Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na silnici i do vody: Galerie obojživelníků (2. díl)

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Vedle osobních obojživelných automobilů vznikla a stále vzniká celá řada vozidel pro volný čas i pracovní využití, která lze zcela bezpečně využívat na souši i vodní hladině.

V případě obojživelných vozidel patří bezpochyby k jejich nejpopulárnějším zástupcům právě malé a poměrně hbité osobní automobily, ale vedle nich i dnes nabízí celá řada společností čistě užitkové stroje.

Tato vozidla více či méně kombinují techniku a vzhled nákladních automobilů a lodí. Nejčastěji jsou určena pro dopravu nákladů i pasažérů v oblastech, kde se pevnina střídá s rozsáhlými vodními plochami a jejich služeb samozřejmě využívají i záchranáři při přírodních katastrofách.

Zajímavou kategorií obojživelných vozidel jsou pak autobusy. Ty mohou být nasazeny v pravidelném linkovém provozu, ale jejich nejčastější použití představují turistické okružní jízdy, při nichž samozřejmě využijí i svých plavebních schopností.

Individualisté toužící po netradičně strávené dovolené si pak mohou pořídit obojživelný obytný přívěs, s nímž mohou opustit rušný kemp a vydat se na vodní hladinu. Pořídit si lze samozřejmě i obytný automobil, který se pak provedením svého interiéru může vyrovnat i luxusním jachtám.

Sealander

Německý Sealander rozhodně není jediným obytným přívěsem, který může bezpečně vklouznout na klidnou vodní hladinu, ale patří k nejmodernějším a zároveň nejatraktivnějším zástupcům své nepříliš rozšířené kategorie. Navíc jej na českém trhu nabízí společnost KOV Velim.

Základem Sealanderu je žárově pozinkovaný jednonápravový podvozek, stojící na 13-palcových kolech s pneumatikami o rozměrech 185/55 R13. Nástavba je vyrobena z několika vrstev ručně překládaného laminátového vlákna.

Karavan dlouhý 4060 mm, široký 1680 mm a vysoký 1890 mm o hmotnosti 485 kg uveze na vodě až 410 kg a jeho posádka se nemusí spoléhat na služby vlečného plavidla, protože na záď Sealanderu lze připojit malý elektromotor, který jej dokáže rozjet až na 9 km/h.

Standardem pro interiér je dvojice podélně u boků umístěných lavic a před nimi v přídi jsou malé skříňky, zatímco mezi nimi je stolek, který lze složit a lavice rozložit na pohodlné lůžko s délkou 2000 mm a šířkou 1560 mm.

Interiér lze vybavit řadou prvků, mezi něž patří kuchyňský modul se sporákem umístěným v jedné ze dvou skříněk v přídi, zatímco do druhé lze usadit dřez s tekoucí vodou a nádržemi na čistou i odpadní vodu. V nabídce výbavy na přání je i kompresorový chladící box, audiosystém a nástavby s toaletou a sprchou.

V základním provedení přijde Sealander na 18.292 eur (zhruba 495.000 eur) včetně DPH.


Cami Terra Wind

Společnost Cami (Cool Amphibious Manufacturers International LLC) patří k nejaktivnějším současným výrobcům obojživelných vozidel. V prvním díle ji zastupoval sportovní kabriolet Hydra Spyder a nyní zde máme obytný automobil Terra Wind, jehož první prototyp vznikl již v roce 2003.

Terra Wind samozřejmě není jediným obojživelným obytným automobilem na světě, ale patří k tomu nejlepšímu a nejluxusnějšímu, s čímž lze vyrazit na dovolenou po silnicích i vodní hladině.

Na první pohled tento stroj vypadá jako obytný automobil postavený na základech nákladního vozu a k těmto vozidlům má ostatně nejblíže. Terra Wind s celkovou délkou 12.650 mm, šířkou 2500 mm a výškou 3810 mm je vybaven přeplňovaným vznětovým motorem Caterpillar o objemu 7,2 litru a výkonu 243 kW.

Obytný automobil o hmotnosti téměř 15 tun je údajně schopen se na souši rozjet rychlostí až 130 km/h, zatímco na vodě mu dvojice lodních šroubů v zádi umožňuje na klidné hladině plavbu rychlostí okolo 13 km/h.

Ve svém interiéru nabízí Terra Wind maximální možný komfort obytného vozu své velikosti. Obývací pokoj má levou boční stěnu, u níž je pohovka, výsuvnou a směrem k zádi má posádka k dispozici plně vybavenou kuchyni, koupelnu i WC a prostornou ložnici. Nechybí ani výkonný multimediální systém, jemuž již v roce 2003 vévodila plazmová televize s úhlopříčkou 42 palců.

Pozornost si zaslouží i použité materiály. Podobně jako na palubě luxusní jachty je i zde použito obložení ze vzácných druhů dřeva a mramoru, zatímco na čalounění sedadel je použita kvalitní kůže.

Společnost Cami je údajně připravena zájemcům o Terra Wind připravena splnit nejrůznější přání, mezi něž může patřit prodloužení na 13.700 mm nebo obojživelný přívěs, na němž lze převážet osobní automobil nebo vodní skútry.


AmphiCoach GS-1

Společnost AmphiCoach Amphibious Vehicles se sídlem na Maltě patří mezi výrobce obojživelných vozidel, jejichž hlavní produkci představují vyhlídkové i linkové autobusy schopné plavby. Vedle nich pak připravuje i obojživelné minibusy a záchranářská vozidla.

Prvním z řady vozidel schopných pohybu na souši i ve vodě, které společnost nabídla zákazníkům se stal autobus AmphiCoach GTS-1, jehož vývoj trval šest let a v produkční podobě byl uveden v roce 2008. První exemplář pro evropského klienta pak zamířil do Budapešti, kde je při vyhlídkových plavbách na Dunaji provozován dodnes.

Na model GTS-1 v současnosti společnost AmphiCoach Amphibious Vehicles navazuje obojživelným autobusem GS-1. Ten se od svého předchůdce odlišuje především modernějším designem a rovněž i technikou ukrytou ve svých útrobách.

AmphiCoach GS-1 je od loňského roku jako první zástupce své kategorie dodáván s motory ve specifikaci Euro 6 ve spojení s automatickými nebo automatizovanými převodovkami. K pohonu autobusu slouží vždy jeden motor, který na souši roztáčí kola, zatímco ve vodě je spojen s tryskou. Dodavatele motorů ani jejich výkony společnost v současnosti neuvádí.

Autobusy AmphiCoach GS-1 mohou být dodány s různými celkovými délkami a konfiguracemi interiérů, v nichž může být od 46 do 55 sedadel pro sedadel a vybavení srovnatelné s běžnými dálkovými autobusy. Záleží jen na budoucím majiteli, jestli si objedná klimatizaci, DVD přehrávač s obrazovkami pro cestující, kuchyňku nebo WC. K specialitám obojživelného stroje patří navigační světla nebo záchranné vesty.

AmphiCoach GS-1 má být v běžném silničním provozu schopen dosahovat stejných rychlostí jako dálkové autobusy, zatímco na vodě může plout rychlostí téměř 17 km/h. Výrobce uvádí, že je možné je provozovat ve sladké i slané vodě.


Gibbs Phibian a Humdinga

Gibbs Phibian je větší z dvojice obojživelníků společnosti Gibbs Amphitrucks a podle svého výrobce se jedná o největší obojživelné vozidlo s technologií HSA (High Speed Amphibian), což znamená, že po vjezdu do vody zatáhne všechna čtyři kola do trupu, aby jen minimálně narušovala jeho tvar. Tento proces nemá trvat déle než 10 sekund.

Obojživelník dlouhý 9213 mm, široký 2532 mm a stojící na kolech vysoký 3522 mm má rozvor náprav 6290 mm a rozchod kol 2120 mm. Světlá výška vozidla s koly o rozměrech pneumatik 275/80 R20 je 353 mm. Přední nájezdový úhel je 30 stupňů a zadní nájezdový úhel je 28 stupňů.

Phibian je vybaven dvojicí turbodieselových motorů a disponuje celkovým výkonem 368 kW. Poháněna mohou být přední nebo zadní kol a v případě potřeby i všechna čtyři kola. Řízení je vybaveno hydraulickým posilovačem. Zpomalování a zastavování vozidla s pohotovostní hmotností 4500 kg mají na starosti kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech.

K pohybu ve vodě slouží dvě vodní trysky a Phibian je schopen vyvinout na vodní hladině rychlost přes 48 km/h, zatímco po souší se může pohybovat rychlostí přes 110 km/h. Kabina Phibianu může nabídnout prostor tříčlenné posádce. Na ložné ploše mohou být namontována sedadla pro 12 cestujících. Užitečná hmotnost tohoto vozidla je 1,5 tuny.

Gibbs Humdinga s prostorem až pro devět osob včetně řidiče je ve své aktuální podobě dlouhý 7012 mm, široký 2304 mm, vysoký 2440 mm a má rozvor náprav 3940 mm, zatímco rozchod kol je 1922 mm. Světlá výška vozidla s koly o rozměrech pneumatik 275/60 R20 je 245 mm. Přední nájezdový úhel je 25 stupňů a zadní nájezdový úhel je 20 stupňů.

Podobně jako u většího Phibianu mohou i zde být poháněna přední nebo zadní kola a v případě potřeby i všechna čtyři. Pohonnou jednotkou je zdel přeplňovaný vidlicový osmiválec Mercury Marine o objemu 4,2 litru s výkonem 272 kW.

Pohotovostní hmotnost Humdingy je 3000 kg a v případě užitečné hmotnosti výrobce uvádí rovných 1000 kg. Na souši je tento stroj schopen dosáhnout rychlosti téměř 130 km/h, zatímco na vodě se může pohybovat rychlostí přes 48 km/h.

Výbava Phibianu i Humdingy může obsahovat klimatizaci, radar, naviják, kotvu s elektrickým rumpálem, plátěnou střechu kabiny i ložné plochy nebo krytou chemickou toaletu.


Cami Amphibious Responder

Společnost Cami (Cool Amphibious Manufacturers International LLC) vedle zábavného sportovce Hydra Roadster a luxusního obytného vozidla Terra Wind přispěla do světa obytných vozidel i strojem, který má být ideálním pomocníkem pro záchranáře pracující nejen v oblastech zasažených záplavami a hurikány.

Cami Amphibious Responder byl představen v roce 2012 a je na první pohled navržen s ohledem na co nepraktičtější využití při zásazích na vodní hladině i mimo ni. Vozidlo dlouhé 7,6 m, široké 2,5 m a vysoké 2,9 m má trup vyrobený z hliníkové slitiny. Jeho údajnou nepotopitelnost mají zajistit výplně ze speciální pěny.

K pohonu stroje schopného vyvinout na silnici rychlost okolo 112 km/h a ve vodě téměř 13 km/h slouží dvojice vznětových osmiválců Cummins. Každý z nich má objem 6,7 litru a disponuje výkonem 221 kW. Prostřednictvím pětistupňové automatické převodovky jsou poháněna všechna čtyři kola. Při jízdě po vodní hladině je zapojen lodní šroub na zádi.

Uzavřená kabina na přídi nabízí prostor pro tříčlennou posádku, zatímco na otevřenou korbu je možno umístit 15 osob. Součástí výbavy je mimo jiné manuálně ovládaný jeřáb na zádi, elektrický naviják a výsuvný žebřík ukrytý v prostoru na přídi.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - Bubáq
23. 5. 2016 09:10
Ty jo, to je nuda!!!!
Fakt by tam při pondělku nebylo něco zajímavějšího?! To nemáte nic kvalitnějšího ani pro rubriky historie? Vodu nechte člunům a plachetnicím....