla, fotografie a videa z výrobních linek ovšem nečekejte. Přímo sem nás Porsche nepustilo, vždyť na řadě míst se stále ještě intenzivně pracuje. Spokojit jsme tak museli jen s prohlídkou z ptačí perspektivy, kde nám bylo ukázáno, kterou část výroby jaká budova obslouží.

Porsche v tichosti poodhaluje Mission E. Nahlédněte pod pokličku

Spokojit se tak musím alespoň s tvrdými fakty, tady jsou ty zásadní: produkční varianta Mission E zamíří do výrobny v roce 2019 jako mezičlánek 911 a Panamery, velikostně má však blíže k druhému modelu. Porsche ovšem slibuje nezaměnitelný sportovní posez, zároveň se ale chlubí velkou porcí místa pro cestující vzadu. Pomůže především rozmístění baterií po podlaze a tzv. „foot garage“, tedy bohatším prostorem pro nohy.

Technické podrobnosti zůstávají i nadále tajemstvím. Víme alespoň o výkonu přesahujícím 600 koní a zrychlení z klidu na stovku pod 3,5 sekundy. Pohon všech kol obstarávají dva elektromotory, jeden na každé nápravě, k mání však budou i dvoukolky. Předpokládáme, že co do výkonu a zrychlení Porsche kalkuluje s produkční variantou v nejsilnějším provedení, do výroby jich totiž zamíří vícero. Zajímavou novinkou je sázka na napětí 800 voltů, které přinese rychlejší nabíjení a kabely s menším průřezem.

Bude vydělávat. Prostě musí!

Všechno to zní skvěle, ale napadá mě jedna věc: co se stane, když Mission E nepůjde na dračku tak, jak si Porsche představuje? O tom ve Stuttgartu nechtějí ani slyšet… „Všechny tyto projekty schvalujeme s tím, že budou ziskové. Žádný takový vůz bychom nezačali tvořit, kdybychom o tom nebyli přesvědčeni,“ zněla odpověď zástupců automobilky.

Pokud jde o baterie, Porsche přiznalo, že na žádné vlastní inovativní technologii aktuálně nepracuje. Pohonné jednotky naopak vznikají přímo v Zuffenhausenu, takže je potřeba kapacity značně rozšířit. To není jednoduchý úkol, prostory v centru Stuttgartu nejsou nafukovací, navíc musí Porsche kalkulovat i s maximální možnou výškou budou ve městě. Tyto strasti ale vyřešilo elegantně, když nejde stavět nahoru, bude se stavět dolů. Dvě ze čtyř pater jsou tak „schována“ pod zemí.

Porsche Mission E Cross Turismo: Elektrický crossover má blízko k sériové výrobě

Třešničkou výrobního procesu je dopravník, jenž auta k finálnímu ladění veze dlouhých 800 metrů. Nebylo by snazší a finanční úspornější postavit novou výrobnu na zelené louce? Určitě ano. O tom ale Porsche nechce ani slyšet. Mission E je pro značku veledůležitým projektem a proto bude vznikat v srdci značky. Tam, kde to před lety všechno začalo…

A aby to nebylo jen o éčkové misi, závěrem přišla řeč i na projekty divize Porsche Digital. Za zmínku stojí třeba nová možnost v navigačních trasách. Představte si, že byste si kromě nejkratší či nejrychlejší trasy mohli vybrat i tu nejproduktivnější. Tedy takovou, při které si snadno vyřídíte pracovní telefonáty a nehrozí výpadek pro nedostatečný signál. Nemyslelo se jen na manažery, ale i sportovce. Těm by totiž už brzy mohl s maximálně efektivní jízdou pomáhat asistent. Zkrátka vám poví, kterou zatáčku lze projet rychleji či kde je lepší si podřadit. Že se některé vcelku nevšední nápady divize stávají realitou, to dokládá možnost virtuální návštěvy showroomu. Stačí se s prodejcem spojit prostřednictvím chytrého zařízení a on vás s kamerou v ruce provede nejen po obchodě, ale klidně vám do detailu ukáže i žádaný model. Promyšlené to všechno mají ve Stuttgartu hezky. A brzy zjistíme, jestli to tak skutečně bude i fungovat…

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru

Ministerstvo dopravy podalo rozklad předsedovi Úřadu pro…

Skripalová poprvé promluvila do médií: Léčba byla bolestivá a deprimující Skripalová poprvé promluvila do médií: Léčba byla bolestivá a deprimující

Dcera otráveného ruského exagenta Sergeje Skripala poprvé…

Cyrrus pochybil a zaplatí milion, nařídila ČNB Cyrrus pochybil a zaplatí milion, nařídila ČNB

Centrální banka potrestala tuzemského brokera za to, že…

Novým italským premiérem se stal takřka neznámý právník Giuseppe Conte Novým italským premiérem se stal takřka neznámý právník Giuseppe Conte

Italský prezident Sergio Mattarella jmenoval novým…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

 





 
Jízdní dojmy: Ford Fiesta ST. Tříválec… Jako fakt?

Jízdní dojmy: Ford Fiesta ST. Tříválec… Jako fakt?

Včera

Nad novou tříválcovou Fiestou ST by se strašně snadno lámala hůl. Byla by to škoda.




Blesk.cz

O spoření na důchod se státním příspěvkem slábne zájem. Ubylo tu 4000 lidí

O spoření na důchod se státním příspěvkem slábne…

Na penzi se státním příspěvkem v takzvaném třetím pilíři penzijního systému si na konci prvního čtvrtletí…

Felix Slováček slaví 75! Podívejte se na 75 snímků sexy Dády, o kterou přišel!

Felix Slováček slaví 75! Podívejte se na 75 snímků…

Felix Slováček dnes slaví 75. narozeniny. Za tu dobu toho stihl hodně. V posledních 5 letech se mu ale zhroutilo…

 

iSport.cz

Parádní rozlučka. Francouz byl vyhlášen nejlepším gólmanem sezony v KHL

Parádní rozlučka. Francouz byl vyhlášen nejlepším…

Pavel Francouz odchází z Kontinentální hokejové ligy ověnčen oceněním pro nejlepšího brankáře sezony.…

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým Sparta (ne)počítá

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým…

To číslo bere dech. 56! Tolik hráčů v dospělé kategorii má aktuálně pod smlouvou fotbalová Sparta. Kdyby nyní…

 

Reflex.cz

Fenomén Karla: Vzestup a pád extravagantní ministryně obrany Šlechtové

Fenomén Karla: Vzestup a pád extravagantní…

Z vlády Andreje Babiše odcházejí nej­známější tváře. Po Robertu Pelikánovi a Martinovi Stropnickém, kteří až…

Zeman je populista a nacionalista, vypukla vzpoura proti elitám, říká Trumpův exstratég Bannon

Zeman je populista a nacionalista, vypukla vzpoura…

Chcete získat moc? Využijte populismus a ekonomický nacionalismus. Stephen Bannon, tedy muž, který podle mnohých…