Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan CMF: Nová platforma bude základem mnoha modelů

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Výrobci se snaží ušetřit náklady a představují nové modulární platformy. Nissan té své říká CMF a na jejím základě uvede v blízké budoucnosti přes půl stovky nových modelů.

Common Module Family (CMF) se stane základem všech modelů od roku 2013. Půjde tedy vlastně o několik verzí společných platforem, jako je tomu například u Volkswagenu, ale Nissan je zastřešil zkratkou do jedné rodiny. Podobně se chová švédské Volvo, které nedávno vypustilo první informace o své SPA (Scalable Platform Architecture).

Jejich zaváděním se nejen u Nissanu vždy sleduje hlavně snížení nákladů, a to navzdory rostoucím nárokům na zlepšení vztahu k životnímu prostředí a bezpečnosti. Tyto hlavně legislativní požadavky je šroubují naopak vzhůru. Konkrétně Nissan si chce udržet konkurenceschopnost a atraktivitu, případně jí ještě zvýšit, což znamená logicky vyšší odbyt. Crossover Qashqai se prodává velmi dobře po celém světě, dvojčata Tiida/Versa globálně s výjimkou Evropy a Juke naopak na starém kontinentu. To ale znamená neusnout na vavřínech.

Platforma CMF je rozdělena na čtyři hlavní komponenty: motor, prostor pro cestující a přední a zadní část podlahy. Velikost motorového prostoru definuje výšku přídě, pasažéři mohou sedět níže či výše celkem ve třech úrovních a obě části šasi se dělí dále na lehké středně těžké a těžké. Jednotlivé moduly doplňuje potřebná elektronika (tzv. koncept 4 + 1). Inženýři pak mohou kouzlit a odvozovat různé varianty. Ne, vše se samozřejmě nedá kombinovat se vším, ale díky těmto možnostem mohou být nové modely navrženy efektivněji, a to od malých aut přes kompakty až po velká MPV a SUV. U menších vozů půjdou snáze odvodit i jednotlivé karosářské verze.

Aplikace CMF je součástí obchodního plánu Power 88. V rámci tohoto programu rozvoje Nissan chce, aby jeho globální tržní podíl vzrostl na 8 %, i zisk by se měl zvýšit o stejné procento. Proto tedy zmíněné dvě osmičky v názvu. Na nové platformě hodlá uvést do roku 2016 51 nových modelů.

Pokud se ptáte: A co Renault?, tak vězte, že o jeho podílu a vývoji a následném použití CMF v praxi japonská automobilka v tuto chvíli mlčí. Ano, vzhledem k aliančnímu propojení partnerů a sdílení techniky je to přinejmenším podezřelé. Kdo ví, třeba se jen Nissan nesnaží upozorňovat na budoucí vzájemnou kanibalizaci modelů obou značek.

nissan technika nissan technika

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
5. 3. 2012 01:33
Re: obrazok
...nemuzu si pomoci, ale vidim tam dva oddelene celky... Kzdopadne diky za link.
Avatar - del42sa
4. 3. 2012 19:58
Re: obrazok
Avatar - pelikoš
4. 3. 2012 19:19
Re: obrazok
třeba takto [odkaz]
4. 3. 2012 13:43
"modularni platforma"
to je v automobilovem prumyslu asi stejne obsazny pojem jako "reforma" v ceske politice, ze?
navrhuje a prosazuje to kazdy a co pulroku nejakou jinou
4. 3. 2012 11:52
obrazok
toz mohli ste ho dat aj vacsi ako prilohu,nie?