Nio EP9: Megawattový elektrický supersport s rekordem z Nürburgringu
Čínská společnost NextEV byla založena teprve v roce 2014 a evropskému publiku se dostala do podvědomí především díky svému angažmá v šampionátu Formule E. V tom figuruje od jeho první sezóny z přelomu let 2014 a 2015, v níž její jezdec Nelson Piquet Jr. získal mistrovský titul.
Vedle svých aktivit na závodních okruzích se čínská firma hodlá věnovat i produkci silničních elektromobilů. Za tímto účelem představila nyní v Londýně svou novou globální značku Nio, kterou reprezentuje elektřinou poháněné supersportovní kupé EP9, na nějž mají navázat méně extrémní modely. Ty zamíří nejprve na čínský trh a později se jich mají dočkat zákazníci i v Evropě a Severní Americe.
Než k tomu ovšem dojde, bude značku Nio reprezentovat kupé EP9, které již 12. října letošního roku projelo okruhu Nürburgring v rekordním čase 7 minut a 5,12 sekundy. Následně své schopnosti potvrdilo ve Francii na okruhu Paul Ricard, kde dosáhlo času 1 minuta a 52,79 sekund na jedno kolo.
Za dosažením těchto časů se ukrývá špičková technika, kterou představuje pohonný systém v podobě čtveřice elektromotorů s výkonem 1 MW (1359 k) pracující s napětím 777 V. Potřebná energie je uložena v lithium-iontových bateriích, umístěných v bocích vozu mezi předními a zadními koly. Díky tomu je lze vyměnit za pouhých osm minut a jejich nabíjení má trvat jen 45 minut.
Vedle pohonného systému si zaslouží i karbonový monokok EP9 spolu se zavěšením kol, stavitelnými tlumiči a brzdami s kotouči o průměru 408 mm vpředu i vzadu, s nimiž spolupracují šestipístkové třmeny.
Samostatnou kapitolu představuje aktivní aerodynamika vozu. Ta má ve srovnání se současnými monoposty F1 vytvářet dvojnásobný přítlak. Podle oficiálních materiálů se má jednat o 24.000 Newtonů při rychlosti 240 km/h. Při průjezdu zatáčkou má EP9 zvládnout přetížení 2,5 G a při brzdění v přímém směru pak 3,3 G.
Nio EP9 má vpředu 19palcová a vzadu 20palcová kola. Na nich má kupé o hmotnosti 1735 kg zvládnout akceleraci z 0 na 100 km/h za 2,7 s, z 0 na 200 km/h za 7,1 s a z 0 na 300 km/h za 15,9 s. Maximální rychlost se má pohybovat okolo 313 km/h a dojezd na jedno nabití má být 427 km.
NextEV prozatím neuvádí cenu, za níž bude Nio EP9 nabízet a ani nezmiňuje, kdy mají být první vozy dodány jejich majitelům, ale údajně má vzniknout jen šest exemplářů.