Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nikola One: Funkční prototyp elektrického tahače ještě letos

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Severoamerická společnost Nikola Motor Company potvrdila premiéru prototypu svého elektřinou poháněného silničního tahače Nikola One na začátek letošního prosince.

Nikola Motor Company je mladá společnost, která se podobně jako Tesla Motors zaměřila na elektřinou poháněná vozidla a v květnu letošního roku poprvé odhalila svůj projekt tahače Nikola One pro dálkovou silniční dopravu s pohonem šesti elektromotory.

Tehdy byla představena především technika, jíž má tento stroj disponovat a nyní již Nikola Motor Company uvádí, že premiéra funkčního prototypu se má uskutečnit 2. prosince letošního roku v Salt Lake City.

Nikola One zaujme svým designem i technikou. K pohonu tohoto tahače má totiž sloužit šestice elektromotorů pohánějící kola všech tří náprav. Potřebnou energii mají zajistit lithium-iontové baterie s kapacitou 320 kWh v kombinaci s generátorem elektrické energie v podobě turbíny o výkonu 400 kW spalující stlačený zemní plyn.

Tahač s výkonem 1472 kW (2000 k) má na jednu nádrž CNG ujet až 2000 km. Ve srovnání se současnými konvenčními tahači severoamerické produkce má vynikat výrazně nižšími provozními náklady a jen v případě paliva mají být dvakrát až třikrát nižší.

Zároveň má stroj o hmotnosti okolo 9,5 tuny disponovat podstatně lepšími dynamickými schopnostmi. Například akceleraci z 0 na 96 km/h má zvládnout v polovičním čase a i při plném zatížení si má udržovat vyšší průměrnou rychlost bez ohledu na profil trasy po níž pojede.

Nikola Motor Company uvádí, že její projekt tahače byl ze strany potenciálních zákazníků přijat velmi pozitivně a již na přelomu května a června měla mít společnost okolo 7000 rezervací s vklady v celkové hodnotě 2,3 miliardy amerických dolarů.

Vedle výroby a prodeje samotného tahače Nikola One hodlá společnost vybudovat i rozsáhlou síť CNG plnících stanic na území Spojených států amerických, aby byla zajištěn bezproblémový provoz jejích vozidel.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Avatar - Barrichello
9. 8. 2016 08:37
Re: Hybrid
Je to celý nesmysl, elektrický tahač je chujovina
8. 8. 2016 19:35
Re: Hybrid
Dieselelektrické lokomotivy takto asi nefungují. Na rozdíl od Nikoly mají klasický pístový turbomotor s vysokou účinností a Horst oprávněně pochybuje o efektivitě spalovací turbíny v této výkonové kategorii.
Za druhé u lokomotivy není navýšení hmotnosti na závadu, opět na rozdíl od tahače návěsů.
Za třetí lokomotivy používají elektrický přenos síly hlavně kvůli plynulým rozjezdům těžkých vlaků z nuly a snadnější regulaci tažné síly při řádově vyšších výkonech, přestože se jedná o ztrátovější pohon než je klasická mechanika.
A za čtvrté lokomotivy obvykle nemají trakční baterie

Nicméně s tou možností krátkodobě využít velmi vysoký výkon nebo rekuperaci to asi nějakou myšlenku má. Otázka je nakolik se to všechno vyplatí
8. 8. 2016 18:00
Re: Hybrid
Diesel- elektricke lokomotiv takto funguju. Ziaden oturbeny motor neda taky priebeh krutaku ako porovnatelny elektromotor. Ono to nie je na efekt ale fakt to ma zmysel hlavne v trosku viac clenitom terene kde nechces stracat rychlost.
8. 8. 2016 15:27
Hybrid
No, podle popisu to není elektrický tahač, ale full hybrid. Použití spalovací turbíny je technicky krásná věc (bude to takový civilní Abrams s baterkami, jestli to tedy někdy bude), účinnost ale už zase tak zázračná není, nejspíš by byl nějaký turbodiesel nebo turbo benzín na CNG úspornější. Ale nebylo by to tak efektní.
Horší je, že při dlouhé rovnoměrné jízdě poměrně velkou rychlostí hybridy z principu věci nefungují, takže těžko říct, jaký má to celé smysl.
Ale je to opravdu hezké.