Nejprodávanější auta v Evropě: Mezi nejlepšími i dvě škodovky!
Rok 2016 byl pro automobilky na evropských trzích úspěšný. Za dvanáct měsíců loňského roku se na starém kontinentě prodalo 15,14 milionu nových aut, což je o 5,6 % více než o rok dříve. Je to také druhé nejvyšší číslo od roku 2007, kdy evropské prodeje přesáhly magickou hranici 16 milionů prodaných automobilů za rok.
Prodejní statistiky vyplývají z dat společnosti JATO Dynamics, která zkoumá prodeje v 29 zemích Evropy. Jedná se státy Evropské unie, mimo Bulharska a Malty, které doplňují prodejní čísla z Norska, Srbska a Švýcarska. Ve statistikách jsou tudíž zahrnuty statistiky z většiny evropských zemí, chybí ale třeba prodejní čísla z Ruska.
Nejlepší značky
Největší automobilkou zůstává Volkswagen, který loni v Evropě prodal přes 1,7 milionu aut. V meziročním srovnání ale jeho prodeje zůstaly na stejné úrovni, dokonce klesly o nepatrných 0,6 %. Hranici jednoho milionu prodaných aut za rok překonaly ještě Renault a Ford. Francouzská automobilka se díky mohutnému meziročnímu růstu o bezmála 13 % posunula na druhou příčku v pořadí značek.
Takto mohutný nárůst zaznamenal ještě Mercedes a Fiat. Trojcípá hvězda se s výsledkem 845.178 registrovaných aut stala nejúspěšnější luxusní značkou, zatímco italská automobilka obsadila devátou příčku v celkovém pořadí značek. Nejlepší desítku pak stejně jako v roce 2015 uzavírá Škoda, jejíž 663.467 prodaných vozů je o 7,3 % více než před rokem.
Když se podíváme mimo top 10, nejvíce zaujme úspěch Jaguaru. Jeho prodeje meziročně vzrostly o 70,1 %, celkem prodal 67.182 aut a v celkovém pořadí byl na 29. místě. Hned za ním byla Alfa Romeo s 66.256 prodanými auty a meziročním nárůstem o 16,5 %. Hodně si pomohla i Lada, jejíž 3.951 prodaných automobilů je o 81 % více než v roce 2015. Prodeje Infiniti, které se kvůli nízkým prodejním číslům loni stáhlo z českého trhu, pak meziročně vyskočily o 151 %! Výsledkem bylo 13.563 prodaných vozů.
Růst celkových prodejů znamenal, že jen minimu značek loni počet prodaných kusů klesl. Vedle Volkswagenu mezi takové výrobce patří Nissan, Citroën (oba -1,2 %), Mitsubishi (-11,9 %), DS (-12,7 %) nebo Tesla (-3,5 %).
Evropský trh v roce 2016: Nejprodávanější auta podle značek | |||
Poř. | Značka | Prodej 2016 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Volkswagen | 1.714.646 | -0,5 |
2. | Renault | 1.101.400 | +12,9 |
3. | Ford | 1.056.115 | +1,5 |
4. | Opel/Vauxhall | 991.172 | +5,5 |
5. | Peugeot | 865.426 | +1,1 |
6. | Mercedes-Benz | 845.178 | +13,9 |
7. | Audi | 830.364 | +8,3 |
8. | BMW | 820.505 | +9,9 |
9. | Fiat | 731.980 | +13,1 |
10. | Škoda | 663.467 | +7,3 |
11. | Toyota | 600.993 | +7,1 |
12. | Nissan | 550.510 | -1,2 |
13. | Citroën | 543.798 | -1,2 |
14. | Hyundai | 502.773 | +7,6 |
15. | Kia | 434.174 | +12,4 |
16. | Dacia | 419.466 | +10,2 |
17. | Seat | 350.203 | +3,8 |
18. | Volvo | 290.388 | +1,6 |
19. | Mazda | 235.879 | +11,8 |
20. | Mini | 209.451 | +11,3 |
- | CELKEM | 15.141.326 | +6,5 |
Nejlepší modely
A jak si vedly jednotlivé modely? Nejprodávanějším autem na starém kontinentu s přehledem zůstává Volkswagen Golf s 492.952 prodanými kusy, který si však kvůli probíhající modernizaci meziročně pohoršil o 7,8 %. Podobně si pohoršil i celkově čtvrtý Ford Fiesta (-4,4 %), naopak šestý Opel Astra meziročně poskočil o 29,6 %. Že by mu pomohl titul Evropského auta roku 2016?
Na devátém místě skončila Škoda Octavia. Ta měla na svém kontě 230.255 kusů, o 5,6 % více než před rokem. Mladoboleslavská značka pak mezi nejlepší dvacítkou má ještě jednoho zástupce, celkově 19. Fabia evidovala 177.301 prodaných kusů. Nejlepší desítku pak uzavírá Renault Captur, který dlouhodobě ukazuje, jak jsou malá SUV mezi Evropany oblíbená. Loni mu prodeje vyrostly o 11,1 %.
Když se podíváme mimo top 20, nepochybně zaujme nárůst celkově 25. Hyundaie Tucson (+305 %) a 36. Renaultu Kadjar (+161 %), u nichž je však meziroční růst z velké části způsoben tím, že se začaly prodávat teprve v průběhu roku 2015. Hodně si pomohly i celkově 26. Renault Mégane (+20,3 %), 31. Kia Sportage (+31,4 %) nebo 41. Fiat 500X (+42 %). V prvních dvou případech na tom měla nepochybně vliv mezigenerační výměna.
Evropský trh v roce 2016: Nejprodávanější auta podle modelů | |||
Poř. | Model | Prodej 2016 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | VW Golf | 492.952 | -7,8 |
2. | Renault Clio | 315.115 | +3,0 |
3. | VW Polo | 308.561 | +1,9 |
4. | Ford Fiesta | 300.528 | -4,4 |
5. | Opel/Vauxhall Corsa | 264.844 | -1,9 |
6. | Opel/Vauxhall Astra | 253.483 | +29,6 |
7. | Peugeot 208 | 249.047 | +8,0 |
8. | Nissan Qashqai | 234.340 | +0,9 |
9. | Škoda Octavia | 230.255 | +5,6 |
10. | Renault Captur | 217.105 | +11,1 |
11. | Ford Focus | 214.435 | -8,5 |
12. | VW Passat | 208.575 | -8,4 |
13. | Peugeot 308 | 195.653 | -9,1 |
14. | Toyota Yaris | 193.969 | +5,2 |
15. | Fiat Panda | 191.617 | +10,5 |
16. | Audi A3 | 190.660 | -4,5 |
17. | Fiat 500 | 183.730 | +1,8 |
18. | VW Tiguan | 180.198 | +21,3 |
19. | Škoda Fabia | 177.301 | +9,8 |
20. | Mercedes C | 176.551 | +1,8 |
- | CELKEM | 15.141.326 | +6,5 |
JATO Dynamics si obecně všímá úspěchů SUV, kterých se loni v Evropě prodalo 3.880.618 exemplářů, o 21 % více než o rok dříve. To znamená, že každé čtvrté auto prodané na starém kontinentu je právě SUV. Naopak tržní podíl malých a kompaktních aut navzdory růstu jejich prodejů mírně klesl, stále však čítají 3,21 milionu (+2,7 %), respektive 3,06 milionu prodaných kusů (+4,0 %). Naopak prodeje MPV klesly o 3,1 %, v případě aut vyšší střední třídy pak pokles činil dokonce 4,4 %.
Když se pak podíváme na jednotlivé trhy, zjistíme, že tím největším zůstává s přehledem Německo. U našich západních sousedů se loni prodalo 3,35 milionu vozů, o 4,5 % více než v roce 2015. Následují Velká Británie (2,69 milionu prodaných aut, +2,3 %) a Francie (2,01 milionu aut, +5,0 %). Meziročně klesly prodeje jen ve Švýcarsku (-2,1 %) a Nizozemí (-14,9 %). V Česku pak loni bylo prodáno 259.737 aut, o 12,5 % více než o rok dříve.