TEST Nissan Juke 1,5 dCi (81 kW): První jízdní dojmy
I s malým turbodieselem je Nissan Juke hravé a živé auto.
Nissan rozšiřuje portfolio úsporných modelů Pure Drive. Pro použití tohoto označení jsou v letech 2009 až 2011 hlavní podmínkou emise CO2 pod 140 g/km. Tomuto kritériu vyhovuje mimo jiné dieselový Juke, který v evropském jízdním cyklu generuje 134 g/km (a spotřebuje 5,1 l nafty na 100 km).
Této hodnoty dosahuje městský crossover bez speciálních opatření. Motor 1,5 dCi dosahuje 81 kW a 240 Nm. V současné době si vystačí i bez start-stopu, zato spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou.
Vzhledem k tomu, že jsme zatím měli vždy štěstí jen na benzinové Juky, využili jsme možnosti seznámit se s turbodieselem.
Motor 1,5 dCi už nepatří k nejmladším, proto nepřekvapí jeho hrubší chod. Vibrace ale do interiéru pronikají jen na volnoběh ve formě jemného třesu volantu, jadrného zvuku se nicméně posádka nezbaví v žádné rychlosti.
Agregát žádá na dnešní dobu relativně vysoké otáčky. Maximum točivého momentu vrcholí v 1750 min-1, od této hodnoty do 2500 min-1 motor pracuje při běžném použití nejlépe. Při potřebě akcelerace se nechá relativně snadno vytočit až za maximum výkonu v 4000 min-1.
Dynamické možnosti podporuje převodovka, která má první čtyři stupně poskládané krátce za sebou. Pro jízdy mimo město je určena až delší pětka, na dálniční šestku se při 100 km/h jede na standardních 2000 min-1.
Dieselový Juke, který se vyrábí jen s manuálem a pohonem předních kol, navíc na při klidné jízdě v běžném kombinovaném provozu vykázal dle palubního počítače spotřebu jen 5,0 l/100 km. Proto se zdá být optimální volbou pro ty, kdo hledají extravagantní vzhled, ale současně žádají racionální motorizaci, která nemusí umět nic víc než s rezervou stačit na běžný silniční provoz.
Nissan Juke - ceny na českém trhu (červenec 2011) | |||||
Motor | 1,6 16V | 1,6 16V | 1,6 DIG-T | 1,6 DIG-T | 1,5 dCi |
Pohon | 4x2 | 4x2 | 4x2 | 4x4 | 4x2 |
Převodovka | 5M | CVT | 6M | CVT | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1618 | 1618 | 1461 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/2 |
Největší výkon [kW/min-1] | 86/6000 | 86/6000 | 140/5600 | 140/5600 | 81/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 158/4000 | 158/- | 240/2000-5200 | 240/2000-5200 | 240/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 178 | 170 | 215 | 200 | 175 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,0 | 11,5 | 8,0 | 8,4 | 11,3 |
Komb. spotř. [l/100 km] | 6,4 | 6,3 | 6,9 | 7,6 | 5,1 |
Cena Visia [Kč] | 372.000,- | - | - | - | 449.000,- |
Cena Acenta [Kč] | 413.000,- | 453.000,- | 503.000,- | - | 470.000,- |
Cena Tekna [Kč] | 449.000,- | 489.000,- | 519.000,- | 611.000,- | 506.000,- |