31.8. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Škoda Vision E: Byli jsme za volantem studie elektromobilu!

 

Skupina Volkswagen chce do roku 2025 převzít roli leadera na poli elektromobility. V tomto velmi ambiciozním plánu se samozřejmě počítá i s domácí Škodou. Vše začíná studií elektrického kupé SUV Vision E, který jsme mohli krátce vyzkoušet za volantem.

Současný zvýšený zájem skupiny VW o elektromobilitu, který je jen počátkem gigantického plánu k jehož naplnění má dojít do roku 2025 má svůj původ v tolik medializované kauze Dieselgate. Z ní před časem vyšlo najevo, že Volkswagen podváděl při emisním testu. Už nyní máme elektrický Up!. A také golfa, avšak do budoucna se počítá s výrazně větším rozšířením elektrického portfolia vozidel.

Už kdysi mi byla na několik dní svěřena čistě elektrická Škoda Octavia, tehdy ještě vycházející z druhé generace tohoto modelu. A musím říci, že ježdění s ní na tuzemských silnicích po Praze a okolí mě přesvědčilo v tom, že budoucí elektromobilita nebude zase tak hrozná, viděno z pohledu nadšeného řidiče. Malinký, nízko umístěný elektromotor sedící přímo na přední nápravě spolu s hmotnými trakčními akumulátory vzadu se postaraly o vyvážení, jaké nelze u běžné octavie II prakticky dosáhnout. Auto tak jezdilo zatáčky jak vůz klasické koncepce či dokonce transaxle.

K tomu navíc motor z nízkých rychlostí táhl tak, jak to znám třeba z šesti či osmiválců. Ano, dojezd byl stále kompromisní přibližně 150 km, ale i tak to byla velmi cenná zkušenost.

Bude jich pět!

Pokud se vrátím k informaci nabídnout do budoucna vícero elektromobilů, tak plán je asi následující: Už v roce 2020 by měla vyjet elektrická škodovka, jejíž předzvěstí je právě krátce vyzkoušená studie Vision E. Do pěti let pak budou následovat další čtyři elektricky poháněné modely. Jak nám bylo prozrazeno na prezentaci, počítá se s konvenčními auty, která zákazníkovi nabídnou všechny hodnoty běžného vozu od praktičnosti, přes radost z jízdy až po pěkný vzhled. Tedy nic ve stylu obludných monster, jak se nám jimi snaží některé automobilky prezentovat svoji budoucnost. A ani to nebudou v praxi jen s výhradami použitelná vozidla ve stylu starší trojice elektromobilů Peugeot iOn, Citroën C-Zero a jejich dárce orgánů Mitsubishi i-MiEV. Tato auta jsou skvělými elektromobily, ale sotva průměrnými auty, která rozhodně nejezdí jako běžná auta rozličných segmentů.

Že nebude ta elektromobilita zase tak zlá dokazuje nejnověji také Škoda Vision E. Auto si svoji světovou premiéru odbylo v Číně na autosalonu v Šanghaji. Nyní se s ní počítá pro frankfurtský autosalon, který je skoro za dveřmi. Pro něj prošla studie Vision E drobnou modernizací při níž se změnila přední část vozidla a dále design 21palcových kol. Zbytek zůstává při starém.

Vision E je postaven na platformě známé jako MEB, která je od samého začátku koncipovaná tak, aby se dokázala co nejlépe popasovat se zástavbou elektrického pohonu. Základem je zcela rovná podlaha bez podélné výztuhy v podobě středového tunelu. Ta je totiž z pohledu konstruktéra elektromobilů nežádoucí, neboť to komplikuje uložení akumulátoru. Ten by zde měl být po celé ploše podlahy, což je výhodné také z hlediska rozložení hmotnosti. A dále tím nepřijde zkrátka ani užitná hodnota, což Vision E jasně demonstroval svým zavazadelníkem, který se na zběžný pohled příliš neliší od kufru běžného SUV kupé jiných značek.

Škoda Vision E oficiálně: Elektromobil umí jezdit sám a neustále vás sleduje (+videa)

O konkrétní technice zatím nepadlo prakticky nic. Vše se stále vyvíjí, takže než vůz dojde do fáze sériové výroby, může být řada věcí úplně jinak. Jisté ale je, že po Visionu E by měla následovat ještě jedna studie, více se přibližujíc realitě a poté by již měl být představen sériový elektrický vůz, což pokud vše půjde podle plánu by se mělo odehrát do tří let.

O něco podrobnější informace o připravovaném elektromobilu přinesl před časem britský Auto Express. Dle jeho názoru by se měly výkony elektromotorů pohybovat v rozmezí od 140 do 300 koňských sil (tedy od 103 do 220 kW). Normovaný dojezd je udáván 400 až 600 km na jedno nabití, což je dost ambiciozní, tedy v případě, že by se měla zachovat příznivá cena. Otazník také visí nad tím, zda uvedená hodnota nebude s prodlouženým dojezdem zásluhou spalovacího motoru v roli generátoru střídavého proudu. Podobně jako to má BMW i3 REX.

Na knoflík i jinak

Nechme však spekulací a pojďme se svézt s Vision E. Už jen to nastupování. Vozu chybí střední sloupek B. Zatímco přední dveře se elektricky otevírají klasickým způsobem, tedy po směru jízdy, zadní se vyklápějí opačně, čili proti směru. Přesně jako u již zmíněné i3 od BMW či kdysi u Mazdy RX-8. Dveře nemají zvenku žádnou kliku, pouze senzor dotyku. To samé je v kabině. Pokud chcete vystoupit a dveře otevřít, musíte prsty přejet v prohlubni ve výplni dveří v místě, kde jsou normálně vnitřní kliky. Ty jsou zde vytvořeny pouze jakoby náznakem.

Po otevření dveří vás vítá čtveřice samostatných sedaček, která svými tvary připomínají křesílka v kavárně či luxusnějším kosmetickém salonu případně kadeřnictví. Mně také sedadla pilotů britského a historicky prvního dopravního letadla s proudovými motory DeHavilland Comet. Nastavují se elektricky tlačítky na jejich boku, přičemž po otevření svěří se současně mírně natočí k vnějšímu okraji kabiny aby se usnadnilo nastupování.

Palubní deska se skládá pouze s monitorů, připomínajících špičkové tablety. Grafika je úžasná, stejně jako celkové zakomponování. Na výplních předních dveří jsme našli dva klasické smartphony, jimž lze ovládat celou řadu funkcí vozidla. Vzhledem k velmi omezenému časovému slotu jsme si to ale vyzkoušet nemohli. Běžné auto tak připomíná pouze volant a dvojice pedálů – brzda a plyn.

Dveře auta se tiše zavřely a pohltila mě zvláštní atmosféra. Bohaté prosklení mi připomnělo kabinu kluzáku neboli větroně v němž jsem kdysi s kamarádem letěl. Chybějící střední sloupek vytváří velmi vzdušnou atmosféru.

AUTOSALON FRANKFURT 2017 NA AUTO.CZ

Technik sedící vedle na sedadle spolujezdce mi dal pokyn abych sešlápl pedál brzdy a navolil (tlačítkem) režim D, tedy jízdu vpřed. Stačilo jen přidat plyn a jeli jsme. Jízda se odehrávala v uzavřené hale, tudíž jsem mohl pouze kroužit kolem dokola s občasným vychýlením volantu na druhou stranu. Točilo se lehce a na prudší přidání plynu auto vyrazilo hbitě vpřed. Pochopitelně jsem to ale moc často nedělal. Přeci jen je to prototyp. Pedál brzdy měl v porovnání s běžnými auty nezvykle dlouhý krok, asi jako kdysi auta s brzdami bez posilovače. Auto při tom mělo klasické brzdy, dokonce nechyběla ani elektromechanická parkovací brzda, jak prozradil známý zvuk jejích servomotorů, ozývající se od zadních kol.

Auto údajně vzniklo ve speciální divizi v Německu. V Mladé Boleslavi údajně nemají vybavení na stavbu takového auta jaký je Vision E. Pokud chcete koncept vidět naživo, stačí navštívit stánek automobilky Škoda na frankfurtském autosalonu ve dnech od 14. do 24. září letošního roku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vojenské opravárny loni skončily desítky milionů ve ztrátě Vojenské opravárny loni skončily desítky milionů ve ztrátě

Státní podnik Vojenský opravárenský podnik (VOP CZ)…

Bývalý šéf Sparty Mach s žalobou na stát neuspěl. Požadoval odškodné 76 milionů Bývalý šéf Sparty Mach s žalobou na stát neuspěl. Požadoval odškodné 76 milionů

Soud zamítl žalobu někdejšího šéfa fotbalové Sparty Petra…

Nejvyšší soud nařídil znovu projednat případ novináře Peroutky Nejvyšší soud nařídil znovu projednat případ novináře Peroutky

Nejvyšší soud (NS) vrátil spor o omluvu za výroky…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Vision E: Byli jsme za volantem…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 





 
Citroën Méhari (1968-1987): Dromedárovi na čtyřech kolech je padesát

Citroën Méhari (1968-1987): Dromedárovi na čtyřech kolech je padesát

Dnes 18:45

Všestranný, jednoduchý, levný a spolehlivý. Přesně takový byl Citroën Méhari, který slaví kulaté jubileum.




Blesk.cz

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže vláda straně z „předpeklí“?

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže…

Inspirovaná německými sociálními demokraty uchýlila se i ČSSD k referendu o vstupu do menšinové vlády s ANO,…

"Honimír" předjížděl na D1 ve zúžení, dopadlo to…

Pořádně draho vyšlo předjíždění na D1 řidiče (40) z Malajsie. Se svým lamborghini ve zúženém úseku D1 na Žďársku…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Hamšík pryč z Neapole? Je to 60:40 pro Čínu, odhaduje jeho otec

Hamšík pryč z Neapole? Je to 60:40 pro Čínu,…

Nejlepší slovenský fotbalista posledních let Marek Hamšík by mohl odejít do Číny. Podle otce Richarda o…

 

Reflex.cz

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si na férovku přiznat, že už nebude nikdy

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si…

Hudební festival Trutnoff, který patřil mezi nejstarší akce svého druhu v Česku, se ani v letošním roce na…

Naučte se číst v lidech. Takhle to dělají v FBI

Naučte se číst v lidech. Takhle to dělají v FBI

Máte pocit, že lidem občas nerozumíte? Pokud jim toužíte vidět do hlavy, zkuste použít několik technik, které s…