Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tesla odhalí nové modely již v příštím roce. I přes narůstající ztrátu...

David Bureš
Diskuze (17)
Americký výrobce elektromobilů chce expandovat také v kategorii minibusů a nákladních vozidel, a to již velice brzy.

Šéf automobilky Tesla Motors Elon Musk nedávno odhalil plány značky pro následující roky. Ty byly pro mnoho fanoušků překvapivé v tom, když Musk prozradil, že Tesla chce vyrábět i minibus a nákladní vozidlo. Ještě překvapivější je cíl představit tato vozidla již v příštím roce!

„Očekáváme, že je odhalíme již v příštím roce, možná už za šest až devět měsíců,“ prohlašuje nyní americký vizionář. Blízké odhalení však neznamená, že se obou vozidel dočkáme v dohledné době. Tesle obvykle nějakou dobu trvá, než po představení začne nový vůz vyrábět a nejinak to bude i v tomto případě. Musk totiž tvrdí, že až po premiéře nových vozidel bude mít přesnější plán, kdy by takové elektromobily mohly vstoupit do výroby. Mělo by to být do pěti let, protože sám Musk cokoliv nad pět let považuje dle svých slov za věčnost.

Příští rok totiž bude pro Teslu nadmíru nabitý. Automobilka chce v roce 2017 zahájit výrobu modelu 3, nejmenšího modelu ve své nabídce, který zároveň má být jejím nejprodávanějším vozem. Po prezentaci prototypu trojky se o ní strhl obrovský zájem, Tesla na auto registruje přes 300.000 předběžných objednávek. Množství z nich sice ještě může být zrušeno, je ale jasné, že teslu v tomto ohledu čeká množství práce. Značka ostatně už hledá dodavatele baterií pro auto, protože vlastní zdroje jí nestačí, a opravila své výrobní plány – 500.000 aut ročně chce prodávat už v roce 2018 a ne na konci desetiletí, jak dosud plánovala.

Zatímco minibus má být postaven na základech modelu X, tedy již nabízeného SUV, nákladní vozidlo bude zcela novým počinem, které bude třeba od začátku vyvinout. Minibus se inspiruje slavným Volkswagenem Typ 2, přičemž jeho přepravní kapacita má být překvapivá. Jak bude vypadat nákladní vozidlo, zatím není jasné. Musk o něm hovoří jako o „semi trucku,“ neboli tahači. U obou bude kladen důraz na autonomní řízení, protože umožní zmenšit prostor pro řidiče, navíc může zvýšit i jejich bezpečnost.

Minibus a nákladní vozidlo však nejsou jediné projekty, na kterých se v Tesle pracuje. Už dříve byly odhaleny plány na menší SUV, které bude stát pod modelem X. To se patrně bude jmenovat Y, aby portfolio Tesly mohlo tvořit nápis S3XY. Nově Musk hovoří také o pick-upu, který je podle něj nutností na domácím americkém trhu. Naopak elektrický offroad navržený designérem Jasonem McGinnitym je aktuálně spíše jen snem, a to přestože tento Američan byl u Tesly na stáži.

Ztráta narůstá

Je však otázkou, kde Tesla na nové projekty vezme potřebné finance. Čistá ztráta tesly se ve druhém čtvrtletí prohloubila na 293 milionů dolarů (zhruba sedm miliard Kč) ze 184 milionů dolarů před rokem. Nárůst prodeje totiž nedokázal vykompenzovat rozsáhlé náklady na zvyšování produkce.

Celkové tržby společnosti ve čtvrtletí stouply o 33 procent na 1,27 miliardy dolarů. Firma nicméně již začátkem července uvedla, že dodala zákazníkům jen zhruba 14.400 vozů místo plánovaných 17.000 vozů. Údaje podle agentury Reuters signalizují, že automobilka se dál potýká s výrobními problémy a zřejmě nesplní celoroční plán.

Tesla by se ráda přeměnila ve velkoobjemového výrobce elektromobilů. Generální ředitel společnosti Elon Musk v květnu uvedl, že v roce 2018 by měla produkce dosáhnout půl milionu vozů a v roce 2020 by se měla přiblížit jednomu milionu. Někteří analytici však zpochybňují schopnost podniku uskutečnit hladký a rychlý přechod k většímu objemu výroby.

Automobilka si pro letošní rok stanovila za cíl dodat zákazníkům 80.000 až 90.000 vozů. V prvním pololetí však dodala pouze asi 29.000 vozů. Ve druhé polovině roku počítá s dodáním zhruba 50.000 vozů.

David Bureš
Diskuze (17)
Avatar - pallas
5. 8. 2016 17:38
Re: Strata?
ja nie som ich akcionár. A tí, ktorí sú, už to riešia sami.
5. 8. 2016 15:20
Re: Strata?
Ak mas dokazy ze Tesla falsuje svoje financne vykazy posli ich americkemu regulacnemu uradu pre cenne papiere. Tu najdes instrukcie ako na to: https://www.sec.gov/complaint/tipscompla… . Dostanes aj odmenu :-)
Avatar - pallas
5. 8. 2016 14:24
Re: Strata?
práveže, ja viem resp. verím, že zem je guľatá.

Zhruba pred dvomi rokmi boli akcie Tesly na maxime 277 USD. Odvtedy už vyskočili na podobnú hodnotu iba raz - keď predvádzali Tesla model X. Aktuálne 230 USD za akciu a stačí ti zadať do googla "tesla ponzi scheme" a môžeš čítať týždeň.

5. 8. 2016 14:15
Re: Strata?
pallas, ze ty si jeden z tych ludi co veria ze zem nie je gulata :-)
Avatar - pallas
5. 8. 2016 14:00
Re: Strata?
tie 3 miliardy dolárov čo majú na účte, tie sa tam samé vyliahli? čo to je za veta: "Az na to ze Tesla ziskava kapital dodatocnou emisiou cennych papierov, nie dlhom. Takze nikomu nic nedlzi" - to si fakt tak naivný?

Pamätáš na Enron?
ten tiež emitoval nové cenné papiere, až sa to jedného dňa celé zosypalo ako domček z kariet. Ponziho schéma.

***** Enron Corporation byla americká energetická společnost se sídlem v městě Houston, Texas, USA. Před vyhlášením bankrotu v lednu 2002 zaměstnávala přes 22 tisíc zaměstnanců a byla jedna z vedoucích světových společností podnikajících v oblasti dodávek elektřiny, zemního plynu a komunikací. Od 90. let její akcie zaznamenávaly stabilní, neustálý růst a Enron byl vzorem moderní silné společnosti. Z původních cca 10 mld dolarů aktiv dosáhla v roce 2000 hodnotu 111 miliard dolarů. Časopis Fortune ji šestkrát za sebou jmenoval „nejinovativnější společností Ameriky“. Ke konci roku 2001 se ale v účetnictví společnosti našla zásadní pochybení. 25. ledna 2002 společnost oznámila bankrot, zaměstnanci byli propuštěni. Hodnota akcií společnosti, do kterých investovaly tisíce lidí, spadla z 90 dolarů na 50 centů. Enron se stal symbolem podvodného podnikání a předmětem soudních žalob ze strany desítek třetích stran. *****