Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nio EP9: Megawattový elektrický supersport s rekordem z Nürburgringu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Čínská společnost NextEV představila ve Velké Británii svou novou globální značky Nio, jejíž prvotinou je megawattový supersport EP9, který již zajel rekordní čas na Severní smyčce.

Čínská společnost NextEV byla založena teprve v roce 2014 a evropskému publiku se dostala do podvědomí především díky svému angažmá v šampionátu Formule E. V tom figuruje od jeho první sezóny z přelomu let 2014 a 2015, v níž její jezdec Nelson Piquet Jr. získal mistrovský titul.

Vedle svých aktivit na závodních okruzích se čínská firma hodlá věnovat i produkci silničních elektromobilů. Za tímto účelem představila nyní v Londýně svou novou globální značku Nio, kterou reprezentuje elektřinou poháněné supersportovní kupé EP9, na nějž mají navázat méně extrémní modely. Ty zamíří nejprve na čínský trh a později se jich mají dočkat zákazníci i v Evropě a Severní Americe.

Než k tomu ovšem dojde, bude značku Nio reprezentovat kupé EP9, které již 12. října letošního roku projelo okruhu Nürburgring v rekordním čase 7 minut a 5,12 sekundy. Následně své schopnosti potvrdilo ve Francii na okruhu Paul Ricard, kde dosáhlo času 1 minuta a 52,79 sekund na jedno kolo.

Za dosažením těchto časů se ukrývá špičková technika, kterou představuje pohonný systém v podobě čtveřice elektromotorů s výkonem 1 MW (1359 k) pracující s napětím 777 V. Potřebná energie je uložena v lithium-iontových bateriích, umístěných v bocích vozu mezi předními a zadními koly. Díky tomu je lze vyměnit za pouhých osm minut a jejich nabíjení má trvat jen 45 minut.

Vedle pohonného systému si zaslouží i karbonový monokok EP9 spolu se zavěšením kol, stavitelnými tlumiči a brzdami s kotouči o průměru 408 mm vpředu i vzadu, s nimiž spolupracují šestipístkové třmeny.

Samostatnou kapitolu představuje aktivní aerodynamika vozu. Ta má ve srovnání se současnými monoposty F1 vytvářet dvojnásobný přítlak. Podle oficiálních materiálů se má jednat o 24.000 Newtonů při rychlosti 240 km/h. Při průjezdu zatáčkou má EP9 zvládnout přetížení 2,5 G a při brzdění v přímém směru pak 3,3 G.

Nio EP9 má vpředu 19palcová a vzadu 20palcová kola. Na nich má kupé o hmotnosti 1735 kg zvládnout akceleraci z 0 na 100 km/h za 2,7 s, z 0 na 200 km/h za 7,1 s a z 0 na 300 km/h za 15,9 s. Maximální rychlost se má pohybovat okolo 313 km/h a dojezd na jedno nabití má být 427 km.

NextEV prozatím neuvádí cenu, za níž bude Nio EP9 nabízet a ani nezmiňuje, kdy mají být první vozy dodány jejich majitelům, ale údajně má vzniknout jen šest exemplářů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
22. 11. 2016 15:34
přítlak
Dvojnásobný přítlak oproti F1 je možná fajn, ale trojnásobná hmotnost už ke chlubení moc nebude
Avatar - Barry Lyndon
22. 11. 2016 14:34
chybí zásadní zásadní parametr každého elektromobilu - kapac
Jelikož je toto číslo většinou nějaká směšně malá hodnota (menší než 100, v Evropě pak menší než 50), tak se tím elekroautomobilky asi přestávají chlubit.

Proti elektromobilům jako takovým vůbec nic nemám, ba právě naopak, na 100-120 kWh to začíná být zajímavé.