Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Americkému Fordu Kuga se v nárazových testech IIHS moc nedařilo...

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
Ford Kuga se v Americe jmenuje Escape, takže výsledek přísných nárazových testů IIHS by mohl zajímat i našince.

Video se připravuje ...

V USA se nárazovým testům nových automobilů věnuje několik institucí. Kromě federální organizace NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) je to také organizace IIHS neboli Insurance Institute for Highway Safety. Jak název napovídá, jedná se o sdružení amerických pojišťovacích domů. Ta prověřuje pasivní bezpečnost nových automobilů, prodávaných na americkém trhu dle vlastních, přísnějších norem.

Zatím poslední vlny nárazových testů IIHS se zúčastnilo hned několik malých SUV. Malých ovšem na poměry USA. V evropských měřítkách by se jednalo minimálně o kompakty, ne-li o větší auta. Kromě Mitsubishi Outlander Sport a Fordu Escape to byly například BMW X1, Chevrolet Equinox, GMC Terrain a Jeep Compass. Z uvedených vozidel se u nás nabízí pouze BMW a Jeep. Jak dopadlo Mitsubishi a Ford, ukazují přiložená videa z nárazového testu. Z něj je jasně patrné výrazné posunutí sloupku A směrem dozadu, coby výsledek nestabilního skeletu karoserie.

Čelní náraz vozidel dle metodiky IIHS, v němž uvedená dvě auta nedopadla příliš dobře, pracuje s nárazovou rychlostí 40 mil za hodinu (mph), tedy 64 km/h. Jde o stejnou nárazovou rychlost, jakou mají auta zkoušená evropskou organizací hodnocení nových automobilů EuroNCAP. Jenže tím veškerá podobnost obou nárazových testů končí. V EuroNCAP auta bourají 40 procentní šířkou své přídě do deformovatelné bariéry, která má simulovat deformační zónu přídě moderního auta. Jde o v praxi častý čelní střet, kdy se řidiči dvou protijedoucích aut snaží na poslední chvíli vyhnout, ale už to nestihnou.

Americký test IIHS pracuje s pouhou čtvrtinou šíře přídě vozidla pro náraz. Navíc auto nenaráží svoji levou stranou do deformovatelné bariéry, ale do pevné, částečně zaoblené. Ta má simulovat strom, případně sloup kruhového tvaru. Je jasné, že v tomto případě je zatížení skeletu karoserie nesrovnatelně vyšší než v uvedeném testu EuroNCAP.

Při pouhé čtvrtině přídě je totiž otázkou, jakým způsobem se nárazu a tedy „maření“ kinetické energie účastní hlavní - v tomto případě levý podélník, v motorovém prostoru. Při tomto druhu nárazu také velmi záleží na pečlivém vyztužení kořene sloupku A, což je obecně vzato u přesazených čelních nárazových testů klíčové místo.

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
6. 4. 2018 09:52
Ach jo...
Hele redaktorskej, ráčeli si všimnout, že tam ta Mitsu byla dvě? Zatímco ASX (v US Outlander Sport) propadlo protože se mu neaktivoval okenní airbag klasický Outlander dostal nejlepší hodnocení ... to jen tak k doplnění jejich mizerný práce.