Nissan CMF: Nová platforma bude základem mnoha modelů
Common Module Family (CMF) se stane základem všech modelů od roku 2013. Půjde tedy vlastně o několik verzí společných platforem, jako je tomu například u Volkswagenu, ale Nissan je zastřešil zkratkou do jedné rodiny. Podobně se chová švédské Volvo, které nedávno vypustilo první informace o své SPA (Scalable Platform Architecture).
Jejich zaváděním se nejen u Nissanu vždy sleduje hlavně snížení nákladů, a to navzdory rostoucím nárokům na zlepšení vztahu k životnímu prostředí a bezpečnosti. Tyto hlavně legislativní požadavky je šroubují naopak vzhůru. Konkrétně Nissan si chce udržet konkurenceschopnost a atraktivitu, případně jí ještě zvýšit, což znamená logicky vyšší odbyt. Crossover Qashqai se prodává velmi dobře po celém světě, dvojčata Tiida/Versa globálně s výjimkou Evropy a Juke naopak na starém kontinentu. To ale znamená neusnout na vavřínech.
Platforma CMF je rozdělena na čtyři hlavní komponenty: motor, prostor pro cestující a přední a zadní část podlahy. Velikost motorového prostoru definuje výšku přídě, pasažéři mohou sedět níže či výše celkem ve třech úrovních a obě části šasi se dělí dále na lehké středně těžké a těžké. Jednotlivé moduly doplňuje potřebná elektronika (tzv. koncept 4 + 1). Inženýři pak mohou kouzlit a odvozovat různé varianty. Ne, vše se samozřejmě nedá kombinovat se vším, ale díky těmto možnostem mohou být nové modely navrženy efektivněji, a to od malých aut přes kompakty až po velká MPV a SUV. U menších vozů půjdou snáze odvodit i jednotlivé karosářské verze.
Aplikace CMF je součástí obchodního plánu Power 88. V rámci tohoto programu rozvoje Nissan chce, aby jeho globální tržní podíl vzrostl na 8 %, i zisk by se měl zvýšit o stejné procento. Proto tedy zmíněné dvě osmičky v názvu. Na nové platformě hodlá uvést do roku 2016 51 nových modelů.
Pokud se ptáte: A co Renault?, tak vězte, že o jeho podílu a vývoji a následném použití CMF v praxi japonská automobilka v tuto chvíli mlčí. Ano, vzhledem k aliančnímu propojení partnerů a sdílení techniky je to přinejmenším podezřelé. Kdo ví, třeba se jen Nissan nesnaží upozorňovat na budoucí vzájemnou kanibalizaci modelů obou značek.